Český startup Qerko dobývá restaurace s QR kódy. Placení by mělo být neviditelné, říká Lukáš Kovač

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

lukas-kovac-qerkoStory

Foto: Qerko

Lukáš Kovač, zakladatel startupu Qerko

0Zobrazit komentáře

Lukáše Kovače vždy bavilo řešit problémy. Když někde na nějaký narazí, snaží se najít řešení. Dlouhé roky tak činil především v Seznamu, ale život ho nakonec zavál úplně jiným směrem. Sedmatřicetiletý produktový specialista totiž už delší dobu pokukoval po tom, jak by mohl zjednodušit placení v restauracích, a nakonec se pro něj tento problém stal byznysem na plný úvazek.

QR kód není ničím novým. Loni tato nenápadná technologie oslavila už pětadvacáté narozeniny a zatímco třeba v Asii jsou s nimi zvyklí pracovat v různých scénářích běžně, u nás je velkém nikdo příliš nevyužívá. Právě na QR kódy však Lukáš Kovač vsadil při řešení věčného problému při placení v restauracích, který zná asi každý z nás.

„Chodili jsme do jedné restaurace, kde když jsme chtěli zaplatit každý zvlášť, museli jsme na kasu. U ní už před námi byla fronta a všichni z toho byli akorát otrávení, protože to zdržovalo. Říkal jsem si, že to přece musí mít nějaké lepší a efektivnější řešení,“ popisuje pro CzechCrunch Lukáš Kovač, který v Seznamu jako produktový manažer řídil domovskou stránku a později také celý internetový prohlížeč.

qerko_platba_1

Foto: Qerko

Aplikace Qerko zjednodušuje návštěvy restaurací

Po večerech tak začal s kolegy pracovat na řešení, díky kterému by lidé mohli v restauraci zaplatit mnohem jednodušeji, nedocházelo k časovým prodlevám a všichni by nakonec byli spokojenější. Ze Seznamu si to mezitím namířil do Avastu, ale u antivirového obra nakonec strávil jen pár měsíců. Jeho rodící se startup Qerko totiž začal chytat drajv.

Kovačovo řešení na placení v restauracích bylo skutečně jednoduché. Každý stůl bude mít vlastní QR kód, který si v aplikaci naskenujete, načež se otevře celý konzumační lístek, v němž si vyberete, co jste měli, a přímo v aplikaci zaplatíte. První taková platba proběhla před rokem a půl a dnes Qerko využívá přes 230 podniků po celém Česku a 20 tisíc zákazníků. Pořád je to ale teprve začátek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vše začalo nabírat na obrátkách, když do hry vstoupila investiční skupina Miton. Její partner Milan Zemánek je mimo jiné spolumajitelem jabloneckého pivovaru Volt a k technologiím v gastronomii tak má blízko. Nápad Lukáše Kovače ho ihned zaujal, Miton loni do startupu poslal první miliony korun a letos chce s Qerkem rozšířit QR kódy alespoň do 800 podniků po celé zemi.

Přestože v letošních velkých plánech firmu trochu přibrzdila koronavirová krize, která uzavřela veškeré podniky, kde Qerko působí, teď už chytla druhý dech a roste ještě rychleji. V květnu Lukáš Kovač nabral rekordní počet restaurací a další by měly rychle přibývat – i proto, že platba přes QR kód je zcela bezkontaktní, což teď mnozí vyhledávají.

Ještě vyšší spropitné

Qerko funguje kdykoliv, ale nejvíce času šetří v situaci, kdy chtějí hosté účet rozpočítat mezi sebe. Když je totiž na stole QR kód, každý si ho jen v aplikaci naskenuje a pár kliky za sebe zaplatí, aniž by se musela volat obsluha. Zaplacené účty se okamžitě propisují do pokladny a ušetřit se může klidně 10 až 20 minut.

