Pavel Šíma z Roivenue: Startupy žijí v pokřivené realitě aneb jak jsem spadl na úplné dno, zase se zvedl a hodně se naučil

Pavel ŠímaPavel Šíma

pavel-sima-roivenueKomentář

Foto: Roivenue

Pavel Šíma, CEO startupu Roivenue

0Zobrazit komentáře

Pavel Šíma začátkem roku 2018 zakládal startup Roivenue (který předtím fungoval pod hlavičkou jiné agentury) a rozhodl se dobýt svět s nástrojem, který pomocí algoritmů umělé inteligence vyhodnocuje investice do veškerých marketingových kanálů.

Firma od svých začátků rychle rostla, získala investici v desítkách milionů korun, ale pak přišel zlom. Roivenue nedokázalo naplnit sliby o zahraniční expanzi, rychle pálilo peníze a ztrácelo důvěru svých investorů.

Pavel Šíma o nelehkém období, ve kterém si sáhl na dno, ale i následném vzpamatování se a zkušenostech s těmito pocity napsal blog, který s jeho svolením v českém překladu publikujeme i u nás na CzechCrunchi.

***

V roce 2016 jsem dobrovolně odešel ze skvěle placené pozice a rozhodl se jít budovat startup. Všechny své ostatní aktivity jsem omezil – přestal jsem produkovat podcasty, promovat knihu či dělat jinou práci na volné noze – a naplno jsem se vrhl do nové mise: postavit miliardovou společnost (v korunách).

Nejen, že jsem spálil všechny mosty a vsadil vše na jednu kartu, ale zároveň jsem se osobně zadlužil částkou vysoce přesahující milion korun, abych mohl financovat mladou a křehkou firmu. V té době vše nasvědčovalo tomu, že to stojí za to.

roivenue-team2

Foto: Roivenue

Tým startupu Roivenue

Bylo to vzrušující, nové a hlavně to byla velká challenge. Během prvních let počet klientů, kolegů i tržeb neustále rostl, svět si nás začal všímat, podepisovali jsme smlouvy s velkými značkami, získali ocenění a navíc jsme naraisovali spoustu peněz.

Vše bylo jako v pohádce s jednorožci. Pak se to změnilo

S čerstvou investicí v zádech jsem cítil jsem, že nebyl čas ztrácet čas, a ihned po naraisování v září 2018 jsem firmu tlačil do mezinárodní expanze. V mžiku oka se nám zdvojnásobil tým, najali jsme seniorní (čti drahé) manažery a lokální londýnský (čti ještě dražší) obchodní tým, abychom mohli rychle obsadit britský trh.

Pro podporu obchodu jsem často létal do Londýna, běžně jsem pendloval tam a zpět – ráno let do Londýna, během dne dvě schůzky s potenciálními klienty a v noci zpátky do Prahy. Létání s nízkonákladovkami je však často spojené se zpožděním, z domu jsem proto běžně odcházel před šestou ráno a vracel se v jednu v noci.

Každý volný okamžik jsem se snažil urvat pro odpovídání e-mailů – ve vlaku, na letišti, někdy i v taxíku po cestě domů. Hlava mi se kvůli tomu nedokázala nikdy vypnout a navzdory vyčerpání jsem pak nedokázal usnout. Někdy jsem svůj zpáteční let ani nestihl a musel tak nocovat v hotelu na letišti, jen abych šel další den do práce v Praze ve včerejší košili.

„Strach z nedostatku peněz a ocitnutí se na mizině rostl s každý den.“

Ve stejné době jsme se snažili vstoupit i na polský a rumunský trh. Jednou jsem během čtyř dnů stihl pokrýt lety Praha – Londýn – Varšava – Manchester – Bukurešť – Praha. Když ponecháme stranou získané míle frequent flyer, začalo mi šrotovat hlavou, jestli to pořád stojí za to ve dvě ráno přijet na hotel v Bukurešti a najít tam kolegu, který na mě čeká, abychom si mohli nacvičit prezentaci na zítřejší konferenci.

