Občanství za 100 tisíc dolarů? Karibské státy lákají na zlevněné druhé pasy, aby pokryly výpadky příjmů z turismu

Jiří SvobodaJiří Svoboda

karibik1

Karibik láká každoročně turisty z celého světa

0Zobrazit komentáře

Karibik je už od pradávna jeden z regionů, který je životně závislý na příjmech z turismu. Slunné pláže a místa, která by mnozí nazvali rájem, však v letošní sezóně nejspíš budou prázdná, a tak malé ostrovní státy hledají způsoby, jak přinést do svých rozpočtů nové peníze.

Země jako Svatý Kryštof a Nevis, Svatá Lucie nebo Grenada se proto rozhodly více vsadit na jiný byznys, který dlouhá léta provozují – takzvané obchodování s pasy. To obvykle funguje tím způsobem, že pakliže na ostrově občan cizí země zainvestuje (typicky do nemovitosti), dostane na oplátku tamní občanství.

Byznys to je jinak zcela legitimní a využívaný například digitálními nomády, jak popisuje Nomad Capitalist, nebo lidmi ze zemí, jejichž pasy jim jednoduše neumožňují cestování bez víza po většině světa. Nyní ale karibské státy pobídky ještě zvětšují a tamní občanství tak lze získat levněji než kdy dřív.

Svatý Kryštof a Nevis tak například až dokonce roku nabízí balíček pasů pro čtyřčlennou rodinu za jednorázový příspěvek 150 tisíc dolarů (v přepočtu asi 3,5 milionu korun) do státního fondu udržitelného rozvoje. Jak píše agentura Bloomberg, jedná se o 23% slevu oproti dosavadním cenám.

karibik2

Město na ostrově Dominika v Karibiku

Stejný postup zahájily i Grenada, Antigua, Barbuda nebo Dominika a tamní občanství si tak mohou lidé pořídit už za investici od 100 tisíc dolarů (2,3 milionu korun). Svatá Lucie nabízí individuální pas za 250 tisíc dolarů (5,8 milionu korun), rodinný pro čtyři pak za 300 tisíc dolarů (7 milionů korun).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Obvykle těchto nabídek využívají milionáři, kteří vidí druhé občanství jako způsob, jak zlepšit svůj risk management. Často jsou ze Spojených států, jež tradičně nedisponují zrovna silným pasem, který by bez víz dostal Američany do větší části světa.

Jednoduše obejít cestovní omezení

Data ale napovídají, že v současné době budou lidé možnosti využívat spíše proto, aby obešli některá cestovní omezení. Evropanům nicméně příliš nepomůže, protože Česká republika podle Passport Index patří do skupiny s aktuálně pátým nejsilnějším pasem na světě.

Více zajímavá však může být nabídka právě pro Američany, kteří s karibským pasem mohou obejít aktuální zákaz cestování do Evropy. Za normálních okolností pak dostanou možnost cestovat bez víz do více než stovky zemí světa.

oldrich-bajer

Přečtěte si takéPřed dvěma týdny hovořil o velkých plánech. Teď ale Oldřich Bajer v čele Mall Group nečekaně končíPřed dvěma týdny hovořil o velkých plánech. Teď ale Oldřich Bajer v čele Mall Group nečekaně končí

Bloomberg dále reportuje, že během pandemie se o pasy na Svatém Kryštofu a Nevisu začali ve větší míře hlásit občané z Číny a Blízkého východu. Právě v souvislosti s druhým zmíněným regionem byl ovšem Svatý Kryštof a Nevis pod palbou kritiky Spojených států, protože jejich pasy měli v roce 2014 použít íránští občané, aby obešli sankce a dostali se do USA.

Nejstarší podobný program funguje v Karibiku od roku 1984, právě na Svatém Kryštofu a Nevisu. Lidé, kteří projdou legislativním procesem, mají možnost rezidence na ostrovním státě a občanství mohou přenést i na nastávají generace. Reálně ovšem nikdy nemusí do země přijet, ani v ní žít.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Firmy potřebují peníze, dopisy vládě je nevydělají. Dvojice z OutdoorTripu spouští iniciativu Zachraňme turismus

Peter BrejčákPeter Brejčák

turismus

Iniciativa Zachraňme turismus pomáhá nastartovat byznys firmám v cestovním ruchu

Málokterý segment zasáhla pandemie koronaviru tak silně jako cestovní ruch a s ním související oblasti od restaurací a hotelů přes různé atrakce a památky až po hudební festivaly či například průvodce. Jednou ze zasažených firem byl také český travel startup OutdoorTrip, který jakožto globální zážitková platforma nabízí outdoorové aktivity a atrakce po celém světě, včetně Česka.

Dvojice z OutdoorTripu – marketingový šéf Tomáš Barčík a výkonný ředitel Zdeněk Blažek – se rozhodla, že nebude spoléhat pouze na podporu státu, a tak na konci dubna spustila projekt Zachraňme turismus. Komerční iniciativa má pomoci přežít firmám v turismu zasaženým následky pandemie COVID-19.

„Byli jsme stejně jako mnoho subjektů v cestovním ruchu postaveni před hotovou věc. Uzavření měst a regionů, leteckého prostoru, strach většiny cestovatelů z nákazy. Všechno se během pár dnů zastavilo. Nechtěli jsme ale jen sedět se založenýma rukama a čekat na to, co se stane, a odkud přijde případná pomoc,“ popisuje pro CzechCrunch motivace k založení iniciativy Tomáš Barčík.

