Za Ninju vysázel Microsoft miliony dolarů, ale nestačilo to. Svou streamovací službu Mixer zavírá a spojuje se s Facebookem

Jiří SvobodaJiří Svoboda

Ninja – Competitor

Foto: Joe Gall/Red Bull

Tyler „Ninja“ Blevins při hraní Fortnite

0Zobrazit komentáře

Když v roce 2016 koupil Microsoft streamovací platformu Mixer, cílem bylo vytvořit místo, které bude přímo konkurovat známějšímu Twitchi. Přesto, že na na svou platformu přetáhl i nejúspěšnějšího streamera světa Tylera „Ninju“ Blevinse, nyní své snahy v této oblasti definitivně – a tak trochu nenápadně – ukončuje.

Microsoft v překvapivém prohlášení, které provedl záměrně ve chvíli, kdy celý technologický svět sledovat představování nových produktů Applu, oznámil, že už za měsíc Mixer vypne a své uživatele nasměruje na doteď konkurenční Facebook Gaming. Důvodem je, že platforma mezi většími hráči zkrátka neuspěla tolik, jak bylo v plánu.

Šéf gamingu v Microsoftu Phil Spencer pro magazín The Verge řekl, že „komunita Mixeru bude benefitovat z široké divácké základny na Facebooku.“ Už 22. července se tak veškeré služby a aplikace Mixeru budou automaticky přesměrovávat na korespondující služby ve Facebook Gaming.

Streameři, kteří měli partnerství na Mixeru, budou mít možnost se automaticky stát součástí obdobného facebookového programu Level Up. Právě po stránce streamerů přitom Mixer nabral v posledních měsících těžké kalibry. Zmíněného Ninju, který je nejsledovanějším streamerem světa, přebral Twitchi v exkluzivním kontraktu, jehož hodnota je odhadována na desítky milionů dolarů.

Ninja sám na Mixer přivedl miliony nových diváků jen v prvních týdnech, nicméně teď je jeho kontrakt opět rozvázaný a devětadvacetiletý Američan, který se proslavil hraním hry Fortnite, se může sám rozhodnout, jestli bude pokračovat na Facebook Gaming, nebo se vydá jinou cestou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Stejné podmínky mají i jiná velká jména, které doposud exkluzivně působila na Mixeru, avšak zatím není jasné, jak se k přechodu na Facebook postaví. S miliony dolarů v kapse se tak mohou vrátit opět například na Twitch, kde se těšili co do počtu diváků mnohem větší pozornosti.

Facebook Gaming nebude dle vyjádření jeho šéfa k novým kontraktům streamery aktivně vybízet. Je ostatně faktem, že obecně vzato sociální gigant neakcentuje exkluzivitu a některá z největších jmen na platformě (například Jeremy „DisguisedToast“ Wang) stále mohou streamovat i na Twitchi.

mixer-ninja

Ninja při hraní Fortnite na Mixeru

Facebook Gaming má nicméně zázemí největší sociální sítě světa a 700 milionů lidí měsíčně si na Facebooku zahraje hru, zhlédne herní video, nebo interaguje ve skupině zaměřené na hry.

Nové synergie mezi Facebookem a Microsoftem

Proč ovšem Microsoft zahodil vlastní platformu a své uživatele dal všanc Facebooku? Je to čistě strategický krok a partnerství, které má co do činění s herní cloudovou službou zvanou xCloud, kterou Microsoft vyvíjí a začne ji nabízet ještě letos jako součást placených členství Xboxu.

Její idea je podobná jako ta v případě Google Stadia, tedy že hráči budou moci hrát hry odkudkoliv, z jakéhokoliv zařízení, bez závislosti na tom, na jakou konzoli nebo počítač byly dříve určeny.

petr-mara

Přečtěte si takéKaždý se bude muset naučit koukat do kamery a mluvit. Digitální komunikace se stane samozřejmostí, říká Petr MáraKaždý se bude muset naučit koukat do kamery a mluvit. Digitální komunikace se stane samozřejmostí, říká Petr Mára

Integrace s Facebook Gaming by měla ve výsledku znamenat, že lidé, kteří streamery sledují, budou moci okamžitě kliknout a třeba i na svých telefonech začít hrát stejnou hru jako jejich oblíbený streamer. Microsoft má přitom s xCloudem smělé plány – celkově na něj chce přivést dvě miliardy hráčů po celém světě.

Zatím není jasné, kdy přesně se xCloud v rámci Facebook Gaming objeví, nicméně magazín The Verge taktéž upozorňuje, že podobnou strategii nepředvádí Microsoft poprvé. I když s méně významnou službou, před třemi lety ukončil provoz Groove Music a uzavřel strategické partnerství se Spotify.

Každý se bude muset naučit koukat do kamery a mluvit. Digitální komunikace se stane samozřejmostí, říká Petr Mára

Filip HouskaFilip Houska

petr-maraInsider

Foto: Archiv PM

Technologický evangelista, influencer a youtuber Petr Mára

0Zobrazit komentáře

Ze dne na den mu z kalendáře začaly mizet schůzky, protože se zkrátka nemohl s lidmi setkávat tak, jak byl dosud zvyklý. Jeho byznys stál odjakživa na školení, přednáškách a prezentacích, tedy formátech, přes které doručoval své know-how firmám a učil ostatní, jak lépe nakládat s časem a produktivitou. Koronavirová krize vše přetočila vzhůru nohama, a proto začal Petr Mára hledat nové cesty, jak být stále ve hře.

