Jak jsme se naučili poslouchat cokoliv kdykoliv? Netflix natočí seriál o vzestupu Spotify
Příliš mnoho životopisných filmů, natož seriálů, zabývajících se významnou osobností z tehnologického světa nebo vzestupem vlivné firmy zatím nevzniklo. Minimálně za posledních deset let přitom počítačové a další modení technologie zcela prostoupily společnost a mají tak obrovský vliv na její vývoj.
Na plátně nebo obrazovce lze zhlédnout příběh Steva Jobse, který změnil svět počítačů a mobilních zařízení, a příběh Marka Zuckerberga, který zase změnil svět sociálních sítí. Oba mají společné to, že svými produkty významně formovali i celou společnost.
Její návyky proměnil v posledních letech i streamovací obr Netflix, kterým začal sám pracovat na seriálu, který bude vyprávět to, jak svět hudby a jejího poslechu proměnilo pro změnu Spotify. Právě to je ve světě hudby a toho, že je tzv. neustále a kdekoliv k dispozici, podobným hráčem jako Netflix ve videu.
Spotify přitom nebylo tak docela prvním, kdo přišel s ideou hudby streamované na vyžádání, ostatně se jedná v zásadě pouze o jeden krok mimo fungování rádia. V reakci na web pro sdílení hudby Napster a rychle rostoucí pirátství nicméně představilo ucelenou, pro posluchače funkční alternativu.
Nejvlivnější člověk v hudebním byznysu
Jedenáct let od svého spuštění tak má nyní pozici jedné z vůbec nejvlivnějších společností v celém hudebním průmyslu. Magazín Billboard dokonce ředitele Daniela Eka v roce 2017 označil za nejvlivnějšího člověka v hudebním byznysu.
Netflix se proto rozhodl o tomto streamovacím fenoménu, jehož je sám příkladem, vyprodukovat televizní seriál, respektive minisérii. Vycházet má z knihy Spotify Untold švédských autorů Jonase Leijonhufvuda a Svena Carlssona.
Kniha je samozřejmě nonfikční, přičemž vychází z více než sedmdesáti oficiálních i neoficiálních rozhovorů s mnoha lidmi ze Spotify a jeho okolí. Ne však přímo s Ekem ani jeho obchodním partnerem. Autoři magazínu Variety řekli, že se jedná o „postavami poháněný příběh růstu Spotify z malého startupu do největší streamingové firmy na světě“.
Televizní projekt bude mít na starosti evropská pobočka Netflixu. Samotnou produkci pak studio Yellow Bird UK, které pro streamovacího giganta vytvořilo už seriál Young Wallander a je v Evropě poměrně dobře zavedené. Režii si vezme na starost Per-Olav Sørensen, v jehož filmografii je už několik dobře hodnocených dramat typicky ponurého severského střihu.
Sám Netflix námět seriálu o Spotify přiblížil slovy: „Je to příběh o tom, jak silná přesvědčení, neúprosná vůle, přístup a velké sny mohou malým hráčům pomoci narušit status quo rozvinutím způsobu, jakým všichni můžeme poslouchat hudbu.“
Předchozí projekty zaměřující se na výrazné osobnosti technologického světa a s nimi spojené posouvání fungování společnosti byly filmy. Těmi nejoceňovanějšími jsou přitom The Social Network a Steve Jobs, oba napsané scenáristou Aaronem Sorkinem.
Uznávaný tvůrce, která právě za scénář k The Social Network získal Oscara, v každém případě zvolil odlišný způsob přístupu k látce, u obou však kladl důraz na zprostředkování divákovi intenzity pohybování se na samém vrcholu technologických možností a v čele vývoje. Filmový formát je svou typickou délkou pro podobný přístup ideální.
Na druhou stranu představit podobnou látku na ploše televizního seriálu pro tvůrce představuje zásadně jiné výzvy a možnosti. Film o vzniku Facebooku, který režíroval David Fincher, byl schopen atmosféru překotného vývoje a nelítostné konkurence navodit velmi vysokým tempem vyprávění. Pokoušet se o něco podobného u mnohahodinového celku by nedávalo smysl.
Na druhou stranu musel The Social Network některé, třeba i jinak důležité, souvislosti zjednodušovat a vypouštět. Otázkou bude, zda je příběh vzestupu Spotify dostatečně bohatý a scenáristé ho nebudou nuceni uměle rozšiřovat.
MEWS shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch JobsU zmíněných filmů je také vždy výrazné zaměření hlavně na jednu silnou osobu, která je něčím specifická a je tak schopná do velké míry určit směřování a průběh vyprávění. Seriál o Spotify se má pochopitelně také soustředit kolem spoluzakladatelů společnosti Daniela Eka a Martina Lorentzona.
První ze jmenovaných je podle dostupných informací opravdu prototypem „malého génia“, jelikož už ve třinácti letech začal vydělávat vytvářením webových stránek. Než dosáhl dospělosti, vedl už tým 25 programátorů a vydělával přes 50 tisíc dolarů za měsíc. Kdy přesně nová minisérie vyjde, však zatím Netflix neprozradil.