„Prvním krokem pro nás byla změna fokusu na český trh. Možná dočasná, částečně ale možná trvalá změna. Vidíme zde mnoho obchodních příležitostí, jak provázat zdánlivě nespojitelné. Současná situace tomu více než nahrává a trh se nám všem aktuálně výrazně mění přímo pod rukama,“ dodává Barčík.

turismusweb

Web iniciativy Zachraňme turismus

Zároveň přiznává, že k založení iniciativy vedlo uvažování o nutné změně obchodního modelu OutdoorTripu. „Jsme dostatečně silní a zkušení na to, abychom dokázali pomoci uspět i ostatním subjektům. Proto jsme koncem dubna rozeběhli jednoduchý web a projekt s jasnou misí. Už během května se k nám připojilo přes 100 firem, nyní se blížíme ke dvěma stovkám,“ popisuje Barčík první měsíce.

Sdílení know-how jako klíč k úspěchu

Jednotlivé společnosti se mohou pomocí formuláře zaregistrovat do jedné z patnácti kategorií, následně specifikovat svoje potřeby a nabídnout pomoc. Právě ve výměně potřeb a propojování subjektů vidí zakladatelé hlavní podstatu své iniciativy.

„Nechceme tvořit nějaké tržiště poptávek a nabídek. Naopak chceme slyšet o tom, co firmy trápí, sdílet společně know-how, zkušenosti, data, přemosťovat zdánlivé propasti mezi segmenty cestovního ruchu, které by k sobě za jiných okolností třeba hledaly cestu dlouho a možná ani nenašly, a vytvářet nová partnerství a projekty,“ říká Zdeněk Blažek, druhý ze zakladatelů českého travel startupu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To se iniciativě zatím velmi dobře daří. Kromě slušného počtu zapojených firem získal v červnu projekt záštitu Hospodářské komory ČR. Vznikla také expertní skupina odborníků v cestovním ruchu, která má ve svých cílech pravidelné meetupy a stavbu akčního plánu podpory turismu v Česku.

Na konci června zrealizoval Zachraňme turismus ve spolupráci s agenturou STEM/MARK rozsáhlý výzkum trhu Dovolená v Česku 2020, zaměřený na zmapování nákupního chování českých turistů, tedy kde chtějí letos Češi trávit dovolenou, za co budou utrácet a kolik peněz budou ochotni vydat. Výzkum má podle zakladatelů přinést rigidní data firmám k efektivnějšímu a přesnějšímu byznysovému plánování letošní turistické sezóny.

barcik-blazek

Zakladatelé projektu Zachraňme turismus Tomáš Barčík a Zdeněk Blažek

Subjekty působící v cestovním ruchu tak díky zapojení získají nejen expertízu a důležité informace, ale také pomoc se stavbou projektů, navazováním nových spoluprací a tvorbou produktů včetně konkrétních obchodních a marketingových strategií za účelem maximalizace zisku. Jak je však patrné, jen Češi český turismus nezachrání. Pro některá města a regiony bude zásadní, jak brzo se vrátí incomingoví turisté.

„Chceme spojovat síly a umožnit na tom vydělat, protože firmy teď nejvíce potřebují peníze.“

Zachraňme turismus nám proto také představil jednu z dalších možností, jak plánuje pomoci firmám, a to ekvivalent tzv. Covid Safety Auditu a certifikátu, který by byl firmám udělen po splnění hygienické a zdravotní způsobilosti potvrzené auditem. Tím by se mohly stát přitažlivější hlavně pro zahraniční klientelu z Asie a Ameriky, která je na tuto oblast citlivá. Podobný projekt již běží například v Turecku ve spolupráci s tureckou vládou.

„Razíme cestu konkrétní pomoci s konkrétními výsledky pro co nejširší spektrum subjektů. Chceme spojovat síly a umožnit na tom vydělat, protože firmy teď nejvíce potřebují peníze. Informace, obecné apely a otevřené dopisy vládě jsou za nás bohulibé, ale z krátkodobého pohledu peníze nevydělají. A než jednání dosáhnou nějakých reálných výsledků, uteče spousta času a mnoho firem se dostane do existenčních problémů,“ komentují současnou situaci zakladatelé OutdoorTripu.

creaks-amanita-design-mp

Přečtěte si takéOd prasklé žárovky k hororu v opuštěném domě. České studio Amanita Design uvádí novou adventuru CreaksOd prasklé žárovky k hororu v opuštěném domě. České studio Amanita Design uvádí novou adventuru Creaks

V blízké době chce nicméně iniciativa využít svůj mandát i k tomu, aby mohla promluvit hlasem kritické masy malých a středních firem k vládním institucím a apelovat tak na přímou a skutečnou podporu českému turismu. Zakladatelé Zachraňme turismus přitom mluví ze svých zkušeností.

OutdoorTrip byl jako travel-tech startup založen v roce 2018, přičemž v pre-seed kole dokázal od investorů získat investici 480 tisíc eur (přibližně 12 milionů korun) a v navazujícím seed investičním kole o rok později pak další milion eur (27 milionů korun).

„Pevně věříme, že se situace brzy zlepší a že díky vzájemné spolupráci s ostatními subjekty v cestovním ruchu přežijeme nejen letošní krizový rok, ale že najdeme i nový způsob fungování pro sezóny další. Za nás a Zachraňme turismus se pro to pokusíme udělat maximum,“ dodává závěrem pozitivně Tomáš Barčík.