Přes Donio se už vybralo více než 51 milionů korun. Teď chce dárcovská platforma změnit český crowdfunding
Tým Donio s partnerem Mitonu Tomášem Hodboděm (vpravo)
Na firemním počítadle mělo svítit 50 milionů korun někdy v příštím roce. Není se čemu divit, dárcovská platforma Donio vznikla teprve nedávno, ale koronavirová krize nakonec její vývoj a růst katapultovala zásadně kupředu. Na dobrou věc se tak už přes Donio vybralo přes 51 milionů korun a teď chce tým pod vedením Davida Procházky změnit český crowdfunding.
Donio loni vzniklo jako dobročinná crowdfundingová platforma, která se zaměřuje na pomoc těm, jež se ocitli v nelehké situaci. Cílem bylo vybírat peníze na „dobrosti“ všeho druhu s tím, že na danou pomoc šlo vždy 100 procent vybrané částky. Třeba na plicní ventilátory nebo energii lékařům. Krize však Donio vystřelila i do dalších oblastí.
„Donio bylo doposud vnímáno jako dobročinná platforma, během pandemie se na nás ale obrátila řada lidí s nápadem na podporu zajímavého projektu. Rozhodli jsme se, že náš záběr rozšíříme. Na českém trhu už crowdfundingové portály sice existují, ale my jsme se pokusili vykrýt to, co podle nás nenabízí. A nebo nabízí, ale draze,“ říká David Procházka, zakladatel Donia.
Crowdfunding, tedy způsob financování, během kterého se více menších investorů složí na větší cílové částky, která je požadovaná na různé projekty či třeba právě dobročinnou pomoc, skutečně není nic nového. V Česku úspěšně fungují portály jako Hithit či Startovač, obdoby globálního Kickstarteru nebo Indiegogo. Donio však vidí skulinu na trhu.
Obvykle nyní crowdfundingové kampaně fungují tak, že se vypíše cílová částka, kterou chce daný projekt vybrat, stejně jako odměny, které investoři za různé částky získají. Zásadní však je, že když se na cílovou částku nedosáhne, kampaň skončí neúspěchem a peníze se vrací investorům. Právě to je jeden z aspektů, které chce Donio změnit.