„Velkým obědovým restauracím šetříme čas a pomůžeme jim i vydělat více peněz, protože když je restaurace narvaná, nestíhají vyřídit vše ihned. Často právě kvůli placení trvá déle, než se jim jednotlivé stoly otočí. Když se placení de facto nemusí řešit, je proces rychlejší,“ popisuje jeden z hlavních benefitů Qerka jeho zakladatel s tím, že využití mají QR kódy v podnicích všeho druhu, od menších kaváren po největší restaurace.

lukas-kovac-qerko2-min

Foto: Qerko

Lukáš Kovač, zakladatel startupu Qerko

Někteří by mohli namítat, že placením přes aplikaci se trochu narušuje vztah hosta a číšníka, který si na závěr může při placení vysloužit i odměnu v podobě dýška, ale Kovač v tom problém nevidí. Vztah mezi hostem a číšníkem chce nadále budovat, ale samotné placení by podle něj mělo vypadat právě tak, jak ho ukazuje Qerko.

„Chceme, aby byl vztah mezi hostem a číšníkem založen především na dobrém servisu. Mojí vizí je, že se placení stane tak jednoduché, že bude téměř neviditelné. Je to podobné jako u taxíků. Dříve se na konci jízdy zastavilo a platilo se, dnes se stačí rozloučit a peníze se automaticky strhnou z karty. Podobný zážitek chceme přenést do restaurací,“ popisuje Kovač.

michal-smida

Přečtěte si takéPád německého Wirecardu zasáhl i Twisto. Přežijeme to, ale měli jsme štěstí v neštěstí, říká Michal ŠmídaPád německého Wirecardu zasáhl i Twisto. Přežijeme to, ale měli jsme štěstí v neštěstí, říká Michal Šmída

Navíc dle dosavadních zkušeností nejsou na tomto způsobu placení biti ani číšníci a servírky. Kovač říká, že přes Qerko lidé dávají proti klasické platbě až o 40 procent vyšší tipy, přičemž průměrné dýško je přes 8 procent. To je mnohem víc, než se třeba zejména u rychlých obědových menu dává. Při platbě v Qerku je jako výchozí nastavení desetiprocentní spropitné, a když jsou hosté spokojení, obvykle ho prý nechávají.

„Existuje studie, která říká, že čím déle lidé čekají na zaplacení, tím rapidně klesá ochota nechat spropitné. S Qerkem nečekají vůbec,“ připomíná Kovač a přidává ještě druhý důležitý aspekt. „Když lidé platí třeba 388 korun, automaticky zaokrouhlí na 400 korun, ale když platí digitálně a vyberou spropitné ve výši 10 procent, zaokrouhlování neřeší a nechají tak za servis mnohem víc peněz.“

Placení je sice zcela stěžejní součástí Qerka, ale pro restauratéry má ještě další významné benefity. Díky takovému propojení totiž mohou podniky své hosty mnohem lépe poznat. Když třeba host naopak spropitné vůbec nedá a ještě přidá špatné hodnocení i s komentářem, v restauraci okamžitě vidí a vědí, kde je problém.

„Nechceme udělat z restaurací e-shopy.“

Nově navíc Qerko spouští také věrnostní program, což je další součást celé platformy, díky níž si mohou restaurace se svými zákazníky budovat dlouhodobý vztah. Když se rozhodne podnik dát každé desáté pivo zdarma, funguje vše opět takřka neviditelně. Pokud host platí pravidelně přes Qerko, při platbě za desáté pivo se mu sleva automaticky aktivuje a nemusí se ukazovat žádný voucher.

