Mezi nebem a zemí. Lilium ukázalo budoucnost modulárních městských letišť, které lze umístit téměř kamkoliv
Vyvinout ideální letoun pro poskytování služeb městské mobility odehrávající se ve vzduchu je pouze prvním dílkem této futuristické skládačky. Aby bylo možné přepravovat vzdušnými taxíky pasažéry, je zapotřebí vyvinout dostatečně funkční infrastrukturu, která zajistí plynulý, a hlavně bezpečný provoz tohoto nového sektoru přepravy po městech.
Jak by takováto infrastruktura mohla vypadat, přibližují návrhy německého startupu Lilium. Ten v současné době vyvíjí – a ve vzduchu již také testuje – svůj letoun Lilium Jet schopný vertikálního vzletu i přistání.
Schopnost letounu startovat a přistávat na velice malém prostoru otevírá zcela nové možnosti, kde infrastrukturu vybudovat. Díky tomu se nabízejí místa na střechách kancelářských budov, parkovacích budov či nákupních center. S těmito místy počítá i série vizualizací, které přibližují, jaká místa by mohla v budoucnu nahradit autobusové zastávky či stání pro vozy taxislužeb.
Vzhledem k tomu, že chce Lilium začít nabízet služby svého pětimístného letounu již za pět let, je pro něj aktuální řešení infrastruktury stejně důležité jako samotné testování letounu. Proto si společnost dala za cíl vytvořit takovou koncepci, která bude prefabrikovatelná, aby ji bylo možné rychle vyrobit i instalovat. Zároveň by měla být modulární, protože struktury musí být uchopitelné pro všechny, kteří by chtěli hostit letouny na střechách svých již existujících budov.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNedá se tedy říci, že návrhy představují dogmaticky pojaté řešení, ale jsou koncipovány jako směrnice, podle kterých by se měly řídit osoby odpovědné za výstavbu tzv. vertiportů, tedy letišť pro letadla s vertikálním vzletem a přistáním (spojení slov vertical + airport).
„Chceme, aby developeři využívali naše designové směrnice jako plány pro výstavbu vertiportů odpovídajících jejich potřebám,“ vysvětluje v tiskové zprávě Riko Sibbe, vrchní architekt startupu.
Základem každého řešení jsou prefabrikované moduly, jejichž kombinováním lze vytvářet větší či menší vertiporty přesně odpovídající poptávce. Ty budou dohromady tvořit tři větší celky, a to vzletovou plochu, místa na parkování letounů, kde budou pasažéři i nastupovat, a samotnou budovu terminálu poskytující prostor pro veškeré zázemí přepravní služby, její zaměstnance a pasažéry.
Žádné zdržování, ale rychle do vzduchu
„Menší města by mohla mít vedle přistávací plochy pouze jedno místo na parkování, zatímco vertiporty v centru velkých měst by mohly mít i deset parkovacích míst a dvě přistávací plochy,“ přibližuje variabilitu Sibbe. Jedná se tak o plně škálovatelné řešení, které se dokáže přizpůsobit dostupnému prostoru.
Design počítá s umístěním nejen na budovách, ale i na úrovni terénu ve veřejném i soukromém prostoru. Lilium mluví o parcích, obytných čtvrtích či areálech soukromých společností.
S čím naopak Lilium nepočítá, jsou obchody a restaurace, které jsou nedílnou součástí většiny klasických letišť po celém světě. Důvodem je co nejefektivnější přeprava bez jakýchkoliv rušivých elementů, které by mohly komplikovat bezpečnost a spolehlivost provozu.
„Na rozdíl od letišť, která jsou domovem mnoha maloobchodních podniků a bezcelních obchodů, se budou naše terminály zaměřovat na krácení čekacích dob. Cestující budou mít plynulý a bezproblémový zážitek. Zatímco letiště vyvolávají v cestujících pocity marnění času, vertiporty Lilium jsou navrženy tak, aby zákazníkům čas naopak šetřily,“ objasňuje důvody tohoto rozhodnutí Sibbe.
Veškerá řešení spojená s infrastrukturou chce Lilium, které v nedávné době nabralo značný kapitál v několika kolech financování, poskytnout zájemcům zdarma. Dokončení prvních vertiportů chce společnost stihnout do roku 2025, takže budou některé z nich vystavovány v poměrně horečném tempu.
Lilium není jediným startupem, který se chystá umožnit poskytování podobných služeb, a má rozpracovanou koncepci infrastruktury. Poměrně daleko je v tomto ohledu také Volocopter, který prototyp svého Voloportu představil v Singapuru, kde také proběhne výstavba prvního z nich.