Kultovní tenisky s futuristickým nádechem. Nike naučil samozavazovat i své proslulé Air Max 90

Filip HouskaFilip Houska

nike-adapt-auto-max

Foto: Nike

Nové technologické tenisky Auto Adapt Max od Nike

0Zobrazit komentáře

Již dlouhá léta je Nike předním hráčem na poli se sportovním vybavením, a proto si čas od času může dovolit přijít s experimentem, který lidé nejprve nechápou, ale brzy jim dojde. Tím jsou i tenisky se samozavazovací technologií, které se u americké firmy s fajfkou v logu dočkaly již třetí generace. Ta už nepůsobí tak futuristickým dojmem a ukazuje, že tento trend může být důležitou součástí budoucnosti teniskového průmyslu.

Pokud sledujete kroky Nike již nějakou dobu, patrně víte, že systém pro automatické šněrování tkaniček u bot bere vážně. Vše přitom začalo poněkud nevinně v roce 2016, kdy v rámci oslav ikonické trilogie Návrat do budoucnosti vytvořil legendární model Mags v takové podobě, jakou nosil Marty McFly, jedna z hlavních postav filmu. Tehdy šlo o natolik limitovanou siluetu, že bylo téměř nemožné ji koupit.

Nike ovšem v tomto segmentu cítil velký potenciál, a proto po několika dalších pokusech rozšířil svou experimentální „samozavazovací“ řadu HyperAdapt o tenisky s označením Adapt BB. Ty splňovaly nejvyšší nároky na to, jak by mohla vypadat basketbalová obuv budoucnosti. Uměly se samy zavazovat podle preferencí hráče, který navíc mohl korigovat těsnění a další parametry přes mobilní aplikaci.

apapt-auto-max-3_native_1600

Foto: Nike

Známý vzhled, ale jiné vnitřnosti

Stále však nešlo o model, který by byl vhodný pro běžné nošení. Přeci jen mířily zejména na profesionální sportovce, jež dokáží ocenit přesnost technologií v návaznosti na jejich vysoké výkony. Ostatně k tomu samošněrovací platforma FitAdapt z podstaty slouží. Nike se nicméně rozhodl, že podobný princip překlopí i do ryze městské a stylové obuvi. Před pár dny proto odhalil exkluzivní Adapt Auto Max.

Devadesátá léta s futuristickým citem

Aby s novým modelem oslovil co nejširší základnu, vybral si chytře siluetu, která světlo světa poprvé spatřila už v roce 1990 a od té doby patří k nejzásadnějším teniskám v portfoliu firmy. Jde o Air Max 90 se vzduchovým polštářkem na patě pro odpružení a zajištění vyšší pohodlnosti během nošení. Nehledě na to, že se jedná o jeden z nejoblíbenějších modelů pro kreativní kolaborace.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě do této teniskové konstrukce návrháři z Nike implementovali zmíněnou technologii FitAdapt pro automatické šněrování a celý vzhled obohatili mimo jiné o dvě světelné diody, u nichž lze měnit barvu přímo v aplikaci. Právě na propojení s iPhonem nebo telefonem poháněným Androidem je komplexní zážitek postaven – přes aplikaci je totiž možné boty dotahovat nebo povolovat.

adapt_feature_group_native_1600

Foto: Nike

Rozhraní mobilní aplikace pro ovládání hi-tech tenisek od Nike

Nechybí ani možná synchronizace s chytrými hodinkami Apple Watch nebo přítomnost hlasové asistentky Siri, k níž v průběhu letošní jara přibude i Google Assistant. Prakticky tak jde o tenisky, které ocení zejména fanoušci technologií a zastánci takzvané sneakers komunity, pro níž je tato silueta unikátním exponátem. Logicky se po nich tedy v den uvedení (26. března), kdy se slavilo 33. výročí modelů Air Max, rychle zaprášilo.

Ještě to chvíli potrvá

Pochopitelně ještě nějakou dobu potrvá, než si i běžná veřejnost na samozavazovací tenisky zvykne, respektive se je naučí kupovat. Už totiž nejde o tradiční boty, které se jen nazují a jednou za čas očistí. Jakmile jsou do modelů integrovány pokročilé technologie, musí se myslet i na jejich údržbu – především nabíjení a spárování s mobilními zařízeními.

richard-valtr-mews

Přečtěte si takéHotelnictví dostalo ránu. Museli jsme jednat i propouštět extrémně rychle, ale už jdeme novým směrem, říká Valtr z MewsHotelnictví dostalo ránu. Museli jsme jednat i propouštět extrémně rychle, ale už jdeme novým směrem, říká Valtr z Mews

Velkou roli hraje také cena. Konkrétně zmíněná novinka Adapt Auto Max stojí 400 dolarů, což je v přepočtu zhruba 10 300 korun. To je částka, kterou běžný zákazník pravděpodobně není schopen ani výměnou za atraktivní a originální model za tenisky utratit.

Jiný scénář samozřejmě platí pro ty, kteří teniskami žijí a sbírají je – pro ně patrně nepůjde o nic zběsilého. Minimálně pokud se srovnají s prvními samošněrovacími pokusy v podobě Nike Mags, které lze na vybraných e-shopech sehnat za desítky tisíc korun.

apapt-auto-max-1_native_1600

Foto: Nike

Tkaničky poháněné automatickým systémem

Zoom využívá pro videohovory 200 milionů lidí denně. Teď firma na 90 dní zastavuje vývoj a zaměří se na zabezpečení

Michal MarekMichal Marek

zoom-meeting

Foto: Zoom

Videokonference přes aplikaci Zoom

0Zobrazit komentáře

Jak známo, každá krize znamená také příležitost, o čemž se mohla přesvědčit například společnost Zoom, která stojí za populárním nástrojem pro provozování telekonferencí. S extrémním úspěchem americké firmy ale přišly také první potíže a Zoom je řeší nevídanou reakcí – firma na 90 dní pozastavuje vývoj nových funkcí a zaměří se čistě na vylepšení zabezpečení a ochrany soukromí.

Zoom zažil během koronavirové krize až „brutální“ růst. Nucený přesun lidí do domácích kanceláří významně zvýšil frekvenci pracovních hovorů a jak je vidno, mnoha lidem zaimponovala právě služba Zoom – z 10 milionů denních uživatelů před pár měsíci jej nyní každý den využívá 200 milionů lidí. V posledních dnech ale vyvstává otázka, zda Zoom tento růst dokáže ustát tzv. bez ztráty květinky.

Zoom dlouhodobě vyniká svou spolehlivostí, jednoduchostí i třeba tím, že k jeho využívání není potřeba mí nainstalovaný žádný software, ani se někde složitě registrovat. Stačí zkrátka klepnout na odkaz vedoucí do konkrétní konferenční místnosti a uživatel se může pohodlně připojit – buď přes desktopovou či mobilní aplikaci, nebo třeba přes prohlížeč Google Chrome.

zoom_desktop

Foto: Zoom

Videokonference přes aplikaci Zoom

Služba Zoom je již delší dobou etablovaným nástrojem mezi korporátní klientelou a firmy jej často využívají ke svým pracovním telekonferencím. V důsledku celosvětových omezení pohybu ale Zoom pro jeho jednoduchost začali lidé využívat i k úplně jiným věcem – ke společnému vzdělávání, v rámci hodin jógy, k pivním párty a dokonce i k „promítání“ vlastní svatby kamarádům. Zoom se stal zkrátka univerzálním sociálním prostředkem pro přežití karantény.

Na Zoom najeli dokonce i politici a skrze tento nástroj probíhají dle Twitteru Borise Johnsona třeba také každodenní zasedání britské vlády. A právě v tento moment, kdy se na Zoom začaly upírat zraky milionů lidí, se na světlo světa vynořily také první problémy. Začaly se totiž objevovat názory bezpečnostních expertů i třeba FBI, že Zoom není dostatečně bezpečný.

Zoom s bezpečnostní bojoval již v minulosti, když bezpečnostní díra v jeho aplikaci pro Mac hackerům umožnila, aby skrze webové stránky přistupovali ke kameře prolomených počítačů. Do hry byl tehdy nucen vstoupit sám Apple a děravý Zoom z Maců odstranil.

