Nové e-shopy přibývají dvojnásobným tempem a na trhu se udrží, říká Shoptet. Na české platformě jich běží už přes 20 tisíc

Peter BrejčákPeter Brejčák

udanInsider

Foto: Shoptet

Miroslav Uďan, zakladatel a CEO Shoptetu

Omezení kamenných provozoven a další různá preventivní opatření související se současnou pandemií koronaviru nutí část podnikatelů přesouvat své aktivity do online prostředí a nové e-shopy v Česku tak rostou jako houby po dešti, což se projevuje i na číslech. Lídr českého trhu v poskytování e-commerce řešení Shoptet podle svých statistik za poslední týden zaznamenal 270 nových e-shopů. Běžný průměr je 130.

„Jedná se o dvojnásobný nárůst oproti běžnému období. Na naší platformě zároveň registrujeme i výrazně vyšší frekvenci ve využití bezplatných testovacích verzí, konkrétně až trojnásobnou oproti standardnímu stavu,“ uvádí zakladatel a CEO Shoptetu Miroslav Uďan.

Podle šéfa Shoptetu, který pokrývá téměř polovinu tuzemského trhu a nedávno překonal hranici 20 tisíc aktivních e-shopů, teď firmy považují vlastní online prodejny za dostupnou možnost, jak pokračovat v podnikání navzdory nutnosti uzavřít kamenné pobočky.

Existující obchody tak získávají relativně levný distribuční kanál s nižšími náklady na provoz, zákazníci pak pohodlnější možnost nákupů. Mezi nově vznikajícími e-shopy podle interních dat Shoptetu převažují restaurace, kavárny, cukrárny, ale také obchody s potravinami nebo zvířecími potřebami.

Návštěvnost e-shopů je srovnatelná s Vánoci

Zájem spotřebitelů o nákupy přes internet je přitom nezpochybnitelný, návštěvnost e-shopů je v současnosti srovnatelná s obdobím Vánoc, které loni bylo opět rekordní. Nově „digitalizované“ prodejny, které si kvůli aktuální situaci zřídily e-shop, podle Shoptetu na internetu již zůstanou.

shoptet

Foto: Shoptet

Obchodníci se začínají přesouvat na internet

U velké části z nich totiž jde o krok, který plánovaly, současná výjimečná situace jej však urychlila. Díky tomu nastane ještě rychlejší nástup trendu tzv. omnichannelu, kdy si většina klasických, výrobních i retailových firem uvědomí, že e-shop mezi jejich prodejní kanály patří. Opakuje se tak paralela z poslední krize, kdy osekávání nákladů také urychlilo digitalizaci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Komfort zákazníků a příjemný uživatelský zážitek při nakupování je v dlouhodobém hledisku prioritou. Tento cíl, v kombinaci s nižšími náklady, proto budou podnikatelé sledovat i po překonání současného výjimečného stavu,“ doplňuje Uďan s tím, že pohodlnější nakupování pro zákazníky se odrazí i ve vyšší frekvenci online nákupů.

V rámci dalšího rozvoje po ustálení a odeznění současné situace se pak e-shopy ve velkém zaměří na drobnosti, jako je design, vyladí zákaznickou zkušenost a třeba lepší napojení na své interní systémy.

Napojení Shoptetu na Liftago do konce března

V rámci dalšího rozvoje zároveň Shoptet aktuálně dokončuje již loni oznámenou spolupráci s Liftagem, které začíná nabízet také služby v městské logistice. Díky tomu chce e-shopům nabídnout možnost jednoduchého propojení s rychlým rozvozem po Praze.