Miluju spánek a nenávidím brzké vstávání, takže jsem začal jet na náhradní baterky. Navíc se nám ani po šesti měsících od začátku britského dobrodružství nepodařilo získat žádného klienta.

Peníze mizely šíleným tempem. Některé měsíce jsme utratili třikrát až čtyřikrát více, než byly naše tržby. Začínaly se objevovat vážné obavy, že se nám nepodaří naplnit stanovené cíle pro získání další investiční tranše. Strach z nedostatku peněz a ocitnutí se na mizině rostl s každý den.

Ještě horší ale bylo napětí mezi spoluzakladateli s naprosto opačnými názory na to, co by měl produkt umět dělat a komu bychom jej měli prodávat. Někteří se chtěli zaměřit na korporace, další na středně velké firmy v e-commerce s markantně odlišnými představami o zákaznících a funkcionalitách produktu. Protože jsme se navzájem nedokázali dohodnout, ve firmě se začaly objevovat dva rivalitní tábory.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na jaře 2019, kdy jsme dostali definitivní echo, že nám naši investoři ze seed kola nepřidají ani korunu navíc, jsme museli začít financování hledat někde jinde. Podařilo se nám najít dva fondy, kterým se líbila naše technologii i tým a teoreticky nám mohly ranvej prodloužit o další rok. „Přesně tolik času, abychom prolomili britský trh a všechno otočili,“ říkal jsem si.

V dubnu i tito investoři z dohody vycouvali. A mně zůstaly jen dvě možnosti: buď snížit náklady o dvě třetiny, nebo firmu zavřít. Pouhých osm měsíců po neskutečném návalu pozitivity, skvělé publicitě, spoustě nadšení a energie pro budování byznysu, jsem se tak ocitl v úplně opačné situaci. Byl jsem:

  1. Vyčerpaný ze všeho cestování, stresu a nasazení, které je potřeba, když se snažíte rychle naškálovat firmu.
  2. V hlubokých osobních dluzích se startupovým platem, který nedokázal pokrýt ani splátky, nájem a další moje základní životní náklady.
  3. Týdny od firemního bankrotu.
  4. Ve vnitrofiremní vzpouře s opozičním táborem, který se mě pokoušel nahradit na pozici ředitele.

V podstatě jsem byl na pokraji ztráty všeho – svého byznysu, reputace a všech. Ta stejná věc, naše firma, které jsem tak moc obětoval, mě tlačila ke zdi. Byl jsem dezorientovaný a nedokázal z toho najít cestu ven.

A pak jsem plakal

V květnu 2019 jsem definitivně musel čelit nevyhnutelnému. Musel jsem zahodit všechny expanzní plány, zaříznout marketingový rozpočet na nulu a nejhorší ze všeho – bohužel snížit velikost týmu na polovinu.

Jednoho rána jsme celý tým svolali do Prahy na all hands meeting. Předstoupil jsem před ně a oznámil špatné zprávy. Zbytek dne jsem strávil na one on one setkáních, kde jsem kolegům říkal, kdo může zůstat, kdo nás musí opustit a jak rychle.

roivenue-meeting

Foto: Roivenue

All hands meeting, kde se zaměstnanci Roivenue dozvěděli špatné zprávy

Snažil jsem se pomoci, kde jsem mohl, doporučoval jsem kolegy do dalších firem, dokonce půjčoval vlastní peníze těm, kteří si nedokázali najít nové zaměstnání dostatečně rychle. Obecně byla reakce většiny týmu lepší, než jsem čekal, ale bez ohledu na to jsem byl na konci meetingového maratonu úplně vyždímaný.

Tu noc jsem poprvé ve svém životě brečel kvůli práci. Cítil jsem se jako loser, špatný manažer a CEO. Cítil jsem, že jsem zklamal spoustu velmi dobrých lidí. Narazil jsem pravděpodobně na to nejhlubší dno, jaké jsem kdy v životě zažil.

„Ve startupovém světě žijeme ve snobské a deformované verzi reality plné přehypovaných očekávání a strachu ze selhání.“

Naštěstí mám tu nejlepší přítelkyni na světě. Když jsem přišel domů, našel jsem po celém našem bytě post-it nálepky; a na každé z nich napsanou jednu mou pozitivní vlastnost a schopnost.

Časem jsem se s její podporou a podporou investorů dal dohromady, zkonsolidoval a mohl jsem znovu svou firmu vést.

V roce 2019 jsem zestárnul o pět let. Při ohlédnutí zpátky však už nyní vím, že to byla jedna z nejlepších věcí, jaké se naší firmě staly a jedna z nejlepších manažersko-podnikatelských lekcí, jaké jsem kdy dostal. Věci se rychle začaly obracet k dobrému.

  • Naši investoři nás nakonec podpořili bridge investicí, abychom nemuseli zavřít.
  • Rozloučili jsme se s lidmi, kteří firmě nepřinášeli žádnou přidanou hodnotu.
  • Zbavili jsme se všech vzbouřenců vytvářející toxické pracovní prostředí a obnovili pozitivního týmového ducha.
  • Zjistili jsme, že dokážeme dosáhnout na stejné tržby s polovičním týmem!
  • V září 2019 jsme poprvé v historii firmy dosáhli break-even (dostali jsme se do černých čísel).
  • A od té doby jsme pořád v zisku.

Do roku 2020 jsme vstoupili ve skvělé kondici. Měli jsme rekordní příjmy a zisky, silné vyhlídky pro další růst… jen aby nás COVID-19 opět dostal zpátky do šlamastyky. To je ale v pořádku a součást startupové srandy. Zejména je to ale jiný příběh, který ještě nejsem připraven vyprávět.

Na naší cestě pokračujeme s vědomím, že i ty největší sračky – když se na ně člověk podívá z jiného úhlu – jsou obvykle tou největší příležitostí.

Takže proč to tady píšu? Proč tady přiznávám moje relativně čerstvé selhání?

Každý z nás ráno vyráží do světa, ve kterém bojujeme se svými vnitřními démony a externími nepříznivými živly. Obzvlášť ve startupovém světě žijeme ve snobské a silně deformované verzi reality plné přehypovaných očekávání, strachu ze selhání a nenaplnění cílů, ke kterým jsme se (před sebou samými a před veřejností) zavázali.

upvest-founders-boxed

Přečtěte si takéKomerční banku zaujal crowdfunding nemovitostí. Za desítky milionů kupuje podíl v českém startupu UpvestKomerční banku zaujal crowdfunding nemovitostí. Za desítky milionů kupuje podíl v českém startupu Upvest

Loni jeden z českých startupových founderů, údajně poté, co nedokázal raisnout další důležité investiční kolo, stojící před nutností čelit veřejnému coming outu o svém selhání, udělal tragické rozhodnutí vzít si svůj vlastní život.

Obrovská lidská tragédie. A pravděpodobně ne ojedinělý případ.

To člověka nutí k zamyšlení. Nejen sama smrt cizího člověka, ale fakt, že jsem se do toho mohl vcítit. Byl jsem přibližně ve stejné době v hodně podobné situaci jako tato osoba, a kdybych neměl to štěstí v podpoře, kterou jsem měl… Vím moc dobře, jak tenká linie to je.

Všem startupovým zakladatelům a komukoliv jinému, kdo se může ocitnout nad podobnou propastí, bych chtěl říct toto: Nejsi v tom sám. Já osobně jsem si prošel tím stejným a stejně tak už nepředstavitelné množství lidí před námi. Nenech se zmagořit PR několika (údajně) úspěšných. A mysli na to, že i když selžeš, může to být ta nejlepší věc, jaká se ti kdy stane.

Abych článek zakončil citátem mého kamaráda a zakladatele/CEO: Nakonec je to jen práce. Pokud firma skončí, svět se neposere. Vlastně si toho sotva všimne. Věci poběží dál. A stejně tak tvůj život.

Hey, to by mohlo fungovat. Konec trablů s e-maily aneb proč by vás měla zajímat nová aplikace od tvůrců Basecampu

Filip HouskaFilip Houska

heyKomentář

Foto: Hey.com/CzechCrunch

Služba Hey.com od tvůrců Basecampu chce přinést revoluci do e-mailu

0Zobrazit komentáře

Ať chceme, nebo ne, e-mail je stále jedním z nejdůležitějších kanálů pro komunikaci. Nedokázaly ho zastavit ani sociální sítě a další komunikační služby, a tak se elektronická pošta ani v nejmenším nechystá odejít do – pro mnohé – zaslouženého důchodu. Dlouhou dobu jsem byl jedním z těch, kteří chtěli, aby do penze skutečně šel. To bylo ale předtím, než jsem poznal Hey, respektive než tuto novou aplikaci chytré hlavy stojící za platformou Basecamp uvedly na trh.

Protože mi chodí vyšší desítky e-mailů denně, které jsou navíc svým obsahem velmi roztříštěné, hledal jsem způsob, jak mít všechny důležité zprávy co nejlépe rozdělené. Nemyslím však používáním štítků, což umí kdejaký e-mailový klient, ale tak, aby celé strukturalizaci odpovídalo i uživatelské rozhraní.

Zároveň jsem potřeboval moderní layout, který by – a to je důležité – na první pohled neevokoval, že jde o e-mailovou službu. A byl jsem tomu ochotný obětovat hodně. Nebaví mě klasika jménem Gmail, i když adresu od Googlu využívám, a dokonce mě nezaujal ani Spark, který je na potřeby moderní e-mailové komunikace objektivně jednou z nejlepších voleb. Vypovídají o tom minimálně recenze i zkušenosti kolegů.

Když jsem pak zjistil, že společnost Basecamp stojící za stejnojmenným nástrojem pro týmy, který aktivně používám a baví mě, chystá „revoluci v e-mailu“, začal jsem se o ni zajímat. Nějakou dobu byla pouze na pozvání, takže bez kódu jste se dovnitř nedostali. Nebylo ale nijak složité takový kód získat, a proto jsem do Hey přihlásil v době, kdy se o něm ještě tolik nepsalo.

hey-imbox-2

Foto: Hey

Rozhraní hlavní, příchozí pošty s možnostmi rychlé správy

Věděl jsem, do čeho jdu. Projel jsem jejich instruktážní videa a přečetl pár recenzí. Bedlivě jsem sledoval i kauzu, kterou měli tvůrci Hey s Applem, když jim odstranil mobilní aplikaci z App Storu. Jak je mým zvykem, udělal jsem si o tom po povrchu osobní přehled a byl přesvědčen, že tento e-mail bude pro mě konečně fungovat. Splňoval vše, co jsem předpokládal. Nic ovšem není perfektní.

Elektronické stěhování

Než se pustíme do vychytaných záležitostí, které Hey nabízí, je potřeba zmínit jednu důležitou věc: nejde o e-mailového klienta jako takového. V Hey si (zatím) nesesynchronizujete několik e-mailových adres a musíte se spoléhat na jednu vlastní, respektive úplně novou adresu. Součástí služby je totiž doména @hey.com, na které si musíte založit účet.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ano, měnit e-mailovou adresu v dnešní době, kdy je na ní závislých většina internetových služeb, je otravné. Třeba pro mě to bylo s nadsázkou jako stěhování do nového bytu nebo změna banky. Velký krok, který je s ohledem na vaši vybudovanou komunikaci třeba promyslet.

Naštěstí si ale můžete nastavit alespoň přesměrování (přeposílání) zpráv, tudíž budete mít v Hey přístup k veškeré poště, která vám přijde na různé adresy, pokud jich používáte více.

hey-profile-1

Foto: Hey

V Hey jsou i profily včetně zpráv a příloh, které vám od nich byly zaslány

Teď ale konečně k tomu důležitému – proč se Hey může stát budoucností e-mailu. Na rozdíl od drtivé většiny ostatních schránek reflektuje to, co uživatel chce opravdu číst, což je jednou ze tří klíčových částí této služby. Zjednodušeně řečeno se vám do příchozí pošty, nazývané jako Imbox (Important Box), nedostanou e-maily od nikoho, koho nechcete, ale jen to důležité.

