U zásilek máme téměř 100% doručitelnost, můžeme jezdit klidně i pro Českou poštu, říká Michal Menšík z DoDo v podcastu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

michal-mensik-boxed

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Michal Menšík, výkonný ředitel logistického startupu DoDo

0Zobrazit komentáře

„Kdybych řekl, že jsme čekali, že se za čtyři roky dostaneme na půl miliardy korun v tržbách, tak bych lhal. Ambice byla vysoká, ale předčilo to naše očekávání,“ přiznává v novém díle CzechCrunch Podcastu Michal Menšík. Jeho logistický startup DoDo zažívá skutečně raketový růst, a pokud se mu bude dál dařit, příští rok už chce zaútočit v obratu na miliardu korun.

Michal Menšík se ve světě e-commerce pohybuje dlouho. Ze své společnosti Inveo vybudoval skupinu, která pokrývá v internetovém světě velkou část služeb, a před čtyřmi lety k nim přibral kurýrní startup DoDo. Ten koupil od KKCG, protože věděl, že logistika bude neméně důležitou součástí dobře fungující e-commerce.

„Vnímali jsme potřebu vytvořit startup, který rozčeří ustálené vody a přinese rychlou a efektivní službu pro doručení ve stejný den a řešení poslední míle. Do vývoje platformy, kterou řídíme všechny naše kurýry a auta, jsme proinvestovali desítky milionů korun,“ říká v podcastu Michal Menšík.

Novou epizodu CzechCrunch Podcastu si můžete poslechnout v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším se Michal Menšík v CzechCrunch Podcastu rozpovídal?

***

Logistika je u e-shopů pochopitelně velká téma. Doručení je totiž zásadní část nákupního zážitku, a když se při něm stane problém, může to významně ovlivnit spokojenost zákazníka. Nejčastěji se jedná o pozdní doručení, ale problémů může být mnohem víc. Michal Menšík proto začal budovat technologickou platformu, která se snaží veškeré logistické procesy optimalizovat a propojovat.

Jelikož už dnes má flotilu, která čítá téměř tisíc kurýru a zhruba 450 aut, dostává se na úroveň, kdy dokáže u svých klientů, mezi něž patří všechny přední online supermarkety, Mall.cz, KFC či Footshop, vykrývat všechny potřebné časové sloty, vozit zásilky na přesný čas a zároveň z toho udělat výnosný byznys. Právě v tom je velká výhoda DoDa.

michal-mensik3

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Michal Menšík, výkonný ředitel logistického startupu DoDo

„Hlavní rozdíl oproti jiným službám je v tom, že jezdíme end-to-end. Nemáme žádné mezisklady, vozíme ze skladu rovnou k zákazníkovi. Díky tomu u nás prakticky neexistuje nedoručení. Doručujeme do konkrétního časového slotu a jsme proto schopní dosahovat téměř 100% doručitelnosti,“ vysvětluje v podcastu Menšík hlavní myšlenku, kterou postupně prosazuje napříč trhem.

Právě na doručení v konkrétní hodinu, respektive hodinové rozmezí, ostatně vystavěly svou zákaznickou zkušenosti i tuzemské online supermarkety v čele s Rohlíkem a Košíkem. A právě tento trh postupně logisticky ovládlo DoDo, které jezdí jak pro dva zmíněné hráče, tak před časem kompletně převzalo rozvoz pro online nákupy v Tescu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V potravinách není příliš hráčů, kteří by se rozvozu věnovali, proto jsme si to určili jako oblast s velkým potenciálem. Není jednoduché se do toho segmentu dostat, protože musíte splnit spoustu norem, ale dnes v Česku není nikdo, kdo by nám mohl konkurovat,“ hlásí Michal Menšík, podle něhož ani nedává smysl, aby si každá firma budovala vlastní doručovací flotilu.

Jednak je to podle něj obvykle udržitelné jen do určitých objemů, navíc to pak může do budoucna způsobit zásadní problémy v ulicích měst, které už teď různými dodávkami přetékají. DoDo chce právě ve městech optimalizovat takzvanou poslední míli, což je doručení ze skladu či obchodu přímo k zákazníkovi, a podle Menšíka by mohli jeho kurýři jezdit klidně i pro Českou poštu.

dodo-fleet-min

Foto: DoDo

Flotila logistického startupu DoDo

„Její primární kompetence je v dálkové přepravě, tedy dostat zásilku z jednoho města do druhého, ale poslední míli, tedy doručení přímo k zákazníkovi, by už měli nechat na někom, kdo si s ní umí lépe poradit. Do budoucna může být Česká pošta klidně naším zákazníkem,“ míní Menšík.

V CzechCrunch Podcastu pětatřicetiletý podnikatel dále vysvětluje, proč je problém, že Češi nevnímají doručení jako službu a vyžadují ji obvykle zdarma, předpovídá, kdy se bude doručovat zboží do kufrů aut a kdy ho budou doručovat drony, a také hovoří o velkých expanzích plánech celé platformy DoDo, která by se ráda stala celoevropským standardem pro tzv. last-mile delivery.

Podcast s Michalem Menšíkem najdete jak online na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech, tak ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

DODO

Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.

Klíčoví lidé

_michal_mensik_3

Michal Menšík

Zakladatel

DODO

Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.

Klíčoví lidé

_michal_mensik_3

Michal Menšík

Zakladatel

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Prodej limitovaných tenisek krize neovlivní. V květnu měl Footshop největší tržby v historii, říká Peter Hajduček v podcastu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

peter-hajducek-footshop

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Peter Hajduček, zakladatel Footshopu

0Zobrazit komentáře

Měl to být rok, kdy Footshop překoná poprvé v historii v tržbách 1 miliardu korun. Přestože se plány nakonec zřejmě o rok odsunou, zakladatel jednoho z největších teniskových e-shopů v regionu Peter Hajduček je naplněn optimismem. V CzechCrunch Podcastu popisuje, proč současná krize pro jeho firmu není takový problém a co chystá dál.