„Spolupráci s Liftagem aktuálně finišujeme a připravujeme poslední technické detaily v napojení naší platformy na platformu Liftaga. Věříme, že to stihneme ještě v březnu,“ potvrzuje Uďan pro CzechCrunch.

udan

Přečtěte si takéShoptet pokrývá téměř polovinu trhu s českými e-shopy. Loni v tržbách vyrostl o desítky procent na 150 milionů korunShoptet pokrývá téměř polovinu trhu s českými e-shopy. Loni v tržbách vyrostl o desítky procent na 150 milionů korun

„Věříme, že díky tlaku zákazníků není Liftago a DoDo poslední služba, která se na tento segment zaměří a nabídne tak možnost těchto rozvozů i menším hráčům. Každopádně jsme přesvědčeni, že tyto služby se na trhu uchytí dlouhodobě, protože kdo jednou zkusí rychlý rozvoz, nechce jinak,“ doplňuje Uďan.

Průměrné obraty jsou meziročně vyšší o deset procent

Ze současné situace přitom podle Shoptetu netěží jen ty největší e-shopy, jako jsou Alza nebo Mall, i když se tak na první pohled může zdát. Největší hráči rostou rychle, protože byli rychle schopni reagovat a uspokojit poptávku po určitém typu zboží. Jako příklad mohou posloužit trvanlivé potraviny.

Na základě porovnání obratů klientů letos a ve stejném období před rokem, jsou v současnosti průměrné obraty o přibližně deset procent vyšší. Shoptet tedy v interních datech propad poptávky u menších e-shopů, které tvoří většinu jeho klientů, nevidí.

„Společně s partnery koukáme i na marketingové investice našich klientů a u nich také nevidíme výrazný pokles. Pokles byl viditelný první týden po ohlášení ‚domácího vězení‘, ale během týdne se investice srovnaly na původní hodnoty,“ říká Uďan a dodává, že těžší situaci zažívají kategorie jako sportovní potřeby nebo cestování, kterých se omezení dotýkají nejvíc.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Kus zapomenuté jablečné módy. Raritní tenisky od Applu se vydražily za téměř 240 tisíc korun

Filip HouskaFilip Houska

apple-tenisky-mp

Foto: Heritage Auctions

Raritní tenisky z 90. let, které byly určeny pro zaměstnance Applu

0Zobrazit komentáře

Jakmile do aukce vstoupí historický produkt od Applu, zpravidla jde o rychlou akci. Skalní fanoušci neváhají za raritní kousky s nakousnutým jablkem v logu utrácet tisíce, či dokonce desítky tisíc dolarů, přičemž ani nemusí jít o první počítače nebo jakýkoliv jiný hardware. Důkazem toho je i nedávná dražba téměř zapomenutých tenisek z devadesátých let, za které nechal neznámý kupec téměř deset tisíc dolarů.

Steve Jobs odjakživa po své firmě chtěl, aby vyráběla produkty s precizním designem a osobitým stylem. Takovým, který by je odlišoval od konkurenčních výrobců a současně v zákaznících vyvolával dojem, že i elektronika může být vzhledná (což před třiceti lety nebylo zvykem). O něco podobného se ostatně snažil také u svých zaměstnanců.

Pochopitelně si nevybíral ty nejlepší inženýry, designéry, marketingové experty a další pracovníky podle vzhledu. V rámci Applu se nicméně snažil o to, aby vypadali dobře po stránce pracovních oděvů. To byl jeden z důvodů, proč na přelomu osmdesátých a devadesátých let společnost rozjela vlastní zaměstnanecký merchandising.

apple-tenisky-7

Foto: Heritage Auctions

Podoba s tradičními modely od Reeboku

Ten se skládal především z tematických triček, které na sobě nesly grafiku Applu. Součástí však byly i mikiny, zejména pak šedý model s nápisem Macintosh pro inženýry pracující na Macu, a také tenisky. Jednoduché bílé siluety s duhovým logem Applu na jazyku a boční straně včetně vzduchového polštářku inspirovaného modelem Air Max od Nike.

Definice vzácnosti

Vědělo se, že takové boty zaměstnanci Applu skutečně nosili, ale vzhledem k tomu, že se o nich příliš nemluvilo (a to ani v polovině devadesátých letech, kdy vznikly první prototypy), upadaly v zapomnění. Vzpomínku na ně oživila aukce před třemi lety, kdy se ikonický model dražil za vyvolávací cenu 30 tisíc dolarů. Tehdy je však nikdo nevydražil.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Situace se ovšem změnila před pár dny, kdy se další model jablečných tenisek opět dostal do aukce. Tentokrát našel svého šťastného majitele, který za ně zaplatil přesně 9 687 dolarů a přeskočil tak devatenáct předchozích příhozů. V přepočtu jde o částku necelých 240 tisíc korun, což z nich dělá skutečně cenný sběratelský exponát.

apple-tenisky-3

Foto: Heritage Auctions

Kultovní zaměstnanecké tenisky od Applu

Neznámý vlastník se nyní může pochlubit nejen vysoce raritním modelem, ale současně také tím, že má doma botu, která inspirovala i například legendární italskou značku Versace. Ta před dvěma lety na svém Instagramu představila siluetu velmi podobnou té od Applu, a to včetně duhového potisku na jazyku a boční straně. Do prodeje se ovšem nedostaly.

Unikátní kolekce triček

Jak už bylo zmíněno výše, Apple si potrpěl i na brandovaných tričkách. Stejně jako tenisky ani trika nikdy oficiálně neopustila brány kalifornské firmy a sloužila výhradně pro zaměstnanecký personál. To by však zhruba před měsícem nesměl přijít Jerrold Manock, jeden z hlavních industriálních designérů, který byl s firmou od samotného začátku až po rok 1984, kdy byl vydán první Macintosh.

dita-czechitas-boxed

Přečtěte si takéZůstaň doma a programuj. Legendární Pac-Man slaví 40 let a díky kurzu Czechitas si ho můžete sami naprogramovatZůstaň doma a programuj. Legendární Pac-Man slaví 40 let a díky kurzu Czechitas si ho můžete sami naprogramovat

Jelikož byl klíčovým členem týmu, měl přístup k různým předmětům, které uvnitř Applu tehdy kolovaly. Mimo jiné také tričkům, které koncem února letošního roku umístil na aukci po sedmi kusech. Prodaly se za 477 dolarů, respektive 11 800 korun.

Součástí této aukce byly také vzácné dokumenty (od prvních smluv po dopisy), zarámované plakáty, hrneček s duhovým logem, taška pro přenáší legendárního počítače Apple III nebo symbolické medaile za úspěchy.

apple-tricka

Foto: RR Auction

Kolekce sedmi tematických triček Applu

 

Je však nutné podotknout, že Apple stále svá trička nabízí. Nejde ovšem o tyto kultovní designy, ale naopak kusy s natištěnou grafikou symbolizující aktuální produktovou nabídku firmy. Jsou však dostupné pouze v Kalifornii, a to na dvou místech – v cupertinském Apple Parku a Apple Storu na slavné ulici 1 Infinity Loop, kde měla společnost původně hlavní sídlo.

Hardware vede, baví ale i drobnosti

Ačkoliv jsou dražby módy Applu oblíbené, nedosahují takových rozměrů, jako když se do veřejného prodeje dostanou legendární počítače a další drobnější sběratelské předměty. Není tomu tak dávno, co se za zhruba dva miliony korun vydražila obyčejná disketa s přednahranými systémovými nástroji pro Mac OS, která měla na sobě Jobsův podpis.

V minulosti se také vydražil podepsaný manuál k ovládání počítače nebo vůbec první číslo časopisu Macworld, které Jobs podepsal při návštěvě Apple Storu na newyorské Páté Avenue. Během loňského května pak překvapila úspěšná dražba rozloženého počítače Apple I z roku 1976, jenž se prodal za v přepočtu jedenáct milionů korun.

apple-1-1160×560

Foto: Christie’s

Unikátní Apple I, který vznikl ve stejném roce, co byl založen Apple