Němci by již brzy nemuseli chodit „do Amazonu“ jen online, ale také okusit atmosféru jeho kamenných obchodů. Americký e-commerce gigant totiž zvažuje, že by otevřel u našich západních sousedů svou první offline prodejnu, což by mohlo být zajímavé i pro českého zákazníka.
O tom, že Amazon zvažuje otevření svých kamenných obchodů, informovala s odvoláním na německý list Welt am Sonntag agentura Reuters. „Fakt je, že víme, že zákazníci nakupují offline a že mají rádi výběr,“ uvedl Ralf Kleber, německý šéf Amazonu, avšak jakékoliv konkrétní časový plán odmítl prozradit.
Amazon má prozatím své obchody zejména ve Spojených státech, rozšiřuje se ve Velké Británii, ale další expanze do Německa by byla více než logická. Právě Německo totiž pro amerického obra představuje druhý největší trh po tom domácím.
Jak a kdy by do Německa Amazon se svým kamenných obchodem vstoupí, zatím není jasné, nicméně je možné, že by se tu mohl objevit i jeho prodejna zvaná Amazon Go, ve které nejsou žádné pokladny a díky senzorům a dalším technologiím je zákazník automaticky zkasírován při odchodu.
Ve Spojených státech má Amazon futuristických prodejen kolem dvaceti a již delší dobu se mluví o tom, že první otevře ve Velké Británii. A Německo by teoreticky mohlo následovat. Vyzkoušet by si pak mohli tento nákup i Češi, kteří již nyní nakupují na německém online obchodu Amazonu kvůli výhodnějšímu poštovnému a rychlejší logistice.
Příští rok to bude 40 let od doby, co mohli fanoušci hudby poprvé slyšet jednu z nejpopulárnějších metalových skupin na světě – Metallicu. V daném žánru pravděpodobně není jediné uskupení interpretů, které by dokázalo tuto původem losangeleskou skupinu předčit v počtu obřích odehraných koncertů, ale i v prodejnosti a poslechovosti jednotlivých hitů napříč všemi platformami.
O tom, že je Metallica jednoduše králem metalové hudby, svědčí i poslední zveřejněná data z hudební streamingové platformy Spotify, která hlásí, že si skladby Metallicy pustili fanoušci na platformě celkem miliardkrát. Ano, čtete správně, 1 000 000 000 přehrání, což se nikdy nepovedlo žádné skupině v žánru, a dokonce jen minimu skupin obecně.
Pokud bychom to měli přepočítat na orientační příjmy, pak si Metallica přišla za loňský rok jen ze Spotify na zhruba 7 milionů dolarů, v přepočtu necelých 160 milionů korun. Miliarda přehrání znamená zhruba 90 milionů hodin hudby, která hrála loni v celkem 76 zemích. Přesto je miliarda streamů z pohledu celé platformy pořád nízké číslo oproti některým dalším sólovým interpretům. Například rapper Post Malone zaznamenal loni 6,5 miliardy přehrání.
Hudební skupina Metallica
Metallica si za loňský rok přišla celkově na necelých 69 milionů dolarů, ze kterých podstatnou část rozdala na dobročinné účely. Podpora se nevyhnula ani Česku, když tu skupina koncertovala pro více než 70 tisíc diváků a darovala 1,8 milionu korun na obědy pro děti.
I po téměř čtyřech dekádách je tedy pro Metallicu koncertování a samotný streaming stále obrovským byznysem. Ne vždy ale byla skupina streamingovým službám nakloněna – především kvůli jejich historii, která byla z velké části založena na nelegálním „byznysu“. Vše začalo na sklonku tisíciletí, kdy vznikla v rukou Seana Parkera a bratrů Shawna a Johna Fanningových služba Napster.
Její princip byl poměrně jednoduchý. Stáhli jste si program a jakoukoliv hudbu, kterou jste měli v PC ve formátu MP3, jste mohli nabídnout přes aplikaci dalším lidem, kteří si ji stáhli do počítače. Šlo tak o jednu z prvních P2P platforem na sdílení souborů, na kterou navázala spousta dalších, už i pro další typ obsahu.
Napster byl v té době absolutní senzací a během pouhých dvou let nabral ohromných 80 milionů uživatelů. Jen pro srovnání, Spotify jich má po necelých dvanácti letech fungování necelých 250 milionů (měsíčně aktivních).
V dnešní době je taková služba jako Napster nepředstavitelná, ale tehdy šlo o revoluční záležitost, která umožnila jednoduché sdílení mezi uživateli na několik kliknutí. Tvůrci si mysleli, že přišli na něco unikátního a hledali cesty, jak z toho vytřískat peníze – původní myšlenka byla, že si uživatelé mezi sebou vymění pár skladeb a poté si koupí album, pokud se jim budou líbit. Vymyslet funkční model se Napsteru ale nakonec nepodařilo.
Rychlý start i rychlý konec
Už v prvních dvou letech fungování totiž přicházela na stranu Napsteru jedna žaloba ze strany hudebníků za druhou. Jedním z hlavních bojovníků proti nelegálnímu šíření hudby, aniž by z toho cokoliv měli, byla právě Metallica, která v roce 2000 našla na službě jednu ze svých písní, která ještě oficiálně nevyšla – chytla se toho ovšem rádia po celé zemi a Metallica začala jednat. O několik měsíců později podala žalobu na stranu Napsteru a pouze několik týdnů po ní udělal to samé známý producent a rapper Dr. Dre.
Foto: JD Lasica
Spoluzakladatel Napsteru a bývalý prezident Facebooku Sean Parker
To službu spolu s dalšími žalobami a obrovskými pokutami položilo. I tak se bere Napster jako předchůdce dnešních hudebních streamingových služeb. Ostatně po jeho likvidaci si v soudním řízení logo, značku a patřičná práva odkoupila další společnost, která postupně rozjela jednu z prvních legálních služeb na streaming hudby. Ta již s umělci spolupracovala a platila jim patřičný podíl díky prodeji předplatného a reklamám. Napster tak funguje dodnes a vcelku ironicky se na něm před několika lety objevila legálně právě i tvorba Metallicy.
S Napsterem byl tedy nicméně v jeho původní podobě konec a čekalo se, co bude dál. Až v roce 2008 přišel švédský podnikatel Daniel Ek s platformou Spotify, která využívala jistý základ Napsteru (ale legálně) a dle slov Eka se v něm poměrně zásadně inspirovala, jelikož on sám Napster kdysi využíval.
V počátku startupu, který se dnes profiluje jako jednička na trhu se streamingem hudby a který pomohl změnit celý trh, stál ale mimo Daniela Eka také samotný spoluzakladatel Napsteru Sean Parker, který se připojil do představenstva a pomohl s rozvojem služby.
Podařilo se mu to díky jeho práci v investičním fondu Founders Fund, který do Spotify v roce 2009 vložil prostředky a ve kterém se stal později partnerem. Parkerovi, který byl mimo jiné prvním prezidentem sociální sítě Facebook a pomohl ji zformovat, se tak znovu otevřel hudební svět.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.