Rekordní ročník. Startupy ze StartupYardu jen loni vybraly přes 400 milionů korun a teď do něj míří další dva z Česka

Peter BrejčákPeter Brejčák

cedricmaloux

Foto: StartupYard

Šéf pražského akcelerátoru StartupYard Cedric Maloux

0Zobrazit komentáře

O nejstarším akcelerátoru našeho regionu nebylo téměř rok vůbec slyšet. Svoji pozornost totiž zaměřoval na podporu stávajících startupů ve svém portfoliu, což přineslo své ovoce. StartupYard loni zaznamenal rekordní rok, co se týče investic, ale také dalších přihlášených mladých firem do již jedenáctého akceleračního kola.

Loňské investice do startupů, které prošly StartupYardem, dosáhly historicky nejvyšší úrovně 415 milionů korun. Rok 2019 akcelerátoru, který nově sedí v HubHubu v pražském paláci Ara, přinesl také dva exity. Jeden si připsalo Brand Embassy, které StartupYardem prošlo v roce 2011 a koupila ho izraelská společnost NICE, a druhý má na svědomí startup Steel Mountain, jehož získala česká firma Avast.

Dohromady již investoři do StartupYardem podpořených startupů vložili 865 milionů korun. „Dostáváme se k miliardě. Čím jsou naše startupy starší, tím větší investice získávají, takže letošek bude rekordní opět,“ říká Cedric Maloux, CEO StartupYardu.

Celkově již akcelerátor podpořil 72 startupů z dvaadvaceti zemí. Mezi ty české patří například Retino, Rossum, Dáme Jídlo, Neuron soundware nebo BudgetBakers. „Celkem 57 procent našich startupů pořád existuje, což je opravdu vysoké číslo,“ usmívá se Maloux, který StartupYard vede od roku 2013.

hubhub-palac-ara_6-min

HubHub Palác ARA

Akcelerátor původně rozbíhal dvě akcelerační kola ročně, stejně jako loni teď bude probíhat jen jedno. V rámci letošního, celkově jedenáctého kola, které StartupYard představil ve středu, obdržel 280 přihlášek z 56 zemí, což je dvakrát více než v minulém roce.

Během dvou měsíců bylo následně vybraných šest nejlepších firem z pěti zemí – Francie, Moldavska, Estonska, Kosova a dva z České republiky. Průměrný věk zakladatelů je 36,5 roku, což z nich činí i „nejzralejší“ kolo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„StartupYard se nezaměřuje jen na jednu oblast, akcelerované startupy se věnují průmyslu 4.0, fintechu, logistice, designu či médiím. Startupy si vybíráme na základě pokročilosti jejich technologie, aby ji nebylo jednoduché napodobit a okopírovat. Soustředíme se na to, aby byla bariéra vstupu na jejich trh co nejvyšší,“ přibližuje Maloux.

Podpořené startupy v jedenáctém kole:

Boom’n’Rank (Česká republika) – nástroj pro obsahový marketing

Boom’n’Rank je určen pro online marketéry, kteří mají problém soustavně vytvářet kvalitní obsah. Boom’n’Rank doporučuje témata, titulky, poskytuje základní SEO návrhy a analytiku. Na rozdíl od konkurenčních řešení vytváří přehledné datově podložené ediční plány.

24 Vision (Česká republika) – AI kontrola kvality na výrobních linkách

24 Vision System je určen pro manažery kvality, kteří potřebují zachytit veškeré vadné výrobky na výrobních linkách. Jedná se o kontrolní stanoviště výroby, které používá kamery a neuronové sítě k nalezení vizuálních defektů a konfiguračních chyb. Na rozdíl od konkurenčních produktů využívá umělou inteligenci k pochopení toho, co má kontrolovat a provádí komplexní kontrolu kvality se zaručenou přesností na 99,9 %.

cedric-maloux-startupyard

Foto: StartupYard

Cedric Maloux, CEO StartupYardu

Qoobus (Rumunsko) – nákladní doprava

Qoobus je určen pro malé a střední nákladní a dopravní společnosti, které nemají dostatek možností, transparentnosti a bezpečnosti při organizaci logistiky. Jde o tržiště, které poskytuje okamžitý přístup k více než 100 tisícům nákladních a transportních řešení. Na rozdíl od tradičních tržišť využívá Qoobus umělou inteligenci a big data, aby vyloučil nedůvěryhodné účastníky a zajišťuje end to end transakce, včetně plateb.

Symbolt (Kosovo) – platforma pro design a revize

Symbolt je určen pro marketingové týmy, které mají problémy s revizemi dokumentů. Je to inteligentní prostředí pro správu návrhů a revizí, které umožňuje marketingovým a komunikačním týmům zkrátit čas o třetinu. Na rozdíl od Google Dokumentů, Microsoft Wordu, PDF editorů a podobně, je Symbolt vytvořen pro editaci profesionálně navržených dokumentů tak, aby nedocházelo k narušení designu.

tomas-cupr-rohlik3

Přečtěte si takéPřes 4 miliardy korun v obratu a dvakrát větší zisk. Rohlík Tomáše Čupra dál roste a potvrzuje svou pozici jedničkyPřes 4 miliardy korun v obratu a dvakrát větší zisk. Rohlík Tomáše Čupra dál roste a potvrzuje svou pozici jedničky

