Dračí doupě moderně. Český startup Fireball chce dostat kultovní hru na telefony a věří mu i investor Jiří Hlavenka

Filip HouskaFilip Houska

fireball-roose-1Story

Foto: Fireball

Jan Roose, spoluzakladatel a CEO herního startupu Fireball

0Zobrazit komentáře

Dungeons & Dragons je nejslavnější hrou na hrdiny a od roku 1974, kdy poprvé vznikla, definuje segment papírových, nepočítačových her s fantasy tematikou. Formát tvorby vlastních postav ve fiktivním světě, v němž skupinka hráčů plní příběhové úkoly, se uchytil také v Česku pod názvem Dračí doupě. Nyní Češi ze startupu Fireball tento koncept opět posouvají a vytváří moderní verzi pro telefony, které věří i tuzemští investoři.

Ačkoliv tradiční stolní hry vzhledem k růstu propracovaných digitálních počinů ztrácí svůj vliv, nelze jim upřít jejich sociální rozměr, v rámci něhož se okolo stolu sejde rodina nebo přátelé a čekají na první tah. Bez nutnosti internetu nebo průběžných aktualizací. Na druhou stranu jim chybí flexibilita a nejdou hrát na dálku, což v dnešní hektické době mnoho věcí komplikuje. Proto se nabízí myšlenka elegantního kompromisu.

S ní přišel před zhruba dvěma lety český designér a vývojář Jan Roose, který mimo jiné pracoval v analytickém startupu SpaceKnow a od svých útlých studijních let byl velkým fanouškem popkulturního hitu Dungeons & Dragons. „Už tehdy jsme vytvářeli světy, příběhy a charaktery. Měli jsme desítky sešitů popsaných od začátku až do konce. Byly plné map, monster, itemů a kouzel s obrázky a statistikami,“ říká pro CzechCrunch.

fireball-tym-1

Foto: Fireball

Tým herního studia Fireball

Protože se ale během svého dospívání začal soustředit na profesní dráhu v podobě designování aplikací a hodně cestoval, jeho herní vášeň trochu opadla, byť na stolní dobrodružství ve fantasy světě nikdy nezapomněl. Naopak začal vymýšlet cesty, jak tzv. role-playing, tedy hraní na hrdiny, lépe přesunout na telefony a zajistit sobě, svým přátelům a prakticky komukoliv jinému podobné zážitky z hraní, jako kdyby seděli fyzicky v jedné místnosti.

„Docela mě to překvapilo. Lidi rozbíjí na telefonech cukrátka, ale nehrají si na hrdiny? Věřím, že hodně z nich by se do toho zamilovalo. Role-playing je sociální, kreativní a ideální pro nové vzpomínky,“ říká Roose k absenci formátu Dungeons & Dragons na mobilních zařízeních.

Pak jen stačilo málo, aby zužitkoval svou zálibu ve fantasy role-playingu se zkušenostmi s designem UX a UI pro mobilní aplikace.

Sociální RPG tak, jak si ho hráči představují

Zatímco v roce 2018 se koncept mobilního hraní na hrdiny ve fantasy světě teprve rýsoval, v roce 2019 už začala vznikat plnohodnotná hra pod názvem Fireball RPG. Do ní tým okolo Rooseho postupně implementoval nové herní prvky a mechanismy, až vznikla ucelená platforma, ve které působí hlavní vypravěč (Game Master) a další hráči, díky nimž vznikají dějové linky.

fireballrpg-1

Foto: Fireball

Mapa hry Fireball RPG

Jádro celé hry spočívá v online textové komunikaci, pomocí které se utváří dobrodružství. Game Master vykopne celou hru úvodním slovem a ostatní hráči, kterých má být ideálně tři až pět, se zapojují tím, co se svým unikátním hrdinou chtějí dělat a říkat. Děj se tak neustále posouvá.

Tvůrci se mimo jiné zevrubně zaměřovali i na dílčí mechanismy. K dispozici je rozsáhlá editovatelná mapa se záchytnými body, od nichž se hráči mohou odvíjet, nechybí ani itinerář s herními předměty a sekce pro pilování vlastností jednotlivých herních hrdinů. Občas je nutné hodit i virtuální kostkou.

img-6788-min

Přečtěte si takéByty Airbnb jsou prázdné, opět v nich budou bydlet domácí aneb jak pandemie ovlivňuje nemovitosti v PrazeByty Airbnb jsou prázdné, opět v nich budou bydlet domácí aneb jak pandemie ovlivňuje nemovitosti v Praze

Klíčovou funkcí je také automatizace pravidel se zajištěním takřka neomezených možností hrát (a to i tehdy, pokud hráč nemá zkušenosti s papírovými RPG). Průběh hry se navíc nemusí nutně odvíjet pouze od chatování – využívat bude možné i video.

Podpora českých investorů a nově i lidí na Kickstarteru

Vzhledem, že tento koncept nemá na trhu s mobilními hrami obdoby (k překvapení samotného Rooseho), sklidil úspěch ještě předtím, než se přemýšlelo o veřejném vydání. Investoval do něj totiž například Jiří Hlavenka, vůbec první investor společnosti Kiwi.com, a také Oliver Dlouhý, pro změnu samotný zakladatel brněnského travel startupu, což tvůrcům přidalo vítr do plachet.

„Jsem docela otevřený ke všem oborům, ve kterých mám aspoň určitou míru přehledu, což o gamingu platí. Hodnotím ale atraktivitu investice podle kvality záměru a foundera, nikoli podle segmentu, a zde mně obojí přesvědčilo,“ komentuje Hlavenka své rozhodnutí.

Jen na investorské pomoci to však nestojí. Fireball před pár hodinami spustili i crowdfundingovou kampaň na Kickstarteru, kde poptávají minimálně dvacet tisíc dolarů (lehce přes půl milionu korun) výměnou za přednostní vstupy do hry v rámci úvodního testování. To by se mělo odehrávat před začátkem září letošního roku.

„Fireball RPG chceme vydat během podzimu až zimy tohoto roku a bude dostupné jak na iOS, tak na Android,“ dodává Roose a zmiňuje, že se zpočátku budou soustředit na americký trh, kde je poptávka po těchto typech her větší. Půjde však o globální rollout a zahrají si i Češi. Za prvních pár hodin už na Kickstarteru mají vybrané téměř tři tisíce dolarů, tedy necelých 75 tisíc korun.