Z offline obchodníků moderní online prodejci. Český LiveSale umožňuje prodávat produkty přes okno prohlížeče

Peter BrejčákPeter Brejčák

janvlk

Foto: LiveSale

Zakladatel a šéf startupu LiveSale Jan Vlk

Zákazník vejde do prodejny, ve které ho uvítá obchodní zástupce a během konverzace nad produktovým katalogem dojdou k ideálnímu řešení – vyberou správné parametry či funkce. Ať už jde o prodej auta, nákup kuchyňské linky nebo třeba výběr dovolené, ve všech těchto případech jde o klasický obchodní proces spoléhající se stále zejména na osobní komunikaci prodávající a kupující strany.

Na jednu stranu se může zdát, že digitalizace takového procesu nemůže být příliš náročná, ale i skutečnost, že se tak zatím příliš neděje, naznačuje, že opak je pravdou. Chat, klasické telefonáty i online komunikace přes nástroje jako Skype nebo Zoom oproti osobnímu setkání totiž naráží na limity.

„Problémem chatu i telefonátu je v tom, že prodejce velmi složitě navádí uživatele, jak vyhledat alternativní model, který mu chce ukázat, nebo vypisuje parametry, které jsou v popisu produktu. Přitom uživatel sedí před obrazovkou počítače,“ popisuje základní limity online prodeje přes klasické nástroje Jan Vlk, který se je před lety rozhodl vyřešit vlastním nástrojem.

Tím se stal LiveSale, který Vlk definuje jako specialistu na sales v online prostoru. Opírá se přitom o oblast interaktivního telemarketingu a není tak jen komunikačním omnichannel nástrojem, ale komplexním produktem.

livesale

„Klíčovým prvkem je komunikovat nad nějakým obsahem. Jen chat nebo volání na telefon dnes nestačí. Od samotného začátku platformu LiveSale stavíme na osobním kontaktu a takovém způsob oslovení, který se co nejvíce blíží face to face schůzce,“ říká Vlk.

Při sdílení obsahu, nad kterým prodejce a zákazník komunikují v reálném čase, se LiveSale spoléhá na klíčovou funkci takzvaného co-browsingu. Zjednodušeně řečeno jde o něco jako sdílení obrazovky, kterou však mohou ovládat obě komunikující strany – což při klasickém sdílení obrazovky možné není. K tomu navíc nabízí možnost obchod rovnou uzavřít, a to vše v prohlížeči, bez nutnosti instalace zvláštní aplikace.

„LiveSale vypadá jako komunikační platforma, ale není to tak. Jde o komplexní řešení zaměřující se na sales a ten má ve firmě své potřeby. Rozdíl je v přístupu k potřebám obchodního oddělení, správě a motivaci lidí a způsobu vyřizování požadavků dovnitř i ven. V tom se strukturálně dost zásadně lišíme, a to je i konkurenční výhodou,“ věří zakladatel nástroje.

Vlastní byznys po 20 letech zkušeností

Než se Jan Vlk pustil do budování vlastního byznysu, téměř dvacet let sbíral zkušenosti v jiných společnostech. Jak sám popisuje, první dekádu věnoval kariéře v distribučním kanálu, díky čemuž získal přehled v problematice obchodu a dodavatelsko-odběratelských vztahů. Následujících deset let se pak věnoval marketingu a technologiím a právě kombinace těchto dvou oborů výrazně ovlivnila šestileté rozhodnutí založit LiveSale.

„Myšlenka jako taková vznikla hodně dávno předtím, prakticky od vzniku Skype hovoru, který umožňoval i sdílet obrazovku. Pramenila z potřeby ušetřit cestu k zákazníkovi, přitom zachovat osobní kontakt a vyřídit celou záležitost digitálně,“ popisuje dnes třiačtyřicetiletý podnikatel.

„Z každého offline obchodníka nebo prodejce uděláme online obchodníka.“

Původním problémem však byla vůbec instalace jakékoliv aplikace pro uskutečnění hovoru – většina zákazníků nechce dělat žádné kroky navíc jen kvůli tomu, aby jim něco obchodník prodal. Klíčovou funkcionalitou Vlkova vysněného nástroje mělo být spojení na jeden klik a vyvolání rychlé reakce hovoru rovnou ze stránek.

To se změnilo s pokrokem ve vývoji prohlížečů, které takové spojení umožnily. Pro správné fungování LiveSale však bylo zapotřebí splnění i druhé podmínky – vymyšlení způsobu sdílení, který umožňuje interakci přímo na webové stránce. „To doteď není zcela snadná záležitost,“ vypráví Vlk. Ostatně, technologické výzvy mu nedělají problém.

livesale2

Livesale dělá z offline obchodníků online prodejce

Do nástroje jsou integrovány algoritmy umělé inteligence, která dokáže oddělit běžné požadavky zákazníků a vyřešit je automatizovaně, a ty náročnější pak směřovat na konkrétní obchodní zástupce – například když zákazník hledá dovolenou v určité lokalitě, algoritmy jej přepojí na operátora, který se na danou lokalitu specializuje.

„V našem systému pak další algoritmus radí, na co by neměl prodejce zapomenout, zobrazí mu poslední realizované prodeje, nebo vytáhne informace ze CRM. Zde jsme se opravdu našli a implementujeme experimentálně hodně zajímavé funkce,“ popisuje Vlk.

Řešení LiveSale tak využívají klienti v oborech jako retail, elektronika, energie, cestovní ruch či telekomunikace, z konkrétních značek jde například o E.ON, Dell, online televizi Kuki či slovenského operátora Orange. A i když je někdy těžké tradiční firmy přesvědčit o výhodách nástroje, jeho zakladatel věří, že současná krize prodejcům ukázala potřebu digitální transformace ve svých obchodních procesech.

crew-dragon3

Přečtěte si takéPrvní astronauti v lodi SpaceX úspěšně dorazili k Mezinárodní vesmírné stanici. Vyzkoušejte si, jaký manévr museli provéstPrvní astronauti v lodi SpaceX úspěšně dorazili k Mezinárodní vesmírné stanici. Vyzkoušejte si, jaký manévr museli provést

„LiveSale nabízí trvalé řešení, jak sladit online a offline prodej. Společnosti díky němu mohou zmírnit rizika, která nyní dlouhodobě hrozí, a v podstatě dokončí digitální transformaci. Zjednodušeně z každého offline obchodníka nebo prodejce uděláme online obchodníka,“ říká Vlk.

K naplňování této vize se začátkem roku přidal i strategický investor, skupina eD system group budující ekosystém firem v oblasti IT distribuce a vývoje softwarových řešení a služeb. Nově se chce totiž zaměřit i na komunikaci, technologické projekty a startupy, které pomáhají rozvoji obchodních příležitostí v regionu střední Evropy.

„O investici s tímto partnerem jsme se rozhodli díky synergiím v oboru prodeje a distribuce. Nejedná se o typického investora,“ popisuje Vlk. „Nejde jen o finanční stránku, ale hlavně o to, aby investor produktu rozuměl a dostal se mu pod kůži. Od investice primárně očekáváme zajištění růstu, a přípravu na expanzi do zahraničí.“