Coca-Cola chce být ekologická, plány na papíře však nestačí. Opět je největším plastovým znečišťovatelem světa
Jen málokdo dnes věří, že ještě existuje možnost zbavit planetu veškerého plastového odpadu, který každým dnem sílí a svým způsobem tak znesnadňuje veškeré snahy o jeho odstranění. Zkrátka boj s větrnými mlýny. I tak ale vzniká nespočet plánů, jak výskyt spotřebovaných plastů alespoň zredukovat. Ať už plošným vytahováním z oceánů nebo používáním alternativních materiálů, což je obrovská výzva pro samotné výrobce.
Postupně se to však děje. Společnosti s nadnárodním dopadem se snaží neustále navrhovat způsoby, jak svou závislost na plastech omezit. Promítá se to snad do všech průmyslových a hospodářských oblastí, ovšem pokud je to pouze nápad na papíře, nic ve skutečnosti nemění. S tím se potýká i Coca-Cola, která sice báječné ekologické plány hlásá, ale výlet do terénu mluví trochu jinou řečí.
Největší producent slazených nápojů na světě se totiž už druhým rokem v řadě umístil na první příčce v žebříčku firem, jež nejvíce znečišťují životní prostředí na Zemi. Vyplývá to z nedávných výsledků hnutí Break Free From Plastic, které organizuje a koordinuje globální úklidové iniciativy, do nichž se zpravidla zapojují desítky tisíc dobrovolníků s podporou lokálních společností a organizací.
Během letošních 484 akcí se do znečištěných oblastí v 51 zemích světa vydalo více než 72 tisíc lidí, kteří důkladným procházením zapadlých městských uliček, vodních břehů a rozsáhlých planin našli zhruba 476 tisíc plastových kusů. Na 43 procentech odpadu pak byla jasně viditelná značka výrobce, což hnutí poskytlo solidní objem dat k tomu, aby mohlo vyvozovat relevantní závěry.
Zjistilo se, že se na plastovém znečišťování podílí až 8 tisíc různých značek výrobků, přičemž majoritní část tvořil sortiment spadající právě pod americkou Coca-Colu. Konkrétně šlo o 11 732 kusů nasbíraných lahví ve 37 státech napříč čtyřmi světadíly, mezi nimiž se objevovala loga nápojů jako Sprite, Fanta a řady dalších produktů, které Coca-Cola produkuje (včetně samotných kolových limonád).
Množství nasbíraných plastů od Coca-Coly navíc více než dvojnásobně převyšuje negativní vizitku švýcarského potravinového koncernu Nestlé, který se v seznamu umístil na druhém místě s počtem okolo 4 846 kusů a nejvíce znečišťuje především Severní Ameriku a Asii. Coca-Cola naopak „vévodí“ Evropě a Africe. Do první trojice neekologických velikánů pak patří i gigant PepsiCo, jehož výrobky našli dobrovolníci v množství 3 362 kusů ve 28 zemích světa, hlavně pak v Jižní Americe.
Být králem limonád něco stojí
Byť v tom Coca-Cola samozřejmě není sama a existuje řada firem, které svou recepturu balí zejména do plastových lahví a obalů (včetně kavárenského řetězce Starbucks, který je kritizován hlavně za plastová víčka), je to právě ona, jež má hlavu na špalku a vyloženě láká hejna supů z řad veřejnosti a ekologických organizací, aby si na ní smlsli. Je totiž snadné se strefovat do těch, kteří jsou nejvíce na očích.
O to víc, když celková globální produkce nejrůznějších slazených i neslazených nápojů od Coca-Coly ročně představuje zhruba tři miliony tun plastového balení, což přepočteno vychází na 200 tisíc plastových lahví za minutu, s tím, že se jich každý den vypije po celém světě až 1,9 miliardy. Do čísla odhadované spotřeby jsou samozřejmě zahrnuty i nápoje podávané v plechu, skle nebo papíru, ale i tak plasty tvoří podstatnou část.
Na druhou stranu si je nutné uvědomit, že podíl na znečišťování planety mají hlavně samotní konzumenti, kteří lahve a další formáty náležitě netřídí, popřípadě nerecyklují. K tomu ostatně Coca-Cola vyzývá už řadu let, ovšem přesvědčit alespoň čtvrtinu spotřebitelů se zdá jako nadlidský úkol. „Vždy, když naše balení skončí v oceánech, respektive kdekoliv, kam nepatří, je to pro nás neakceptovatelné. Spolu s ostatními se tento kritický globální problém snažíme adresovat,“ zní z Coca-Coly k výsledkům hnutí Break Free From Plastic.
Productboard shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch JobsProblémem jsou totiž především lidé z nedostatečné rozvinutých zemí, kteří se zabývají hlavně finanční a společenskou situací ve svých domovinách než jednou z nejsložitějších výzev lidstva. Odhození vypité lahve od Coca-Coly je logicky tolik netrápí, čehož si všímá i samotná firma. Namísto neustálého urgování k ohleduplnějšímu chování se proto snaží přicházet na způsoby, jak ekologický problém řešit ze svých řad.
Miliardové investice i pokusy s použitými plasty
Jedním z nejefektivnějších způsobů pro zajištění recyklace se může jevit výstavba speciálních středisek přímo v místech, které se na znečišťování nejvíce podílí. Mezi ně patří zejména asijské země. Konkrétně třeba ve Vietnamu Coca-Cola zahájila spolupráci s tamní organizací za účelem zajištění znovupoužitelnosti spotřebovaných plastových lahví a podobně se zachovala také na Filipínách, kde do v principu stejného zázemí investovala okolo 19 miliard dolarů.
Coca-Cola mimo jiné věří v motivaci ostatních. Pokud něco pozitivního a nadstandardního bude dělat samotný výrobce, je šance, že se k němu přidají i další. To se může dobře projevit v ambiciózním plánu, který je založen na sesbírání a náležité recyklace stejného počtu PET lahví a plechovek, který se daný den globálně prodá. Výhledově by však tato iniciativa měla fungovat až okolo roku 2030.
Samozřejmostí je i nahrazování tradičního plastového složení za takové, které je stoprocentně rozložitelné nebo pochází z již spotřebovaných plastů, což je případem i nedávného experimentu, během něhož firma testovala prototypy lahví z plastů nasbíraného ve Středozemním moři. Tento plán má Coca-Cola začít uvádět v realitu v roce 2025.
Zpravidla tak jde o výhledy budoucnosti, které se mohou ještě několikrát změnit. A právě to může být ten aspekt, který veřejnost a ekologické organizace trápí nejvíce. Je hezké mít něco naplánované, ale pokud se to nepřeklopí ve funkční produkt, na který dosáhnou běžní spotřebitelé v supermarketech, dopad bude minimální a Coca-Cola může obhajovat prvenství největšího znečišťovatele životního prostředí ještě několik dlouhých let.