V Česku se rozjela chytrá karanténa. Aplikace eRouška je konečně i pro iPhone, na Androidu ji má 160 tisíc lidí

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

aplikace-erouska

Foto: CzechCrunch

Aplikace eRouška chce pomoci s trasováním lidí nakažených koronavirem

0Zobrazit komentáře

Podle situace v ulicích by si jeden mohl říct, že se začíná život v Česku vracet k normálu. Přestože k tomu pomalu v některých oblastech skutečně dochází a postupně rozvolňovaná vládní opatření v tom napomáhají, vyhráno ještě nad novým typem koronaviru nemáme. Pomoci v zastavení jeho šíření má v dalších týdnech a měsících chytrá karanténa.

O chytré karanténě toho bylo v posledních měsících napsáno a řečeno mnoho. Od května nicméně začala v České republice po velkých diskuzích oficiálně fungovat a její mise je jasná.

„Chytrá karanténa je systém, který povede k včasnému zachycení, testování infekčního onemocnění COVID-19 a izolaci v karanténě co největšího počtu potenciálně nakažených osob. Součástí toho je ve spolupráci s nakaženými vytipování kontaktů, na které mohli přenést virus,“ píše na svém webu ministerstvo zdravotnictví.

Zjednodušeně řečeno jde o systém, v rámci kterého by se mělo zajistit, aby nemusel být uzavřený v karanténě prakticky celý národ, jako tomu bylo v předchozích měsících. Naopak chytrý systém by měl do karantény poslat jen ty, kteří jsou nakažení, nebo přišli s nakaženým do kontaktu, a jsou tedy potenciálními přenašeči.

chytra-karantena

Foto: COVID19CZ

Schéma fungování chytré karantény

Na chytré karanténě pracovali usilovně v posledních týdnech také experti a technologické firmy z dobrovolné iniciativy COVID19CZ, v rámci níž vznikla i aplikace eRouška, jedna z hlavních součástí celého systému. Ta před třemi týdny vyšla pro Android a po nečekaných průtazích je nyní ke stažení také pro iPhony, byť prozatím s některými omezeními.

„Aplikace jsme pro oba operační systémy vyvíjeli současně. Překvapilo nás, jak dlouho založení vývojářského účtu a schválení této aplikace u Applu trvalo. Jsme ale rádi, že už si ji mohou stáhnout i majitelé iPhonů a iPadů,“ popisuje Vojtěch Komenda, jeden z autorů aplikace.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Klíčové je, že teď si může aplikaci eRouška stáhnout většina Čechů, kteří mají telefon s operačním systémem Android (zde) či iOS (zde). Za tři týdny od vydání verze pro Android si ji stáhlo 160 tisíc uživatelů a lze očekávat, že číslo bude dál narůstat. Jednak díky vydání eRoušky pro iPhony a také proto, že ministerstvo zdravotnictví připravuje marketingovou kampaň.

Konečně v terénu

Zatímco v předchozích týdnech se totiž o chytré karanténě především živě diskutovalo, od 1. května je konečně nasazená v terénu. „Od 1. 5. je systém chytré karantény plně funkční a připraven ve všech krajích,“ potvrdil pro CzechCrunch Jakub Fajnor z centrálního řídícího tým chytré karantény.

Jelikož chytrou karanténu budou používat především hygienici a epidemiologové všech krajských hygienických stanic, museli projít školením, aby uměli nový systém využívat. Dosud se totiž mnoho aktivit dělalo offline nebo na papíře, ale teď bylo potřeba veškerou agendu digitalizovat, což vede ke zrychlení přenosu informací a také ke zefektivnění celé činnosti.

„Od pátku epidemiologové systém využívají a zaznamenávají do něj data. S identifikací co nejvíce rizikových lidí a s jejich rychlou izolací prostřednictvím epidemiologického šetření pomáhají aplikace eRouška a Mapy.cz a vzpomínkové mapy z dat mobilních operátorů a bank. Veškerá data mohou hygienici při šetření využít za předpokladu, že nakažený oficiálně souhlasí,“ dodává Fajnor.

