Konec legendy? BlackBerry kdysi vládlo smartphonům, jenže pak přišel iPhone a Android. Teď asi zmizí úplně
Světu smartphonů kdysi dominovala kanadská značka BlackBerry se svými nezaměnitelnými telefony s velkými klávesnicemi. Podobně jako tehdejší mobilní gigant Nokia však neustála nástup iPhonů od Applu, levnější konkurence od Samsungu i dalších hráčů fungujících na operačním systému Android.
I když to v průběhu posledních let vypadalo na definitivní konec BlackBerry několikrát a mnoho lidí už na existenci telefonů s ostružinou v názvu zapomnělo, pořád se na trhu prodávají. Alespoň prozatím – budoucnost značky je totiž opět nejistá.
Čínský výrobce elektroniky TCL, který měl na BlackBerry poslední čtyři roky licenci, totiž oznámil ukončení spolupráce. Od srpna letošního roku přestane vyrábět i prodávat nové telefony se značkou BlackBerry, podporu následně ukončí o dva roky později. Jestli je to definitivní konec kdysi populárních telefonů, však zatím není jasné.
Začátek konce
Příběh BlackBerry se začal psát v roce 1999, kdy kanadská firma pod názvem Research In Motion (RIM) nové smartphony představila trhu. Díky QWERTY klávesnici a vlastním šifrovacím algoritmům získaly popularitu zejména mezi manažery či politiky, kteří se běžně dostávali do kontaktu s citlivými informacemi.
V časech největší slávy kolem roku 2012 se počet aktivních uživatelů BlackBerry pohyboval na úrovni sedmdesáti až osmdesáti milionů po celém světě. Jen ve Spojených státech firma obsadila polovinu trhu smartphonů, v globálním měřítku šlo o dvacet procent.