Kultovní česká adventura Polda se vrací a s ní i Luděk Sobota nebo Jiří Lábus. Na sedmý díl se skládají fanoušci

Michal PtáčekMichal Ptáček

polda-1

Foto: Polda

Oblíbená česká adventura Polda se dočká dalšího dílu

0Zobrazit komentáře

Neuvěřitelných 22 let uplynulo od vydání jedné z nejznámějších počítačových her české historie. Point-and-click adventura Polda od společnosti Zima Software ve své době patřila k tomu nejlepšímu, co český herní průmysl nabízel, a její velkou oblibu potvrdil rok po vydání i titul nejprodávanější české hry.

Od té doby se tuzemská adventura, ve které se hráč vžije do role policisty Pankráce, dočkala dalších pěti pokračování a i po letech si drží stabilní hráčskou základnu. Nyní po dlouhých šesti letech tvůrci oznámili, že mají v plánu vytvořit další, již sedmý díl, ve kterém se hráč tentokrát vydá na Celebritycon, fiktivní setkání největších celebrit světa, s cílem vyřešit případ tajemného mimozemského stroje.

Kromě pro sérii typický humor a tradiční adventurní 2D zpracování vývojáři lákají i na dabérský tým v čele s hercem Luďkem Sobotou. Byl to totiž právě sedmasedmdesátiletý herec, který sérii v roce 1998 díky svému specifickému hlasu tolik proslavil. A představit by se měli i další známé české hlasy, například Jiří Lábus, Sabina Laurinová, Martin Dejdar nebo Petr Nárožný.

K dokončení zatím posledního dílu však budou tvůrci kvůli vysokým vývojovým nákladům potřebovat i finanční pomoc fanoušků. Na portálu Hithit proto rozjeli crowfundingovou kampaň, jejímž cílem je vybrat celkem 400 tisíc korun.

„Bohužel již nemáme dostatek financí na vývoj dalšího dílu, a proto to chceme zkusit zde, je to pro nás poslední možnost jak tuto hru oživit. Věříme, že Polda má stále spoustu fanoušků, kteří budou ochotni nového Poldu podpořit,“ komentují autoři právě probíhající kampaň.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A vypadá to, že nic nezabrání tomu, aby byla úspěšná. Za pouhých pár hodin totiž fanoušci přispěli více než 300 tisíci korun a částka dál roste. Pokud se tedy nestane něco nečekaného, sedmého Poldy bychom se měli dočkat na podzim příštího roku.

fotka-polda

Foto: Polda

První díl adventury Polda z roku 1998

Český byznys s hrami dál roste. Herní firmy loni utržily 4,5 miliardy korun a letos mají poprvé překonat 5 miliard

arma3

Foto: Bohemia Interactive

Vojenský simulátor Arma 3 od českého studia Bohemia Interactive

0Zobrazit komentáře

I když je Česká republika v celosvětovém měřítku poměrně malá země, putuje z ní množství velkých úspěchů nejen na poli sportu nebo umění, ale také na poli zábavy. Vedle filmů nebo hudby jsou to především hry, které často slaví úspěch i v zahraničí. Příkladem za všechny může být česko-slovenský hit Beat Saber, středověká RPG hra Kingdom Come: Deliverance, vojenská akce Arma, která se využívá i k armádnímu výcviku, nebo Euro Truck Simulator.

Právě to jsou hry, které ve velkém přispěly v posledních letech k masivnímu růstu tuzemského herního průmyslu. Ostatně jen loni české herní společnosti utržily 4,54 miliardy korun, letos by pak měly poprvé přesáhnout 5 miliard. Ještě v roce 2017 se přitom obrat tuzemského herního průmyslu pohyboval na hranici 2,26 miliardy korun, takže dokázal vyrůst téměř na dvojnásobek.

Na zmíněných 4,5 miliardy korun má podíl celkem 110 herních studií, ze kterých bylo jen v loňském roce čerstvě založeno jedenáct. Roste tím pádem i počet lidí, kteří se do rychle rostoucího odvětví zapojují – konkrétně loni to bylo zhruba 1 750 zaměstnanců od vývojářů přes designéry až po producenty, což je o několik set více než v roce 2018. Přesto mají česká herní studia pocit, že se pro ně nedělá v tomto ohledu dost.

beat-saber-keyart2

Foto: Beat Games

Česká VR hra Beat Saber

Prakticky neexistují školy, které by měly jako jeden z oborů vývoj nebo design her a které by tím pádem produkovaly generaci dalších šikovných tváří na herním trhu. Dnes to tedy funguje tak, že do herního průmyslu v Česku lidé naskakují převážně ze zájmu o hry jako takové a díky vlastnímu studiu, nebo přechází z úplně jiných, ale technologicky obdobných oborů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podobné problémy nedávno popisoval v CzechCrunch Podcastu také šéf pražské herní společnosti Geewa Miloš Endrle, který se na trhu pohybuje již více než 20 let a za tu dobu získal v tomto ohledu dost zkušeností. Právě Endrle ve spojení s několika dalšími známými tvářemi založil Asociaci herního průmyslu, do které putují peníze na podporu a další vzdělávání lidí, kteří by na hrách v Česku mohli pracovat. Její snahou je také vyjednávání lepších podmínek se státem.

Velkou poptávku po nových tvářích hlásí i pražské Warhorse Studios, které stojí za hrou Kingdom Come: Deliverance a které se loni prodalo za jednu miliardu korun, ale také vůbec největší tuzemská herní firma Bohemia Interactive, která vyvíjí například vojenskou hru Arma 3 nebo novinku DayZ.

ets2

Foto: SCS Software

Nejprodávanější česká hra Euro Truck Simulator 2

Nejprodávanějším českým titulem je nicméně stále Euro Truck Simulator od českých SCS Software, následně právě zmíněné Arma 3 nebo DayZ, ale také Samorost od svérázného studia Amanita Design, které za něj sklízí spoustu tvůrčích cen.

Za nimi jsou s miliony prodanými kusy také například nejprodávanější VR hit Beat Saber, za kterým stojí české studio Beat Saber, spadající po akvizici pod Facebook, nebo Space Engineers od Keen Software House.