„Nikdo už dnes nechce nosit plastové věrnostní karty, ukazovat vouchery nebo kartičky s razítky. Věrnostní program lze navázat na konkrétní produkty a je to celé plně automatizované, restaurace ani host nemusí nic řešit,“ vysvětluje další z výhod Qerka Kovač. Se vstupem technologií do gastronomie je velkým tématem také objednávání přes aplikace.

qerko-app

Foto: Qerko/CzechCrunch

Mobilní aplikace Qerko

Nevyhnulo se ani Qerku, ale jeho šéf na to má jasný názor. „Nechceme udělat z restaurací e-shopy, kam přijdete, na mobilu si jako v e-shopu naklikáte objednávku a hned zaplatíte,“ říká, a proto zatím spustil systém doobjednávání, kdy si obvykle po příchodu klasicky objednáte u obsluhy, ale když pak třeba nestíhá, další pivo si snadno zařídíte přes aplikaci.

„Záleží na konceptu restaurace, zda takový model dává smysl, necháváme každý podnik vybrat, zda doobjednávání chce svým hostům nabídnout. Třeba na obřích zahrádkách to je šikovné,“ míní Kovač, který opakuje, že je klíčové, že host vždy – ať už si objedná u obsluhy nebo přes mobil – platí celý účet až na konci, jak je zvykem.

Rychleji a rovnou i zeleněji

Šéf Qerka potvrzuje, že teoreticky si lze přes tento systém klidně objednat přes aplikaci hned na začátku, ale pro firmu to teď není prioritní. „Nechceme vztah mezi hostem a obsluhou úplně smazat,“ říká Kovač a hlavní důraz tak stále klade především na závěrečné placení jako takové. To mohou uživatelé učinit i přes Apple Pay a nově také digitální stravenkové karty.

Nejčastější dotazy hostů pak míří směrem ke Google Pay, které by Qerko rádo taktéž co nejdříve spustilo, ale jím využívané dvě platební brány zatím platební službu na Androidu nepodporují. Do restaurací již nicméně míří jiná novinka, kterou jsou QR kódy osazené technologií NFC. Díky tomu už není třeba kód skenovat v příslušné aplikaci, ale stačí se s telefonem jen přiblížit a aplikace Qerko se vám nabídne sama.

qerko1-min

Foto: Qerko

V restauracích se na stolech začínají objevovat QR kódy od startupu Qerko

Přes Qerko dnes již v restauracích hosté zaplatili celkem 35 244krát a toto číslo by se mělo v následujících měsících významně navyšovat. Ještě letos by pražský startup rád expandoval na Slovensko a dál se vydal na lukrativní trhy do Německa a dalších okolních zemí.

Některé zákazníky by navíc mohl ke Qerku přitáhnout ještě jeden rozměr, který Lukáš Kovač připomíná na závěr. „Když přes nás zaplatíte, účtenka, která by se normálně vytiskla a obvykle hned zahodila, se místo toho rovnou zdigitalizuje a pošle na e-mail. Ve výsledku tak šetříme i spoustu papíru,“ dodává.

Po stopách Švejka či Žižky. Česká aplikace Loxper originálně odkrývá střípky naší historie i zajímavá místa

loxper-founderStory

Foto: Loxper

Jaroslav Haltmar, zakladatel aplikace Loxper

0Zobrazit komentáře

Nahlížení do dějin se může stát neuvěřitelně vzrušujícím zážitkem. Tyto pocity lze ale jen těžko vyvolávat nad učebnicí či knihou s občasným ilustrativním obrázkem. Aby byla osoba vtažena do víru historických událostí, je zapotřebí, aby je poznala skrze svou vlastní zkušenost. Historii sice opakovat nelze, ovšem osoby a události, které ji tvoří, stále žijí v příbězích, jež se o nich vyprávějí, a na místech, která je připomínají.

Na tomto faktu staví i česká aplikace Loxper. Ta si klade za úkol přeměnit jinak všední procházku v zajímavý zážitek plný historického poznání a zábavy zabalené do poutavého příběhu přibližujícího to nejdůležitější, co se na daných místech odehrálo.

Nápad na vytvoření aplikace, která by na určité trase přibližovala osudy osobností a míst, se zrodil v hlavě Jaroslava Haltmara minulý rok, když během odpočinku na Sicílii pozoroval svého kamaráda vášnivě hrajícího hru Ingress.

V této hře musí hráči navštěvovat imaginární portály, které jsou většinou umístěny na zajímavých místech. Podobně jako další hry fungující na principu rozšířené reality dostávají hráče ven na čerstvý vzduch a ukazují jim to nejzajímavější z okolí.

Poznávání nepoznaného

Tato myšlenka se Jaroslavu Haltmarovi zalíbila natolik, že začal přemýšlet, jak ji propojit se svou zálibou v historii. Výsledkem se stal Loxper, aplikace, jež je schopna novým návštěvníkům, ale i místním starousedlíkům ukázat neotřelá místa, na kterých by je ani nenapadlo hledat něco zajímavého.

loxper5

Trasy v aplikaci momentálně provedou po zajímavých místech v Praze a Brně

„Jde o ucelený zážitek, který spojuje zajímavá místa, příběh osobnosti či události a také herní prvek. Cílem je v první řadě účastníka pobavit, kromě protažení těla jde také o lehké procvičení mozkových buněk. Nechybí ani doporučení na místní gastronomické a další zajímavosti. Zkrátka zážitek by měl být takový, jako by vás vzal na procházku místní člověk,“ přibližuje záměr svého projektu Jaroslav Haltmar, který je sám vášnivým hráčem tzv. outdoor her.

agdata6

Přečtěte si takéZ polí rovnou do ulic. Český startup Agdata digitalizuje zemědělce a pouští se do měření kvality ovzduší v obcíchZ polí rovnou do ulic. Český startup Agdata digitalizuje zemědělce a pouští se do měření kvality ovzduší v obcích

Tým tvořený 14 lidmi začal na projektu pracovat na podzim minulého roku a první verzi se jim podařilo spustit letos 13. června. Momentálně je k dispozici 15 naučných tras po Brně a Praze, které například seznamují s událostmi operace Anthropoid, přibližují osobnost Jana Žižky nebo atmosféru momentů 17. listopadu roku 1989.

U každé trasy je vyznačeno, jak dlouhá trasa je, v průměru mají trasy okolo 5 kilometrů, a kolik času její absolvování zabere. Na tvorbě tras se podílejí osoby, které mají k zprostředkovaným událostem a osobnostem skutečně silný vztah.

„Například trasu o sportovních legendách města Brna vytvořil sportovní redaktor jistého nejmenovaného, vlivného brněnského média. Chceme, aby obsah nevznikal proto, že musí, ale aby za tím stála radost a vášeň daného člověka,“ objasňuje proces vzniku tras zakladatel Loxperu, jehož název vychází z propojení slov Local a Experience.

Na cestě

Aby bylo možné trasu absolvovat, je zapotřebí dostat se do jejího počátečního bodu a následně pokračovat na další zastávky. Na každé z nich hráč poodkryje další část příběhu, dozví se několik zajímavostí a také musí rozlousknout připravený úkol. Nejedná se však o žádné extrémně složité rébusy a hlavolamy, které hráče zdrží na dlouhé minuty. Podle Jaroslav Haltmara jsou tyto výzvy vcelku jednoduché, nabízejí i nápovědu a v případě nezájmu je lze dokonce i přeskočit.

loxper6

Foto: Loxper

Loxper najde své uplatnění u všech turistů, milovníků historie i školních skupin

Hráč se tím ovšem připravuje o získávání virtuální odměny, tzv. Bohemian Coins, kterou by mělo jít časem využívat i v reálném světě. „Kromě zábavy na trase a možnosti se poměřit s dalšími uživateli je naším cílem propojit virtuální svět aplikace se světem reálným. Máme naplánovány aktivity, jak uživatelům umožnit využít získané herní body – Bohemian Coins – i v reálném světě formou různých výhod na lokální produkty a služby,“ přibližuje Jaroslav Haltmar princip fungování virtuální měny Loxperu.

Za tuto lokální zkušenost je ale nutné zaplatit reálnými mincemi. Konkrétně 50 korunami za jednu trasu s tím, že první trasa je pro nového uživatele vždy zdarma. Tím mu Loxper nabízí možnost vyzkoušení některé z tras a rozhodnout se, zda chce investovat i do dalších dobrodružství či nikoliv. Časem by měla přibýt i možnost předplatného, k tomu ovšem bude zapotřebí dostatečné množství obsahu. A ten může ovlivnit v podstatě každý, kdo na to má chuť.

Spoustu míst, která mají co nabídnout

Loxper chce postavit svůj obsah hlavně na komunitě. Proto Jaroslav Haltmar vyzývá všechny, pro které je představa tvorby tras zajímavá, aby neváhali a tým Loxperu kontaktovali.

„Po základní dohodě s autorem, o čem trasa bude, dostane autor návod, jak na to, a vzor, v jaké struktuře obsah vytvořit. Za vytvoření trasy je malá odměna a autor také získá podíl na benefitu z trasy,“ přibližuje možnost participace na projektu vášnivý historik Haltmar a připomíná: „Spousta míst u nás má co nabídnout, ať už příběhy lidí nebo událostí,“

loxper2

Foto: Loxper

Vše je doprovázeno poutavou grafikou

Mimo Prahu a Brno by tak již nyní měly vznikat nové trasy i pro lokality, jako jsou Karlovy Vary, Děčín, Kroměříž či České Budějovice. Pokud se časem budou nabalovat i další místa, Jaroslav Haltmar nevylučuje možné hledání investorů. „Zatím jsme v MVP fázi a budeme sledovat zájem uživatelů a tvořit komunitu. Jakmile to bude fungovat, budeme mít potenciálním investorům co předložit. Na druhou stranu díky komunitnímu fungování nepotřebujeme zásadní kapitál na rozjezd a provoz.“

Investoři ale nejsou to jediné, co by mohl Loxper díky zájmu domácích uživatelů získat. Pokud bude odezva od místních pozitivní, nic nebude bránit překladům do dalších jazyků, které umožní používání Loxperu i zahraničním turistům. Spolu s nimi by mohla být tato aplikace vyvezena mimo hranice naší země a trasy by tak mohly začít vznikat i na jiných místech světa.

skutry-blinkee5

Přečtěte si takéDo Prahy míří další elektrické skútry, tentokrát z Polska. Blinkee.city v Česku startuje se 150 sněhobílými strojiDo Prahy míří další elektrické skútry, tentokrát z Polska. Blinkee.city v Česku startuje se 150 sněhobílými stroji

Jaroslav Haltmar však poukazuje na to, že ani tím potenciál Loxperu zdaleka nekončí. „Chceme intenzivně využít technologie pro ‚oživení‘ historických událostí a osobností. Nabízí se například rozšířená realita a také umělá inteligence pro rozhýbání a rozmluvení obrazů a fotografií. Také bychom rádi pomocí herních prvků propojovali lidi z jednotlivých zemí a kultur a umožnili jim sdílet své zajímavosti, historické události a osobnosti,“ popisuje autor projektu.

Screenshot

Přečtěte si takéHollywood se pouští do AI. Aronofsky ukazuje první generovaný filmHollywood se pouští do AI. Režisér Rekviem za sen založil studio a ukazuje první generovaný film

„A v neposlední řadě bychom se také chtěli vrátit do reálného světa a podporovat projekty oživení veřejného prostoru, které budou souviset s trasami, které vám Loxper přináší,“ dodává Haltmar. Nejdříve ovšem musí Loxper najít zalíbení u českých turistů, případně u školních výprav, pro které by se mohlo jednat o další zajímavý způsob, jak žákům přiblížit momenty české historie, a to přímo na místech, kde se tyto události odehrávaly.

loxper3

Trasa věnovaná poznávání postavy Jana Žižky

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre