Vzestup dopravy na elektrokolech. V Česku nabírá na oblibě, dává pohyb i šanci na čistší města
Elektrokola začínají pomalu dobývat i města
Zatímco jsou média i veřejnost doslova fascinována elektromobily a jejich progresem v sektoru osobní dopravy, tak trochu skrytě, ale o to s větší intenzitou roste jiné elektrické impérium, kterým jsou elektrická jízdní kola. Rozhodně to však není o tom, že by měli lidé na kolech přestat šlapat, jak si někteří s nástupem elektrických kol mylně myslí.
Za české národní sporty jsou označovány hokej a fotbal, jenže na tyto sporty se nejraději díváme. Sportem, který Češi nejčastěji aktivně provozují, je cyklistika. I díky jedné z nejhustších sítí cyklotras v Evropě na kolo pravidelně usedá téměř třetina obyvatel naší země, díky čemuž se dostáváme mezi největší cyklistické nadšence v Evropě. Vyplývá to alespoň z průzkumu z roku 2014, který zkoumal, jaké sporty Češi provozují vůbec nejčastěji.
Více než 30 % aktivních cyklistů nás v Evropě řadí na třetí místo hned za Maďarsko a Dánsko. Ptáte se, kde je Nizozemsko, malý ráj všech cyklistů? Důvod, proč obyvatelé země tulipánů neobsadili první místo, je prostý. Zatímco my Češi vidíme v jízdě na kole sport a využíváme ho pro rekreaci, v Nizozemsku je kolo považováno za zcela standardní dopravní prostředek, který poslouží, potřebuje-li se člověk dostat do práce nebo si zajet na nákup.
Elektrokola jsou třikrát větší než elektromobily
Z letošních průzkumů zveřejněných společnosti United Assistance, které zkoumaly vzorek 1 500 českých respondentů, vyplývá, že na kole do práce z nich jezdí pouhá čtyři procenta. Zbytek využívá především automobily či hromadnou dopravu.
„Automobil je v rámci individuální mobility pro řadu lidí výrazně statusová záležitost. Objem cyklodopravy se u nás liší dle regionu. Nejvíce se dopravují na kole ve východních Čechách, kde je také asi nejlepší infrastruktura a málo kopců. V Hradci Králové je podíl pro jízdní kola asi 9 procent. Pro zajímavost, ve středočeském Nymburce je to až 29 procent,“ vysvětluje pro CzechCrunch Jakub Ditrich.
Jako zakladatel a výkonný ředitel projektu ekolo.cz, který se specializuje na prodej, pronájem a přestavby elektrokol, má Jakub Ditrich velký přehled nejen o českém trhu, ale také o elektrické cyklistice obecně. „V Praze se díky minimálním investicím do infrastruktury v posledních 15 letech pohybujeme na kole dlouhodobě mezi jedním až dvěma procenty,“ dodává k situaci v Česku Ditrich, který věří, že elektrokola by mohla procenta zvýšit.
Porovnáme-li aktuální český trh elektrokol s českým trhem elektromobilů, zjistíme, že elektrokola jasně vítězí. Jen za letošní rok vzrostl tuzemský trh s koly poháněným elektrickým motorem přibližně o 40 procent na zhruba 80 tisíc prodaných kusů. Průměrná cena takového kola je 32 520 korun včetně DPH, letošní trh s elektrokoly se tedy vyšplhal na více než 2,5 miliardy korun.
Elektromobilů bylo letos v České republice prodáno či dovezeno ze zahraničí přibližně 1 tisíc kusů, jejichž celková hodnota podle odhadů nepřesáhla 1 miliardu korun. Trh s elektrokoly je u nás tedy přibližně třikrát větší než trh s elektromobily.
Na vrchol s minimem námahy
Jen pro představu. Elektrickým pohonem bylo za rok 2019 vybaveno každé čtvrté prodané kolo, což je jasným důkazem toho, že Češi mají o e-biky velký zájem a že elektrokola už dávno nejsou přibližovadlem pro starší osoby, jak tomu bylo v minulosti. To potvrzuje i Jakub Ditrich.