CZC.cz loni rostlo dvouciferným tempem a utržilo 4,5 miliardy. Díky Mallu teď šlápne do expanze do východní Evropy

Peter BrejčákPeter Brejčák

Jitka Dvořáková – Ředitelka CZC.cz a rozvoje Mall Group

Foto: Lukáš Oujeský/Economia

Generální ředitelka CZC.cz Jitka Dvořáková

0Zobrazit komentáře

Internetové nákupy zákazníky táhnou stále více a dlouhodobě to platí o oblasti elektroniky, která se do online světa přesunula mezi prvními. Dokazují to výsledky jednoho z největších e-shopů s elektronikou u nás. CZC.cz za loňský fiskální rok končící v březnu vyrostlo o třináct procent, čímž dosáhlo na tržby přesahující 4,5 miliardy korun.

CZC.cz patří od roku 2017 do skupiny Mall Group a meziročně vyrostlo také v objednávkách, kterých rozeslalo na 1,2 milionu s celkovým počtem 3,5 milionu kusů zboží. Báze unikátních zákazníků e-shopu ve stejném období narostla o jedenáct procent. Data o ziskovosti však firma prozatím na dotaz CzechCrunch prozradit nechtěla. V roce 2018 se přitom propadla do ztráty ve výši 36 milionů korun.

„Z toho, co nám pomáhá růst, bych jmenoval zejména postupné úpravy e-shopu i poboček, rozvoj sekce pro firemní zákazníky a naše nové služby jako lepení fólií na mobilní telefony nebo PC Konfigurátor, díky kterému zvládne i laik naprogramovat individuální sestavu během pár minut,“ popisuje marketingový ředitel firmy Milan Duda a doplňuje, že CZC dobře zvládlo také koronavirovou, která přišla na samém konci jeho fiskálního roku.

„Ani tržby koronavirus nezastavil. Naopak od začátku krize se tržby díky přílivu zákazníků do online prostředí a zájmu o konkrétní produkty vhodné k práci z home officu meziročně zvedly o více než 50 procent,“ dodává Duda.

czc-cz-butovice

Foto: CZC

Prodejna CZC.cz v pražských Butovicích

E-shopu se daří oslovovat i firemní klientelu v rámci B2B segmentu, ve kterém rostl o necelou třetinu a meziročně se v tržbách navýšil přibližně o sto milionů korun. Z pohledu tržeb však byla nejvýkonnější kategorie televize a video, její 45% meziroční růst si firma vysvětluje přechodem na nový signál DVB-T2 a s ním spojenou výměnou přijímačů.

„Kategorie audio meziročně vyrostla o 38 % a dvouciferným tempem rostl také gaming včetně herních počítačových sestav, chytrá elektronika, mobily, digitální fotoaparáty a kamery. Specializované příbramské oddělení smontovalo přes 12 000 počítačových sestav,“ doplňuje Jitka Dvořáková, generální ředitelka CZC.cz, která chce další růst podpořit také oslovováním zákazníků v zahraničí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V uplynulém finančním roce jsme naše zboží začali prostřednictvím partnerského prodeje nabízet na slovenském Mallu. Letos plánujeme prodej takto rozšířit i do dalších zemí, kde Mall působí, jako je Polsko, Maďarsko, Slovinsko či Chorvatsko,“ doplňuje Dvořáková.

V rámci Mall Group se přitom CZC.cz zatím profilovalo jen na českém trhu a ve skupině e-shopů, kam vedle Mall.cz patří také Vivantis nebo Košík.cz, zastával strategickou pozici právě v elektronice. „Do jisté míry nás chrání v elektrosegmentu, kde jako specialista velmi dobře bere část trhu,“ řekl v rozhovoru pro CzechCrunch výkonný ředitel Mall Group Oldřich Bajer s tím, že značka CZC.cz bude i nadále fungovat samostatně. Díky tržišti Mallu se ale dostane i za hranice.

oldrich-bajer2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Oldřich Bajer, výkonný ředitel Mall Group

Boj na online trhu s elektronikou se ostatně rychle stupňuje a rapidně mění a CZC.cz se musí otáčet, i když má za sebou velkou e-commerce skupinu. Pozici jedničky na trhu si dlouhodobě udržuje Alza a navzdory reklamním kampaním, ve kterých se CZC.cz označuje jako dvojka online trhu s elektronikou, je otázka, zda toto tvrzení ještě platí.

Během loňského roku totiž dokázal až o 32 procent na 9,9 miliardy korun vyrůst kupříkladu konkurenční Datart, který je z tradičních kamenných prodejen také stále více přesouvá i na internet. V jeho případě však  jde o data za český i slovenský trh, a to i v rámci kamenných prodejen. Právě kvůli stále většímu propojování online a offline prodejních kanálů a nedostatku veřejně dostupných informací (Datart výsledky svého e-shopu samostatně nezveřejňuje) tak přestává být možné pořadí jednotlivých prodejců na trhu jednoznačně určit.

BitFaktura v Česku za první rok přilákala 10 tisíc klientů. Spouští mobilní aplikaci a do roka chce vyrůst pětinásobně

Peter BrejčákPeter Brejčák

bitfaktura-12

Foto: BitFaktura

BitFakturu v Česku řídí Barbara Supiková

Konkurence na trhu nástrojů pro fakturaci se zhušťuje a svou pozici si v tuzemsku pomalu, ale jistě buduje i mezinárodní hráč Radgost. Do Česka se svým nástrojem BitFaktura vstoupil před rokem a od té doby překonal hranici deseti tisíc aktivních uživatelů.

Jak pro CzechCrunch potvrdila produktová manažerka BitFaktury Barbara Supiková, u vstupu na český trh si firma uvědomovala, že nebude jednoduchý, a to i kvůli zavedeným hráčům jako iDoklad nebo Fakturoid, kteří si tu dlouhé roky budují pevnou pozici.

„Na druhou stranu jsme věděli, že přicházíme s něčím novým, co může zaujmout potenciální uživatele. A to se nám také potvrdilo – klienti si u nás kromě ceny chválí propracované skladové hospodářství, přehledný interface, snadné používání systému, možnost využívání jazykového rozhraní a vystavování faktur v mezinárodních jazycích,“ popisuje Supiková.

„Čím dál víc také pozorujeme, že k nám přecházejí klienti i ze zmíněné konkurence,“ dodává produktová manažerka BitFaktury. Nejoblíbenějším produktem se mezi malými a středními firmami či živnostníky, kteří jsou hlavní cílovou skupinou firmy, ukázal tarif Standard dostupný od 109 korun měsíčně. BitFaktura však nabízí i základní tarif Micro, který je zdarma.

bitfaktura-ipad

Foto: BitFaktura

BitFaktura funguje na počítači, tabletu i mobilu

Protože původem polský fakturační nástroj od svých začátků reaguje na požadavky svých klientů a snaží se je do systému postupně zapracovávat, během posledního roku představil několik novinek. Mezi ně patří párování příchozích i odchozích plateb, tedy možnost označit danou fakturu jako zaplacenou, či například doplnění jazykového rozhraní o čtyři jazyky.

Mezinárodní firmy tak mohou vystavovat faktury a pracovat kromě češtiny, němčiny, angličtiny, polštiny, italštiny, španělštiny a francouzštiny nově také ve slovinštině, ruštině, gruzínštině a portugalštině.

Podpora mobilních platforem i integrace se Shoptetem

V současnosti BitFaktura finalizuje spuštění mobilní aplikace pro iOS i Android, ke kterému by mělo dojít začátkem července. V rámci ní bude možné vystavit fakturu za méně než 30 sekund, a to rovnou ve více jazycích s automatickým přepočítáváním měn podle kurzu národní banky.

Aplikace nabídne také možnost přístupu k pokročilým funkcím a reportům, přidávání snímků výdajových faktur jedním kliknutím či odesílání dokladů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Novinkou má být během druhé poloviny letošního roku také integrace s webovým systémem Shoptet, přičemž během léta do svého rozhraní zavede i elektronickou evidenci tržeb. Klient získá certifikát pro EET z Daňového portálu, který zadá do svého účtu BitFaktury, přiřadí provozovnu a nastaví její pokladnu jako evidovanou. Nástroj se pak postará o označení dokladů všemi vyžadovanými údaji i o veškerou komunikaci s ministerstvem financí.

Díky novinkám tak BitFaktura na tuzemském trhu očekává o to rychlejší růst nových uživatelů. „Naše plány jsou tímto směrem velké i z toho důvodu, že získáme velké množství nových klientů právě díky zmíněné mobilní aplikaci, nad kterou poslední měsíce pracujeme. V polovině roku 2021 počítáme s pětinásobkem současného počtu aktivních uživatelů,“ doplňuje Supiková.