Aby malé e-shopy mohly díky predikci prodejů konkurovat Amazonu. České Inventoro získalo 20 milionů korun
Nový český projekt Inventoro.com z dílny holdingu Patero v tichosti získal investici ve výši jednoho milionu dolarů a teď vstupuje na trh s jasným cílem – pomocí dat, pokročilých matematických modelů a umělé inteligence chce pomoci malým a středním e-shopům s optimalizací zásob a předpovědí prodejů. Díky tomu jim chce ušetřit náklady a vyrovnat technologické zaostávání, které by vůči gigantům jako Amazon nikdy neměly šanci vyrovnat.
Skupinu Patero založila, jak napovídá i název, pětice kamarádů, David Svatoš, Tomáš Formánek, Martin Kment, Jan Jirovec a Marek Šucha, kteří společně od roku 2004 budovali logistickou firmu Logio a v rámci Patera teď investují do nadějných startupů. Příkladem může být analytický Stories, který koupil technologický gigant Workday, Yieldigo využívající umělou inteligenci v oblasti cenotvorby nebo logistický startup Shipvio.
Milion dolarů před vstupem na trh
Všechny tři ve svých nástrojích využívají pokročilé datově-analytické technologie, kterými se snaží disruptovat zavedený trh. A stejný cíl má teď Patero se svým vlastním startupem Inventoro, jenž na rozdíl od zmiňovaných firem vznikl jako interní projekt a naopak dokázal získat externí financování – jeden milion dolarů (přibližně 23 milionů korun) do něj vložil soukromý investor, který si však přeje zůstat v anonymitě.
Inventoro vyvinulo internetovou službu na optimalizaci zásob a předpověď prodejů, díky mnoha zkušenostem v oblasti datově-analytické oblasti pak nabízí – podle svého vyjádření – jeden z nejpřesnějších forecastingových nástrojů světa.
„Výpočetní možnosti globálních retailových gigantů daleko překračují schopnosti lokálních hráčů. Je to neudržitelný a nespravedlivý model, který zmenšuje trh a škodí ekonomice. Inventoro.com narušuje tuto nerovnováhu tím, že poskytne menším hráčům výpočetní schopnosti srovnatelné s nejlepšími prediktivními softwary na planetě,“ říká Tomáš Formánek, CEO Inventora.
Nový startup, který svůj produkt trhu oficiálně představil tento týden, se tak zaměřuje zejména na malé a střední e-shopy, retailové podniky a lokální velkoobchody. Podle odhadu Inventora na světě přitom existuje až 35 milionů firem, které tuto datovou podporu potřebují, aby dokázaly do budoucna konkurovat gigantům trhu.
„Strávili jsme mnoho času testováním u našich uživatelů, abychom produkt co nejvíce zjednodušili. Chceme pomáhat všem, tedy i těm, kteří o optimalizaci dodavatelského řetězce nikdy neslyšeli. Proto má Inventoro.com jen čtyři základní obrazovky a ani jeden dashboard. V pozadí však běží přes milion řádků kódu, které se o naše klienty starají,“ přibližuje Formánek.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsCílové skupině odpovídá také jednoduchost integrace, na data klientů se Inventoro napojuje skrze API poskytovatelů e-shopových platforem a ERP systémů jako Shopify, Quickbooks nebo lokální Shoptet, Pohoda, Abra či Helios.
Samotná data následně Inventoro analyzuje pomocí 102 pokročilých algoritmů složených z matematických modelů i samoučících se modelů umělé inteligence, čímž zlepšuje své výsledky. Firmy díky tomu umí přesně předvídat prodeje, zmenšovat skladové zásoby a zvyšovat dostupnost zboží.
„Schopnost predikce systému je na 80% úrovni přesnosti, což jsou podobné výsledky, jakých dosahují ty nejdražší a největší systémy na planetě,“ popisuje pro CzechCrunch Radim Jung, spoluzakladatel projektu.
„Nechceme žít ve světě, kde čtyři e-shopy ovládají planetu, diverzita pomáhá zákazníkům i trhu.“
„Malé firmy tak získají možnost čelit Amazonu a podobným gigantům. My totiž nechceme žít ve světě, kde čtyři e-shopy ovládají planetu, diverzita pomáhá zákazníkům i trhu. Bez pomoci v oblasti IT to však menší hráči mají o to složitější,“ pokračuje Jung.
Podle výsledků testování Inventora u spřízněných projektů dokáže nástroj snižovat vázaný kapitál až o 20 procent. Jako příklad úspor pak Jung zmiňuje e-shop s obraty na úrovni 100 milionů korun, který má v běžném stavu jakýkoliv den v zásobách 15 milionů korun. Díky pětinovým úsporám se mu uvolní tři miliony v hotovosti, které může investovat do svého dalšího rozvoje a gigantům na trhu tak konkurovat o něco snadněji.
Projekt z monetizačního hlediska funguje na bázi SaaS. Samotná předpověď prodejů je pro klienty zdarma a v rámci placené verze nezáleží na tom, jak je klient veliký – všichni platí stejnou částku 100 dolarů (přes 2 300 korun) měsíčně. Tím chce firma podpořit svoji konkurenceschopnost na globálním trhu, na němž si aktuálně testuje svůj product market fit.
Nápad na vývoj Inventora přitom není nový, v Pateru se jím zabývali už několik let. „Doteď ještě nebyla pro takový projekt správná doba kvůli chybějícím cloudovým platformám, na které se systém napojuje. Shopify či Quickbooks jsou stále populárnější a dnes už je jednoduché napojit se na ně přes API. Proto nastal čas udělat Inventoro teď,“ dodává Jung.