Hvězdný inženýr z Googlu přetahoval zaměstnance i data o samořiditelných autech. Teď musí zaplatit 4 miliardy korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

anthony-levandowski

Foto: Kaxelrod/Wikimedia

Expert na samořiditelná auta Anthony Levandowski

0Zobrazit komentáře

Patřil v Silicon Valley mezi technologickou smetánku, Google mu za jeho služby platil vysokou gáži, ale nakonec se obě strany potkaly až u soudu a vše končí jedním nešťastným osobním bankrotem. To bychom však předbíhali. Abychom pochopili, co se stalo Anthonymu Levandowskimu, musíme se vrátit o několik let nazpět.

Brzy čtyřicetiletý Anthony Levandowski byl (a stále je) špičkový inženýr, který nejprve působil v Googlu, kde pod dohledem spoluzakladatele Larryho Page vybudoval divizi samořiditelných vozů. Nakonec se však rozhodl založit vlastní startup Otto, kde se autům budoucnosti bez řidičů taktéž věnoval, a nakonec celý podnik prodal za stovky milionů dolarů Uberu.

Prodej Uberu pochopitelně nebyl náhodný. Alternativní americká taxislužba se rozpíná do nových oblastí a samořiditelná auta, která již delší dobu aktivně testuje i v provozu (včetně nešťastné nehody), představují značnou část její budoucnosti. Samozřejmě pokud se jí podaří vyvinout dostatečně kvalitní technologické zázemí.

K tomu měl Uberu pomoci i právě Anthony Levandowski. Ten nejprve pod křídly Googlu působil na projektu, který je dnes známý jako Waymo, aby v roce 2016 spoluzaložil vlastní firmu Otto. V ní vyvíjel autonomní tahače, ale zanedlouho ji za více než 600 milionů dolarů prodal Uberu. Jak se však později ukázalo, Levandowski si s sebou z Googlu vzal i to, co neměl.

waymo-one2

Foto: Waymo

Samořiditelné auto projektu Waymo

Jak informuje deník The New York Times, vše nakonec vyvrcholilo tím, že Levandowski požádal soud o ochranu před bankrotem. Soudce mu totiž vyměřil, že má Googlu zaplatit 179 milionů dolarů, což je více než 4 miliardy korun. Už koncem loňského roku byl totiž uznán vinen z nekalých praktik při přetahování zaměstnanců z Googlu a porušování jeho kontraktu.

Okresní soud v San Francisku nyní potvrdil rozhodnutí rozhodčího panelu o vyměřené pokutě, kterou Anthony Levandowski nedokáže uhradit. Podle vlastního prohlášení disponuje osobním majetkem ve výši 50 až 100 milionů dolarů. Jedná se tak pravděpodobně o pomyslný hřebíček do rakve jednoho z nejnadějnějších inženýrů v oboru. Podle The Verge mu přitom Google v minulosti vyplatil bonus ve výši 120 milionů dolarů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vše začalo, jakmile si držitel francouzského a amerického pasu založil zmíněný startup Otto. Tehdy začal přetahovat své bývalé kolegy a jak se později ukázalo, z Googlu a jeho samořiditelné divize Waymo toho nakonec vynesl mnohem víc. V roce 2017 totiž Waymo zažalovalo jak Levandowskiho, tak i Uber, v němž už po akvizici sám inženýr pracoval, za krádež obchodního tajemství.

Waymo tvrdilo, že se Levandowski s Uberem spolčil, aby ve svůj prospěch získali roky výzkumu svého konkurenta v oblasti autonomních vozů. Uber a Waymo se nakonec dohodly na smíru a první jmenovaná firma vyplatila konkurentovi zhruba 245 milionů dolarů v akciích. Klíčová postava, Anthony Levandowski, ovšem ještě vyhráno neměla.

uber-autonomous-car-ATG

Foto: Uber

Testovací samořiditelné auto Uberu

Google totiž proti svému bývalému inženýrovi vedl další případ, v němž Levandowskiho obviňoval z nekalého přetahování zaměstnanců, a právě za to musí nyní 39letý muž zaplatit přes 4 miliardy korun. Navíc byl loni v srpnu obviněn z celkem 33 případů krádeže či pokusu o krádež obchodního tajemství společnosti Google – a tento případ stále ještě není uzavřen. Mělo jít až o 14 tisíc klíčových dokumentů.

Byť vzhledem k poslednímu soudnímu verdiktu požádal Levandowski o ochranu před bankrotem, zatím ještě není zcela jisté, zda nakonec bude muset opravdu platit on sám. V jeho pracovní smlouvě s Uberem totiž podle The New York Times stojí, že by měl být firmou odškodněn. Uber nicméně uvedl, že zatím není jasné, zda je zodpovědný i za tuto pokutu, a tak bude s Levandowskim jednat.

Každopádně ještě o něco absurdněji jeho obří „pokuta“ vypadá v kontextu jeho spoluzakladatele ze startupu Otto Liora Rona. I on byl totiž spolu s Levandowskim koncem loňského roku uznán vinným v porušování svého kontraktu s Googlem a neférových praktik, avšak na rozdíl do svého kolegy se rozhodl s Googlem mimosoudně vyrovnat. Oproti 179 milionům dolarům tak musí platit „jen“ 9,7 milionu, což je 220 milionů korun.

