Zpátky k základům. WeWork má nového šéfa, který přichází ze světa realit a chce otevřít stovky coworkingů

wework

Foto: WeWork

WeWork v kalifornském San Jose

0Zobrazit komentáře

Loňský rok se ve startupové komunitě z velké části točil kolem WeWorku, coworkingového startupu, který tak trochu překročil pole své působnosti a navíc nechal svého původního spoluzakladatele a šéfa drancovat základy rychle rostoucí firmy. Hodnota newyorského startupu, který vznikl nápadem pronajmout zbývající prostor kanceláří dalším podnikatelům, se ještě v první polovině loňského roku pohybovala na hranici 47 miliard dolarů.

Nevypadalo, že by mělo WeWork něco zastavit, ale nakonec to byl sám spoluzakladatel Adam Neumann, který mu pomohl dostat se téměř ke krachu. Vše se v druhé polovině roku 2019 točilo především kolem chystaného vstupu na burzu, kde chtěl WeWork nabrat další miliardy dolarů a stát se veřejně obchodovatelnou společností.

A taky se mu to málem povedlo, kdyby v dodaných dokumentech na americkou Komisi pro cenné papíry a burzu neuvedl na pravou míru, co vše stojí za budováním „coworkingového“ startupu a že vlastně v nejbližších letech není cílem vydělávat peníze.

Spoluzakladatel a bývalý šéf WeWorku Adam Neumann

WeWork má přitom obrovské závazky na poli dlouhodobých pronájmů a financování nemovitostí, ve kterých poté dále zřizuje samotné coworkingy. A tak do hry vstoupil největší investor startupu – japonský SoftBank – a WeWorku nabídl pomoc v celkové hodnotě 9,5 miliardy dolarů. Tou vyplatil největší dluhy, spoluzakladatele firmy Neumanna a také nasypal peníze do provozu a dalšího působení. Ke konci roku ještě startup získal 1,75 miliardy dolarů od skupiny bank.

V důsledku šetření nákladů se startup zbaví marketingové společnosti Conductor, coworkingové platformy Spacious i analytického startupu Teem, které za poslední roky koupil. Prodá podíl ve společnosti The Wing, uzavře na konci školního roku divizi WeGrow, která tvořila speciální soukromé školky pro bohatší zájemce, a také se nevyhnul masivnímu propouštění lidí (kolem 2 400 loni v listopadu).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jednoduše šetří všude, kde se dá, aby se WeWork dostal poprvé do černých čísel a překlopil se z onoho rychle rostoucího a ztrátového statupu ve stabilní společnost. K tomu mu má pomoci i nově nastupující šéf Sandeep Mathrani, který ke konci února převezme otěže po dvojici dočasných šéfů Sebastianu Gunninghamovi a Artiem Minsonovi. Co je ovšem zajímavější, je fakt, že Mathrani nikdy nepůsobil v čele technologické společnosti.

Jeho hlavní zaměření byly reality. Jeho poslední zastávkou byla společnost Brookfield Properties, kde působil jako CEO 1,5 roku po akvizici firmy General Growth Properties v transakci za více než 9 miliard dolarů. Ta měla na starosti řízení největšího počtu nákupních center v celých Spojených státech.

Tyto kroky WeWorku značí jedno – všechen hype kolem rozšiřování na lifestylový byznys kolem coworkingů je pryč a startup se bude jednoduše soustředit pouze na to, co mu vždy šlo nejlíp – pronájem nemovitostí a jejich management.

weworksanlitun

Foto: WeWork

WeWork v pekingském Sanlitunu

Ostatně v letošním roce chce WeWork otevřít na 600 dalších coworkingů, kterých aktuálně provozuje přes 800. Po světě má více než půl milionu platících členů a zájem o prostory je natolik velký, že je většina lokalit plná. Jednu z poboček má WeWork také v Praze, konkrétně v budově DRN na Národní třídě.

