Nové e-shopy přibývají dvojnásobným tempem a na trhu se udrží, říká Shoptet. Na české platformě jich běží už přes 20 tisíc
Miroslav Uďan, zakladatel a CEO Shoptetu
Omezení kamenných provozoven a další různá preventivní opatření související se současnou pandemií koronaviru nutí část podnikatelů přesouvat své aktivity do online prostředí a nové e-shopy v Česku tak rostou jako houby po dešti, což se projevuje i na číslech. Lídr českého trhu v poskytování e-commerce řešení Shoptet podle svých statistik za poslední týden zaznamenal 270 nových e-shopů. Běžný průměr je 130.
„Jedná se o dvojnásobný nárůst oproti běžnému období. Na naší platformě zároveň registrujeme i výrazně vyšší frekvenci ve využití bezplatných testovacích verzí, konkrétně až trojnásobnou oproti standardnímu stavu,“ uvádí zakladatel a CEO Shoptetu Miroslav Uďan.
Podle šéfa Shoptetu, který pokrývá téměř polovinu tuzemského trhu a nedávno překonal hranici 20 tisíc aktivních e-shopů, teď firmy považují vlastní online prodejny za dostupnou možnost, jak pokračovat v podnikání navzdory nutnosti uzavřít kamenné pobočky.
Existující obchody tak získávají relativně levný distribuční kanál s nižšími náklady na provoz, zákazníci pak pohodlnější možnost nákupů. Mezi nově vznikajícími e-shopy podle interních dat Shoptetu převažují restaurace, kavárny, cukrárny, ale také obchody s potravinami nebo zvířecími potřebami.
Návštěvnost e-shopů je srovnatelná s Vánoci
Zájem spotřebitelů o nákupy přes internet je přitom nezpochybnitelný, návštěvnost e-shopů je v současnosti srovnatelná s obdobím Vánoc, které loni bylo opět rekordní. Nově „digitalizované“ prodejny, které si kvůli aktuální situaci zřídily e-shop, podle Shoptetu na internetu již zůstanou.
U velké části z nich totiž jde o krok, který plánovaly, současná výjimečná situace jej však urychlila. Díky tomu nastane ještě rychlejší nástup trendu tzv. omnichannelu, kdy si většina klasických, výrobních i retailových firem uvědomí, že e-shop mezi jejich prodejní kanály patří. Opakuje se tak paralela z poslední krize, kdy osekávání nákladů také urychlilo digitalizaci.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Komfort zákazníků a příjemný uživatelský zážitek při nakupování je v dlouhodobém hledisku prioritou. Tento cíl, v kombinaci s nižšími náklady, proto budou podnikatelé sledovat i po překonání současného výjimečného stavu,“ doplňuje Uďan s tím, že pohodlnější nakupování pro zákazníky se odrazí i ve vyšší frekvenci online nákupů.
V rámci dalšího rozvoje po ustálení a odeznění současné situace se pak e-shopy ve velkém zaměří na drobnosti, jako je design, vyladí zákaznickou zkušenost a třeba lepší napojení na své interní systémy.
Napojení Shoptetu na Liftago do konce března
V rámci dalšího rozvoje zároveň Shoptet aktuálně dokončuje již loni oznámenou spolupráci s Liftagem, které začíná nabízet také služby v městské logistice. Díky tomu chce e-shopům nabídnout možnost jednoduchého propojení s rychlým rozvozem po Praze.
„Spolupráci s Liftagem aktuálně finišujeme a připravujeme poslední technické detaily v napojení naší platformy na platformu Liftaga. Věříme, že to stihneme ještě v březnu,“ potvrzuje Uďan pro CzechCrunch.
„Věříme, že díky tlaku zákazníků není Liftago a DoDo poslední služba, která se na tento segment zaměří a nabídne tak možnost těchto rozvozů i menším hráčům. Každopádně jsme přesvědčeni, že tyto služby se na trhu uchytí dlouhodobě, protože kdo jednou zkusí rychlý rozvoz, nechce jinak,“ doplňuje Uďan.
Průměrné obraty jsou meziročně vyšší o deset procent
Ze současné situace přitom podle Shoptetu netěží jen ty největší e-shopy, jako jsou Alza nebo Mall, i když se tak na první pohled může zdát. Největší hráči rostou rychle, protože byli rychle schopni reagovat a uspokojit poptávku po určitém typu zboží. Jako příklad mohou posloužit trvanlivé potraviny.
Na základě porovnání obratů klientů letos a ve stejném období před rokem, jsou v současnosti průměrné obraty o přibližně deset procent vyšší. Shoptet tedy v interních datech propad poptávky u menších e-shopů, které tvoří většinu jeho klientů, nevidí.
„Společně s partnery koukáme i na marketingové investice našich klientů a u nich také nevidíme výrazný pokles. Pokles byl viditelný první týden po ohlášení ‚domácího vězení‘, ale během týdne se investice srovnaly na původní hodnoty,“ říká Uďan a dodává, že těžší situaci zažívají kategorie jako sportovní potřeby nebo cestování, kterých se omezení dotýkají nejvíc.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.