Místo linky tiskárna. Německý BigRep představil svou vizi městských vozů vyráběných 3D tiskem

bigrep-loci

Foto: BigRep

Městské vozítko BigRep LOCI

0Zobrazit komentáře

Kde přesně se ukrývá budoucnost osobní dopravy budoucnosti? Těžká otázka, na kterou má každá společnost, vyvíjející své vlastní futuristické dopravní prostředky, jinou odpověď. Mezi ty originálnější patří i projekty z dílny německé firmy BigRep, která odhalila svůj prototyp elektrického vozidla vyrobeného 3D tiskem.

Technologie 3D tisku se ukazuje být užitečnou pro vytváření struktur v celé řadě odvětví. Od stomatologie až po stavební průmysl, tam všude nachází 3D tisk své uplatnění. A cestu si hledá i do automobilového průmyslu, ve kterém některé automobilky začínají 3D tisk využívat k vytváření automobilových dílů, jako jsou například výbavové prvky interiéru.

Německý 3D tiskař BigRep ovšem uchopil myšlenku využití 3D tisku v dopravě více do hloubky a přichází již s druhým dopravním prostředkem z 3D tiskárny.

nera-3d-printed-electric-motorcycle-1

Foto: BigRep

Elektrická motorka NERA z 3D tiskárny

BigRep sídlící v Berlíně je znám především jako výrobce velkoformátových 3D tiskáren. Čas od času však vybočí ze zaběhlé rutiny a představí světu, co lze na jeho tiskárnách a s jeho materiály vytvořit. Před rokem například odhalil první 3D tiskem vytvořený elektrický motocykl.

Na motocykl NERA nyní BigRep navázal projektem dalšího dopravního prostředku z 3D tiskárny, kterým je vůz LOCI. Malé vozítko je složeno z celkem 14 částí vytvořených hned na několika tiskárnách této společnosti. Jediné, co vzniklo mimo ně, jsou stejně jako u motocyklu NERA některé komponenty elektrické hnací soustavy, spolu s baterií.

skoda-citigo-e

Přečtěte si takéSlováci zavádí jednu z největších dotací na elektromobily v Evropě. Na nákup přihodí 200 tisíc korunSlováci zavádí jednu z největších dotací na elektromobily v Evropě. Na nákup přihodí 200 tisíc korun

LOCI se motocyklu NERA v mnohém podobá i svým vzhledem. Je to dáno experimentální a inovační laboratoří NOWlab studia BigRep, která obě vozidla vytvářela a použila u nich stejný designový jazyk.

bigrep-loci1

Foto: BigRep

BigRep LOCI Berlin

Tři vize přepravy budoucnosti

Jak můžete vidět z fotografií, LOCI není koncipován jako plnohodnotné vozidlo pro meziměstskou přepravu. Bylo navrženo coby samohyb sloužící pro přepravu osob v městském prostředí, na letištích, pro krátké dojíždění za prací nebo jako dopravní prostředek sloužící v uzavřených kampusech.

Základem stroje je materiál Pro HT vyvinutý samotným BigRepem, ze kterého bylo vytištěno celé tělo automobilu. Pro nárazníky byl použit materiál BigRep PLX pro efektivní eliminaci síly nárazu v případě kolize. A z inovativních materiálů jsou vytvořeny i další díly vozu, například pneumatiky z termoplastického polyuretanu.

bigrep-loci3

Foto: BigRep

LOCI ve verzi San Francisco

Společnost bohužel neposkytla žádné detailnější informace týkající se samotné pohonné jednotky, ani autonomní technologie. Víme však, že pasažéři by měli mít uvnitř vozu k dispozici multimediální hub s dotykovou obrazovkou, prostorový audiosystém, bezdrátové nabíjení mobilních telefonů či ambientní LED osvětlení.

BigRep představil hned tři verze svého vozítka. První, pojmenovaná Berlin, je jednomístný vůz přilepený těsně u vozovky, který je určen výhradně jako dopravní prostředek po menších komplexech. Má bezvzduchové pneumatiky a zabudovanou NFC technologii pro sledování jednotlivých částí automobilu prostřednictvím mobilního telefonu.

Verze San Francisco je koncipována jako městský vůz s úzkou kabinou a dvojicí sedadel umístěných do řady za sebou. Zajímavostí tohoto modelu jsou dveře kabiny ve tvaru disku, které se vyklápějí nad střechu vozu. BigRep uvádí, že v momentě, kdy jsou zvednuté, mohou ochránit vystupující pasažéry před deštěm, než si rozevřou deštník.

bigrep-loci5

Foto: BigRep

LOCI ve verzi Dubai

Poslední verze je pojmenovaná Dubai a ztělesňuje futuristické vozidlo přepravující pasažéry v rámci letiště. Je vybavena solárními panely, zavazadlovým prostorem a pneumatikami, které posádku odvezou klidně i na letiště vybudované uprostřed pouště.

I přestože je LOCI spíše demonstrací schopností tiskáren BigRepu, společnost uvádí, že by projekt mohl do budoucna posloužit coby předloha pro produkční platformu. BigRep poukazuje na to, že díky technologii výroby 3D tiskem by bylo možné takovou platformu vyrábět ve velmi krátkém čase a mnohem flexibilněji než v případě klasických výrobních postupů. Navíc může být design vozu libovolně upravován dle potřeb jednotlivých zákazníků.