Mathrani do pozice výkonného ředitele WeWorku nastoupí 18. února a bude se zodpovídat Marcelovi Clauremu, který působí ve vedení SoftBanku a také představenstvu WeWorku. Do role šéfa coworkingového startupu chtěl původně nabrat šéfa amerického T-Mobilu Johna Legera – ten ovšem jakékoliv spekulace popřel, stejně jako to že by z firmy měl odejít, aby z ní následně o několik dní později opravdu odešel (ale ne směrem do WeWorku).

redbull-to

Přečtěte si takéOd dělníků k elitním sportovcům. Příběh energie a síly Red BulluOd thajských dělníků k nejvýkonnějším sportovcům. Příběh energie, síly a vytrvalosti Red Bullu

Sám Claure má nad WeWorkem aktuálně pevnou ruku a je ve vyšším postavení než nově nastupující šéf. Proč? SoftBank do WeWorku i s novým záchranným plánem napumpoval již 18,5 miliardy dolarů. „Jen pro kontext, to je více než celé GDP země, ze které pocházím (Bolívie). A to jde o zemi, ve které žije 11 milionů lidí,“ zavtipkoval Claure na schůzi čerstvě po ohlášení nového vedení WeWorku.

Čas ukáže, nakolik bude sázka na ostříleného realitního veterána pro WeWork výhrou. Se všemi plánovanými změnami by se to ovšem opravdu mohlo nakonec povést a překlopit firmu v profitabilní a stále poměrně rychle rostoucí byznys. U WeWorku je však třeba vše brát s nejvyšší opatrností.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Zakladatelka miliardové Zásilkovny Simona Kijonková o tom, jak nastavit myšlení a strategii k úspěchu

Jiří SvobodaJiří Svoboda

simona-kijonkova-boxed2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny

Digitální logistická platforma Zásilkovna roste v poslední době tempem, které by si ještě před pár měsíci uměl málokdo představit. Jen v roce 2018 její mateřská firma zvýšila obrat o 70 % na 790 milionů korun a v roce 2019 zamířila nad 1,3 miliardy. Za sebou má jen v několika posledních měsících otevření robotizované výdejny balíků nebo rozšíření doručování do dalších třiceti zemí. A o Vánocích dokázala přepravit 379 tisíc zásilek za jediný den.

Dnes je to pohádkový příběh. V květnu roku 2010 to ale byl pouhý nápad, který pro zakladatelku Simonu Kijonkovou znamenal roky dřiny a těžkých životních situací. Pro absolventku pražské VŠE a ústecké UJEP to však nebyl první podnikatelský počin. Ten začala realizovat už v roce 2006, kdy s kamarádkou spustila marketingovou agenturu. Jak ale v minulosti už několikrát připomněla, když o dva roky později přišla krize, byznys skončil s milionovou ztrátou.

Následující dva roky se přes novou firmu Kijonková věnovala vývoji aplikací, webů a tvorbě e-shopů. Když pak spustila Zásilkovnu s cílem unifikovat doručovací platformu pro e-shopy, svůj podíl v předchozí firmě prodala.

Zásilkovna byla první tři roky ve ztrátě, do toho se Kijonková stala po roce provozu matkou, což situaci neulehčovalo. Tvrdí, že v začátcích dělala vše, od účetnictví přes reklamace až po osobní doručování balíčků. Nepolevila ani přesto, že jí kolegové tvrdili, že si lidé nikdy nebudou chtít chodit pro balíčky třeba do prodejen s lahůdkami nebo do cykloservisu.

simona-kijonkova-zasilkovna

Foto: Zásilkovna

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny

První rok prý byl pro Kijonkovou největší byznysovou zkouškou, hlavně z hlediska celého procesu shánění partnerských míst stylem franšízy. „Franšízing v logistice neexistoval. Museli jsme službu otestovat nejdřív na vlastních pobočkách a až poté jsem v Ústí nad Labem začala oslovovat partnery. Přesvědčit tehdy například majitele pekárny bylo těžké, ale jakmile se podařilo překonat počáteční nedůvěru, šlo to rychleji,“ popisuje podnikatelka své začátky.

Kijonková se netají tím, že si ze začátku říkala, zda Zásilkovnu kvůli rodinnému vytížení nezavře. Psychologické stránce úspěchu ale přikládala velký význam, a tak ji napadlo najmout si mentora. Nastavení mysli na úspěch je u ní důležitou součástí dne, a proto tvrdí, že se například snaží úplně eliminovat negativní myšlenky. „Když je pro nás nový projekt náročný, cíl zdánlivě nedosažitelný a vize odvážná, musíme si věřit. Pokud si neúspěch připouštím, nakonec se skutečně dostaví,“ říká Kijonková.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mezi důležitými vlastnostmi úspěšného mindsetu jmenuje také nespokojenost, pokoru, otevřenou mysl, vlastní tvrdohlavost, ale zároveň rozhodnost a nápaditost vlastních řešení. To vše v souladu s jejím mottem, že jediná věc, kterou lze v životě změnit, je budoucnost.

