Daniel Lupinski z NetDirectu: Máme za sebou 18 tisíc e-shopů. Vývoj na míru řeší až od obratu v desítkách milionů

lupinski

Foto: NetDirect

Šéf českého NetDirectu Daniel Lupinski

Do role výkonného ředitele jednoho z největších poskytovatelů e-shopových řešení NetDirect nastoupil Daniel Lupinski teprve před rokem a půl, ale během poměrně krátkého období už dokázal zařídit spoustu změn. E-shopy od NetDirectu vyvíjené na míru v minulosti využil největší e-shop v Česku, stejně jako známé firmy Notino, Desigual nebo Expert Electro, a Lupinski se netají tím, že má firma poměrně velké plány.

Dnes už je byznys NetDirectu rozdělen na několik vrstev a vedle e-shopů na míru nabízí také klasické „krabicové“ řešení s měsíčním pronájmem, kterým konkuruje dalším hráčům v čele se Shoptetem.

V rozhovoru pro CzechCrunch se Daniel Lupinski rozmluvil o tom, jak se do čela firmy dostal, co se mu podařilo změnit, ale i o aktuálním stavu e-commerce scény v Česku či outsourcování vlastních vývojářských kapacit pro další firmy.

Nacházíme se uprostřed vánoční sezony, která je typicky nejnáročnější z pohledu e-commerce. Jak jste se na ni připravovali?
Na Vánoce jsme se připravovali podobně jako naši zákazníci. V průběhu září a října jsme udělali poslední velké upravy a v listopadu se již tradičně věnovali primárně optimalizaci výkonu aplikace, optimalizaci napojení na informační systémy či menším úpravám. Koneckonců, zákazníci se v druhé polovině listopadu věnují primárně svému byznysu, proto je třeba, aby byl výkon platformy, kterou využívají, na vánoční zátěž připraven. Samozřejmě celý rok monitorujeme všechny naše platformy a projekty 24/7. Je to nezbytná součást celého ekosystému.

netdirect_kancelar

Foto: NetDirect

Ostravské kanceláře NetDirectu

V minulosti jste pracovali i s největším e-shopem v Česku – Alzou. Jak to tehdy probíhalo?
Pro Alzu jsme tehdy vyvinuli nový e-shop, a tak můžeme říci, že jsme byli u zrodu Alza.cz. Následoval kompletní servis, počínaje změnovými požadavky a rozšířením, správou, konzultacemi a samozřejmě nepřetržitým monitoringem. V jistou dobu nás přerostli a rozhodli se jít vlastní cestou vývoje. Odvedli jsme pro ně obrovský kus práce a jsme na to pyšní, na druhou stranu Alza je v současné době spíše už IT firma, zaměstnávající kolem stovky programátorů.

Vedle Alzy to bylo ale například i Notino. Co konkrétně jste pro bývalé Parfums.cz realizovali a jak jim to pomohlo?
Scénář byl i v případě Notina takřka identický. Začali jsme analýzou potřeb, následoval vývoj aplikace, který byl propojen také s jejich informačním systémem. Notino od nás mělo prakticky dedikovaný tým, který se jim věnoval. E-shop vyrostl závratnou rychlostí a těší mě, že jsme růstu pomohli i my. Po šesti letech spolupráce Notino dospělo do stádia, kdy jim větší ekonomický smysl dávalo vytvořit interní IT oddělení.

Jak se vám loni dařilo z pohledu obratu a zisku? Jaké vyhlídky máte pro letošní rok?
Minulý rok byl úspěšný, z pohledu obratu jsme atakovali hranici 60 milionů korun. Růst očekáváme i v letošním roce. Obrat se bude pohybovat na hranici 70 milionů se ziskem kolem 6 milionů korun. Chceme zároveň více investovat do vývoje a hardwaru.

Dnes má pod sebou NetDirect také navazující služby jako FastCentrik a Hybridní e-shop. Je největším zdrojem příjmů stále vývoj na míru?
NetDirect nabízí produkty prakticky všem zákazníkům. Malým, středním i velkým. Největší část výnosů tvoří samozřejmě vývoj na míru a služby s tím spojené. Nepředpokládám, že by se v následujících třech letech cokoli změnilo. Samozřejmě budeme „krabicové řešení“ dále rozvíjet a nabízet. Začátkem příštího roku navíc spustíme dva nové produkty.

O co půjde?
Půjde o FastCentrik 4. generace a nové hybridní řešení FastCentrik Hybrid, které nabídne prakticky řešení na míru od 150 tisíc korun. Ale abych se ještě vrátil k předchozí otázce, naše největší znalost a schopnost je vytvořit velmi kvalitní řešení na míru (B2B portál, B2C e-shop), které počítá s plnou integraci na jakékoliv informační systémy či API zákazníka. Musíme ale zmínit, že NetDirect už není čistě zaměřen jen na tvorbu e-shopů či B2B portálů. Nabízíme také vývoj softwaru na míru a další služby.

