České školství je analogové. Část výuky by už ale mohla zůstat na dálku, říká Ondřej Kania na CzechCrunch Onlajnu

Jiří SvobodaJiří Svoboda

ondrejkania2Insider

Foto: Ondřej Kania (archiv)

Spoluzakladatel a šéf vzdělávací agentury JK Education a sítě amerických škol v Česku Ondřej Kania

0Zobrazit komentáře

Vzdělávací systémy utrpěly za poslední dva měsíce v důsledku koronavirové pandemie těžké rány. Jen v Česku musely zůstat doma stovky tisíc žáků a studentů, kteří stále jsou z naprosté většiny odkázáni na milost novým technologiím, videohovorům a systémům na správu školních záležitostí. A s tím mělo dosud zkušenost jen minimum škol.

Zatímco některé instituce zvládly přechod dobře, jiné už méně. Desítky sice například vyhledali pomoc dobrovolníků, i tak je však co zlepšovat a inspiraci lze najít například v zahraničí.

Právě o tom, jak se překlápěly školy do online režimu, mluvil na naší nedávné konferenci CzechCrunch Onlajn podnikatel Ondřej Kania, který založil vzdělávací společnost JK Education a vede v Česku a na Slovensku tři soukromé americké akademie a jedno gymnázium.

kania_online

Foto: CzechCrunch

Ondřej Kania na konfrenci CzechCrunch Onlajn

Sám tvrdí, že jeho školy American Academy měly přechod i díky přípravě bez problémový a nyní vše funguje. „Už dva týdny předtím, než se školy zavřely, jsem své ředitele na tu možnost připravoval,“ říká Kania s tím, že následně překlopil do online režimu své tři American Academy během pouhých dvou dní.

Introverti v pořádku, extrovertům kolektiv chybí

I na jeho amerických školách se ale dříve než kdy jindy projevilo, že každý student je jiný a někteří se srovnávají s novým režimem hůře. „Introvertnějším vyhovuje, že mohou na dálku pracovat samostatně. Pak jsou ale i extrovertnější studenti, kterým kontakt velice chybí a na ně nesmíme zapomenout,“ upozorňuje Kania.

Podotýká i na významnou funkci škol jako míst, kde děti mají zcela jiné kolektivy. Sedmadvacetiletý podnikatel si myslí, že zejména pro žáky z horších socioekonomických podmínek byla kamenná škola i útěkem předtím, co se děje doma.

Situace je to ale nová pro všechny a Kania upozorňuje, že v této podobě online školství zatím nikdy nefungovalo. Maximálně existovaly online univerzity a kurzy, ale nikoliv celospolečensky změněné školství.

***

Na záznam naší konference CzechCrunch Onlajn a rozhovor s Václavem Kadlecem se můžete podívat níže:

***

Přestože se podle něj přesun povedl, je stále co zlepšovat. „Bohužel jsme se naučili, že naše školství je analogové,“ konstatuje s povzdechem Kania. „Velká část škol se přesunula do online režimu dobře, ale určitě je to něco, na co bychom se měli do budoucna zaměřit více.“

Jedna z chyb, které podle něj české i jiné školy dělají, je, že i na základě požadavků rodičů překlápí výuku do online režimu tzv. jedna ku jedné. To znamená, že děti následně sedí od 8 hodin na několika vyučovacích hodinách před obrazovkou a to je celé škola.

Jenže dle poznatků, které doposud Kania má z Itálie nebo Číny, tento režim zkrátka nefunguje. Nanejvýš to jde podle něj zkoušet u dětí na prvním stupni, kteří potřebují velkou pozornost.

Český stát zůstal jen u vizí

Ondřej Kania celou krizi prožívá v Bratislavě, a tak může srovnávat dosavadní poznatky, včetně tolik propíraných maturit, u nichž se dlouho řešilo, zda vůbec budou, případně kdy budou žáci závěrečné zkoušky skládat.

„Místní nový ministr školství zavelel, že nebude maturita. Velice mě mrzí, že se tohle v Česku nestalo, protože by se ukázalo, že státem standardizovaná zkouška postavená na memorizaci je vlastně úplně k ničemu. A nemusíme za to utrácet ty stovky milionů korun,“ říká.

Kania prý očekával, že i české ministerstvo školství ukáže školám cestu, ale tvrdí, že ministr Plaga se zaměřoval hlavně na státní zkoušky a maturity a kromě několika tiskových konferencí a rozhovorů neřekl nic. Český stát tak podle něho zůstal jen u vizí.

vaclav-kadlec

Přečtěte si takéKnižní trh se změní, všichni nepřežijí. Fyzická kniha bude pořád hrát prim, říká šéf Albatrosu na CzechCrunch OnlajnuKnižní trh se změní, všichni nepřežijí. Fyzická kniha bude pořád hrát prim, říká šéf Albatrosu na CzechCrunch Onlajnu

Kaniovi v jeho organizaci pomohla i silná podpůrná struktura, kterou za poslední rok a půl budoval. Znamená to, že každá ze čtyř škol má svého ředitele, přičemž další ředitel zaštiťuje ještě všechny školy naráz. Učitelé i ředitelé se tak mohou soustředit jen na výuku.

Jenže většina škol v Česku takovou strukturu nemá. „Ukázalo se, že chybí manažerský prostředník mezi školami a státem, jak je to běžné například ve Finsku nebo USA. Aby ředitelé nemuseli řešit provozní záležitosti a věnovali se akademickému rozvíjení,“ říká Kania.

Přes nedostatky ale věří, že ze současné zkušenosti ještě budou vzdělávací systémy těžit. Jestliže se bude v důsledku pandemie více přesouvat do onlinu celá ekonomika, stejně by podle něj měl mělo reagovat i školství.

„Určitě budou školy, které otestují režim, kdy budou mít děti ve školy tři, tři a půl dne, budou tam trénovat kompetenční dovednosti nebo kreativitu a na faktickou výuku dají prostor i z domova po zbytek týdne,“ představuje si Kania svou vizi.

***

Na to jaké jsou plány Ondřeje Kanii do budoucna a co si z krize sám odnesl, se můžete podívat na záznamu z konference CzechCrunch Onlajn. Vystoupili na ní například také Tomáš Čupr, Martin Kasa, Dita Přikrylová, Pavel Doležal nebo zástupci iniciativy COVID19CZ.