Aplikace eRouška je jen jednou částí celého systému chytré karantény, nicméně pokud by se dokázala dostat do telefonů velké části populace, mohla by se ukázat jako velmi důležitá. Pro trasování lidí využívá Bluetooth, díky kterému dokáže anonymizovaně zaznamenat, se kterými jinými telefony s aktivní aplikací eRouška jste se potkali.

uber-eats

Přečtěte si takéUber v Česku balí rozvoz jídla, s Uber Eats se chce soustředit na výdělečnější trhy. V Praze budou dál jezdit jeho taxíkyUber v Česku balí rozvoz jídla, s Uber Eats se chce soustředit na výdělečnější trhy. V Praze budou dál jezdit jeho taxíky

Aplikace ukládá sílu signálu, ze které se vypočítává vzdálenost obou zařízení, a dobu, po kterou byla zařízení v kontaktu. Když se pak u člověka, který má aplikaci nainstalovanou, prokáže nakažení COVID-19, může pacient při vzpomínkovém telefonátu hygienikovi předat jedním kliknutím všechny informace o lidech, se kterými se potkal, přímo z aplikace.

Zatímco dosud se tak z velké části dávala dohromady vzpomínková mapa, s kým se nakažený člověk v posledních dnech či týdnech setkal po paměti, teď k tomu pomáhají i technologie. Není to ale pouze aplikace eRouška, ale také trasování v aplikaci Mapy.cz, která místo Bluetooth využívá GPS, či data od telefonních operátorů nebo bankovních společností. Více o fungování chytré karantény najdete zde.

Jakub Nešetřil, zakladatel platformy Česko.Digital

„V Evropě i na celém světě existují různé přístupy k tomu, jak při boji s virem využívat mobilní aplikace. My jsme šli centralizovanou cestou podpory současné práce hygieniků a epidemiologů. Kontakty, které z anonymních identifikátorů mohou přeložit na telefonní čísla zadaná při registraci pouze hygienici, jsou tak doplněny do klasického epidemiologického šetření,“ vysvětluje Jakub Nešetřil, který má za COVID19CZ na starosti oblast mobilních aplikací.

Češi v aplikaci eRouška vsadili na stejnou technologii, na jaké usilovně pracují také Apple a Google, kteří pro své operační systémy vyvíjí integraci trasovacích funkcí pro jejich snazší užívání po celém světě. Skupina COVID19CZ teď nově zveřejněnou dokumentaci od Applu a Googlu zkoumá, stejně jako v rámci Evropské unie řeší potenciální interoperabilitu napříč jednotlivými národními aplikacemi, které podobně jako v Česku vznikají.

video-call

Přečtěte si takéLidé budou rádi za stabilnější práci, nábor se přesune online. Ptali jsme se českých portálů na budoucnost trhu práceLidé budou rádi za stabilnější práci, nábor se přesune online. Ptali jsme se českých portálů na budoucnost trhu práce

„Uvědomujeme si, že je nutné, aby v budoucnu uměla komunikovat s dalšími národními aplikacemi. Toto bude důležité hlavně po otevření hranic, nebo pro ty, kdo za prací za hranice dojíždí. I proto je pro nás interoperabilita aplikace velice důležitá,“ dodává Nešetřil.

Potenciální spolupráce s Applem i Googlem bude důležitá i proto, že by mohla zrušit současné omezení, jež zejména aplikace eRouška pro iPhony má. Operační systém iOS totiž uspává aplikace běžící na pozadí, proto může mít eRouška na zařízeních Apple někdy časové mezery ve sběru dat, ale i to by měly nové možnosti v systému, na nichž v Applu pracují, v následujících týdnech vyřešit. Prozatím vývojáři v aplikaci doporučují, kdy aplikaci nechávat zapnutou, nicméně to není optimální.

Dostat se k co nejvíce lidem

Klíčové teď ale bude pro ministerstvo zdravotnictví, pod něhož aplikace eRouška oficiálně spadá, zejména to, aby dostalo informaci o potřebě jejího stahování k co největšímu počtu uživatelů. Jedině pokud se totiž podobná řešení rozšíří napříč populací, mohou technologická řešení typu chytré karantény efektivně fungovat a zamezit dalšímu nekontrolovatelnému šíření koronaviru.

Po třech týdnech má eRoušku na Androidu 160 tisíc lidí, a to prakticky bez jakéhokoliv marketingu, který by měl teď přijít. Trasovací řešení od Seznamu, který pohyb uživatelů v Mapy.cz sleduje pomocí GPS, si zhruba po šesti týdnech zapnulo přes 1 milion lidí. Není však jasné, kolik uživatelů využívá Mapy.cz pro trasování dál aktivně.

Mnoho uživatelů si totiž zapnulo sdílení své polohy na začátku, kdy Seznam novou funkci představil, jenže i kvůli tomu, že využívá pro sledování polohy GPS, tak je aplikace náročná na baterku. Řada uživatelů tak kvůli tomu nakonec funkci vypnula a pro ministerstvo zdravotnictví teď bude důležité, aby lidem vysvětlili, že maximální obezřetnost je teď i přes rozvolňovaná opatření stále na místě.

Aktualizace 4. 5. 22:00: Seznam pro CzechCrunch prozradil, že měsíc od spuštění projektu svoji polohu v Mapy.cz sdílí už 1 087 742 uživatelů, z toho více jak 350 000 lidí přispívá svými daty nepřetržitě.

Čmáranice na zmačkané obálce. Příběh vozu Bugatti Veyron, který začal psát novou kapitolu v pojetí sportovních vozů

veyronStory

Foto: Bugatti

Bugatti Veyron slaví 15 let

0Zobrazit komentáře

Dnes již legendární model Veyron automobilky Bugatti slaví 15. narozeniny, a to je důvod, proč si připomenout velice zajímavý příběh, který za vznikem tohoto vozu stojí. Produkční Veyron se sice představil v roce 2005, ovšem plán na jeho vznik se začal rodit již o sedm let dříve. Na počátku byla jedna nenápadná zmačkaná obálka s rychlou čmáranicí nového motoru.

Psal se rok 1997 a na pravidelné japonské železniční lince Tokio-Nagoja ukrajoval kilometry superrychlý Šinkansen. Jízdu v něm si užíval tehdejší šéf koncernu Volkswagen Ferdinand Karl Piëch. Můžeme jen odhadovat, zda se zrovna nudil, nebo měl vše promyšlené již dopředu, nicméně právě během této cesty vytáhl ze své aktovky pomačkanou obálku a na její zadní stranu si začal dělat jednoduchý náčrtek osmnáctiválcového motoru.

Již od počátku bylo jasné, že unikátní motor o objemu 6,25 litru, který byl složen ze tří šestiválců a podával výkon 408 kW, je tak delikátní záležitostí, že si zasluhuje být umístěn do opravdu výjimečného vozu. Jenže to, co měl tehdy Volkswagen na skladě, takovému požadavku neodpovídalo.

veyron

Foto: Bugatti

Onen slavný vlakový náčrtek

Proto když se objevila možnost zakoupit Rolls-Royce, měl Piëch velký zájem na tom, aby to byl právě Volkswagen, kdo luxusní britskou značku získá. Osud tomu však chtěl jinak. Rolls-Royce si pro sebe ukořistilo BMW a z poměrně chaotického obchodu si nakonec Volkswagen odnesl Bentley.

Bylo tedy potřeba hledat jinou značku, která by měla dostatečně silné jméno na to, aby mohla nést tak vytříbenou techniku. A přesně na takovou značku narazil Piëch během své dovolené na Mallorce.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jeho syn tehdy zaplul do místního obchodu se suvenýry, kde narazil na model vozu Bugatti Type 57 SC Atlantic. Právě tento model vnukl Piëchovi nápad, že by nebylo vůbec špatné mít pod svými křídly i Bugatti. Koupil proto dva modely, jeden pro svého syna a druhý pro tehdejší výkonnou radu koncernu. Ta dostala za úkol zjistit potenciál a následně i možnosti koupě této automobilky založené italským automobilovým konstruktérem Ettorem Bugattim.

bugatti-veyron5

Foto: Bugatti

Ferdinand Karl Piëch

Bugattky se proslavily především díky svým úspěchům na závodních tratích v první polovině minulého století. Velkou oblibu měly až do Bugattiho smrti v roce 1947 a za volant těchto strojů usedala například i známá česká závodnice Eliška Junková. Pro Piëcha se tedy jednalo o ideální příležitost, jak slavnou značku oživit a demonstrovat na ní konstrukční schopnosti Volkswagenu.

