V Česku je obří talent. Úspěch Beat Saberu dokázal, že jsme na světové úrovni, říká Jaroslav Beck v CzechCrunch Podcastu
Jestli něco dělá České republice ve světě dlouhodobě dobré jméno, je to herní průmysl. Nejde totiž jen o jeden ojedinělý úspěch, byť v poslední době jsme slýchávali především jedno jméno. Beat Saber vzal svět bezprecedentním útokem, stal se absolutním hitem virtuální reality a před pár měsíci si jeho tvůrci dokráčeli k pohádkové odměně.
Slovenští vývojáři Ján Ilavský, Vladimír Hrinčár a český hudební skladatel Jaroslav Beck po více než milionu prodaných kopiích, několika významných cenách a spolupráci se světovými hudebními kapelami koncem loňského roku oznámili, že své studio Beat Games prodávají Facebooku, respektive jeho VR divizi Oculus.
Bylo to celé neskutečně rychlé. Beat Saber se začal prodávat 1. května 2018 a už v prvních pár hodinách se hra zaplatila. Měla totiž raketový start, který prakticky nepolevil doteď. Proto jsme si do našeho CzechCrunch Podcastu pozvali jednoho ze spolustrůjců celého úspěchu Jaroslava Becka, se kterým jsme se bavili o tom, jak vlastně další československý herní zářez vznikal.
„Když jsem viděl první teaser na Beat Saber, který se objevil na Facebooku, hned v první vteřině jsem si řekl, že tohle chci hrát každý den. Když mě něco nadchne, dám si jeden dva dny odstup, jestli mě to nepustí,“ vzpomíná s úsměvem jednatřicetiletý Jaroslav Beck, který spatřil ve hře, v níž ve virtuální realitě sekáte s laserovými meči v rytmu hudby do létajících kostek, velký potenciál okamžitě.
Ani on si to ale tehdy nemaloval tak velké. První záběry Beat Saberu totiž ještě sledoval ze Spojených států, kde skládal soundtracky pro velké herní tituly jako Overwatch nebo pro filmové trailery s Terminátorem nebo Star Wars v čele. Chytlavá hra ve virtuální realitě ho ale okouzlila natolik, že si koupil letenku do Prahy a vrhl se do toho po hlavě.
„Měli mě za úplného blázna.“
Původně chtěl pro Beat Saber složit jen hudbu, ale nakonec se s jeho slovenskými vývojáři domluvil, že založí celé studio Beat Games, které si rozdělili na třetiny… a pak se to všechno stalo. „Takový úspěch si nepředstavoval nikdo. Já jsem tehdy říkal, že bychom mohli prodat 150 tisíc kopií, a kluci mě měli za úplného blázna,“ směje se dnes Beck.
V Beat Games by se totiž měli po loňském milníku v podobě milionu prodaných kopií pomalu blížit dvojnásobku a se svou hrou v herním světě spojeném s virtuální realitou způsobili skutečnou revoluci. Byť se o VR dlouho mluvilo, chyběl ji právě ten titul, který k headsetům a novým zážitkům přitáhne masy. Dnes je již běžné, že když si někdo koupí brýle od Oculusu nebo PlayStationu, je to často kvůli Beat Saberu.
A právě Oculus je s Beat Games úzce propojený. Firma, kterou pod svá křídla získal v roce 2012 Facebook, je jedním z průkopníků ve světě hardwaru pro virtuální realitu a u Beat Saberu byla prakticky od začátku.
Jak vysvětluje Jaroslav Beck, byť pro někoho mohl být loňský prodej tuzemského studia do rukou Oculusu, potažmo Facebooku, překvapivý, pro Beat Games to byl vlastně jediný možný a logický krok dál. Oficiálně sice částka, za kterou se pražská firma prodala, nebyla zveřejněna, hovoří se se však o sumě pohybující se někde mezi vyššími stovkami milionů až miliardami korun.
Podle Jaroslava Becka ale není částka tak důležitá. „Podstatné je, že jsme na úrovni světových firem, a co se týče akvizic, jsme na špičce celého herního průmyslu. Už není žádná bariéra mezi firmami u nás a těmi v San Francisku. To je výborná vizitka,“ míní Beck. Podle něj si Češi ani Slováci často neuvědomují, jaký klenot v herním průmyslu mají.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Když se bavím o České republice v zahraničí, lidé na naše hry slyší. Paradoxně jsme to pak my, kdo si nevěříme a shazujeme se. Jsme přitom silní a to, co umíme, je obrovské bohatství, které si jiné státy nemohou jen tak koupit. Když vyjedete ven, tak to poznáte,“ říká Beck, který několik let ve Spojených státech žil, a když se tam teď pravidelně vrací, lidé ho prý na ulici poznávají a oslovují.
Na trase Praha–San Francisko byl ostatně loni více než dost. Celkem napočítal téměř 200 letů, a když se bavíme o tom, čemu se chce v následujících letech vedle Beat Saberu (kde prý mají pořád hodně práce, protože jsou stále na začátku) věnovat, tak má jasno. „Chtěl bych teď minimálně anulovat svou uhlíkovou stopu, která je po loňsku děsivá,“ hlásí Beck.
Prozatím to bylo jen prostřednictvím menších iniciativ, kde se například podobně jako Elon Musk zapojil do kampaně youtuberů na výsadbu milionů stromů po celém světě, ale strakonický rodák pochopitelně hledá i dlouhodobější projekty s větším dopadem. Zajímá se o energetiku, soběstačné domy nebo výrobu čisté energie.
O tom, co chystá Jaroslav Beck v následující letech dál, proč by se podle něj měla rozdávat Grammy za herní soundtracky, jak se spolupracuje s hudebními velikány jako Imagine Dragons či Green Day, nebo jestli ještě někdy zavzpomíná na svou kariéru DJe, se dozvíte více v novém díle našeho CzechCrunch Podcastu.
Poslouchat ho můžete přímo v přehrávači výše, vašich podcastových aplikacích nebo na SoundCloudu, Spotify, Apple Podcasts či Google Podcasts.