Tomáš Hodboď: V Glami jsme najeli na práci z domova a tady jsou tipy, jak zůstat i v home office produktivní
Tomáš Hodboď, spoluzakladatel a CEO Glami
Velká většina firem, která si to z povahy své činnosti může dovolit, přešla v posledních dnech na práci z domova. Zatímco některé společnosti, kde jsou lidé zvyklí komunikovat online na denní bázi, se přizpůsobují rychle, pro jiné je to velká zkouška ohněm, jak rychle dokáží naskočit na moderní komunikační nástroje a překlopit firmu do režimu „na dálku“.
Před několika dny to stejné absolvoval i český módní vyhledávač Glami, pro kterého sice nejsou věci jako home office nebo komunikace mezi týmy v několika zemích na dálku ničím novým, ale i tak je třeba leccos přizpůsobit. Šéf Glami Tomáš Hodboď pro CzechCrunch popisuje, na co všechno je dobré dát pozor.
***
Více než 70 lidí zvyklých pracovat společně v kanceláři od čtvrtka 12. 3. pracuje z bezpečnostních důvodů kvůli koronaviru z domova. V Glami tuto situaci chápeme také jako příležitost. Doufáme, že povede k efektivnější práci a jdeme jí naproti. Jaká jsme zavedli opatření, jaká pro vás máme doporučení a jak celá situace ovlivňuje e-commerce?
Se vším, co se v současné – neustále a rychle se vyvíjející – situaci ohledně koronaviru děje, je pro všechny velmi důležité být připraven rychle přemýšlet, situaci se přizpůsobit a hlavně jednat. Tím spíše to pak platí pro firmu, která působí ve 14 zemích a i když je zvyklá komunikovat virtuálně mezi dvěma kancelářemi a lidmi, pracujícími z různých zemí, přerušit každodenní kontakt může přinést jisté výzvy.
Prevence a zodpovědnost
Počínaje čtvrtkem minulého týdne jsme v Glami všem našim zaměstnancům doporučili práci z domova. Týmu jsme ve středu rozeslal následující zprávu: „Cítíme se zodpovědní za vaše zdraví, za zdraví vašich rodin, za naše obchodní výsledky a v neposlední řadě za veřejnost. Vzhledem k tomu, že se virus může šířit velmi rychle, věříme, že umožnění práce z domova pro tak velkou skupinu lidí, jako je náš tým, může reálně něco změnit. Jedná se o preventivní krok, ale raději ho děláme, než abychom později litovali.“
A co teď, jak budeme pracovat a zůstaneme profitabilní?
Ve chvíli, kdy jsme rozhodli pracovat z domova, stanovili jsme několik opatření, kterých se týmově budeme držet. Nikdo z nás nechce, aby tento režim ovlivnil Glami. Naopak, protože práce z domova vyžaduje více soustředění a vysokou míru disciplíny, tak doufáme, že budeme schopni pracovat o to více efektivně a produktivně. Celou situaci jsme vzali jako příležitost být ještě lepší.
I v případě, že sedíte v jedné místnosti, může být někdy komunikace náročná. Ve chvíli, kdy pracujete z domova, se tyto výzvy jen násobí. Proto jsme nastavili základní pravidla a o ty se s vámi chceme podělit.
- Meetingy probíhají stejně jako doteď, jen online přes Hangout.
- Ráno proběhne krátký týmový stand-up meeting s leaderem týmu.
- Odpoledne proběhne krátký stand-up meeting s týmem dané země.
- Aktualizujte si status na Slacku. Např.: Pokud ve svém statusu nemáte nic, dáváte všem najevo, že jste k dispozici a budete na jejich zprávu rychle reagovat. Pokud máte meeting nebo jdete na oběd, všichni budou vědět, že na odpověď musí počkat.
- Ujistěte se, že máte dobré připojení k internetu. Pokud ne, obraťte se na svého nadřízeného. Stejně tak pokud ke své práci potřebujete něco, co nemáte doma, nebo vám nestačí běžné připojení.
- Zprávy a aktualizace v chatu sledujte důkladněji než obvykle. Nezapomeňte si přečíst i společné zprávy. Následná reakce emoji je rychlý a přitom skvělý způsob jak dát všem vědět, že jste zprávu četli a co si o ní myslíte.
Jaké máme další tipy na práci z domova?
V Glami sice z velké části pracujeme z kanceláře a jsme na to zvyklí. Zároveň jsme ale rozdělení na dva týmy, z nichž jeden pracuje v Liberci a druhý v Praze. A nakonec, máme několik pracovníků, kteří pracují z jiné země. S prací z domova a na dálku máme tedy poměrně dobré zkušenosti a rádi se s vámi podělíme o nějaké tipy.