Tady není řidičák potřeba. S elektrickým vozítkem od Citroënu mohou jezdit už od pár eur měsíčně i školáci

citroen-ami3

Foto: Citroën

Citroën Ami

0Zobrazit komentáře

Segment miniaturních vozů se sice netěší tak velké oblibě jako dřív, i přesto se najdou automobilky, které na něj ještě zcela nezanevřely. Jednou z nich je francouzský Citroën, který představil miniaturní elektrické vozítko Ami. To mohou řídit velice mladí řidiči i bez oprávnění řídit klasická vozidla.

Pokud nahlédneme do modelové palety francouzského Citroënu, zjistíme, že vůbec nejkompaktnějším vozem, který je nabízen i na našem trhu, je model C1. V něm však Citroën budoucnost již nevidí, a proto bylo velkou otázkou, zda dorazí jeho nástupce, nebo se Citroën s nejkompaktnějším segmentem rozloučí nadobro.

V dnešní době je totiž velice složité nalézt pro malé vozy zákazníky. Nejkompaktnější vozy oslovují buď osoby žijící ve městech, které však stále více láká klasická hromadná doprava a služby sdílené mobility. Dále těmito vozy rády jezdí ženy, jimž lichotí snadná ovladatelnost a roztomilost kompaktů.

citroen-ami4

Foto: Citroën

Vůz má symetrický minimalistický design

A pak je tu ještě jedna specifická skupina, kterou jsou velice mladí řidiči. Ti kompakty volí především kvůli ceně, a také z důvodu, že některé z nich lze řídit ve věku, kdy ještě nemají podle zákona možnost řídit vozy klasické.

Některé z automobilů lze u nás řídit již od 15 let. Toto omezení se vztahuje na čtyřkolová vozidla s motorem do objemu 50 cm3, jejichž maximální konstrukční rychlost je stanovena na 45 km/h a hmotnost nesmí přesáhnout 350 kilogramů v naloženém stavu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podobné vozy mohou řídit i náctiletí řidiči ve Francii, kteří chtějí začít sbírat zkušenosti za volantem o něco dříve, než je zvykem. Nově jim to bude umožněno třeba v elektrickém vozítku Citroën Ami, které se nejspíše stane nástupcem výše zmíněné C1.

Symetrický mikromobil

S délkou 2,41 metru, šířkou 1,39 metru a výškou 1,52 metru je Ami skutečně miniaturním automobilem. Pro představu se jedná o ještě kompaktnější vůz, než jakým je známý Smart ForTwo. Vůz je specifikován jako lehká elektrická čtyřkolka, a tak do ní mohou ve Francii usednout řidiči, kterým ještě nebylo ani 15 let.

https://www.youtube.com/watch?v=74VfCw1FE2s&feature=emb_title

Vozítko dosahuje maximální rychlosti 45 km/h a jeho dojezd je přibližně 70 kilometrů na jedno nabití 5,5kWh baterie. Cestu do školy, na kroužek a zpět domů by tak mělo zvládnout úplně v pohodě. A pokud se přeci jen stane, že se výlet s kamarády po škole trochu více protáhne, stačí vůz připojit ke standardní zásuvce a za tři hodiny bude plně nabit.

Ve jménu minimalismu se nesou nejen rozměry a výkon vozu, ale také design a výbava interiéru. Pokud bychom bok vozu vertikálně rozpůlili, zjistíme, že levá i pravá strana vypadají téměř totožně. Vůz má stejné přední i zadní nárazníky, symetricky tvarované dveře i panely karoserie. Interiéru chybí reproduktory i chytrý infotainment, takže vše musí obstarat vlastní přenosný reproduktor a telefon.

citroen-ami1

Foto: Citröen

Interiér vozu je velice strohý

Do něj si může majitel vozu či jeho občasný uživatel stáhnout aplikaci, která mu zobrazuje stav kapacity akumulátoru, počet najetých kilometrů či upozornění na nutný servis. Aplikace také poslouží pro vyhledávání nejbližších nabíjecích bodů v okolí.

Vozítko na měsíc i na minutu

Mladí zájemci si budou moci Ami zakoupit za cenu od 6 tisíc eur, tedy asi 150 tisíc korun. Objednávka může být uskutečněna online a Citroën vůz doručí až před dům. Citroën však doufá, že mimo mladých nadšených řidičů budou mít o vůz zájem i lidé žijící ve městech, kterým chce nabídnout možnost pronájmu vozu na měsíc, ale klidně i na několik minut.

british-airways-a350-min

Přečtěte si takéS British Airways bez plastů. Letecká společnost chce letos z paluby odstranit až 700 tun plastových doplňkůS British Airways bez plastů. Letecká společnost chce letos z paluby odstranit až 700 tun plastových doplňků

V případě 48měsíčního pronájmu zájemce nejdříve složí platbu 2 644 eur (zhruba 66 tisíc korun) a následně bude platit 20 eur (zhruba 500 korun) za měsíc. V případě půjčení vozu v rozsahu minut je sazba stanovena na 0,26 eura (asi 6,5 koruny) za minutu a Citroën bude vozy půjčovat prostřednictvím partnerských společností, jako je Free2Moove s měsíčním poplatkem 9,90 eura (asi 247 korun) za měsíc.