Petr Mára se širší veřejnosti představil hlavně přes YouTube, kde před pár lety začal natáčet videa týkající se Applu, aby později ze svého kanálu vytvořil hodnotný informační hub nejen pro technologické nadšence a osoby hledající inovativní způsoby k produktivitě a správě času. Jak ale na zmínil konferenci CzechCrunch Onlajn, YouTube je pro něj zhruba jen 15 až 20 procent pracovního nasazení. Většinou totiž funguje v offlinu.

„Leden a únor jsem měl odpočinkové měsíce, během nichž jsem si říkal, že si připravím celý rok, abych v březnu mohl začít naplno fungovat. Chtěl jsem primárně přednášet. S karanténními nařízeními však můj byznys, který jsem měl tak rád, mizel a z kalendáře se stávalo vzduchoprázdno,“ popisoval Mára v úvodu konference, v níž se řešilo téma, jak se změní naše pracovní životy a jak se řeší produktivita na home officu.

***

Na záznam druhé edice konference CzechCrunch Onlajn s Petrem Márou se můžete podívat zde:

***

Petr Mára pochopitelně musel být ve střehu a vymýšlet cesty, jak si svůj byznys alespoň alternativně zachovat. Netušil však, co dalšího přinese budoucnost, nebo jak moc to ovlivní jeho cash flow. „Zastihlo mě to v momentu, kdy jsem odpočíval. O to rychleji jsem celý problém musel řešit,“ doplňuje.

Ukázalo se, že virtuální interakce může být efektivnější

I když se s rozvojem internetu a všemožných digitálních služeb ukazovalo, že přednášky, konzultace, školení a další formy sociálně-profesní interakce mohou běžet i online, málokdo si to plně uvědomoval. Vše se změnilo právě s koronavirem, který přetočil trh o 180 stupňů a společnosti musely reagovat, což se podle Máry většině „moderních“ firem dařilo.

„Pro mě krize přinesla otázku, co všechno jsem schopen do digitálu převést, a zároveň kde najít určitou potřebu, kterou klienti a lidé budou v nové situaci mít. Zjistil jsem, že tou největší potřebou je naučit se digitálně komunikovat,“ říká Mára a navazuje na změnu, která se v jeho případně promítla v překlopení školení a tréninků do online prostředí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Díky tomu prakticky rozšířil své školící portfolio o nové zaměření – vysvětlit firmám, jak se naučit v digitálu jednat a jak tam efektivně komunikovat. To bere jako důležitý aspekt práce v budoucnosti a je nutné, aby se lidé postupně zbavovali pocitu, kdy jim „aktivní, živý pobyt“ na internetu připadá nepříjemný a nekomfortní.

„Obávám se, že není jiná cesta, než udělat ten další krok do internetu. Podobně jako před 20 lety, kdy jsme se učili pracovat s e-mailem, pak s Facebookem a teď se musíme naučit koukat do kamery a komunikovat,“ míní Mára.

onlajn-2

Foto: CzechCrunch

Jedním z hostů druhé konference CzechCrunch Onlajn byl i Petr Mára

Zásadní posun se podle Máry odehrává i v tom, že transformace byznysových setkání do onlinu ušetří spoustu času i peněz za cestování. Každý má totiž počítač, kameru, mikrofon a chytrý telefon – teď stačí jen klienty naučit, aby v tomto trendu uměli chodit a nebáli se používat věci, které mají běžně po ruce, ale dosud je využívali jen výjimečně.

Dovednost, kterou budete potřebovat

„Bude to základ stejně jako odpověď na e-mail,“ zdůrazňuje Mára potřebu digitální komunikace, která se podle něj stane klíčovou dovedností, bez níž se lidé v moderním pracovním světě neobejdou. Současně předpokládá, že si lidé s růstem tohoto trendu lépe uvědomí, s kým chtějí trávit „skutečný“ čas (offline) a s kým to naopak chtějí vyřešit „pouze“ online.

„S řadou klientů se rád potkám u kávy a povykládám si s nimi, ale co si budeme povídat – je to neefektivní. Pokud jde čistě o byznys, tak chci čas využít co nejlépe a zbytek naopak investovat do rodiny nebo koníčků. To se hodně změní a myslím si, že to bude normálně akceptováno,“ dodává.

Vše se ovšem odvíjí i od povahy a mindsetu lidí, který se taktéž bude muset proměnit. Pro někoho je naprosto normální být tři dny odříznut od fyzického světa a stále efektivně pracovat, pro jiné je však myšlenka jakési izolace děsivá a raději sedí s jinými lidmi v kanceláři. To by mohlo pomoci i vybudování nových coworkingových center v malých městech, kde budou zaměstnanci hledat pracovní útočiště.

petr-mara2

Foto: Archiv PM

Technologický evangelista, influencer a youtuber Petr Mára

Stejně jako psychiatr a psychoterapeut Tomáš Rektor i Mára však reflektuje vyčerpání z online schůzování, respektive tzv. synchronní komunikace, kdy musí být člověk neustále ve střehu. „Když budete mít pět až deset takových meetingů, večer skončíte vyčerpaní a nebudete mít čas na asynchronní komunikaci, respektive řešení e-mailů, Slack a podobně,“ zmiňuje.

I tak ale bere krizi jako ideální příležitost něco změnit a mohou z toho těžit i další. Stačí mít jen dostatečné know-how, odvahu a najít ten správný impuls k novým věcem, kterým pandemie udusala půdu.

***

Na celou konferenci CzechCrunch Onlajn, tentokrát na témata práce na dálku, proměnách byznysu a produktivity, se můžete podívat ze záznamu. Kromě Petra Máry na ní mluvili například Zdeněk Cendra, Michal Mička, Jan Řežáb nebo Martin Stára.