Piixpay (Estonsko) – infrastruktura pro kryptoplatby

Piixpay je určen pro majitele kryptoměn a firmy, pro které je provádění transakcí v kryptoměnách příliš komplikované. Piixpay umožňuje uživatelům provádět EURO platby kryproměnami. Na rozdíl od řešení jako Bitwala nebo Bitpay jsou platby přes Piixpay okamžité, jednoduché a chrání uživatele před volatilitou.

iKast.io (Francie) – chytré kontrakty pro digitální obsah

iKast.io je řešení pro tvůrce obsahu, vydavatele a streamovací platformy, kteří mají problémy udržet si přehled o prodeji, distribuci a odměnách. iKast.io je tržiště digitálního obsahu, které digitalizuje licencování autorských práv, kontroluje a automatizuje platby a zajišťuje automatické zdrojování, to vše s efektivními náklady. Na rozdíl od jiných řešení iKast.io využívá chytré kontrakty k poskytnutí plné transparentnosti, rychlého cash flow a přehlednosti.

Už po maturitě založil nadační fond. Dnes 25letý David Procházka pomáhá vybírat peníze i díky známým osobnostem

Peter BrejčákPeter Brejčák

davidprochazka

Foto: Donio

Zakladatel a šéf českého dárcovského projektu Donio David Procházka

David Procházka už během studií na střední škole dělal malá gesta na pomoc druhým. Například v zimě s batohem plným termosek rozléval čaj lidem bez domova. Později se začal dobročinnosti věnovat i profesně. Spoluzaložil nadační fond Společný cíl, pomocí kterého chtěl naučit lidi navzájem si pomáhat „jen tak“, bez očekávání odměny.

Díky práci v této organizaci získal Procházka zkušenosti s pomocí lidem bez finančních prostředků. A tyto zkušenosti teď využívá ve svém dalším neziskovém projektu – online crowdfundingové platformě Donio zaměřující se na získávání finančních prostředků pro ty, kteří se ocitli v nelehké situaci.

Oproti podobně orientovaným organizacím však Donio navíc spolupracuje se známými osobnostmi, které pomáhají upozornit na příběhy konkrétních lidí. Ti zároveň slouží jako inspirace, jak se na problematiku podívat komplexněji. Na druhé straně mají přispěvatelé na dobrou věc možnost vyhrát netradiční zážitek se slavnou osobností, které působí jako patroni konkrétních sbírek.

Za tři měsíce půl milionu korun

„Donio vzniklo proto, aby byla pomoc druhým co nejjednodušší. Zároveň se nám podařilo najít zajímavý prvek ve spojení s osobnostmi, díky kterým se žádost o pomoc dostane k širšímu okruhu potenciálních dárců,“ popisuje pětadvacetiletý Procházka.

donio-tym

Foto: Donio

Tým stojící za českým projektem Donio

„Patroni nám zároveň pomáhají upozornit i na témata samotná, na což se nyní budeme soustředit ještě více. Dárci finanční podpory pak mohou vyhrát setkání s patrony sbírek coby poděkování za pomoc – výherci z řad dárců se tak už mohli osobně setkat s Jakubem Kohákem, Lucií Bílou nebo Helenou Třeštíkovou,“ doplňuje.

Donio bylo spuštěno teprve koncem září loňského roku (tehdy ještě pod názvem Donwio, přičemž pod současným názvem působí od prosince), za necelé čtyři měsíce se mu však podařilo vysbírat 650 tisíc korun.

Letošní cíl na 600 sbírek s desítkami milionů korun

Donio umožňuje stát se dárcem díky rychlé registraci, na konkrétní dobročinný projekt pak uživatel může přispět částkou v minimální výši 100 korun. Aby bylo losování o výhru férovější, každá darovaná stokoruna znamená jeden lístek do slosování ceny, a tedy jednu možnost vyhrát. Pokud uživatel přispěje například osm stovek, získává tak osm lístků.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dárce pak může sbírku sledovat, obdobně jako na crowdfundingových portálech, do předání cílové částky, produktu nebo služby, kterou daný člověk či organizace potřebuje. Skrze hashtag #DonioPribehy pak lidé mohou na sociálních sítích sledovat, jak se daří těm, které podpořili. Tady však plány na další rozvoj platformy nekončí, brzy by například měla přibýt možnost přispět do kampaně libovolnou částkou.

V naplňování tohoto cíle Procházkovi pomáhá mladý osmičlenný tým. Pro myšlenku se v samém začátku nadchla Lada Brůnová, která stála například u zrodu kampaně #prsakoule pro Loono a působila v proseniorské organizaci Elpida.

donioweb

V průběhu letošního roku má dále Donio v plánu realizovat přes 600 sbírek s cílem vybrat desítky milionů korun. Brzy začnou tzv. „Donio měsíce“, ve kterých se projekt bude věnovat jedné konkrétní problematice. V budoucnu pak plánuje rozšířit spektrum projektů. Platforma tak bude umožňovat založit sbírku na společný dárek pro kamaráda nebo se skrze ni složit na aktivitu, která zlepšuje sousedské vztahy.

„Již brzy poskytneme možnost si přes naši online platformu založit vlastní sbírku. Pokud dnes máte ve svém okolí příběh, který byste chtěli podpořit, nebyla tu dosud platforma, přes kterou byste ho mohli jednoduše komunikovat a finance transparentně předat těm, kdo je potřebují. Velkou výhodou u vlastních sbírek také bude, že předáme 100 % vybrané částky, žádné provize,“ dodává Procházka.