Mezi nebem a zemí. Lilium ukázalo budoucnost modulárních městských letišť, které lze umístit téměř kamkoliv
Vyvinout ideální letoun pro poskytování služeb městské mobility odehrávající se ve vzduchu je pouze prvním dílkem této futuristické skládačky. Aby bylo možné přepravovat vzdušnými taxíky pasažéry, je zapotřebí vyvinout dostatečně funkční infrastrukturu, která zajistí plynulý, a hlavně bezpečný provoz tohoto nového sektoru přepravy po městech.
Jak by takováto infrastruktura mohla vypadat, přibližují návrhy německého startupu Lilium. Ten v současné době vyvíjí – a ve vzduchu již také testuje – svůj letoun Lilium Jet schopný vertikálního vzletu i přistání.
Schopnost letounu startovat a přistávat na velice malém prostoru otevírá zcela nové možnosti, kde infrastrukturu vybudovat. Díky tomu se nabízejí místa na střechách kancelářských budov, parkovacích budov či nákupních center. S těmito místy počítá i série vizualizací, které přibližují, jaká místa by mohla v budoucnu nahradit autobusové zastávky či stání pro vozy taxislužeb.
Vzhledem k tomu, že chce Lilium začít nabízet služby svého pětimístného letounu již za pět let, je pro něj aktuální řešení infrastruktury stejně důležité jako samotné testování letounu. Proto si společnost dala za cíl vytvořit takovou koncepci, která bude prefabrikovatelná, aby ji bylo možné rychle vyrobit i instalovat. Zároveň by měla být modulární, protože struktury musí být uchopitelné pro všechny, kteří by chtěli hostit letouny na střechách svých již existujících budov.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Nedá se tedy říci, že návrhy představují dogmaticky pojaté řešení, ale jsou koncipovány jako směrnice, podle kterých by se měly řídit osoby odpovědné za výstavbu tzv. vertiportů, tedy letišť pro letadla s vertikálním vzletem a přistáním (spojení slov vertical + airport).
„Chceme, aby developeři využívali naše designové směrnice jako plány pro výstavbu vertiportů odpovídajících jejich potřebám,“ vysvětluje v tiskové zprávě Riko Sibbe, vrchní architekt startupu.
Základem každého řešení jsou prefabrikované moduly, jejichž kombinováním lze vytvářet větší či menší vertiporty přesně odpovídající poptávce. Ty budou dohromady tvořit tři větší celky, a to vzletovou plochu, místa na parkování letounů, kde budou pasažéři i nastupovat, a samotnou budovu terminálu poskytující prostor pro veškeré zázemí přepravní služby, její zaměstnance a pasažéry.
Žádné zdržování, ale rychle do vzduchu
„Menší města by mohla mít vedle přistávací plochy pouze jedno místo na parkování, zatímco vertiporty v centru velkých měst by mohly mít i deset parkovacích míst a dvě přistávací plochy,“ přibližuje variabilitu Sibbe. Jedná se tak o plně škálovatelné řešení, které se dokáže přizpůsobit dostupnému prostoru.
Design počítá s umístěním nejen na budovách, ale i na úrovni terénu ve veřejném i soukromém prostoru. Lilium mluví o parcích, obytných čtvrtích či areálech soukromých společností.
S čím naopak Lilium nepočítá, jsou obchody a restaurace, které jsou nedílnou součástí většiny klasických letišť po celém světě. Důvodem je co nejefektivnější přeprava bez jakýchkoliv rušivých elementů, které by mohly komplikovat bezpečnost a spolehlivost provozu.
„Na rozdíl od letišť, která jsou domovem mnoha maloobchodních podniků a bezcelních obchodů, se budou naše terminály zaměřovat na krácení čekacích dob. Cestující budou mít plynulý a bezproblémový zážitek. Zatímco letiště vyvolávají v cestujících pocity marnění času, vertiporty Lilium jsou navrženy tak, aby zákazníkům čas naopak šetřily,“ objasňuje důvody tohoto rozhodnutí Sibbe.
Veškerá řešení spojená s infrastrukturou chce Lilium, které v nedávné době nabralo značný kapitál v několika kolech financování, poskytnout zájemcům zdarma. Dokončení prvních vertiportů chce společnost stihnout do roku 2025, takže budou některé z nich vystavovány v poměrně horečném tempu.
Lilium není jediným startupem, který se chystá umožnit poskytování podobných služeb, a má rozpracovanou koncepci infrastruktury. Poměrně daleko je v tomto ohledu také Volocopter, který prototyp svého Voloportu představil v Singapuru, kde také proběhne výstavba prvního z nich.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.