Investovat do firem na dálku je jako vybírat si po Zoomu manželku, není to ideální, říká Andrej Kiska z Credo Ventures

Jiří SvobodaJiří Svoboda

andrej-kiska-minInsider

Foto: Credo

Andrej Kiska, jeden z partnerů fondu Credo Ventures

0Zobrazit komentáře

Jakmile se pod náporem koronavirové krize začaly proměňovat byznysy firem, stejně tak změnily svůj přístup k práci investoři, kteří jsou neodmyslitelně navázaní na startupový svět. Špičky českých venture kapitálových investorů se například společně rozhodli pomoct startupů hned v počátcích krize.

Andrej Kiska, který je partnerem fondu Credo Ventures, byl jedním z nich a své zkušenosti z pandemické doby sdílel i na poslední konferenci CzechCrunch Onlajn. Mluvil například o tom, jaké to je, když musíte nové investice uzavírat po internetu.

Typický den investora se podle Andreje Kisky skládá ze tří činností – věnování se startupům z portfolia, novým investičním příležitostem a vlastním investorům, kteří vkládají peníze do samotných fondů. V současné situaci se přitom struktura jeho pracovní náplně výrazně přelila směrem k činnosti s vlastním portfoliem.

***

Na záznam druhé edice konference CzechCrunch Onlajn s Andrejem Kiskou se můžete podívat zde:

***

„Z měsíčního módu komunikace jsme se startupy přešli na týdenní až každodenní. Více než 50 procent firem z portfolia Credo Ventures byla krizí nějakým způsobem zasažena,“ říká Kiska s tím, že i investičních příležitostí je pochopitelně v současné době méně.

Rozhodně to však neznamená, že by investoři neměli peníze, které mohou do startupů investovat. Podle Kisky nicméně více vybírají i v odvětvích, které mohou na krizi naopak vydělat. Samotné Credo Ventures prý investuje zhruba ve stejné míře, jako by investovalo za normálních okolností.

Investice domluvená po videohovoru

Pravidla sociálního distancingu však promluvily i do dlouze zažitých rutin investorů. Zatímco obvykle se Andrej Kiska – podobně jako většina jeho kolegů – snaží poznat se zakladateli potenciálního nového přírůstku do portfolia co nejvíce osobně, to v nastalých podmínkách nebylo úplně možné.

kiska-onlajn

Foto: CzechCrunch

Investor Andrej Kiska na konferenci CzechCrunch Onlajn

„Investování do firem po Zoomu je jako vybírat si po Zoomu manželku nebo manžela. Asi se shodneme na tom, že to není ideální,“ přirovnává s nadsázkou Kiska nastalé poměry. Většina dohod, které v Credo Ventures v pandemické době uzavřeli, se tak stále týká lidí, jež potkali osobně.

Výjimka ale potvrzuje pravidlo. Kiska prozradil, že zároveň už Credo investovalo do startupu, s jehož týmem se osobně skutečně nikdy neviděl. Důvodem ke kladnému rozhodnutí byly prý hlavně dobré reference, z nichž se některé dostávaly ke Kiskovi ještě předtím, než vůbec daný startup hledal peníze. Právě na reference se tak v současné době zaměřují víc než předtím.

„Vždycky všem říkáme, že cash is king.“

Zatímco podstatu byznysu jako takového lze podle partnera Credo Ventures vysvětlit i online pomocí videohovoru, k navázání osobních vztahů s investory už příliš sloužit nemohou. Kiska doporučuje, že může pomoct i krátká osobní procházka parkem, v neformálním prostředí, kde se investor a zakladatel poznají.

Jak přečkat krizi

Za devět let působení v Credo Ventures již Andrej Kiska nabral zkušenosti i na to, aby dokázal poradit startupům v těžkých časech. „Vždycky všem říkáme, že cash is king. A to platí vždy a tuplem v krizi,“ říká Kiska.

Obecně pak radí snižovat nákladů, které mohou být například v případě snižování mezd kompenzovány opčními programy – pracovníci tedy získávají podíl ve firmě nebo na zisku a mají větší motivaci pracovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zároveň ale říká, že na některých frontách je dobré naopak zahájit útok. „Pokud si to můžete dovolit, naberte lidi, které se vám doteď nepodařilo nabrat, rozjeďte nějakou dobrou kampaň. Nebojte se jít do ofenzivy,“ doporučuje investor.

***

Na celou konferenci CzechCrunch Onlajn, tentokrát na témata práce na dálku, proměnách byznysu a produktivity, se můžete podívat ze záznamu. Kromě Andreje Kisky na ní mluvili například Zdeněk Cendra, Petr Mára nebo Michal Mička.

Už žádné čekání, ani o Vánocích. Rohlik.cz vylepšuje svůj prémiový servis a natrvalo zařazuje jídla z populárních restaurací

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tomas-cupr-rohlikInsider

Foto: Rohlik.cz

Zakladatel Rohlik.cz Tomáš Čupr

0Zobrazit komentáře

Jestli si někdo v posledních měsících nemohl stěžovat na to, že by mu nešlapal byznys, byly to online supermarkety. V Česku už jsou sice několik let, ale teprve v krizi, kdy byly zavřené obchody, jejich kouzlo objevily tisíce nových zákazníků. Někteří se zase vrátí do kamenného supermarketu, ale kdo si jednou nechal dovézt celý nákup až domů, už často zůstane.

„U nás říkáme: jednou online, vždycky online,“ říkal s úsměvem na naší dubnové konferenci CzechCrunch Onlajn zakladatel Rohlik.cz Tomáš Čupr. Přestože čísla všech online prodejců na přelomu května a června s rozvolňováním různých opatření trochu spadla, celkově se pozice internetových supermarketů jen posílila.

Všichni hráči na trhu nabrali nové zákazníky a teď bude jen na nich, zda si je dokáží udržet. Na své věrné uživatele dlouhodobě sází i právě Rohlík, který teď vylepšuje svou prémiovou službu, v rámci níž dostanou zákazníci za měsíční či roční předplatné celou řadu výhod.

„Premium je klub pro chytré lidi a milovníky skvělých chutí, kteří ví, že důležitější než sbírat body na pánve je užívat si kvalitní jídlo a život. Je tu pro všechny, kteří umí se svým časem i penězi smysluplně nakládat. Jednoduše je to zhmotnění naší esence pomáhat lidem jíst a žít lépe,“ říká Tomáš Čupr, který nedávno předal vedení českého Rohlíku, aby se mohl věnovat zahraniční expanzi.

rohlik-cz1

Foto: Rohlik.cz

Nákup z online supermarketu Rohlik.cz

Co je v oné esenci v podání Rohlíku zahrnuto? Pokud si zaplatíte členství v prémiovém klubu, máte jistotu, že vám váš nákup největší tuzemský supermarket vždy bez čekání doveze. Někdy se totiž stane, že je poptávka tak vysoká, že si lze na Rohlíku objednat třeba až na další dny, ale v případě prémiové členství máte automaticky přednost.

Rohlík garantuje dodání ještě tentýž den, pokud je objednávka provede do 17 hodin. V případě TurboRohlíku, který vznikl jako jedna z nových služeb v rámci koronavirových dní, je zajištěno expresní doručení dokonce do 90 minut. Hodit se pak bude prémiové členství také o Vánocích, během kterých mají online supermarkety obří nápor, ale nyní svým členům Rohlík garantuje volná doručovací okna.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Klub Premium stojí na Rohlíku 1 999 korun za rok, případně 199 korun při měsíční platbě. Vedle výhod při doručování získají jeho členové také 15% slevu na potraviny privátní značky Rohlíku (jejichž počet se do konce roku zdvojnásobí na 245 položek). Na ty nabízel až dosud Rohlík slevu 30 %, kterou měl původně garantovat celoročně. Dvakrát do měsíce si pak mohou premium uživatelé dopřát i menší nákup, který nemusí přesáhnout 500 korun.

Podobně jako TurboRohlík vznikl v reakci na potřeby lidí v posledních měsících, kdy se na online supermarketech nakupovalo v rekordních objemech, vytvořil tým kolem Tomáše Čupra také službu Rohlík Bistro. A zatímco například rozvoz trvanlivých potravin do celého Česka už firma z důvodu opadlého zájmu zrušila, Rohlík Bistro se přesouvá do stálé nabídky.

Zákazníci si tak budou moci i nadále přímo na Rohlíku objednat to nejlepší z oblíbených pražských restaurací, kde kuchaři své pokrmy šokově chladí, aby se až k zákazníkovi dostaly v co možná nejlepší kvalitě. V nabídce Rohlíku Bistro je výběr 40 jídel z podniků jako Alcron, Babiččina zahrada, Eska, Kantýna, Sia, Spojka Karlín, Pasta Fresca nebo V Zátiší.

ikea-cerny-most-praha2

Přečtěte si takéDěkujeme, ale jiné firmy to potřebují víc. IKEA v Česku vrací státu finanční podporu, krizi totiž ustála nad očekáváníDěkujeme, ale jiné firmy to potřebují víc. IKEA v Česku vrací státu finanční podporu, krizi totiž ustála nad očekávání

„Děkujeme našim zákazníkům, že v těžkých chvílích podpořili kvalitní českou gastronomii skrze Rohlík Bistro. Jsme nadšení, že si zákazníci službu oblíbili natolik, že ji vyžadují i po ukončení mimořádných opatření a zpětném otevření restaurací,“ říká komerční ředitel Rohlik.cz Olin Novák, protože Rohlík Bistro vzniklo skutečně především jako snaha podat pomocnou ruku zavřeným restauracím.

Zájem o pokrmy předních českých restauratérů ovšem přetrvává a Rohlík Bistro se brzy rozšíří i mimo Prahu. Od července chystá online supermarket, který po loňském vstupu do Maďarska aktuálně řeší expanzi do Rakouska a Německa, se svou nabídku chlazených pokrmů z restaurací vyrazit také do Brna. Vůbec poprvé pak budou moci zákazníci od příštího týdne nakupovat klasické potraviny na Rohlíku také v Českých Budějovicích.