„Bylo těžké odhadovat, jak se bude situace vyvíjet, ale dnes už víme, že je to mnohem pozitivnější, než jsme čekali. V květnu jsme měli v onlinu největší tržby v historii,“ hlásí Peter Hajduček, který pokoření miliardového milníku odsunul na příští rok, ale nijak zvlášť mu to nevadí.

„Neženeme se za tržbami, ve výsledku to je jen nějaké číslo v Excelu. Pro nás je to hlavně o vytváření dlouhodobé hodnoty a stavění základů, které nám umožní dlouhodobě a kontinuálně růst,“ říká Hajduček v nové epizodě CzechCrunch Podcastu, kde mluví i o tom, proč bude o tenisky pořád zájem a kam dál se chystá s Footshopem expandovat.

Poslechnout si ji můžete v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším se Peter Hajduček v CzechCrunch Podcastu rozpovídal?

***

Loňský rok zakončil Footshop s tržbami kolem 760 milionů korun a na letošní rok znovu plánoval vyrůst zhruba o třetinu a tím pádem překročit zmíněnou miliardu, ale nakonec je plán konzervativnější. „Aktuálně cílíme na zhruba 840 milionů korun,“ říká třicetiletý Hajduček, který Footshop rozvíjí už od roku 2012.

Během let se z malého e-shopu vyklubal velký regionální hráč, který má kamenné pobočky v pěti evropských zemích a z mnohojazyčného e-shopu prodává prakticky do celého světa. Právě e-shop tvoří 85 až 90 % byznysu celého Footshopu, ale kamenné pobočky jsou stále zásadnější.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V Česku projde kamennými obchody polovina zákazníků, kteří si tam často vyzvedávají objednané zboží, nebo tam rovnou nakoupí,“ popisuje Hajduček. V loňském roce Footshop otevřel první obchod v rumunské Bukurešti, která následovala Prahu, Bratislavu a Budapešť, a přestože musel nyní odložit expanzi do Sofie, brzy se kamenná pobočka otevře i v Bulharsku.

„Jakmile vidíme, že nám online v dané zemi roste, přidáváme stále více aktivit a naše lokalizace vrcholí otevřením kamenného obchodu, což je pro nás v dané zemi symbolické zapíchnutí vlajky, kterým říkáme, že tu jsme a myslíme to s tímto trhem vážně,“ popisuje expanzní strategii šéf Footshopu, který vyrostl na nabídce exkluzivních limitovaných edicí různých tenisek.

footshoop-bukurest5-min

Foto: Footshop

Prodejna Footshopu v Bukurešti

V prodejích mají sice menšinový podíl, ale pro Footshop jsou dál zásadní, i díky nim se totiž kolem teniskového e-shopu vytvořila početná komunita lidí. Přestože teď koronavirová krize dopadla na celou společnost – ostatně i Footshop musel upravit své plány –, podle Hajdučka nehrozí, že by se limitované edice tenisek, které stojí obvykle kolem pěti tisíc korun a výš, přestaly prodávat.

„Fanoušci někdy vědí několik měsíců dopředu, že ta teniska vyjde, a čekají na ni. Když se pak teniska dostane na trh, tak nějaký ekonomický výkyv jejich nákupní chování neovlivní. Oni totiž vědí, že se vyprodá a velmi pravděpodobně se už v prodeji znovu nikdy neobjeví,“ vysvětluje Hajduček, proč je kolem limitovaných edic tenisek, na nichž firmy často spolupracují s různými celebritami, takové haló.

V nové epizodě CzechCrunch Podcastu pak zakladatel Footshopu popisuje, jak si dokázala jeho firma vybudovat mezi konkurencí výsadní postavení a často v mnoha zemích prodává exkluzivní kousky jako jediná, a hovoří i o tom, zda se do prodejů promítl i nedávno vysílaný dokument Last Dance o basketbalistovi Michaelu Jordanovi. Jeho značka Air Jordan ve spolupráci s Nike je totiž taktéž žhavým zbožím.

peter-hajducek-footshop5

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Peter Hajduček, zakladatel Footshopu

Koronavirové měsíce každopádně Footshop přečkal a Peter Hajduček už vyhlíží nové příležitosti. Je jich prý totiž hodně a jeho firma tak může nadále rychle růst jako v posledních letech. COVID-19 ostatně podle košického rodáka způsobil první větší náraz Footshopu právě po letech kontinuálního růstu, ale ten by ani tak neměl ustat. I proto teď hledá Hajduček do firmy nové investory.

„Máme štěstí, že jsem to na poměrně velkou firmu dotáhl bez investora, pořád mám tedy ve Footshopu velký podíl,“ popisuje. Před dvěma lety přibral investiční fond Enern, který pomohl s rychlejším vývojem IT systémů a expanzí, ale zakladateli nadále patří lehce pod 70 procent. A tak se teď obrátil na investiční platformu Crowdberry, kde chce od menších investorů vybrat 4 miliony eur (přes 100 milionů korun).

O tom, jaké má s těmito penězi plány, proč chce maximalizovat zisk, ale nikoliv za cenu nižšího růstu, a kde vidí další příležitosti pro rozvoj, hovoří Peter Hajduček v našem podcastu, který najdete jak online na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech, tak ve svých oblíbených podcastových aplikacích.