Svoboda slova v kostkách Minecraftu. V populární hře vznikla unikátní knihovna cenzurovaných autorů z celého světa

uncensored-library-minecraft7

Foto: Uncensored Library

Uncensored Library

0Zobrazit komentáře

Cenzura je jedním z efektivních nástrojů totalitních vlád, který jim napomáhá zůstat u moci a oslabovat moc těch, kterým vládnou. Její mechanismy jsou uplatňovány i v Číně, což se potvrdilo i při současné krizi spojené s masovým šířením viru COVID-19. Proti čínské cenzuře se nyní rozhodla bojovat skupina odvážných s kostkou v ruce. Jejich kostky však nejsou z tvrdé žuly, nýbrž z jedniček a nul. Svůj rebelantský způsob obcházení cenzury totiž realizují ve hře Minecraft.

To, že Čína používá mechanismy cenzury, je veřejným tajemstvím. Falšování historie země ve prospěch režimu, zkreslování informací v médiích, okleštěný internet, ve kterém neexistuje anonymita, tresty za porušování nařízení spojených s cenzurou, to všechno jsou nástroje tamní vlády, jak bojovat proti nepřátelům lidu.

Jak daleko může Čína ve svých snahách zajít, dosvědčuje i aktuální problém šíření nákazy koronavirem. Virus se podle všeho začal šířit v čínském městě Wu-chan již v prosinci minulého roku, což vláda zcela ignorovala, stejně jako lékaře Li Wen-lianga, který na tuto skutečnost upozorňoval.

A co víc, policie začala kontrolovat lékařovu internetovou komunikaci s ostatními lékaři, ve které je před virem varoval. Na základě důkazů byl lékař donucen podepsat prohlášení, že jeho informace byla pouhou fámou, kterou již nebude dále rozšiřovat. Li Wen-lianga toto prohlášení dokonce dostalo do čínské televize, coby odstrašující příklad pro všechny další, kteří by chtěli postupovat jinak, než schvaluje vláda. Sám Li Wen-liang nakonec podlehl viru, před kterým se snažil varovat, a i tuto skutečnost se vláda snažila co nejvíce ututlat.

uncensored-library-minecraft1

Foto: Uncensored Library

Stavba celé mapy zabrala více než 4 měsíce

I přesto, že jsou snahy bojovat s cenzurou čínského vládního aparátu postihovány perzekucí, finančními pokutami a v některých případech i vězením, stále se objevují noví a noví lidé, kteří se snaží předávat pravdu dál. Mezi ně patří i organizace Reportéři bez hranic, která tak činí pomocí kostek. Inspiraci ovšem reportéři nenašli u protestantů v Hongkongu, ale spolehli se na virtuální realitu jedné z nejoblíbenějších her současnosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V Číně nefunguje Facebook ani Twitter, ale co zde běží bez problémů, je hra Minecraft, ve které je nyní asi 300 milionů registrovaných účtů z Číny. Minecraft pracuje na tzv. sandbox principu, jeho herní prostředí je díky tomu možné přetvářet k obrazu svému. To se děje pomocí bloků, které na sebe lze skládat a tím vytvářet díla stejným způsobem jako v případě stavebnice LEGO. A právě tyto virtuální kostky posloužily k vytvoření svobodného světa s knihovnou plnou pravdivých informací.

Knihovna bez cenzury

Autoři projektu vybudovali ve světě Minecraft obrovskou knihovnu nazvanou Uncensored Library, která je složena z více než 12,5 milionu jednotlivých bloků. V této knihovně jsou ukládány články od novinářů, kteří podléhají ve své zemi cenzuře. Po přidání článku se jeho text zobrazí i v knihovně ve formě knihy, ve které je možné číst.

uncensored-library-minecraft9

Foto: Uncensored Library

Orientace v knihovně probíhá pomocí vlajek

Vytvořit knihovnu zabralo několik měsíců. Na projektu s Reportéry bez hranic spolupracovala také kreativní agentura DDB Germany, produkční společnost MediaMonks z Nizozemska a designové studio BlockWorks, které stojí za samotnou realizací knihovny.