Předobjednávky Ami budou spuštěny 30. března ve Francii a následně jej bude možné pořídit také ve Španělsku, Itálii, Belgii, Portugalsku a Německu. Čeští zájemci si prozatím musí počkat. Zda se Citroën rozhodne uvést vůz i na tuzemském trhu, prozatím není známo.

citroen-ami5

Foto: Citroën

Elektrické vozítko Ami by často mohlo parkovat před školními budovami

citroen-ami6

Foto: Citroën

Ve Francii mohou Ami řídit i řidiči, kterým ještě nebylo 15 let

Neomezené létání za necelé tři tisíce korun na rok. Asijská aerolinka spouští kvůli koronaviru vlastní lítačku

Filip HouskaFilip Houska

airasia-x-1

Foto: AirAsia

Airbus A330 letecké společnosti AirAsia

0Zobrazit komentáře

Ačkoliv média netroškaří se zprávami o novém typu koronaviru a lidé mají z informační přesycenosti tendenci nákazu bagatelizovat, není pochyb o tom, že COVID-19 značí velký problém pro globální průmysl, a to včetně letecké dopravy. Ta se potýká s výrazně nižší poptávkou a aerolinky řeší, jak cestující na své paluby přilákat. Po svém na to jde asijská společnost AirAsia X, která lidem nabízí neomezené létání do vybraných zemí za necelé tři tisíce korun ročně.

Stejně jako u vlakové nebo autobusové dopravy i letecké společnosti nabízí pro své cestující zvýhodněné ceny pro přepravu. Zpravidla jde o věrnostní programy zvané jako Frequent Flyers, v nichž se sbírají míle (respektive body) za konkrétní lety. Celý proces pak spočívá v hledání ideálních letů od těch aerolinek, které spadají do společné letecké aliance. Na to se dají uplatňovat zmíněné míle a čerpat různé výhody včetně povýšení do lepších tříd nebo letenek zdarma.

S věrnostními balíčky pro cestující operuje také malajsijská AirAsia X, dceřiná společnost oblíbené aerolinky AirAsia, která patří mezi oblíbené nízkonákladovky v Asii. Ta vzhledem k poklesu zájmu o letenky v důsledku šířícího se koronaviru zavedla novou limitovanou nabídku, díky níž mohou cestující využívat příslušné léty v její síti po jeden celý rok neomezeně za jednorázových 499 malajských ringitů. To je v přepočtu zhruba 2 700 korun.

airasia-x-2

Foto: AirAsia

Cestující a personál společnosti AirAsia během letu

Nadneseně řečeno jde o asijskou leteckou formu pražské Lítačky, která se vztahuje na hromadnou dopravu v Praze a okolí a funguje technicky na stejné bázi – za jednu cenu lze ve vybraných lokalitách cestovat bez dalších poplatků. U AirAsia X se tato akce, která trvá od 2. března do stejného dne následujícího roku, vztahuje na přímé lety do Indie, Japonska, Austrálie a Kuala Lumpur.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Je to nevídané. Na druhou stranu byla AirAsia vždy známa jako narušitel a nyní chceme obnovit důvěru cestujících, která je v dnešních dnech narušována postojem k létání. Cestování je stále velmi bezpečné, pokud lidé cestují zodpovědně a dbají na nařízení Světové zdravotnické organizace (WHO), respektive vlády,“ dodává šéf AirAsia X Benyamin Ismail.

Letištní poplatky a další menší limity

Jakmile si cestující takzvaný Unlimited Pass pořídí, mohou na vytipovaných trasách AirAsia X létat bez dodatečných příplatků za letenky nebo místenky. Jediné, co musí platit, jsou letištní poplatky, které jsou na každém letišti jiné a nejdou do kasy aerolinky. Na druhou stranu ale musí počítat i s tím, že se jim nedostane stejného komfortu, jaký by měli v případě plnohodnotných letenek.

AirAsia X skrytě uvádí, že lety v rámci tohoto věrnostního programu jsou omezené dobou, kdy se poletí. Například během tamních státních svátků a prázdnin může aerolinka využívání bonusů stopnout. Dále se také musí cestující připravit na to, že pro ně nebude nabízeno doplňkové zboží na palubě (typicky třeba jídlo nebo tašky s hygienickými potřebami). I zavadlo pro odbavení může představovat problém.

airasia-x-5

Foto: AirAsia

Cena ročního věrnostního programu je zhruba stejná s nákupem jednosměrné letenky

macaly-founders2

Přečtěte si takéStartup prodali za stovky milionů, teď možná narazili na zlatou žíluPrvní startup prodali za stovky milionů, se druhým se rok plácali. Teď možná narazili na zlatou žílu

Tím nejdůležitějším však je, že regulérní platící cestující bez Unlimited Pass má větší „právo“ než člen věrnostního programu. Jinak řečeno: pokud se bude plnit kapacita letadla, aerolinka dá přednost tomu, kdo si let jednorázově a v plné míře zaplatil. V neposlední řadě musí být cestující občanem Malajsie – pro ostatní národy se tato nabídka nevztahuje.

Byť je zřejmé, že tento bonusový program má svá úskalí a nemusí vždy jít o ideální zážitek, je zajímavé sledovat, jak AirAsia X k celé věci přistupuje. Než by na svou činnost rezignovala a humbuk okolo koronaviru nechala na náhodě, snaží se přizpůsobit situaci a reagovat tak, jak to je jen možné. Je otázka, zda ji to nakonec ekonomicky pomůže, stejně jako bude zajímavé sledovat, zda se nebudou inspirovat třeba další světové aerolinky.