Fjordy jako nikdy dřív. Ptačí budky v Norsku nabízejí unikátní bydlení mezi mořem, nebem a zemí

birdbox3

Foto: Livit

Ptačí budka Birdbox na stráni poblíž moře

0Zobrazit komentáře

Fjordy táhnoucí se po celém severozápadním pobřeží Norska patří mezi největší přírodní chlouby této severské země. Nejenže zde najdeme řadu malebných přímořských městeček choulících se v náručích tisíce zátok, které jsou věčnou památkou po ustupujících ledovcích, ale nově zde můžeme narazit na poměrně netradiční ubytování v podobě gigantických ptačích budek. Díky nim si mohou jejich návštěvníci užít pobyt u nespoutaných fjordů tak jako nikdy dřív.

Pokud máte rádi toulky přírodou plné zeleně, skalnatých ostrohů a mořské vůně ve vzduchu, pak jsou norské fjordy tou pravou destinací, kam by měla vést vaše příští cesta. Na 2,5 tisíce kilometrů dlouhém norském pobřeží lze nalézt asi 1 200 jednotlivých zátok, které prodlužují celkovou délku norského pobřeží na 29 tisíc kilometrů.

fjord

Malebnost norských fjordů nezná mezí

Vůbec nejoblíbenějším fjordem je fjord Geirangerfjord ve střední části Norska, který je zapsaný i na Seznamu světového dědictví UNESCO. Vůbec nejhlubším a zároveň nejdelším je Sognefjord v západní části Norska, který má délku asi 205 kilometrů a v nejhlubším bodě dosahuje hloubky 1 308 metrů.

Fjordy jezdí každoročně obdivovat návštěvníci z celého světa, ale rozhodně nemusíte mít strach z toho, že by se počet turistů podepsal na charakteru místa. Světoznámý The National Geographic Magazine zařadil norské fjordy Geirangerfjord a Nærøyfjord do svého výběru nejméně dotčených cestovatelských destinací, což je jednoduše řečeno záruka toho, že zde můžete na vlastní kůži zažít surovost původní nedotčené krajiny.

Jak na to? Stačí jen zabookovat letenky a najít to správné ubytování, třeba v jedinečných Birdboxech, které vám zážitek z místní přírody zprostředkují už v rámci ubytování.

birdbox1

Foto: Livit

Tam, kde je člověk součástí přírody

Minimalistický design a úsporný půdorys, to jsou dva základní poznávací znaky těchto ptačích budek zasazených do úpatí horských masivů zvedajících se přímo z moře. Na svědomí je má norské architektonické studio Livit, respektive jeho spoluzakladatel Torstein Aa, který navrhl dvě verze na první pohled velice jednoduché budky, ve které se vám dostane nejen odpočinku, ale hlavně neuvěřitelných výhledů na okolní krajinu.

„Birdboxy budou umístěny napříč celou zemí na místech, kde získáte zcela nový zážitek pokaždé, když jej navštívíte. Vychutnat si Norsko z Birdboxu je možností, jak ukázat naši zemi z té nejlepší stránky,“ řekl magazínu Designboom CEO Livitu Asbjørn Reksten Stigedal.

Dvě velikosti, jeden neuvěřitelný výhled

Birdboxy jsou nabízeny ve dvou verzích, a to Mini a Medi. Jak už název napovídá, verze Mini nabízí o něco úspornější prostor 3,2 × 2,2 × 2,2 metru. I to je ovšem dostatek prostoru na to, aby se sem vešla velká manželská postel, spoustu úložné prostoru pod ní, malý stolek a dva sedáky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Druhá verze jménem Medi zabírá 5,1 × 2,4 × 2,4 metru, mimo manželskou postel, stolek a dvě křesílka je tato verze vybavena i malým kuchyňským koutkem spolu s dřezem. Pokud by navíc chtěl provozovatel ptačích budek dopřát svým hostům co největší komfort, lze k budkám ještě přikoupit budku speciálně sloužící coby koupelna.

Největší výsadou celého projektu Birdbox jsou obrovská okna, která najdeme jak u obou verzí budek, tak i v koupelně. Ty nabízejí neuvěřitelné výhledy do celého okolí a vytvářejí pocit, jako kdyby návštěvník spal pod širákem.

birdbox2

Foto: Livit

Budku lze umístit do přírody, aniž by v ní zanechala výraznější stopu

birdbox4

Foto: Livit

Impozantní výhled z varianty Medi

Birdboxy jsou navíc koncipovány tak, aby pro prostředí, do kterého jsou zasazeny, představovaly co možná nejmenší zátěž, a přitom odolaly veškerým environmentálním podmínkám. Při jejich stavbě byly použity techniky používané při stavbě lodí v Norsku. Na budky může být navíc namontován solární panel, který se stará o zásobování energií.