„Bylo neuvěřitelné být součástí projektu, který tak geniálním způsobem překonává cenzuru tisku. Použití videohry k publikování článků a překonání cenzury tisku je skvělý způsob, jak pomoci řešit tento problém u mladšího publika,“ řekl Robert-Jan Blonk, interaktivní producent MediaMonks.

af_covid3

Přečtěte si takéZůstáváme optimističtí a vidíme i v těžké situaci příležitost. Jak koronavirus ovlivňuje české travel startupyZůstáváme optimističtí a vidíme i v těžké situaci příležitost. Jak koronavirus ovlivňuje české travel startupy

V knihovně je vytvořena mapa světa, na které je jednotlivými barvami od bílé přes červenou až po černou vyjádřena svoboda slova v dané zemi. Nad ní jsou k nalezení vlajky, podle kterých se lze snadno orientovat v materiálech z jednotlivých států. Například v sekci Egypta jsou k nalezení články zakázaného plátku Mada Masr, informujícího o korupci ve vládě. V ruské sekci jsou zase k nalezení protestní a aktivistické články ze stránky grani.ru, která je v Rusku blokovaná.

Samotný obsah knihovny nelze měnit, ale hráči sem mohou přidávat vlastní obsah. Momentálně je v knihovně uloženo přes 200 knih.

Možná vás napadlo, co se stane, když vláda tuto knihovnu objeví. I na to autoři mysleli. Pokud se kdokoliv pokusí hacknout hostující server, hra se jednoduše přenese na jiný a vše pokračuje ve starých kolejích.

Jen v Číně je registrovaných asi 300 milionů účtů. Hru Minecraft hraje každý měsíc po celém světě na 145 milionů hráčů a knihovnu objevuje stále větší počet z nich. I to jsou důvody, proč jsou do tohoto projektu vkládány velké naděje, co se týče šíření pravdivých informací tam, kde je to zakázáno.

uncensored-library-minecraft6

Foto: Uncensored Library

Mapa znázorňující míru cenzury v jednotlivých zemích

uncensored-library-minecraft8

Foto: Uncensored Library

Při stavbě mapy bylo dbáno i na estetický zážitek

uncensored-library-minecraft4

Foto: Uncensored Library

uncensored-library-minecraft5

Foto: Uncensored Library

Státy mají své sekce

uncensored-library-minecraft2

Foto: Uncensored Library

Knihovna bojuje proti cenzuře

Výuka jede dál. Ondřej Kania překlopil své akademie do online režimu a teď s tím pomůže i dalším školám

Jiří SvobodaJiří Svoboda

ondrejkania2Insider

Foto: Ondřej Kania (archiv)

Spoluzakladatel a šéf vzdělávací agentury JK Education a sítě amerických škol v Česku Ondřej Kania

0Zobrazit komentáře

Mimořádná vládní opatření v důsledku šířícího se koronaviru mají dalekosáhlé dopady i na české školství. Více než 1,6 milionu českých žáků a studentů a 160 tisíc učitelů se muselo ze dne na den vypořádat se zavřenými školami, a tak spousta z nich začíná objevovat vzdělávání v čistě internetové podobě.

Zakladatel škol American Academy Ondřej Kania však své školy díky předchozím zkušenostem lehce překlopil do online režimu. Po téměř týdnu fungování tvrdí, že nový způsob funguje ve spolupráci s uskupením Česko.Digital v čele s Jakubem Nešetřilem nabízí bleskovou pomoc dalším školám.

Současný stav na některých školách vypadá tak, že studenti dostanou na e-mail stránky z učebnice na celý týden a až se vrátí, tak si z toho napíšou test,“ říká pro CzechCrunch Kania s tím, že tudy cesta nevede, protože v horizontu měsíce či ještě déle takto není možné fungovat.

feliphe-schiarolli-hes6nuc1mvc-unsplash

České školy zůstanou několik týdnů prázdné

Dnes proto sedmadvacetiletý podnikatel, jemuž patří vzdělávací společnost JK Education, spustil web nazvaný Virtuální škola, který má v krizové situaci pomoci ostatním školám a jejich ředitelům, aby změny dělaly systémově. Na webu se budou moci přes víkend hlásit školy, které budou chtít pomoct s implementací nástroje Google Classroom do výuky. Právě ten mnohé školy aktuálně používají jako páteřní platformu nové online formy ve vzdělávání.