První oficiální dodávkou Tesla zpečetí vstup na český trh. Její elektromobily dorazí k novým majitelům už příští týden

tesla-model3cz

Foto: Martin Katler/Unsplash

Tesla Model 3 přijíždí oficiálně do České republiky

0Zobrazit komentáře

Tesla zahájila expanzi na český trh v první polovině minulého roku, kdy zde otevřela první servisní středisko, ke kterému se později přidala i oficiální prodejna. Spolu s ní se navíc rozběhla česká verze konfigurátoru vozů, přes který je možné vozy objednávat. Kdo tak učinil jako první, určitě se nemůže dočkat 11. března. V tento den totiž Tesla zahájí první oficiální dodávky do České republiky.

Automobilce Tesla se za dobu své existence podařilo vybudovat okolo svého jména poměrně zajímavou auru výjimečnosti, exkluzivity a technické vyspělosti. Není proto divu, že stejně jako třeba u společnosti Apple nacházíme i v případě Tesly stále více milovníku všeho, co je s kalifornským výrobcem elektromobilů spojené.

Řada z nich je i v České republice, kam si Tesla hledala cestu poměrně dlouhou dobu, ovšem v minulém roce bylo veškeré otálení velmi rychle napraveno. Dočkali jsme se vlastního servisu i prodejny značky Tesla, což znamená, že zájemci o Teslu či její majitelé nemusí jezdit dlouhé vzdálenosti do německých či rakouských servisních středisek a showroomů.

tesla-models-s3xy-min

Foto: Tesla

Tesla aktuálně nabízí Model S, Model X, Model 3 a Model Y

S otevřením prodejny samozřejmě souvisí i možnost přímého objednávání jednotlivých modelů Tesly, konkrétně Modelů S, X a 3 skrze online konfigurátor. V tom je možné si z pohodlí domova nabízené modely prohlédnout, vybírat si z nejrůznějších konfigurací a případně vůz rovnou objednat a také zaplatit.

Vůbec nejlevnější model Tesly, který je na českém trhu v současné době nabízen, je kompaktní sedan střední třídy Model 3 v konfiguraci Standard Range, jehož cenovka je stanovena na 1 224 700 korun i s poplatky za doručení. Tato konfigurace nabízí dojezd 409 kilometrů dle cyklu WLTP, maximální rychlost 225 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Komu by to přišlo málo, může vybírat z dalších dvou verzí Long Range a Performace s cenovkou 1 426 200 korun za Long Range a 1 611 200 korun za Performance. Tyto verze nabízí delší dojezd a také vyšší maximální rychlost. Všechny tři verze lze obohacovat o nejrůznější příplatkovou výbavu, jako je tažné zařízení či schopnost plně autonomního řízení, za které si zájemce připlatí dalších 171 tisíc korun.

tesla-Model 3 Performance – Red Front Motion – SF Skyline

Foto: Tesla

Tesla Model 3

Ve dvou verzích Long Range a Performance jsou nabízeny také Model S a Model X. Cena prvního jmenovaného začíná na částce 2 271 200 korun, Model X ve verzi Long Range vyjde na 2 458 200 korun bez poplatků. A zapomenout bychom neměli ani na Cybertruck, který lze také objednávat, ovšem jeho dodávky jsou prozatím v nedohlednu.

Pokud si ale objednáte kterýkoliv z Modelů S, X či 3 nyní, je předpokládaný odhad dodání již v květnu, tedy dva měsíce poté, co své vozy obdrží ti, kteří si jako první objednali svůj vůz Tesla skrze oficiální český konfigurátor nebo prodejnu v Praze. Vozy jim totiž začnou být doručovány od příští středy, tedy od 11. března. K předání by mělo dojít v pražských Vysočanech, kde se nachází prodejna automobilky.

repetekolo-min

Přečtěte si takéOpakování je matkou jedinečnosti. Česká ocelová kola Repete dobývají cyklistická srdce moderním retremOpakování je matkou jedinečnosti. Česká ocelová kola Repete dobývají cyklistická srdce moderním retrem

Spolu s touto informací úzce souvisí i zahájení dodávek Modelu Y, tedy elektrického crossoveru, který z Modelu 3 vychází a který by se podle Tesly měl stát jejím vůbec neprodávanějším modelem. První zákazníci se svého objednaného vozu dočkají již 15. března. U nás prozatím vůz nabízen není, objednávat jej mohou pouze zákazníci ze Severní Ameriky, Číny a z některých evropských států. Je ovšem jen otázka času, kdy jej Tesla začne nabízet i u nás. Nabídka tak bude kompletní, tedy S3XY, jakožto spojení písmen všech nabízených modelů.

tesla-cybertruck-boxed1

Foto: Tesla

Tesla Cybertruck

tesla-model-y-1-min

Foto: Tesla

Tesla Model Y