Národ sobě. Donio chtělo letos vybrat 20 milionů korun, nakonec Češi poslali na dobrou věc jen za 14 dní už 30 milionů

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

donio-tym-topInsider

Foto: Donio

Týmová porada dárcovské platformy Donio

0Zobrazit komentáře

Jednou ráno v 10 hodin, podruhé odpoledne v 16 hodin. Někdo u stolu v pracovně, druhý na gauči v obýváku, jiný třeba od snídaně v kuchyni. Právě tak teď probíhají pravidelné porady týmu dárcovské platformy Donio, která startovala před pár měsíci s cílem vybrat letos až dvacet milionů korun, ale koronavirová pandemie všechno otočila vzhůru nohama.

„Když jsme si v lednu nastavovali cíle na letošní rok, říkala jsem si, že vybrat v roce 2020 na dobročinné účely 20 milionů korun je ambiciózní plán,“ usmívá se při videohovoru Lada Brůnová, která spolu se zakladatelem Davidem Procházkou, Evou Kašpárkovou, Martinem Hujerem a Michaelou Dyntarovou tvoří hlavní tým Donio.

Naplno se dobročinná crowdfundingová platforma, zaměřující se na pomoc těm, kteří se ocitli v nelehké situaci, rozjela právě začátkem letošního roku. Za sebou měla čtyři měsíce v pilotním provozu ještě pod názvem Donwio, během kterých vybrala prvních 650 tisíc korun. Třicetinásobek pro celý rok 2020 se tak zdál být dobrým cílem.

davidprochazka

Foto: Donio

Zakladatel a šéf českého dárcovského projektu Donio David Procházka

Pak se ale i do České republiky přiřítila koronavirová epidemie a vláda v polovině března vyhlásila nouzový stav, který paralyzoval celou zemi. V tu chvíli se otevřela pro Donio možnost, jak naplno ukázat svůj potenciál, a následující dvoutýdenní kolotoč si David Procházka se svým týmem nepředstavoval ani v těch nejdivočejších dobročinných snech.

„Stejně jako všichni, i my v Donio jsme museli pružně reagovat. Ze situace, kdy jsme vybírali kolem 150 tisíc za týden, jsme se dostali k 15 milionům korun za jediný den. To s sebou samozřejmě nese mnoho výzev,“ říká rovněž s úsměvem David Procházka. Ten totiž pomáhal těm, co to potřebují, už od útlého věku a Donio rázem představovalo perfektní platformu pro pomoc pro celé Česko.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jako první se na Donio objevila kampaň za záchranu kultury, kde mohou lidé přispět umělcům během sledování online přenosů různých koncertů i divadelních vystoupení na Mall.tv. Pak přišly energetické balíčky pro zdravotníky, ochranné masky vyráběné z potápěčského vybavení a všechny žebříčky zbořila sbírka na výrobu plicních ventilátorů.

donio-tym2

Foto: Donio

I tak někdy vypadají týmové porady v Donio

Svůj původní celoroční plán tak Donio naplnilo během několika málo dní, když lidé z celé republiky poslali na jednotlivé sbírky během dvou týdnů celkem 30 milionů korun. Proti původním plánům Davida Procházky se ale nevybíralo jen na pomoc konkrétním lidem v nouzi, v té se totiž znenadání ocitlo celé Česko.

„Na nákazu COVID-19 jsme nebyli připraveni ani my, ani stát. Data, technologie a šikovní jedinci však pomáhají šíření nákazy zpomalit a minimalizovat její následky,“ říká šestadvacetiletý Procházka s tím, že se na Donio zapojilo už přes 30 tisíc dárců, a to nejen z Česka, ale také krajánci z Německa, Velké Británie či Spojených států.

richard-valtr-mews

Přečtěte si takéHotelnictví dostalo ránu. Museli jsme jednat i propouštět extrémně rychle, ale už jdeme novým směrem, říká Valtr z MewsHotelnictví dostalo ránu. Museli jsme jednat i propouštět extrémně rychle, ale už jdeme novým směrem, říká Valtr z Mews

„První známá republiková sbírka byla na Národní divadlo a vypadá to, že koronavirus přinesl nejenom těžké časy, ale i ohromnou vlnu solidarity, kterou bychom s nadsázkou mohli označit za Národ sobě ve verzi 2020,“ doplňuje Lada Brůnová, která se k Donio přidala hned v začátku, aby pomohla se strategií, navázala smysluplná partnerství a postarala se o to, že se o dárcovské platformě dozví co nejvíce lidí.

energiilekarum-lukacevic

Foto: Donio

Jan Lukačevič doručuje zdravotníkům energetické balíčky

A jaké sbírky ve společnosti v posledních týdnech rezonovaly nejvíce?

Plicní ventilátory do nemocnic

Stačilo pouhých 19 hodin, aby se na výrobu plicních ventilátorů, které mohou pacientům s těžkým průběhem onemocnění COVID-19 zachránit život, vybralo přes 14 milionů korun. Právě plicních ventilátorů je teď totiž po světě akutní nedostatek, a tak se vyrábí, kde mohou.

Unikátní plicní ventilátor CoroVent byl vyvinut za necelý týden na základě zkušeností týmu expertů z Fakulty biomedicínského inženýrství, vedeným profesorem Karlem Roubíkem, a do celé iniciativy byli zapojeni také lidé z iniciativy COVID19CZ v čele s podnikatelem a investorem Vojtou Ročkem.

corovent5

Foto: CoroVent

Plicní ventilátor CoroVent

„Nemáme slov, takovou podporu jsme nečekali. Díky této úžasné rychlosti a podpoře od více jak sedmi tisíc lidí se za necelý jeden den vybralo více jak čtrnáct milionů korun. To je neuvěřitelné a dokazuje to sílu skvělých českých lidí. Nejen v tom, najít a vyrobit kvalitní přístroj, ale i semknout se a rychle vybrat peníze potřebné na záchranu životů,“ popisuje Pavel Doležal z Kebooly a jeden z ideamakerů iniciativy COVID19CZ.

Celoobličejové ochranné masky pro lékaře

Pět dní, přes 5,5 tisíce dárců a 7 milionů korun. Taková je bilance sbírky s krycím jménem CovMask, pod nímž se schovávají vpravdě unikátní celoobličejového ochranné masky pro lékaře. Tým kolem Davida Miklase a odborníků z ČVUT totiž skoupil potápěčské vybavení z celé střední Evropy a dělá z nich masky s respirátory nejvyšší ochrany.

covmask

Foto: CovMask

Celoobličejovým maskám z potápěčské výbavy nechybí ani respirátor

Během pár dnů dokázali rozběhnout výrobu a dnes již dodali i díky dárcům přes tři tisíce masek do desítek zdravotnických zařízení po celém Česku. „Děkuju všem, kdo na sbírku přispěli, protože ze zdravotnických zařízení chodí objednávky po tisících, a my tak můžeme vyrábět dál,“ říká David Miklas, jeden z koordinátorů projektu.

Energie pro lékáře

Začalo to vcelku nevině. Vědec Jan Lukačevič nejprve zjistil, v jak náročných podmínkách pracují zdravotníci, a tak jim chtěl pomoci. Jelikož nemohl vyrábět roušky ani jiné ochranné pomůcky, rozhodl se pomáhat tak, že lidem v první linii začal doručovat energetické balíčky. A na to slyšely opět tisíce lidí.

Přes Donio na energii lékařům přispělo už přes 7 tisíc lidí, kteří darovali přes 3,5 milionu korun. Ke zdravotníkům se tak dostalo už na 30 tisíc energetických balíčků s různými nutričními nápoji či tyčinkami.

donio-energii-brunova-lukacevic

Foto: Donio

Lada Brůnová z Donio a Jan Lukačevič, který založil iniciativu #energiilekarum

„Ve sbírce pokračujeme dál. Máme totiž zprávy, že situace se nelepší… naopak. Proto nechávám sbírku běžet s jediným cílem: posílat do nemocnic energii tak dlouho, jak jen bude třeba. Aktuálně navyšujeme sbírku tak, abychom byli schopni připravit dalších 7 000 balíčků,“ říká Jan Lukačevič.

Na Donio to ale pochopitelně nebyly jediné sbírky. Pod hlavičkou Česko proti COVID-19 můžete například přispět na testy pro domovy seniorům nebo výrobu ochranných štítů. Příznivce kulturního života pak jistě bude zajímat vše pod #kulturažije, kde je možné podpořit umělce, divadelníky, zpěváky, malíře a další, kteří teď mají v době koronavirové značně omezené své pole působnosti.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Lidé se zastavili. V Praze se vylidnilo centrum, Mladá Boleslav spí, přes 40 % pracujících zůstává doma

Michal MarekMichal Marek

praha-mapa

Život v Česku se z velké části zastavil, ukazují nová data

0Zobrazit komentáře

Pražský Institut plánování a rozvoje dlouhodobě ukazuje, že v datech má zálibu. Městští architekti pravidelně přichází s různými studiemi a vizualizacemi a nebývá výjimkou, že pro svou práci využívají i datové vstupy komerčních subjektů. Tentokrát pražský IPR využil data mobilního operátora T-Mobile a ukázal, že po zavedení karanténních opatření se v Praze zvýšil počet obyvatel, kteří zůstávají ve své městské části až o 80 %.

Institut plánování a rozvoje hl. města Prahy využívá data komerčních společností pro různé účely. Na základě vstupů od bikesharingových společností dokáže do plánování infrastruktury promítat potřeby cyklistů, díky datům logistických společností může navrhovat, kde mají být krátkodobá parkovací stání pro vykládky, a spolu s Alzou a Liftagem také IPR prezentoval, jak mohou taxikáři efektivně pomoci s rozvozem balíčků.

Tentokrát městští plánovači využili neveřejná pilotní data mobilního operátora T-Mobile a ukazují, že po zavedení opatření se v Praze zvyšuje počet obyvatel, kteří zůstávají ve své městské části, a to až o 80 procent oproti normálu. Největší změny pohybu obyvatel se pak dají pozorovat v samotném centru Prahy či v okolí Letiště Václava Havla.

ipr_centrum_letiste

V pátek 3. 4. 2020 zůstává centrum Prahy i oblast letiště téměř bez lidí.

Data, která má IPR k dispozici, vycházejí z tzv. Atlasu mobility, jenž vzniká díky spolupráci T-Mobilu s Technickou univerzitou Ostrava. Pražští architekti Atlas mobility využili k tomu, aby sledovali, jaký podíl obyvatel Prahy a Středočeského kraje zůstává přes den v okolí svého domova a tento údaj pak porovnává s obvyklým stavem tzv. nevyjíždějících.

„Ukázalo se, že lidé v Praze a Středočeském kraji zůstávají celý den ve stejné obci nebo městské části o 40 až 60 % více než v době před nařízením vlády. Ještě výraznější je změna v samotné Praze, kde se počet nevyjíždějících zvyšuje až o 80 % oproti běžnému životu,“ komentuje situaci ředitel IPR Ondřej Boháč.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Obecně pak poklesl počet lidí, kteří vyjíždí mimo svou městskou část nebo obec. V Praze je tato změna nejvýraznější, a to zejména kvůli tomu, že pražané jsou za normálních okolností velmi mobilní – běžně ze své městské části vyjíždí až 85 % Pražanů. Nárůst obyvatel, kteří zůstávají v místě obvyklého pobytu, je zřejmý téměř v celé Praze a Středočeském kraji, a to o 40 až 60 %.

Větší rozdíly jsou patrné v tzv. příměstských „satelitech“, zejména na východě a jihovýchodě Prahy a také například v okolí Mladé Boleslavi (o více než 100 %). Ve Středočeském kraji se po 19. březnu velmi výrazně projevil dopad přerušení výroby v automobilkách Škoda Mladá Boleslav/Kosmonosy a TPCA Kolín/Kutná hora. V obou místech došlo k výraznému propadu dojíždějících (o 30 až 40 %) v rámci města a naopak k výraznému nárůstu nevyjíždějících.

ipr_boleslav

K výraznému omezení pohybu lidí došlo v Mladé Boleslavi

Největší změny v denním pohybu obyvatel se dají pozorovat zejména v samotném centru Prahy, ale také v lokalitách, kde se nachází větší množství pracovních příležitostí a škol, zejména jde o okolí letiště Václava Havla, oblast Čestlice-Dobřejovice nebo Praha-Suchdol. Data také potvrzují, že část obyvatel se přesunula do rekreačních oblastí Prahy a Středočeského kraje, jako je například Dolní Posázaví, Hřebeny, Křivoklátsko, Český ráj či Kokořínsko.

Prozkoumat data může každý sám

IPR připravil pro veřejnost dvě aplikace, které umožní jejich uživatelům detailněji prozkoumat dopady opatření omezujících pohyb obyvatel v celé Praze a Středočeském kraji. První mapová aplikace slouží pro retrospektivní přehled vývoje celé situace a s její pomocí je možné se podívat na konkrétní obec či městskou část, u kterých lze nalézt přesné údaje pro konkrétní dny vládního opatření.

„Těší mě, že i v takovéto situaci jsme schopni naplno využívat spolupráce a získaných dat, která slouží například hygienikům hlavního města, ale i jeho občanům. Vytvořili jsme analýzu i webové aplikace pro občany tak, aby se sami mohli podívat, jak se lidé v době epidemie ve městě chovají,“ doplňuje Boháč.

Ve druhé aplikaci je vidět detailní přehled dojíždějících a nevyjíždějících, vždy během předešlého dne.

ipr_retrospektiva_covid

IPR připravil aplikaci s podrobným přehledem dojíždějících a nevyjíždějících za uplynulý den

Zajímavá data o pohybu lidí napříč republikou sdílí i T-Mobile či Google

Operátor T-Mobile svá data v týdnu sdílel i napřímo a kromě přehledu o situaci v Praze a středních Čechách jsme se tak mohli dozvědět i o celkové situaci v České republice. T-Mobile vysvětluje, že data o tom, jaké procento lidí nešlo do práce či do školy, získává porovnáním, zda se daná SIM přemístila tam, kam se dlouhodobě denně pravidelně pohybuje.

Počet lidí, kteří zůstávají doma, se naproti tomu získává měřením, zda SIM během dne opustila svou domácí mobilní buňku. Ve městech nad 50 000 obyvatel jde o perimetr zhruba 300 metrů, na venkově může být podstatně větší, až v řádu nízkých jednotek km.

richard-valtr-mews

Přečtěte si takéHotelnictví dostalo ránu. Museli jsme jednat i propouštět extrémně rychle, ale už jdeme novým směrem, říká Valtr z MewsHotelnictví dostalo ránu. Museli jsme jednat i propouštět extrémně rychle, ale už jdeme novým směrem, říká Valtr z Mews

Ve druhém týdnu nouzového stavu dle T-Mobilu dále rostl počet lidí, kteří fyzicky nechodí do práce. Zatímco v prvním týdnu nouzového stavu vyrazilo za svými pravidelnými povinnostmi oproti normálu zhruba o necelých 40 % lidí méně, ve druhém týdnu byl průměr za celou Českou republiku už přes 40 %.

Z celkových čísel už v prvním týdnu představovaly 1,6 milionu děti v mateřských školách, žáci a studenti. Celý nárůst ve druhém týdnu jde tedy na vrub ekonomicky aktivním lidem. Data tak ukazují, že nastalá situace na firmy a podnikatele doléhá stále hůř. Doma zůstává čím dál více lidí, přičemž ti šťastnější pracují na dálku, jiné posílají firmy na nucenou dovolenou, nebo jim snižují pracovní úvazky.

google-covid

S daty o pohybu Čechů přišel také Google

Zajímavý je i údaj, dle kterého vzrostl počet lidí, kteří vůbec neopouštějí domov. Podíl osob, které z domova vůbec nevyjely, dle T-Mobilu minulý týden vzrostl na 34 %. Na závěr je dobré připojit upozornění T-Mobilu, že data, se kterými jeho Atlas mobility pracuje, jsou plně anonymizovaná.

S vlastními daty o změnách v pohybu lidí v současné situaci přišel i Google. Ten na speciální webové stránce umožňuje stahovat podrobné reporty k jednotlivým zemím a na základě svých dat vizualizuje, jaké je procentuální změna návštěvnosti míst dle konkrétních kategorií. Poslední report z České republiky najdete v PDF zde.

Z grafů vidíme, že významný pokles návštěv (přes 70 %) přirozeně zažily podniky z oblasti retailu či „rekreace“, kam patří například i resturace, kavárny, divadla, muzea či obchodní centra. Dramatický pokles zažily i vlakové stanice (přes 60 %) a o třetinu méně lidí dle Googlu míří také do obchodů s potravinami či na svá pracoviště. Více lidí se naopak zdržuje v rezidenčních oblastech.