V Česku se rozjela chytrá karanténa. Aplikace eRouška je konečně i pro iPhone, na Androidu ji má 160 tisíc lidí
Podle situace v ulicích by si jeden mohl říct, že se začíná život v Česku vracet k normálu. Přestože k tomu pomalu v některých oblastech skutečně dochází a postupně rozvolňovaná vládní opatření v tom napomáhají, vyhráno ještě nad novým typem koronaviru nemáme. Pomoci v zastavení jeho šíření má v dalších týdnech a měsících chytrá karanténa.
O chytré karanténě toho bylo v posledních měsících napsáno a řečeno mnoho. Od května nicméně začala v České republice po velkých diskuzích oficiálně fungovat a její mise je jasná.
„Chytrá karanténa je systém, který povede k včasnému zachycení, testování infekčního onemocnění COVID-19 a izolaci v karanténě co největšího počtu potenciálně nakažených osob. Součástí toho je ve spolupráci s nakaženými vytipování kontaktů, na které mohli přenést virus,“ píše na svém webu ministerstvo zdravotnictví.
Zjednodušeně řečeno jde o systém, v rámci kterého by se mělo zajistit, aby nemusel být uzavřený v karanténě prakticky celý národ, jako tomu bylo v předchozích měsících. Naopak chytrý systém by měl do karantény poslat jen ty, kteří jsou nakažení, nebo přišli s nakaženým do kontaktu, a jsou tedy potenciálními přenašeči.
Na chytré karanténě pracovali usilovně v posledních týdnech také experti a technologické firmy z dobrovolné iniciativy COVID19CZ, v rámci níž vznikla i aplikace eRouška, jedna z hlavních součástí celého systému. Ta před třemi týdny vyšla pro Android a po nečekaných průtazích je nyní ke stažení také pro iPhony, byť prozatím s některými omezeními.
„Aplikace jsme pro oba operační systémy vyvíjeli současně. Překvapilo nás, jak dlouho založení vývojářského účtu a schválení této aplikace u Applu trvalo. Jsme ale rádi, že už si ji mohou stáhnout i majitelé iPhonů a iPadů,“ popisuje Vojtěch Komenda, jeden z autorů aplikace.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Klíčové je, že teď si může aplikaci eRouška stáhnout většina Čechů, kteří mají telefon s operačním systémem Android (zde) či iOS (zde). Za tři týdny od vydání verze pro Android si ji stáhlo 160 tisíc uživatelů a lze očekávat, že číslo bude dál narůstat. Jednak díky vydání eRoušky pro iPhony a také proto, že ministerstvo zdravotnictví připravuje marketingovou kampaň.
Konečně v terénu
Zatímco v předchozích týdnech se totiž o chytré karanténě především živě diskutovalo, od 1. května je konečně nasazená v terénu. „Od 1. 5. je systém chytré karantény plně funkční a připraven ve všech krajích,“ potvrdil pro CzechCrunch Jakub Fajnor z centrálního řídícího tým chytré karantény.
Jelikož chytrou karanténu budou používat především hygienici a epidemiologové všech krajských hygienických stanic, museli projít školením, aby uměli nový systém využívat. Dosud se totiž mnoho aktivit dělalo offline nebo na papíře, ale teď bylo potřeba veškerou agendu digitalizovat, což vede ke zrychlení přenosu informací a také ke zefektivnění celé činnosti.
„Od pátku epidemiologové systém využívají a zaznamenávají do něj data. S identifikací co nejvíce rizikových lidí a s jejich rychlou izolací prostřednictvím epidemiologického šetření pomáhají aplikace eRouška a Mapy.cz a vzpomínkové mapy z dat mobilních operátorů a bank. Veškerá data mohou hygienici při šetření využít za předpokladu, že nakažený oficiálně souhlasí,“ dodává Fajnor.
Aplikace eRouška je jen jednou částí celého systému chytré karantény, nicméně pokud by se dokázala dostat do telefonů velké části populace, mohla by se ukázat jako velmi důležitá. Pro trasování lidí využívá Bluetooth, díky kterému dokáže anonymizovaně zaznamenat, se kterými jinými telefony s aktivní aplikací eRouška jste se potkali.
Aplikace ukládá sílu signálu, ze které se vypočítává vzdálenost obou zařízení, a dobu, po kterou byla zařízení v kontaktu. Když se pak u člověka, který má aplikaci nainstalovanou, prokáže nakažení COVID-19, může pacient při vzpomínkovém telefonátu hygienikovi předat jedním kliknutím všechny informace o lidech, se kterými se potkal, přímo z aplikace.
Zatímco dosud se tak z velké části dávala dohromady vzpomínková mapa, s kým se nakažený člověk v posledních dnech či týdnech setkal po paměti, teď k tomu pomáhají i technologie. Není to ale pouze aplikace eRouška, ale také trasování v aplikaci Mapy.cz, která místo Bluetooth využívá GPS, či data od telefonních operátorů nebo bankovních společností. Více o fungování chytré karantény najdete zde.
Foto: Jitka Janů/MU/CC-BY
Jakub Nešetřil, zakladatel platformy Česko.Digital
„V Evropě i na celém světě existují různé přístupy k tomu, jak při boji s virem využívat mobilní aplikace. My jsme šli centralizovanou cestou podpory současné práce hygieniků a epidemiologů. Kontakty, které z anonymních identifikátorů mohou přeložit na telefonní čísla zadaná při registraci pouze hygienici, jsou tak doplněny do klasického epidemiologického šetření,“ vysvětluje Jakub Nešetřil, který má za COVID19CZ na starosti oblast mobilních aplikací.
Češi v aplikaci eRouška vsadili na stejnou technologii, na jaké usilovně pracují také Apple a Google, kteří pro své operační systémy vyvíjí integraci trasovacích funkcí pro jejich snazší užívání po celém světě. Skupina COVID19CZ teď nově zveřejněnou dokumentaci od Applu a Googlu zkoumá, stejně jako v rámci Evropské unie řeší potenciální interoperabilitu napříč jednotlivými národními aplikacemi, které podobně jako v Česku vznikají.
„Uvědomujeme si, že je nutné, aby v budoucnu uměla komunikovat s dalšími národními aplikacemi. Toto bude důležité hlavně po otevření hranic, nebo pro ty, kdo za prací za hranice dojíždí. I proto je pro nás interoperabilita aplikace velice důležitá,“ dodává Nešetřil.
Potenciální spolupráce s Applem i Googlem bude důležitá i proto, že by mohla zrušit současné omezení, jež zejména aplikace eRouška pro iPhony má. Operační systém iOS totiž uspává aplikace běžící na pozadí, proto může mít eRouška na zařízeních Apple někdy časové mezery ve sběru dat, ale i to by měly nové možnosti v systému, na nichž v Applu pracují, v následujících týdnech vyřešit. Prozatím vývojáři v aplikaci doporučují, kdy aplikaci nechávat zapnutou, nicméně to není optimální.
Dostat se k co nejvíce lidem
Klíčové teď ale bude pro ministerstvo zdravotnictví, pod něhož aplikace eRouška oficiálně spadá, zejména to, aby dostalo informaci o potřebě jejího stahování k co největšímu počtu uživatelů. Jedině pokud se totiž podobná řešení rozšíří napříč populací, mohou technologická řešení typu chytré karantény efektivně fungovat a zamezit dalšímu nekontrolovatelnému šíření koronaviru.
Po třech týdnech má eRoušku na Androidu 160 tisíc lidí, a to prakticky bez jakéhokoliv marketingu, který by měl teď přijít. Trasovací řešení od Seznamu, který pohyb uživatelů v Mapy.cz sleduje pomocí GPS, si zhruba po šesti týdnech zapnulo přes 1 milion lidí. Není však jasné, kolik uživatelů využívá Mapy.cz pro trasování dál aktivně.
Mnoho uživatelů si totiž zapnulo sdílení své polohy na začátku, kdy Seznam novou funkci představil, jenže i kvůli tomu, že využívá pro sledování polohy GPS, tak je aplikace náročná na baterku. Řada uživatelů tak kvůli tomu nakonec funkci vypnula a pro ministerstvo zdravotnictví teď bude důležité, aby lidem vysvětlili, že maximální obezřetnost je teď i přes rozvolňovaná opatření stále na místě.
Aktualizace 4. 5. 22:00: Seznam pro CzechCrunch prozradil, že měsíc od spuštění projektu svoji polohu v Mapy.cz sdílí už 1 087 742 uživatelů, z toho více jak 350 000 lidí přispívá svými daty nepřetržitě.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.