Nyní se obavy z bezpečnosti uživatelů Zoomu začaly objevovat znovu, přičemž nejvíce kritiky přitahuje výchozí nastavení služby a vůbec to, co dělá službu tak jednoduchou k používání. Jedním z problémů je, že každý Zoom meeting má náhodně vygenerované ID o 9 až 11 číslech, takže pokud si dá člověk záležet a bude se chvíli snažit, pravděpodobně natrefí na probíhající meeting. Ve výchozím nastavení přitom není pro přístup do místnosti od příchozího požadováno žádné heslo.

Tento problém dal v minulosti za vznik fenoménu „zoombombing”, v rámci kterého se k hovorům připojovali vtipálci, kteří začali ostatním účastníkům například promítat pornografický obsah.

Video Call Chatting Communication Concept

Foto: Zoom

Sdílení obrazovky je šikovná funkce, ale dá se i zneužít

Problém je opět podpořen právě tím, že málokterá konferenční místnost je zablokována heslem a ve výchozím nastavení je navíc každému povoleno promítat obsah své obrazovky. Jelikož začala Zoom ve větším využívat i vzdělávací zařízení, firma alespoň lidem s účtem z oblasti vzdělávání tato nastavení upravila. Ostatní si ale stále musí výchozí nastavení upravit sami.

Dalším z řady problémů Zoomu bylo, když na povrch prosáklo, že jeho iOS aplikace odesílá ze zařízení data Facebooku. Jednalo se například o informaci o daném přístroji a poloze uživatele. Zarážející přitom je, že tato data Facebooku putovala i od lidí, kteří na této sociální síti vůbec nemají účet. Zoom v reakci na nevoli veřejnosti aplikaci aktualizoval a „škodlivý“ kód odstranil.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Další ranou pro reputaci Zoomu bylo, když firma musela přiznat, že své uživatele tak trochu klame, tvrdí-li jim, že jsou konferenční hovory koncově šifrované. Ačkoli Zoom na svém webu stále uvádí, že tomu tak je, jeho mluvčí v reakci pro magazín The Intercept přiznal, že videomeetingy na Zoomu šifrovat v režimu end-to-end nelze. Ve skutečnosti se jedná „jen“ o standardní TLS šifrování (Protokol Transport Layer Security).

Nejsou to navíc jen „šťouraví“ hackeři, kdo zabezpečení Zoomu zpochybňují. Do věci se vložil i například americký Federální úřad pro vyšetřování (FBI), který před výše popsanými riziky varoval školní instituce, minimálně dočasně zakázalo využívání Zoomu svým zaměstnancům britské ministerstvo obrany a ve světě byznysu je zajímavým příklade také zákaz používání Zoomu ve SpaceX Elona Muska.

Enormní růst požehnáním i prokletím

Nastalá situace, která na Zoom rázem nahnala doslova stovky milionů uživatelů, pro firmu samozřejmě může být důvod k oslavám. Zajímavostí je, že v důsledku obrovské popularity této služby rostly do nebeských výšin i akcie firmy Zoom Technologies, která však s tímto produktem nemá nic společného a v Číně vyrábí komponenty pro mobilní telefony.

Investory totiž zmátl její ticker na burze ZOOM. „Skutečný“ Zoom, o jaký měli mít investoři zájem, se obchoduje pod značkou ZM. A jeho akcie se od pátku propadly téměř o 20 %.

fireball-roose-1

Přečtěte si takéDračí doupě moderně. Český startup Fireball chce dostat kultovní hru na telefony a věří mu i investor Jiří HlavenkaDračí doupě moderně. Český startup Fireball chce dostat kultovní hru na telefony a věří mu i investor Jiří Hlavenka

Kromě oslav z velkého přívalu nových uživatelů tak Zoom čeká i kopa práce a mnoho náročných rozhodnutí. Rychle nabytý úspěch totiž může firmě paradoxně uškodit. Důvodem mohou být výše popsané bezpečností problémy a otazníky, které v důsledku boomu této aplikace vyvstaly. I samotný nekontrolovaný růst ale může firmu ohrozit.

