Google naplno vstupuje do nositelných zařízení, kde by rád prohnal Apple. Za více než 2 miliardy dolarů kupuje Fitbit

fitbit-family

Foto: Fitbit

Fitness náramky a chytré hodinky od Fitbitu

0Zobrazit komentáře

Jedna z největších technologických firem se chce postavit Applu v další rychle rostoucí oblasti. Google se nově ještě ve větším měřítku zaměří na nositelná zařízení a díky velké akvizici je chce dostat k většímu počtu uživatelů ve svém androidím ekosystému, konkrétně pak v rámci systému Wear OS. Právě proto se společnost z amerického Mountain View rozhodla odkoupit výrobce chytrých fitness náramků a hodinek Fitbit.

Za sanfranciskou firmu zaplatí Google v hotovosti 7,35 dolaru na akcii, což odpovídá 2,1 miliardy dolarů (zhruba 48 miliard korun). Fitbit vznikl před 12 lety s celkem jasnou vizí – udělat svět zdravějším. Od té doby se množství jeho náramků dostalo k více než 28 milionům aktivních uživatelů po celém světě, ale i tak si firma, kterou spoluzaložil a vede James Park, dlouhodobě nevěděla rady s dalším růstem a profitabilitou.

V minulosti se několikrát potýkala s existenciálními problémy a pocítily to i akcie na burze, kam Fitbit vstoupil v roce 2015. Nepomohlo ani představení novinek, jako jsou náramky Versa Lite, což je levnější varianta klasické Versy bez některých funkcí. Naopak Versa 2, která vstoupila na trh letos v srpnu, zafungovala dobře, i díky zapojení hlasové asistentky Alexa, online plateb a úložiště hudby. Fitbit má přesto jednu zásadní limitaci – nemá vlastní mobilní zařízení, se kterými by náramky propojil.

fitbit-versa-min

Foto: Fitbit

Chytré hodinky Fitbit Versa

V tom poměrně zásadně vyhrává konkurenční Samsung, který také využívá obdobně vybavené náramky i hodinky, ale propojuje je rovnou se svými chytrými telefony. Podobně je to samozřejmě i u Applu, který trh s nositelnými produkty se svými Apple Watch totálně ovládl a dnes drží více než 50 procent. Google by ovšem mohl pomoci Fitbitu znovu na vlastní nohy, zajistit rychlejší vývoj chytrých náramků a také větší zapojení do operačního systému telefonů. Dost možná se dočkáme i nějakého společného zařízení, kterým by Google takříkajíc zabil dvě mouchy jednou ranou.

Díky akvizici Fitbitu totiž získá přístup k solidní základně dosavadních uživatelů, mohl by dopracovat svůj systém pro nositelná zařízení Wear OS a to vše napojit do ekosystému Androidu. Přesně tak funguje ve vlastním světě Apple, jehož produkty, ať už jde o telefony, hodinky nebo počítače, spolu harmonicky komunikují a spolupracují. V případě Googlu je ale něco podobného zatím ve hvězdách a do doby, než se transakce uzavře – což bude v průběhu příštího roku –, se další detaily s největší pravděpodobností nedozvíme.

Akcionáři Fitbitu na novinky přitom zareagovali velmi pozitivně. Po otevření trhu se akcie Fitbitu pohybují o zhruba 15 procent nahoře oproti předchozímu uzavření na hranici 6,18 dolaru na akcii. Aktuální cena osciluje kolem 7,10 dolaru. Zajímavý bude z tohoto pohledu také příští týden, jelikož 6. listopadu má Fitbit ukázat výsledky za třetí kvartál letošního roku. Za celý letošní rok očekává příjmy kolem 1,45 miliardy dolarů.

sundar-pichai-google

Foto: Google

Sundar Pichai, CEO Googlu

Z pohledu Googlu nejde o první podobný deal, který směřuje k rozšiřování byznysu nositelných zařízení. V lednu se například známá hodinářská společnost Fossil Group dohodla s Googlem na odprodání své technologie pro chytré hodinky za 40 milionů dolarů.