Aktuálně máte v rámci FastCentriku zhruba 2 500 aktivních e-shopů. Kam až chcete s platformou vyrůst, bereme-li v potaz rostoucí konkurenci? Co je její největší výhoda?
Dovolím si trochu upřesnit zmíněné číslo. Mluvíme zhruba o 2 500 aktivních e-shopů na naší platformě FastCentrik. Spolupracujeme však s firmami, které nabízí náš produkt FastCentrik dál, ale s logem (a barvami) partnera. Stejně tak bychom měli připočítat dceřinou společnost, dále testovací projekty či dema, které si aktuálně zákazníci zkouší.

Celkově tedy hovoříme o více než 18 tisících e-shopů. Jak jsem již zmínil výše, v lednu spustíme čtvrtou generaci krabicového řešení FastCentrik, která bude technologicky úplně někde jinde než jakékoliv konkurenční řešení.

daniel-lupinski

Foto: NetDirect

Výkonný ředitel NetDirectu Daniel Lupinski

V čem bude jiná?
Backend a frontend komunikují pomocí API rozhraní, administrační rozhraní ctí material design od Googlu, chystáme otevřené API pro partnery, samozřejmostí je multijazyčné a multiměnové prostředí a mnoho dalšího. Další výhodou je fakt, že zákazník s námi může růst, má možnost kdykoli přejít na řešení na míru bez zbytečných nákladů navíc. Troufnu si říct, že v rámci „krabicových řešení“ máme nejpropracovanější napojení na různé typy informačních systémů, vysokou dostupnost, ale i služby zákaznické podpory.

Jaké procento e-shopů později přejde z „krabicového“ řešení na e-shop na míru? Od jaké velikosti online obchodů to bývá zvykem?
Nejde to úplně paušalizovat, nicméně z našich statistik vyplývá, že pokud má firma obrat v řádech desítek milionů korun ročně, obvykle přechází na řešení na míru. Každý měsíc pak dostáváme zhruba 15 poptávek s žádostí o přechod na vlastní řešení.

Navíc vstupem nového produktu FastCentrik Hybrid, které chystáme jako nový produkt právě pro malé a střední firmy, jež chtějí růst, ale investice 500 tisíc korun do e-shopu na míru je pro ně vysoká, se přechod z krabicového řešení na „custom“ zásadně zjednoduší. Slibujeme si od tohoto produktu hodně a věříme, že zaplní díru na trhu.

mrjeff3

Přečtěte si takéDo Česka vstupuje rychle rostoucí online prádelna Mr Jeff. Vyprané a vyžehlené prádlo doručí do 48 hodinDo Česka vstupuje rychle rostoucí online prádelna Mr Jeff. Vyprané a vyžehlené prádlo doručí do 48 hodin

Plánujete na zbytek letošního a následující rok nějaké další zásadní funkce?
Pracujeme na tom, aby veškeré funkce, které nasadíme v rámci krabicového řešení, byly plnohodnotné a dokázaly přinést našim klientům co největší užitek. Z mého pohledu je zásadní, aby funkčnost vyhovovala většině našich klientů. Pokud bychom se měli bavit o funkci, kterou v rámci SaaS řešení moc nevídám, je to multijazyčné a multiměnové řešení, které s příchodem nového produktu FastCentrik 4.0 bude plnohodnotně nasazeno. Na stávajícím řešení FastCentrik 3. generace modul multijazyčnosti a podpory více měn dokončujeme.

Jak aktuálně vidíte trh s e-commerce v Česku? Jde o neustále rostoucí trend zvyšujícího se počtu e-shopů, které zase rychle zanikají, nebo už se vše stabilizuje?
Již v letech 2016, 2017, 2018 i 2019 jsem predikoval růst české e-commerce. Nepředpokládám, že tomu bude příští rok jinak. E-commerce jen poroste o trochu pomaleji. Předpokládám, že se budeme pohybovat mezi 12 až 15 %. Začíná se hovořit o příchodu krize. Ano, ekonomika je přehřátá, ale zároveň se o krizi, dle mého názoru, hovoří zbytečně moc, což jen přilévá olej do ohně.

netdirect

V poslední době jste přešli k poměrně zásadnímu outsourcingu vývojářů do dalších projektů pod Mall Group. Jak vám tento model funguje?
Rozšířili jsme naše dovednosti z původně jen .NET o PHP a Javu, což nám otevřelo další příležitosti. Aktuálně máme dvanáct specialistů, kteří se věnují výhradně práci pro Mall Group. Dále participujeme na státních zakázkách jako subdodavatelé. Nabízíme také možnost takzvaného bodyshopu a stále se objevují nové příležitosti u velkých nadnárodních společností, do kterých bychom mohli naše týmy outsourcovat.

Jak reálně outsourcing probíhá? Posíláte do klientských firem přímo své zaměstnance, nebo pouze sdílíte kapacity a vyvíjíte jejich produkty na dálku?
U každého projektu to probíhá jinak. Spolupracujeme na záležitostech, kdy kolegové sedí u nás v Ostravě a pravidelně jezdí na meetingy za klientem, typicky jednou týdně. Nebo na projektech, kdy sedí celý tým u zákazníka. Obě varianty mají své výhody a nevýhody. Musím však říci, že jsem z klientů velmi mile překvapen. Pevně věřím, že v této oblasti ještě porosteme.