eric-yuan

Foto: Zoom

Eric Yuan, zakladatel a CEO Zoomu

„Naše platforma byla vybudována především pro firemní zákazníky,“ vysvětluje zakladatel Zoomu Eric Yuan. „Náš produkt jsme nedesignovali s vidinou toho, že během pár týdnů najednou každý na světě začne z domova pracovat, vzdělávat se i se socializovat. Máme nyní o mnoho širší záběr lidí, kteří náš produkt využívají miliardou různých způsobů a přinášejí nám výzvy, u kterých jsme nečekali, že by jim kdy naše platforma mohla čelit.“

Již samotný skokový nárůst uživatelů je pro společnost bezprecendentní výzvou. Připočítáme-li ale celospolečenský dozor a čím dál hlasitější kritiku zabezpečení Zoomu, zjistíme, že se firma navzdory obrovskému úspěchu ocitla v nezáviděníhodné pozici. Společnost získala obrovské množství uživatelů, ale pokud se jí nepodaří chránit svou reputaci, může o ně zase rychle přijít.

90 dní na záchranu reputace

Problém je, že právě ona ohromná jednoduchost a absence jakýchkoli překážek je tím, co uživatele na Zoomu tolik láká. Firma Erica Yuana proto bude muset pečlivě zvažovat, jak utišit kritiku směřující k laxnímu zabezpečení, ale zároveň svůj produkt udržet takový, jaký si jej lidé zamilovali.

Having a web based one on one

Foto: Zoom

V takové chvíli se zdá být velmi rozumným, s čím firma v reakci na nastalou situaci přišla. Zoom oznámil, že na celé tři měsíce pozastavuje vývoj nových funkcí a bude se soustředit čistě na otázky spojené se zabezpečením a ochranou soukromí uživatelů.

Společnost chce zapojit i třetí strany a zaručit, že je se soukromím uživatele nakládáno odpovědně napříč všemi novými způsoby, kterými je Zoom využíván.

„Pro příštích 90 dní jsme si dali závazek využít své zdroje na to, abychom lépe identifikovali a proaktivně řešili problémy,“ slíbil šéf Zoomu, který zároveň posiluje svůj program na odhalování bugů a technologickou neprůstřelnost své platformy chce prověřovat s nezávislými experty napříč IT sektorem.

Konkurence nechává Zoom zářit dál

Přes nastalé problémy a mediální kontroverze se tedy dá říci, že má Zoom dobře našlápnuto, aby z nepříjemností alespoň částečně vybruslil. Eric Yuan je ve svých projevech velmi kajícný a v rámci „bezpečnostního přerodu“ slibuje 100% transparentnost, na kterou by experti mohli slyšet.

ulekare-app

Přečtěte si takéLékařská rada se teď hodí. Nová aplikace online poradny uLékaře.cz Tomáše Šebka má za první den tisíce staženíLékařská rada se teď hodí. Nová aplikace online poradny uLékaře.cz Tomáše Šebka má za první den tisíce stažení

ocean-with-david-attenborough

Přečtěte si takéViděli jste nový dokument Davida Attenborougha? Dojme vásViděli jste nový dokument Davida Attenborougha? Má dojemné poselství, které umí předat málokdo

Konkurence navíc i přes „hozenou rukavici“ v podobě nastalé situace nechává Zoom vyniknout. Ačkoli například populární Slack zaznamenal v oblasti hovorů významný nárůst a již dokonce spustil nedávnou avizovanou integraci hovorů přes Zoom i Microsoft Teams přímo v rámci svojí aplikace.

Microsoft naproti tomu až překvapivě „paběrkuje“. Jeho Skype, který býval mohl být v pozici Zoomu, i Teams přirozeně rostou, ale oproti Zoomu jsou nárůsty významně nižší. Zatímco Microsoft Teams před krizí denně využívalo 32 milionů lidí, dnes je to 44 milionů. Skype pak z 23 milionů denních uživatelů vyrostl na aktuálních 40 milionů.