Místo linky tiskárna. Německý BigRep představil svou vizi městských vozů vyráběných 3D tiskem
Kde přesně se ukrývá budoucnost osobní dopravy budoucnosti? Těžká otázka, na kterou má každá společnost, vyvíjející své vlastní futuristické dopravní prostředky, jinou odpověď. Mezi ty originálnější patří i projekty z dílny německé firmy BigRep, která odhalila svůj prototyp elektrického vozidla vyrobeného 3D tiskem.
Technologie 3D tisku se ukazuje být užitečnou pro vytváření struktur v celé řadě odvětví. Od stomatologie až po stavební průmysl, tam všude nachází 3D tisk své uplatnění. A cestu si hledá i do automobilového průmyslu, ve kterém některé automobilky začínají 3D tisk využívat k vytváření automobilových dílů, jako jsou například výbavové prvky interiéru.
Německý 3D tiskař BigRep ovšem uchopil myšlenku využití 3D tisku v dopravě více do hloubky a přichází již s druhým dopravním prostředkem z 3D tiskárny.
BigRep sídlící v Berlíně je znám především jako výrobce velkoformátových 3D tiskáren. Čas od času však vybočí ze zaběhlé rutiny a představí světu, co lze na jeho tiskárnách a s jeho materiály vytvořit. Před rokem například odhalil první 3D tiskem vytvořený elektrický motocykl.
Na motocykl NERA nyní BigRep navázal projektem dalšího dopravního prostředku z 3D tiskárny, kterým je vůz LOCI. Malé vozítko je složeno z celkem 14 částí vytvořených hned na několika tiskárnách této společnosti. Jediné, co vzniklo mimo ně, jsou stejně jako u motocyklu NERA některé komponenty elektrické hnací soustavy, spolu s baterií.
LOCI se motocyklu NERA v mnohém podobá i svým vzhledem. Je to dáno experimentální a inovační laboratoří NOWlab studia BigRep, která obě vozidla vytvářela a použila u nich stejný designový jazyk.
Tři vize přepravy budoucnosti
Jak můžete vidět z fotografií, LOCI není koncipován jako plnohodnotné vozidlo pro meziměstskou přepravu. Bylo navrženo coby samohyb sloužící pro přepravu osob v městském prostředí, na letištích, pro krátké dojíždění za prací nebo jako dopravní prostředek sloužící v uzavřených kampusech.
Základem stroje je materiál Pro HT vyvinutý samotným BigRepem, ze kterého bylo vytištěno celé tělo automobilu. Pro nárazníky byl použit materiál BigRep PLX pro efektivní eliminaci síly nárazu v případě kolize. A z inovativních materiálů jsou vytvořeny i další díly vozu, například pneumatiky z termoplastického polyuretanu.
Společnost bohužel neposkytla žádné detailnější informace týkající se samotné pohonné jednotky, ani autonomní technologie. Víme však, že pasažéři by měli mít uvnitř vozu k dispozici multimediální hub s dotykovou obrazovkou, prostorový audiosystém, bezdrátové nabíjení mobilních telefonů či ambientní LED osvětlení.
BigRep představil hned tři verze svého vozítka. První, pojmenovaná Berlin, je jednomístný vůz přilepený těsně u vozovky, který je určen výhradně jako dopravní prostředek po menších komplexech. Má bezvzduchové pneumatiky a zabudovanou NFC technologii pro sledování jednotlivých částí automobilu prostřednictvím mobilního telefonu.
MEWS shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch JobsVerze San Francisco je koncipována jako městský vůz s úzkou kabinou a dvojicí sedadel umístěných do řady za sebou. Zajímavostí tohoto modelu jsou dveře kabiny ve tvaru disku, které se vyklápějí nad střechu vozu. BigRep uvádí, že v momentě, kdy jsou zvednuté, mohou ochránit vystupující pasažéry před deštěm, než si rozevřou deštník.
Poslední verze je pojmenovaná Dubai a ztělesňuje futuristické vozidlo přepravující pasažéry v rámci letiště. Je vybavena solárními panely, zavazadlovým prostorem a pneumatikami, které posádku odvezou klidně i na letiště vybudované uprostřed pouště.
I přestože je LOCI spíše demonstrací schopností tiskáren BigRepu, společnost uvádí, že by projekt mohl do budoucna posloužit coby předloha pro produkční platformu. BigRep poukazuje na to, že díky technologii výroby 3D tiskem by bylo možné takovou platformu vyrábět ve velmi krátkém čase a mnohem flexibilněji než v případě klasických výrobních postupů. Navíc může být design vozu libovolně upravován dle potřeb jednotlivých zákazníků.