Železniční renesance v Česku. Alternativní dopravci nahrazují České dráhy, průvodčí dostávají platební terminály

Filip HouskaFilip Houska

leo-express-vlak1

Foto: Leo Express

Jeden z regionálních vlaků Leo Express

0Zobrazit komentáře

Změny v českých železničních spojích bývají každý rok, za poslední období však nebyly nijak zvlášť zásadní. Zpravidla se jednalo o drobné úpravy časů jízdních řádů jak od státních Českých drah, tak od soukromých dopravců jako RegioJet nebo Leo Express. Nyní je ale situace odlišná a železnice v Česku od dnešního dne prochází velkými změnami, a to napříč skutečným provozem i modernějšími funkcemi pro cestující.

Pravděpodobně nejzásadnějším bodem „prosincové železniční revoluce“ je nahrazení několika vnitrostátních linek obsluhovaných Českými drahami za soukromé, respektive alternativní hráče. Tímto rozhodnutím ze strany Ministerstva dopravy ztratí český národní dopravce zhruba pět procent všech provozů, nicméně i tak zůstane většinovým železničním provozovatelem v Česku.

Velké změně bude čelit i Praha, na jejíž trasách do Českých Budějovic, Rakovníku a Tanvaldu budou nově jezdit vozy společnosti Arriva, která má ambice stát se hlavním soukromým dopravcem na českých železnicích. Do tuzemských dálkových linek se začíná více angažovat i RegioJet Radima Jančury, který nahrazuje trasu z Brna do Bohumína a slibuje modernější, klimatizované vlaky.

regiojet-vlak-min

Foto: RegioJet

Vlak RegioJet

Ani Leo Express nebyl vynechán z nové železniční struktury a do svých jízdních řádů si připisuje mimo jiné i spěšnou trasu z Prahy do Lichkova. Toto nastavení se nicméně netýká státu, ale naopak krajů, které také volily nové dopravce. Cestující tak nově mohou využívat vlaky s označením LE (Leo Express) a RJ (RegioJet) ve většině českých krajů (vyčerpávající výčet zásadních linek je možné nalézt v souhrnu zpravodajské ČT24).

Dost novinek nicméně přijde až v průběhu příštího roku. Těšit se bude možné například na nové mezinárodní spoje mezi Prahou a Bratislavou ze strany Leo Expressu nebo na linku Vídeň–Praha–Berlín legendární Vindobonou od Českých drah, která má být zahájena 4. května. Rozšíří se i spoje do Polska a také do Ruska, respektive Moskvy, kam budou vozy ČD jezdit denně z hlavního města.

arriva-vlak

Foto: Arriva

Na českou železnici vyjely nové vlaky Arriva

Zajímavý pohled na aktuálně probíhající změny pak nabízí portál Zdopravy.cz, který dnes, kdy se mění jízdní řády a nastupují na mnoho tras po celé České republice noví hráči, vše sleduje minutu po minutě a mapuje jednotlivé úseky.

Brno vítá nové nádraží, cestující naopak placení kartami

Opomenou-li se změny na železničních trasách, velký moment dnes zažívají i cestující z Brna. Těm se totiž po zhruba roční výluce vrátily na hlavní nádraží všechny vlaky a podle všeho je provoz zatím plynulý. Klíčové je navrácení příjezdů od jihu, které byly omezeny kvůli modernizaci sdělovacího a zabezpečovacího zařízení, rekonstrukci kolejiště a opravě mostů přes ulice Křídlovická a Hybešova.

„Díky provozu hlavního nádraží už nejezdí žádné vlaky na dolní nádraží, pouze ve všední den na něj v dopravní špice pojedou jednotky vybraných vlaků,“ říká mluvčí SŽDC Kateřina Šubová pro ČTK. Spolu s tím prošla rekonstrukcí i nádražní budova s odjezdovou halou a po jednačtyřiceti letech se zavedl přímý spoj z Brna do Židlochovic po obnovené trati. Brněnští však stále čekají na další opravy uvnitř hal, které se budou dělat za provozu.

brno-stanicni-budova

Foto: VitVit/Wikimedia

Staniční budova v Brně

V rámci změn přichází i možnost placení jízdenek přímo ve vlaku pomocí platebních karet, potažmo služeb jako Apple Pay nebo Google Pay. To se týká především Českých drah, které poskytnou až 1 600 průvodčím bezkontaktní platební terminály. Důvodem pro toto logické rozhodnutí je i fakt, že se napříč Českem postupně uzavírají pokladny na malých vlakových stanicích. Na trend bezhotovostního placení ve vlacích nasedá i RegioJet, který tuto možnost spouští na zmíněném novém spoji z Brna do Bohumína.

Infotabule o spojích přímo na webu

Aby toho nebylo pro dnešní vlakovou renesanci málo, přichází i nová možnost, jak se informovat o jednotlivých spojích online. Jmenuje se VITAMIN, respektive Virtuální tabule manažera infrastruktury, díky níž mohou cestující přímo z webu Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) kontrolovat jednotlivé informace o příjezdech a odjezdech, potažmo o zpožděních a nástupištích včetně číselného označení kolejí.

screen-shot-2019-12-10-at-6-42-23-pm-min

Přečtěte si takéLetecká revoluce na plovácích. Premiéru měl hydroplán, který chce být prvním komerčním elektrickým letadlemLetecká revoluce na plovácích. Premiéru měl hydroplán, který chce být prvním komerčním elektrickým letadlem

Ve výsledku tak jde o rozšíření původního systému, který však z různých důvodů nezobrazoval údaje ze všech stanic. VITAMIN je možné používat i na telefonech a slouží tak jako dobrá alternativa k oblíbená aplikaci NaVlak, jež funguje stejně, ale zatím nepočítá se všemi spoji včetně stanic. Tvůrci ze SŽDC slibují i podporu na televizích přes aplikaci HbbTV, která by měla dorazit po ukončení zaváděcího provozu a využijí ji například v podnicích poblíž nádraží pro lepší informovanost hostů.

infotabule

Foto: SŽDC

Nová infotabule