Blesková akce

V pondělí a úterý pak za pomocí ředitelů American Academy proběhnou školení odborníků z Česko.Digital v Praze a Brně. Tito odborníci už od středy budou své znalosti předávat zdarma zaregistrovaným školám, osobně nebo virtuálně. Mezitím budou na web přibývat i další tipy a návody na digitální vzdělávání.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kaniova bratislavská škola přešla do kompletního online režimu už v pondělí, ty v Praze a Brně ve středu. Získal tak určitý náskok a pro CzechCrunch nyní dosavadní zkušenosti, které získal ve svých akademiích v Praze a Brně, vyhodnocuje.

Už v běžném režimu používaly jeho školy Google Classroom a přechod pro ně tedy byl bezproblémový. Výhody řešení od Googlu jsou podle Kanii zjevné. Oproti individuálním akcím jednotlivých učitelů totiž dokáže skutečně převést celou školu do online režimu, a to včetně výuky i organizačních záležitostí, které se se vzdělávacími institucemi nevyhnutelně pojí.

jakub-nesetril

Jakub Nešetřil

„Řešením není, že se někteří učitelé začnou natáčet před tabulí a někteří budou používat jednu aplikaci a jiní zase druhou na stejnou věc,“ rozvádí Kania problém neorganizovanosti. Za první týden kompletního provozu v online prostředí už získal několik zásadních poznatků. Právě díky rozhraní Google Classroom například zjistil, kteří konkrétní studenti mají problém s time managementem.

Pozitivní výsledek do budoucna

„My třeba víme, že určitá část našich studentů si zadané úkoly za tři dny neotevřela,“ popisuje. Do systému lze navíc dát přístup nejen ředitelům, učitelům a studentům, ale také rodičům – mohou tak sledovat prospěch svého potomka a pomoct s průběžným učením, ne jen nárazovým. „Když jsou děti celý den doma, je samozřejmě těžké je přinutit něco dělat,“ říká Kania.

Z pohledu ředitele lze například vidět, jaké všechny předměty na škole běží, jakou v nich učitelé zadali práci, nebo jaké jsou jednotlivým předmětům diskuze. Samozřejmostí je ale nejen zadávání úkolů, ale i známkování a bodování.

„Všechny známky, které studenti získají, ovlivní jejich výsledné hodnocení. Studenti jsou proto povinni přihlásit se do Google Classroom alespoň jednou denně, aby si mohli zkontrolovat své hodiny. Zároveň vyučující musí dát studentům nejméně 24 hodin k tomu, aby měli čas přihlásit se a podívat se na nové úkoly,“ píše Kaniova American Academy in Brno na svém Facebooku. Učitelé tam mají i virtuální konzultační hodiny.

Situace je to samozřejmě mimořádná pro všechny a Kania si pochvaluje i snahu učitelů: „Musím říct, že všichni učitelé pracují na 100 % a ještě víc do pozdních hodin než normálně.“ Paradoxně pozitivní výsledek může mít uzavření škol podle něj hlavně do budoucna. „Umím si představit, že až tohle celé pomine, tak některé školy zjistí, že mohou udělat prezenční výuku jen 3 až 4 dny v týdnu,“ předvídá Kania.

Pomoct se snaží i ministerstvo a Česká televize

Výpadek ve vzdělávání se snaží podobnou cestou řešit i Ministerstvo školství. Rady pro učitele na konkrétní nástroje spustilo pod novým projektem #NaDálku. V seznamu patnácti zásad online pedagogiky například radí, aby učitelé nezahlcovali žáky učivem a pořádali pravidelná online synchronní setkání.

Příští týden se zapojí také Česká televize s programem UčíTelka, který každý den zařadí na ČT2 vyučování pro žáky prvního stupně nebo pásmo pro žáky připravující se na přijímací zkoušky. I tam ale půjde o interaktivní formát, kdy se žáci se budou prostřednictvím chatu ptát na to, co je zajímá a čemu nerozumí.