„Fitbit byl z pohledu celého trhu opravdovým pionýrem a vytvořil úžasná zařízení a zážitky pro celou komunitu uživatelů. Nemůžeme se dočkat, co nám přidání talentů z Fitbitu přinese na poli hardwaru, softwaru a umělé inteligenci v tvorbě nositelných zařízení,“ říká k akvizici viceprezident zařízení a služeb v Googlu Rick Osterloh.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Bageterie Boulevard následuje konkurenci. Objednávat bagety nově umožní přes 80 samoobslužných kiosků

bb

Foto: BB

Bageterie Boulevard

0Zobrazit komentáře

Český fastboodový řetězec Bageterie Boulevard po vzoru konkurentů do svých podniků instaluje samoobslužné kiosky, prostřednictvím kterých si budou zákaznici moci objednávat v celkem 40 pobočkách. Bageterie se rozhodla pro zavedení kiosků především kvůli zlepšení komfortu zákazníků. Ti podle Bageterie mohou někdy pociťovat tlak ze strany obsluhy, což se u malého pultíku s dotykovou obrazovkou téměř nikdy stát nemůže.

Se samoobslužnými kiosky se čeští zákazníci seznamují díky fastfoodovým řetězcům již od roku 2015. Jako první je do svých tuzemských prodejen začal instalovat McDonald’s, který je dnes nabízí v drtivé většině svých poboček. Na McDonald’s později navázalo i KFC, pro které v některých tuzemských pobočkách kiosky vyřídí dokonce až polovinu všech objednávek.

K těmto fastfoodovým gigantům se s nabídkou vlastních samoobslužných kiosků nyní přidává také Bageterie Boulevard. Jejím plánem je nainstalovat celkem 80 nových kiosků ve 40 restauracích situovaných ve 12 městech napříč celou Českou republikou. Zahájení instalací předcházelo testování, které mělo za úkol zjistit, zda je objednávkový systém kiosků pro zákazníky dostatečně srozumitelný – vypadá totiž trochu jinak než u konkurence.

bageterie-boulevard-kiosek

Foto: BB

Kiosky se začnou objevovat nejdříve v novějších pobočkách, u kterých s nimi architekti již dopředu počítali

„Zákazníci podle nasbíraných dat nemají s objednávkami přes samoobslužné kiosky problém, a tak jsme přistoupili k instalaci do dalších měst. Aktuálně jsou k dispozici již na šesti pobočkách v Praze, ale také v Ostravě, Plzni nebo Kolíně. Celý plán implementace kiosků je rozvržen do 20 týdnů, kdy je pořadí restaurací dáno technickou přípravou jednotlivých provozoven,“ říká Jana Nováková zajišťující systémový rozvoj a implementace v Bageterii Boulevard.

Bageterie se ovšem rozhodla jít trochu jinou cestou, co se týče grafického vzhledu objednávkového prostředí. To nabízí scénickou kompozici nabízených produktů v interaktivním prostředí, podobně jako na potištěných promo tabulích v samotné restauraci. Konkurence naopak většinou sází na separátní prezentaci jednotlivých produktů v polích. Dokončení objednávky probíhá stejně jako u konkurence, po výběru stačí již jen zaplatit, a to buď kartou, nebo elektronickou stravenkou.

„Věříme, že takto připravená nabídka je pro zákazníka lákavější a také povede k vyšším tržbám. Na druhou stranu z pohledu programování, focení, definování nabídky a změn v nabídce je tento způsob z naší strany nesrovnatelně náročnější,“ vysvětluje Jana Nováková a naráží na fakt, že při jakékoliv obměně je třeba složitější grafický zásah než jen přidání či odebrání položky v menu a celém systému.

bageterie-boulevard-kiosek2

Foto: BB

Kiosky bageterie nabízejí atraktivní prostředí

Podle nasbíraných dat Bageterie Boulevard zjistila, že kiosky obstarají 20 % tržeb a objednávka u nich zabere zákazníkovi v průměru 72 sekund. To je oproti klasickému způsobu objednání u pokladny o 42 sekund déle – je to však dáno tím, že si u kiosku zákazník nabídku produktů vybírá i prohlíží.

Navíc hned 70 % osob, které začnou s objednávkou u kiosku, ji v jeho prostředí také dokončí. Bageterie Boulevard do budoucna počítá s postupným rozšiřováním počtu kiosků, které by jednou měly zcela nahradit klasické pokladny.