McDonald’s odhalil novou restauraci, která má být vzorem jeho ekologické strategie. Veškerou energii si vyrábí sama
Walt Disney World Resort na Floridě je jednou z největších a také nejnavštěvovanějších rekreačních oblastí na světě. Celkem je tvořen čtyřmi tematickými parky, které ročně navštíví na 50 milionů návštěvníků toužících po bezbřehé zábavě. Mimo parků je v celém komplexu přítomna také řada hotelů, golfových hřišť a restaurací, mezi kterými samozřejmě nechybí ani ty nabízející rychlé občerstvení, a to s McDonald‘s v čele.
V době pandemie koronaviru však není v areálu ani noha, až na zaměstnance, kteří zajišťují chod parku v nouzovém režimu. Absenci návštěvníků proto využilo zastoupení McDonald’s k realizaci své vize o udržitelnější restauraci s legendárními zlatými oblouky.
Tyto oblouky po celém světě zdobí přes 38 tisíc restaurací, které za jediný den navštíví až 25 milionů zákazníků. To znamená skutečně velké množství vyprodukovaných hamburgerů, jahodových shaků a kelímků s kolou. A bohužel také velký objem vyprodukovaného odpadu a množství spotřebované energie.
Právě hluboká ekologická stopa se stala důvodem, proč se McDonald’s rozhodl reagovat na cíle Pařížské dohody. V roce 2018 proto oznámil strategii, pomocí které chce do roku 2030 snížit emise svých restaurací o 36 % oproti hodnotám z roku 2015. To se rovná objemu přibližně 150 milionů tun emisí, tedy asi 32 milionům vozů, které by za celý rok nevyjely na silnice, jak informoval magazín Fast Company.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsSpolečnost chce svých cílů dosáhnout prostřednictvím investic do projektů zaměřujících se na obnovitelnou energii. V minulém roce proto zakoupila větrné a solární elektrárny v Texasu, které generují energii odpovídající spotřebě 2,5 tisíce jejích restaurací.
Mimo tyto investice přichází McDonald’s také se změnami přímo v restauracích. Po nové a energeticky úsporné restauraci v Chicagu se přidává stánek ve Walt Disney World Resort coby další z pilotních projektů, na kterých chce McDonald’s prezentovat své udržitelné iniciativy.
Podle autorky návrhu nové podoby restaurace Carol Ross Barneyové je sice stále velice problematické dosáhnout absolutní uhlíkové neutrality u takovýchto budov, i přesto by jich mělo v budoucnu přibývat. Proto je nová restaurace pojatá zároveň jako laboratoř, ve které bude McDonald’s testovat své inovace, později aplikovatelné i na jiných místech.
Solární střecha, automatická okna a úsporné spotřebiče
Budova o rozloze 745 metrů čtverečních se může pochlubit systémem solárních kolektorů umístěných na střeše a také skleněnými panely se solární technologií. Získaná energie nebude ukládána do akumulátorů, ale odesílána rovnou do sítě. Její objem by měl odpovídat množství energie, kterou restaurace na svůj chod běžně spotřebuje.
Další vychytávkou je téměř nulové využívání klasických klimatizačních systémů. Díky architektonickému řešení je budova schopna využít pasivního ventilačního systému. Ten dokáže rozpoznat venkovní klima, které je na Floridě po většinu roku velice příjemné, a na základě teploty a vlhkosti otevírat či zavírat okna budovy. O ochlazování ze zároveň stará stěna osázená rostlinami, která zároveň sbírá dešťovou vodu, jež je dále využívána k závlaze okolní zeleně.
A v neposlední řadě se zde začne experimentovat i s novým inventářem v kuchyni. V zařízeních tohoto typu padne největší množství energie právě na chod spotřebičů využívaných při vaření. Proto McDonald’s nasazuje úspornější spotřebiče, které mohou spadnout do pohotovostního režimu v momentě, kdy nebude restaurace tolik vytížena.
Mimo udržitelnost si projekt vzal za cíl také vzdělávání hostů. Proto byla před restauraci umístěna kola na výrobu elektřiny, pomocí kterých lze rozsvítit zlaté oblouky. Dále jsou zde stolky s nejrůznějšími edukačními hrami zaměřenými na osvětu v oblasti udržitelnosti a mnoho dalších detailů, které zákazníkům přibližují ekologičtější přístup nejen ke stravování.
Je potřeba začít u skotu
Prvky, které se objevily v nové restauraci poblíž All-Star Resorts, by se časem měly šířit i do dalších restaurací. K modernizaci restaurací a investicím do ekologických projektů přidává McDonald’s ještě třetí cestu, jak své plány naplnit. Coby jeden z největších odběratelů hovězího masa na světě si uvědomuje svou roli v emisích produkovaných chovem skotu.
McDonald’s si sice krávy sám nechová, ani je neporáží, ale podle statistik z roku 2012 mělo být jen v jeho restauracích na území Spojených států zkonzumováno přes 454 tisíc tun hovězího, což odpovídá přibližně 5,5 milionu kusů dobytka, který byl pro jeho potřeby chován a následně poražen.
Proto McDonald’s se svými dodavateli testuje alternativní způsoby chovu krav. Patřit by mezi ně mělo například nasazování krmiv, která vedou ke snížení produkce metanu, či inovativní využívání kravského hnoje pro výrobu elektřiny. Může se to zdát jako maličkost, ale je nutné si uvědomit, že chov skotu se na globálním oteplování podílí nezanedbatelnou měrou, a to právě z důvodu značné produkce metanu, který patří mezi nejproblematičtější skleníkové plyny.