Nenápadný, ale s velkými ambicemi. Britský jednorožec Arrival chce elektřinou změnit dodávky i autobusy
I přesto, že se objevuje stále více snah dostat městskou mobilitu do vzduchu, i v příštích desetiletích bude většina osob a věcí stále přepravována prostřednictvím klasických forem mobility. Automobily, dodávky, autobusy, tramvaje či metro budou stále hrát hlavní roli, a proto je zapotřebí zaměřit se i na jejich modernizaci. Činí tak například britský Arrival, který si již vysloužil status jednorožce, jelikož jeho hodnota překročila miliardu dolarů.
Arrival byl až doposud znám především jako společnost vyrábějící platformy pro elektrické dodávky. Jeho technologie zaujaly začátkem tohoto roku například Hyundai a Kiu, které do něj zainvestovaly 100 milionu eur. Nejenže díky tomu mohou využívat platformy Arrivalu při výrobě vlastních kompaktních a středně velkých elektrických dodávek, ale pomohly tím ke vzniku jednoho z největších britských jednorožců.
Mezi další zájemce o technologie Arrivalu, které jsou vyvíjeny nejen v domovské Británii, ale také v Německu, Singapuru, Spojených státech či Rusku, patří i světový přepravní gigant UPS. Ten si u Arrivalu objednal flotilu 10 tisíc bezemisních dodávek v hodnotě stovek milionů eur. První kusy by se měly začít dodávat ještě letos a pokračovat až do roku 2024. Následně bude mít UPS možnost uskutečnit novou objednávku na dalších 10 tisíc kusů dodávek.
Modulární platforma z mikrotováren
To, čím Arrival přitahuje investory a zákazníky nejvíce, jsou právě platformy, byť společnost vyvíjí i udržitelné materiály, software a další komponenty. Platforma britského výrobce nabízí širokou variabilitu díky své modulární „skateboardové“ konstrukci, kterou lze velmi snadno přizpůsobit přesným potřebám jednotlivých odběratelů.
Platformy jsou navíc navrženy tak, aby na nich šlo stavět vozy ve skutečně malých sériích, přesně vyhovujících specifickým potřebám jednotlivých odběratelů. Výroba by měla probíhat v mikrotovárnách, které chce Arrival budovat poblíž míst, kde budou objednávky provedeny. V nich by navíc nemusely vznikat pouze užitkové vozy, ale také osobní taxíky, a dokonce i doručovací roboti.
Takovýchto mikrotováren chce mít Arrival do roku 2026 po celém světě na šest tisíc. Segment bezemisních dodávek využívaných především v městském prostředí totiž rok od roku roste, a v tom tato britská společnost vidí svou příležitost.