Facebook koupil Instagram, protože se ho bál. Jak se šéfové technologických obrů zpovídali z monopolních praktik
Američtí zákonodárci si pozvali na kobereček jedny z nejvlivnějších osobností současnosti – šéfy Googlu, Facebooku, Applu a Amazonu. Slyšení antimonopolního podvýboru americké Sněmovny reprezentantů se zabývalo hlavně postavením zmíněných čtyř gigantů na trhu a kongresmani přednesli nové důkazy i příběhy, kdy údajně zneužívali své dominantní postavení na trhu.
Alespoň taková byla hlavní myšlenka téměř šestihodinového procesu, při němž se s členy Kongresu prostřednictvím videohovoru bavili právě Sundar Pichai z Googlu, Mark Zuckerberg z Facebooku, Tim Cook z Applu a Jeff Bezos z Amazonu. Velká šíře témat a formát výslechu všech čtyřech aktérů najednou však nedovolil zabíhat do velkých detailů.
Zástupci takzvané velké čtyřky často nedostali možnost vysvětlit věci v úplnosti, jejich odpovědi zákonodárci přerušovali a zejména ze strany republikánkých kongresmanů přicházely dotazy nemající nic společného s ústředním tématem. Přesto se ale naštěstí neopakoval scénář z předchozích slyšení Marka Zuckerberga a Sundara Pichaie před dvěma lety, kdy kongresmani měli problémy pochopit základní mechanismy fungování obou gigantů.
Naopak přišli volení zástupci lidu vybaveni množstvím důkazů a příběhů, které dostávaly velkou čtyřku do úzkých pozic. Právě některé z nově zveřejněných dokumentů (dostupné na stránkách výboru) ukazují detaily příběhů, které doposud pokrývali spíše novináři. V jednom z klíčových momentů slyšení se dostal do úzkých Mark Zuckerberg kvůli akvizici Instagramu v roce 2012.
Série nově zveřejněných e-mailů a textové komunikace totiž více dokresluje to, co je technologické komunitě jasné de facto od začátku. A to sice skutečnost, že strategií Facebooku pro neutuchající růst bylo vždy svou konkurenci buď koupit, nebo alespoň okopírovat. Šéf největší sociální sítě Mark Zuckerberg například v jednom z nově zveřejněných e-mailů před akvizicí napsal, že „Instagram nás může poškodit“.
Tehdejší finanční šéf Facebooku navíc tehdy v konverzacích otevřeně psal o „neutralizování konkurence“. Zuckerberg v e-mailech také tvrdil, že více než cokoliv jiného si kupuje čas, než dokáže konkurenční funkce sám integrovat do služeb Facebooku. To vše jsou predátorské taktiky, jimiž by podvýbor rád zabránil.