Jaký byl Kobe Bryant jako investor podle spoluzakladatele česko-amerického startupu, který se prodal za 2 miliardy
Jeden z nejlepších basketbalistů historie a podnikatel Kobe Bryant
Přezdívalo se mu „Černá Mamba“, Kobe Bryant ovládal nejen basketbalové hřiště, ale také byznys, do kterého sám ve velkém investoval. Když před dvěma týdny přišla zpráva o nehodě vrtulníku poblíž kalifornského města Calabasas, ve kterém měl být vedle sedmi dalších lidí právě Kobe Bryant se svou třináctiletou dcerou, nechtěl tomu věřit snad nikdo. V následujících hodinách jsme se dozvídali podrobnosti i nezvratné potvrzení.
Svět basketbalu přišel o ikonu, která se navždy zařadila do síně slávy a která v rámci NBA zářila už od roku 1996 v dresu jediného týmu – Los Angeles Lakers. Právem ho začali fanoušci i experti označovat za novodobého Michaela Jordana, který nakonec nasbíral úctyhodných 33 643 bodů.
Dařilo se mu ale také v byznysu. Jeho firma Kobe Inc., v níž měl Bryantův podíl hodnotu přes 200 milionů dolarů, se soustředila na rozvoj značek ve sportovním odvětví a před sedmi lety stál také u založení vlastního investičního fondu Bryant Stibel, který spustil s investorem a dlouholetým přítelem Jeffem Stibelem.
Ten se soustředil na investice v raných fázích startupů a peníze mimo jiné vložil také do česko-amerického Representu, který v roce 2016 koupila americká firma CustomInk za 100 milionů dolarů, respektive téměř 2,3 miliardy korun.
„Nikdy jsem neviděl někoho s tak obrovským zápalem pro věc a zároveň disciplínou,“ říká s úsměvem na tváři při večeři v jedné ze sanfranciských restaurací spoluzakladatel startupu Represent Bryan Baum. Cesta ke Kobemu Bryantovi byla pro startup, který se soustředí na správu kampaní a výrobu triček za cílem vybrat peníze pro neziskové organizace za pomocí známých osobností, poměrně zajímavá.
Byl to právě Bryant a potažmo fond Bryant Stibel, který se připojil už v začátcích startupu k seedovému kolu financování (rok 2015) a pomohl ho tak dostat do další fáze, v níž už Represent spolupracoval s plejádou celebrit, od Arnolda Schwarzeneggera přes Lionela Messiho až po youtubera Felixe „PewDiePie“ Kjellberga.
„O rok později už jsme s ním realizovali kampaň, která měla podpořit nadaci Kobeho a Vannesy Bryantových,“ vzpomíná Baum.
„Šlo o jednoduchou filantropickou kampaň na prodej triček. A on to bral vážně jako sedmou hru ve finále NBA.“
Naráží na úspěch s kampaní, v níž se prodávala speciální kolekce vánočních svetrů s Bryantovým motivem a přes kterou se podařilo vybrat na dobročinné účely více než 430 tisíc dolarů. Tahle byla ale přeci jen trochu nestandardní.
Většinou to pro Represent funguje tak, že se dohodnou podmínky spolupráce, vytvoří se několik návrhů triček, ze kterých si osobnost vybere, následně dorazí na zhruba 5 minut k pořízení několika fotografií a poté se kampaň několikrát zasdílí na sociálních sítích k podpoření prodeje.
„Už jsme spolupracovali s mnoha opravdu známými osobnostmi a proces je většinou opravdu takto jednoduchý. Tady to ale bylo jinak,“ naráží Baum na fakt, že už v první fázi to bylo složitější, ale v pozitivním slova smyslu. „Kobe nám poslal tolik revizí, rad a nápadů stojících za designem jako nikdo, s kým jsme dosud spolupracovali. Nakonec celý proces trval několik měsíců,“ vzpomíná.