České školství je analogové. Část výuky by už ale mohla zůstat na dálku, říká Ondřej Kania na CzechCrunch Onlajnu
Vzdělávací systémy utrpěly za poslední dva měsíce v důsledku koronavirové pandemie těžké rány. Jen v Česku musely zůstat doma stovky tisíc žáků a studentů, kteří stále jsou z naprosté většiny odkázáni na milost novým technologiím, videohovorům a systémům na správu školních záležitostí. A s tím mělo dosud zkušenost jen minimum škol.
Zatímco některé instituce zvládly přechod dobře, jiné už méně. Desítky sice například vyhledali pomoc dobrovolníků, i tak je však co zlepšovat a inspiraci lze najít například v zahraničí.
Právě o tom, jak se překlápěly školy do online režimu, mluvil na naší nedávné konferenci CzechCrunch Onlajn podnikatel Ondřej Kania, který založil vzdělávací společnost JK Education a vede v Česku a na Slovensku tři soukromé americké akademie a jedno gymnázium.
Sám tvrdí, že jeho školy American Academy měly přechod i díky přípravě bez problémový a nyní vše funguje. „Už dva týdny předtím, než se školy zavřely, jsem své ředitele na tu možnost připravoval,“ říká Kania s tím, že následně překlopil do online režimu své tři American Academy během pouhých dvou dní.
Introverti v pořádku, extrovertům kolektiv chybí
I na jeho amerických školách se ale dříve než kdy jindy projevilo, že každý student je jiný a někteří se srovnávají s novým režimem hůře. „Introvertnějším vyhovuje, že mohou na dálku pracovat samostatně. Pak jsou ale i extrovertnější studenti, kterým kontakt velice chybí a na ně nesmíme zapomenout,“ upozorňuje Kania.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Podotýká i na významnou funkci škol jako míst, kde děti mají zcela jiné kolektivy. Sedmadvacetiletý podnikatel si myslí, že zejména pro žáky z horších socioekonomických podmínek byla kamenná škola i útěkem předtím, co se děje doma.
Situace je to ale nová pro všechny a Kania upozorňuje, že v této podobě online školství zatím nikdy nefungovalo. Maximálně existovaly online univerzity a kurzy, ale nikoliv celospolečensky změněné školství.
***
Na záznam naší konference CzechCrunch Onlajn a rozhovor s Václavem Kadlecem se můžete podívat níže:
***
Přestože se podle něj přesun povedl, je stále co zlepšovat. „Bohužel jsme se naučili, že naše školství je analogové,“ konstatuje s povzdechem Kania. „Velká část škol se přesunula do online režimu dobře, ale určitě je to něco, na co bychom se měli do budoucna zaměřit více.“
Jedna z chyb, které podle něj české i jiné školy dělají, je, že i na základě požadavků rodičů překlápí výuku do online režimu tzv. jedna ku jedné. To znamená, že děti následně sedí od 8 hodin na několika vyučovacích hodinách před obrazovkou a to je celé škola.
Jenže dle poznatků, které doposud Kania má z Itálie nebo Číny, tento režim zkrátka nefunguje. Nanejvýš to jde podle něj zkoušet u dětí na prvním stupni, kteří potřebují velkou pozornost.
Český stát zůstal jen u vizí
Ondřej Kania celou krizi prožívá v Bratislavě, a tak může srovnávat dosavadní poznatky, včetně tolik propíraných maturit, u nichž se dlouho řešilo, zda vůbec budou, případně kdy budou žáci závěrečné zkoušky skládat.
„Místní nový ministr školství zavelel, že nebude maturita. Velice mě mrzí, že se tohle v Česku nestalo, protože by se ukázalo, že státem standardizovaná zkouška postavená na memorizaci je vlastně úplně k ničemu. A nemusíme za to utrácet ty stovky milionů korun,“ říká.
Kania prý očekával, že i české ministerstvo školství ukáže školám cestu, ale tvrdí, že ministr Plaga se zaměřoval hlavně na státní zkoušky a maturity a kromě několika tiskových konferencí a rozhovorů neřekl nic. Český stát tak podle něho zůstal jen u vizí.
Kaniovi v jeho organizaci pomohla i silná podpůrná struktura, kterou za poslední rok a půl budoval. Znamená to, že každá ze čtyř škol má svého ředitele, přičemž další ředitel zaštiťuje ještě všechny školy naráz. Učitelé i ředitelé se tak mohou soustředit jen na výuku.
Jenže většina škol v Česku takovou strukturu nemá. „Ukázalo se, že chybí manažerský prostředník mezi školami a státem, jak je to běžné například ve Finsku nebo USA. Aby ředitelé nemuseli řešit provozní záležitosti a věnovali se akademickému rozvíjení,“ říká Kania.
Přes nedostatky ale věří, že ze současné zkušenosti ještě budou vzdělávací systémy těžit. Jestliže se bude v důsledku pandemie více přesouvat do onlinu celá ekonomika, stejně by podle něj měl mělo reagovat i školství.
„Určitě budou školy, které otestují režim, kdy budou mít děti ve školy tři, tři a půl dne, budou tam trénovat kompetenční dovednosti nebo kreativitu a na faktickou výuku dají prostor i z domova po zbytek týdne,“ představuje si Kania svou vizi.
***
Na to jaké jsou plány Ondřeje Kanii do budoucna a co si z krize sám odnesl, se můžete podívat na záznamu z konference CzechCrunch Onlajn. Vystoupili na ní například také Tomáš Čupr, Martin Kasa, Dita Přikrylová, Pavel Doležal nebo zástupci iniciativy COVID19CZ.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.