„V Livitu jsme chtěli vytvořit produkt, který by umožnil jedinečné zážitky s minimálním dopadem, postavený z kompozitních materiálů, které vydrží jakékoliv podmínky, bez nutnosti údržby. Birdbox lze zvednout pomocí vrtulníku a namontovat jej na sloupy pro co nejmenší zanechání stop v přírodě,“ popisuje svou novinku studio Livit.

michal-smida-boxed

Přečtěte si takéChceme převrátit princip splátek, hlásí Michal Šmída. Přes jeho Twisto loni protekly 2 miliardy korunChceme převrátit princip splátek, hlásí Michal Šmída. Přes jeho Twisto loni protekly 2 miliardy korun

První Birdboxy byly instalovány v oblasti Fauske a Langeland, kde mohou unikátnost ptačích budek ozkoušet první zájemci. Budky lze od Livitu i přímo zakoupit s tím, že celé obydlí je postaveno na klíč a vybaveno veškerým příslušenstvím. Přesnou cenu Birdboxů však Livit neuvádí.

birdbox5

Foto: Livit

Kulaté okno je hlavní doménou Birdboxů

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Noční můry petrolheadů se naplnily. Legendární Hummer, ikona síly spalování, se vrací jako elektromobil

hummer

Foto: Hummer

Přední maska prozatím nepředstaveného elektrického Hummeru

0Zobrazit komentáře

Hummer je zpět, ale radostné výkřiky petrolheadů nečekejme. Jejich sny o tom, jak nám budou po letech zase pěkně přitápět, až rozburácí masivní V8 pod kapotou, překazil sám výrobce General Motors. Hummer dal totiž vale své umouněné minulosti a přichází v elektrické verzi čisté jako čerstvě padlý sníh.

Harley Davidson pro vyjížďky do přírody, vedle něj Mustang pro návštěvy kamarádů a za nimi Hummer, aby odvezl děti do školy. Tak nějak by mohl vypadat ideální vozový park každého petrolheada, tedy osoby závislé na vůni spálené nafty či benzínu, pro které je hřmění osmiválců rajskou hudbou. Hybridy podle nich patří do mateřské školky a čistě elektrické vozy jsou neodpustitelnou zradou, za kterou by někdo měl být hnán před soudní tribunál.

Jenže časy se mění a milovníkům spalovacích motorů vůbec nenahrávají. Zatímco v 90. letech by výše zmíněná sestava vozů byla jasnou vizitkou nátury majitele, dnes může ty samé dopravní prostředky vlastnit třeba i klimatický aktivista a nikdo mu na to nemůže říct ani popel.

All-New Mustang Mach-E

Foto: Ford

Mustang Mach-E je zcela nové pojetí legendárního Mustangu

Harley Davidson nabízí svou elektrickou motorku od roku 2018, Ford nedávno představil kontroverzní SUV Mustang Mach-E a nyní došlo i na Hummer.

Auto pro vojáky

Historie značky Hummer sahá až do války v Perském zálivu, kde američtí vojáci používali vojenský speciál HMMWV, kterému nikdo neřekl jinak než Humvee. Na tomto základě později vznikla civilní varianta, kterou GM pojmenovalo jako Hummer. Jeho verze H1 se stala naprosto ikonickou záležitostí, symbolem síly i nestřídmého spalování nafty spolu s oblaky dýmu linoucích se z výfuků. Pozdější dvě generace H2 a H3 byly již o něco kultivovanější, ale stále si držely onu auru mocnosti, která byla mimo jiné dána i velikostí těchto vozů.

humvee

Foto: Foto: U.S. Pacific Fleet/Flickr

Vojenský speciál HMMWV

V roce 2009 se však GM dostalo do problémů, které vyústily v bankrot. V roce 2010 byla značka Hummer hibernována poté, co se ji GM nepodařilo nikomu prodat. Od té doby se mezi fanoušky neustále objevovaly fámy, že znovurozjetý GM dá legendě novou šanci, ale nestalo se tak. Až dosud.

Legenda se vrací

GMC (divize GM soustředící se na výrobu nákladních a užitkových vozidel) oznámila, že Hummer vrací zpět do hry. Samotný vůz by měl být odhalen až 20. května, takže podrobnějších informací je prozatím skutečně pomálu. Tou nejdůležitější je, že nový Hummer bude čistým elektromobilem, což je rána, kterou budou muset fanoušci rozdýchávat delší dobu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Uklidnit je může alespoň to, že GMC nejspíše zachová onu tradiční mohutnost, která je s Hummery pevně spjata. Prozrazuje to prozatím jediná odhalená část vozu, kterou je chromovaná přední maska s efektně provedeným LED podsvícením. Z něj jako fantom z hlubin vystupují tradiční písmena H U M M E R.

Co se technických specifikací týče, tak zde prozatím známe jen výkon vozu, který by měl pod svou kapotou schovávat hned tisícihlavé koňské stádo. Díky němu by měl akcelerovat z 0 na 100 km/h v čase tří sekund, což je impozantní číslo, pokud vezmeme v úvahu možnou velikost vozu.

O výrobu se postará továrna GM v Detroitu, do které GM nalilo již 2,2 miliardy dolarů (přibližně 50 miliard korun), aby zde mohlo vyrábět své elektrické novinky. Samotné dodávky novinky by měly být zahájeny v průběhu roku 2021.

Oživení Hummeru je od GM poměrně chytrý krok. Velká SUV jsou populární a v Americe se vůz vždy těšil velké oblibě, stejně jako pick-upy. Zároveň je dost možné, že i Hummer přijede ve verzi se zadní korbou. Pokud se tak stane, bude to třetí účastník pranice mezi Teslou a Fordem, potažmo Cybertruckem a elektrickou F-Series.

Neměli bychom ale zapomínat ani na nové tváře, mezi které patří například Rivian. Čeká nás skutečně zajímavý souboj elektrických velikánů o srdce amerických patriotů.