Podle Kijonkové to byly právě její děti, které ji naučily pracovat s časem efektivněji než kdy předtím. „Přes den mám vypnuté sociální sítě a nepřijímám telefonáty z neznámých čísel, aby mě to nezdržovalo. Snažím se být maximálně efektivní a priority si skládám podle důležitosti. Pracovní e-mail nemám zapnutý celý den, na to mám vyhrazená jen určitá časová okna,“ tvrdí.

S nově nabytým časem mohla začít i několik dalších projektů, například Robeeto. Tento portál na peer-to-peer objednávky domácích prací vznikl v roce 2015. Zakladatelka Zásilkovny v něm působí jako investorka a mentorka. Podle jejích slov ji spolupráce baví, protože může předávat své zkušenosti dál.

zasilkovna-dodavky

Foto: Zásilkovna

Dodávky Zásilkovny

To vše mezitím, co Zásilkovna dospěla do dnešní velikosti, kdy má více než 700 zaměstnanců a několik tisíc poboček po celém Česku, Slovensku, Polsku, Maďarsku a Rumunsku a pracuje více než s třinácti tisícovkami e-shopů ve 32 zemích. Expanze do zahraničí přitom nebyla snadná a celý tým Kijonkové se na ní hodně naučil.

„Například zákazník z Rumunska je schopný vám neustále telefonovat. Udělá objednávku z mobilního telefonu a poté vám dvacetkrát zatelefonuje, jestli vše domluvené platí. V Německu zase musíte oproti Česku více investovat do skladových zásob. Musíte mít perfektně přeložený web, přesný popis produktu, musíte mít možnost platit na fakturu. To Němci zbožňují,“ popisuje Kijonková specifika různých zemí.

David Stančík

Přečtěte si takéDarovat krev a zachránit tak život. 19letý programátor z Přerova chce s vlastní aplikací motivovat mladé lidi k dárcovstvíDarovat krev a zachránit tak život. 19letý programátor z Přerova chce s vlastní aplikací motivovat mladé lidi k dárcovství

V důsledku rychlého rozvoje také pražská podnikatelka iniciovala vznik skupiny Packeta, kam zahrnula jak Zásilkovnu, tak všechny její národní ekvivalenty. Zároveň je platformou, přes kterou vstupuje na další zahraniční trhy. Už dnes se díky této skupině může zákazník Zásilkovny napojit do šedesátky přepravních služeb. Do dalších let dokonce Zásilkovna zvažuje koupit vlastní letadlo a do tří let chce fungovat na všech kontinentech.

Předávání zkušeností dál

Není proto divu, že byla Simona Kijonková za své podnikatelské počiny hned několikrát oceněna – získala například titul EY Podnikatel roku 2017, ocenil ji i Forbes nebo vydavatelství Economia v žebříčku Top podnikatelka roku 2018.

Společně s European Leadership & Academic Institute (ELAI) se rozhodla o své zkušenosti z pádů i úspěchů podělit prostřednictvím workshopu. Konkrétně se v jeho rámci věnuje otázkám jako například jak pracovat s nastavením mysli k úspěchu, jak sebrat sílu na důležitá rozhodnutí nebo jak převádět nápady do projektů s globálním měřítkem.

„Cenné je předání zkušeností, a to nejen těch pozitivních, ale především negativních, kterých je třeba se na své cestě vyvarovat. Mohu předat své vlastní nejlepší praktické tipy,“ přibližuje Kijonková, co účastníky workshopu čeká, ovšem s přiznáním, že každá podnikatelská osobnost je pochopitelně jedinečná.

Setkání s názvem s názvem Mindset a strategie úspěchu se bude konat ve dvou termínech 19. února a 20. května v Praze a stojí 7 990 Kč bez DPH. Přihlásit se lze přímo na webu ELAI.

simona-kijonkova

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny