Nasadit Slack nebo Teams je jen začátek. Firmy musí pochopit, jak digitální nástroje používat, říká Jan Řežáb z Time is Ltd.

Jiří SvobodaJiří Svoboda

janrezabInsider

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Spoluzakladatel analytického startupu Socialbakers a nyní také Time is Ltd. Jan Řežáb

0Zobrazit komentáře

Produktivita práce byla za doby nejtěžší pandemie jednou z hlavních obav mnohých zaměstnavatelů, kteří nevěděli, co se stane, když začne celá firma pracovat z domova. Jak ale ukazuje čas, minimálně z pohledu výkonnosti může home office firmám vyhovovat.

Nejen o tomto tématu mluvil na konferenci CzechCrunch Onlajn podnikatel Jan Řežáb, který ve svém startupu Time is Ltd. zkoumá a měří produktivitu ve firmách prostřednictvím dat z kalendářů, schůzek či procesů. Podle třiatřicetiletého Řežába se ukazuje, že v produktivním zvládnutí začátků celé pandemie rozhodovalo i to, zda daná firma už měla alespoň první fáze digitální transformace za sebou.

„Firmy, které měly nějakým způsobem připravené alespoň videokonferenční nástroje, na tom byly výrazně lépe. Těm, co připravené nebyly, trval náběh dva až tři týdny,“ říká Řežáb, který toto dění sledoval u svých klientů „naživo“ díky datům, které jeho startup Time is Ltd. sbírá a vyhodnocuje. Před rokem na něj spolu s kolegou Cyrilem Höschlem získali téměř 80 milionů korun.

***

Na záznam druhé edice konference CzechCrunch Onlajn s Janem Řežábem se můžete podívat zde:

***

Všechny bez rozdílu ale pandemie přinutila pracovat rychleji, a tak firmy prováděly digitální transformaci, o níž tvrdily, že bude trvat půl roku, jen v horizontu několika týdnů. Podle dat Time is Ltd. také lidé často začínali pracovat například o hodinu dříve, nebo celkově pracovali déle, než jak bylo běžné při standardním režimu v kancelářích.

Z dat je také vidět, že například schůzky byly v průměru kratší než před pandemií, zároveň jich ale podle Řežába „bohužel bylo víc a účastnilo se jich více lidí“. Ve výsledku tak firma vůbec nemusela být výkonnější.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Dlouhodobě vidíme, že v některých firmách je interakce naopak příliš, měly by hledat v komunikaci určitý balanc,“ říká Řežáb s tím, že šéfové některých společností nyní nesprávně dávají rovnítko mezi větší množství online hovorů a vyšší produktivitu.

Digitální transformace je na začátku

Time is Ltd. přišlo během pandemie i se zcela novými metrikami, které klienti prý začali hojně využívat a přehršel onlinových schůzek nebo množství lidí v nich začali postupně snižovat. Podle Řezába si tak potřebné změny některé firmy uvědomují, ale pořád jde o rané fáze poznávání, co vlastně v novém režimu funguje a co je naopak špatně.

Řežáb tak například nesouhlasí s tezí, že během pandemie se firmy plně digitálně transformovaly. „Jsou teprve na začátku. To, že zavedu Microsoft Teams nebo Slack, neznamená, že mám hotovou digitální transformaci. Musím mít nějaká pravidla, data a pochopit, jak lidé dané nástroje používají,“ tvrdí s tím, že k těmto konkrétním nastavením už se některé firmy posléze nedostanou.

rezab_onlajn

Foto: CzechCrunch / YouTube

Jna Řežáb na konferenci CzechCrunch Onlajn

V samotném Time is Ltd. prý Řežábův tým pandemie příliš nezasáhla, právě proto, že digitální nástroje má startup už plně integrované. „Je nám vlastně úplně jedno, že tři budeme sedět v kanceláři a dva lidé se připojí z domova, my prostě jedeme dál,“ hlásí.

Do budoucna Řežáb doufá, že nově nastavené procesy firmy zachovají a v digitální transformaci tak budou pokračovat. „Je obrovská příležitost využít toho, že nějakým způsobem firma fungovala online. Některé už zjistily, že určité věci z pandemické doby si mohou vzít i do další fáze, některé se bohužel chtějí vrátit do úplně stejných kolejí,“ popisuje Řežáb zkušenosti z trhu.

***

Na celou konferenci CzechCrunch Onlajn, tentokrát na témata práce na dálku, proměnách byznysu a produktivity, se můžete podívat ze záznamu. Kromě Zdeňka Cendry na ní mluvili například Zdeněk Cendra, Petr Mára nebo Michal Mička.

Po stopách Avastu či AVG. Brněnský Whalebone chrání už přes milion uživatelů a do tří let chce překonat miliardu

Peter BrejčákPeter Brejčák

img_9504-minInsider

Foto: Whalebone

Richard Malovič, ředitel Whalebone

0Zobrazit komentáře

V oblasti ochrany uživatelů surfujících po internetu je celosvětově známý zejména Avast, který před čtyřmi lety koupil svého neméně známého konkurenta AVG a teď i přes nedávné zakolísání září na londýnské burze. V kyberprostoru se ale o své místo hlásí také další tuzemská firma – brněnský Whalebone. Ten však na rozdíl od Avastu nenabízí bezpečnostní řešení uživatelů přímo a jde na to jinak.

Whalebone se místo koncových uživatelů zaměřuje poskytovatele internetu či telekomunikační operátory, kterým své bezpečnostní nástroje nabízí. Uživatelé si díky tomu nemusí nic instalovat a jejich zařízení jsou chráněná de facto automaticky.

„Whalebone běží na síťové úrovni u operátora, proto si nemusí zákazníci do svých zařízení nic instalovat. To odstraňuje jednu z velkých překážek bezpečnosti, protože instalace čehokoliv dost často uživatele odradí,“ objasňuje Robert Šefr, technický ředitel Whalebone. Brněnská bezpečnostní firma teď navíc hlásí další velký zářez, když spustila produkt s bulharským operátorem A1 pro zákazníky mobilního i pevného internetu. Whalebone má díky této zakázce získat výnosy v řádu milionů eur.

„Od chvíle, kdy jsme si s A1 Bulharsko plácli, jsme za dva měsíce službu spustili, včetně komerčních příprav a technické implementace do sítě operátora. V telekomunikacích je toto rekord, uvedení produktů na trh se v odvětví obyčejně počítá v letech,“ doplňuje Richard Malovič, ředitel Whalebone.

„Každý rok se posouváme o řád, příští rok bychom chtěli chránit už více jak deset milionů uživatelů internetu.“

Brněnská firma na tuzemském trhu už delší dobu technologicky stojí například za řešením O2 Security a s rakouským operátorem za projektem A1 Net Protect. Vedle toho mezi své zákazníky počítá další stovky poskytovatelů internetu po celé Evropě. Podle svého vyjádření je tak Whalebone pravděpodobně třetí českou firmu v historii, která v oblasti ochrany uživatelů internetu překonala hranici jednoho milionu uživatelů, a to po zmiňovaném Avastu a AVG. Zpomalovat přitom vůbec neplánuje.

team_wb-min

Foto: Whalebone

Tým Whalebone

„Každý rok se posouváme o řád, příští rok bychom chtěli chránit už více jak deset milionů uživatelů internetu,“ dodává ambiciózně Richard Malovič s tím, že cílem je do roku 2023 chránit rovnou jednu miliardu uživatelů. Whalebone, který loni získal investici 15 milionů korun od fondu Fazole Ventures miliardáře Pavla Boušky, tak aktuálně všechny síly vkládá do další zahraniční expanze, a to nejenom v Evropě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Po našem produktu je velká poptávka, protože telekomunikační společnosti chtějí poskytovat svým zákazníkům více hodnoty než jen klasické připojení nebo mobilní tarif. A v řadě oblastí jsou k tomu přímo předurčeni, bezpečnost je jednou z nich,“ věří Malovič.

Whalebone se tak zaměřuje na B2B byznys model, přičemž za ochranu operátorovi buď platí samotný zákazník, nebo jim tu ochranu zaplatí operátor zdarma v rámci tarifu. Již loni firma společně s investicí oznámila, že překonala hranici dvou milionů chráněných uživatelů, jak ale pro CzechCrunch vysvětlil její ředitel, předtím byli do součtu počítání také zákazníci, kteří jsou chráněni jen v případě útoků na banky.

„Za to neplatil nikdo, je to služba de facto pro bono a operátoři byli schopni na tento typ služby dát větší množství uživatelů, respektive celé sítě. Byznysově se ale zdá, že to asi nebude správná cesta, respektive to ještě bude chtít práci, abychom tento use-case komerčně vytunili,“ vysvětluje Malovič důvody změny metodiky počítání uživatelů s tím, že zatím není jasné, jestli vůbec bude Whalebone tenhle typ služby dál poskytovat.