Bugatti v té době mělo za sebou dokončení prodejů modelu EB110 a vyprodané veškeré zásoby. Volkswagen tak od tehdejšího majitele značky Romana Artioliho za 50 milionů dolarů koupil ochrannou známku a název. S vybavením a know-how Volkswagenu víc ani potřeba nebylo.

Zrození legendy

Krátce poté začalo oživené Bugatti představovat jeden nový koncept za druhým, přičemž všechny byly vybavené oním osmnáctiválcovým motorem z obálky. Už v roce 1998 se představil koncept EB 118, který odkazoval i na původní model 57 SC Atlantic. Druhý koncept přišel o rok později a vynikal použitím špičkových materiálů a prémiového interiéru. Třetí koncept byl EB18/3 Chiron a až EB 18/4 Veyron byl prvním konceptem, jehož vzhled se začal podobat pozdějšímu produkčnímu vozu.

bugatti-veyron2

Foto: Bugatti

Prototyp EB 18/3

Jenže od konceptu k produkční verzi vedla ještě dlouhá cesta. Piëchův motor během ní přišel o dva válce a ve finále představoval jednu z těch jednodušších výzev. Piëch měl totiž velmi vysoké požadavky, jejichž splnění dalo inženýrům Volkswagenu zabrat.

Něco takového jako Veyron tu totiž do té doby ještě nebylo. Vůz, který dokáže akcelerovat z 0 na 100 km/h za méně než tři sekundy, má výkon 1 100 koňských sil a jeho rychlost jde nad 400 km/h, byl skutečně jedinečný. Cesty zpět však již nebylo, protože přesně takovou novinku Piëch oficiálně oznámil na autosalonu v Ženevě v roce 2000.

borovka-boxed

Přečtěte si takéAkce jim zrušili, tak se vrhli na dezinfekční stojany. Eventová agentura Borovka zachraňuje sebe i celé ČeskoAkce jim zrušili, tak se vrhli na dezinfekční stojany. Eventová agentura Borovka zachraňuje sebe i celé Česko

Vysněný vůz, za jehož designem mimochodem stojí slovenský designér Jozef Kabaň, se nakonec přivést k životu podařilo. Automobil začal být vyráběn v roce 2005 a okamžitě se jednalo o zcela impozantní dílo. Bestie o výkonu 736 kW a s maximální rychlostí 407,16 km/h se ve své době stala nejrychlejším a také nejdražším produkčním vozem planety, a tou nejlepší vizitkou každého multimilionáře.

bugatti-veyron3

Foto: Bugatti

Veyron je jedinečný vůz, který nastavil laťku velmi vysoko

luckey-zuckerberg

Přečtěte si takéMeta a Anduril vyvíjejí AR technologie pro americkou armáduRozešli se ve zlém, teď jsou z nich parťáci. Zuckerberg a Luckey spojili síly ve jménu americké armády

Unikátnost tohoto vozu spočívá nejen v nízkém počtu vyrobených kusů, kterých bylo pouze 450, ale i v samotné výrobě. Ta ani zdaleka nepřipomíná tradiční linkovou výrobu, ale probíhá na jednotlivých stanovištích v ateliéru. Většina dílů projde rukama zkušených konstruktérů, kteří používají převážně ruční nářadí a občas si navlečou i bílé rukavičky. Ve jménu preciznosti si navíc dávají pořádně načas jak při výrobě dílů, tak i s kompletací vozu. Jen sestrojení motoru vozu zabralo přibližně týden.

Veyron je skutečně jedinečným vozem, který začal psát zcela novou kapitolu exkluzivních a extrémně výkonných vozů. Nejenže oživil samotné Bugatti, ale dal mu jasný cíl, vyrábět ty nejlepší vozy na světě. Na Veyron následně navázal Chiron a další specialitky, které nemají ve světě obdoby.