Vy si určíte, koho chcete číst

Hey toto opatření nazývá jako „first-time senders“ a do této skupiny řadí všechny, kteří se vám poprvé snaží zaslat zprávu. V bledě modré ikoně v levém horním rohu domovského rozhraní (respektive Imboxu) uvidíte počet lidí, jež se s vámi snaží spojit. Po rozkliknutí se ihned dostanete do tzv. Screeneru, kde si určíte, od jakého odesílatele chcete zprávu nadále přijímat.

Lze to brát jako takový filtr. Vstup pochopitelně nechcete zablokovat šéfovi, kolegům v práci nebo rodině, ale pokud vás neustále otravuje nigerijský princ nebo prodavač vysavačů, víte, co máte dělat. Ve Screeneru pak zvolíte buď „Yes“, nebo „No“ – a je hotovo.

hey-the-screener-1

Foto: Hey

The Screener, místo, odkud určíte, kdo vám „může“ psát

Podobnost se složkou s nevyžádanou poštou tady samozřejmě je, ale přístup je odlišný. Neřeší to za vás automaticky robot, ale vy sami. V tom tkví hlavní výhoda. Nějakou chvíli potrvá, než si všechny přístupy do vašeho Imboxu nastavíte, ale jakmile to uděláte, odpadne vám řada starostí a příchozí pošta se výrazně vyčistí.

Hey přistupuje jinak také k e-mailům, které jsou nepřečtené. Dejme tomu, že jich máte třeba třicet a nechcete rozklikávat jeden po druhým. Využijete proto funkci Read Together, která je v Imboxu v pravém horním rohu u zpráv k přečtení, a rázem se vám rozbalí všechny e-maily pod sebou. Pak kurzorem nebo prstem scrollujete, čtete a náležitě reagujete.

Ovládněte tematické škatulky

Pokud používáte e-mail opravdu ve velkém, pravděpodobně „štítkujete“. Jeden štítek pro urgentní věci, druhý pro ne tak časově závislé zprávy, třetí pro konkrétní divize ve firmě a tak podobně. To pochopitelně můžete dělat i v Hey a k tomu využívat předpřipravené sekce, které filtrují zprávy do speciálních škatulek – The Feed, Paper Trail a Set Aside.

Každé z těchto okének má jiný důvod a rychle si zvyknete, jak je používat. I pomocí klávesových zkratek totiž můžete příchozí zprávy na jedno kliknutí jednoduše zařazovat. Například The Feed můžete využívat pro e-maily, jež mají newsletterový charakter. Do Paper Trailu pak hodíte všechny zprávy informující o fakturách, účtenkách a podobně a Set Aside může sloužit pro rychlý přístup ke zprávám, které si chcete uchovat na další použití.

replyfocus-hey

Foto: Hey

Focus & Reply pro zrychlení odpovědí

V případě, že vám často chodí důležité přílohy (ať už textové dokumenty nebo fotky), zamilujete si sekci All Files, kde se veškeré přílohy automaticky řadí, tudíž se k nim dostanete hned a nemusíte procházet samotné zprávy. Zajímavý přístup klade Hey také k vašim chystaným odpovědím. Alespoň v případě, že si danou zprávu odložíte k pozdější reakci do sekce Reply Later.

musk-shorts

Přečtěte si takéShortujte naše akcie, jak chcete, ale Tesla dál boří rekordy. Elon Musk začal prodávat šortky na popíchnutí investorůShortujte naše akcie, jak chcete, ale Tesla dál boří rekordy. Elon Musk začal prodávat šortky na popíchnutí investorů

Jakmile tak učiníte a za pár dní se rozhodnete, že chcete všechny zprávy odbavit najednou, zobrazí se vám příchozí zpráva v levém panelu a textové pole odpovědi v panelu napravo, což minimálně u mě dost zvýšilo produktivitu a urychlilo odepisování. Hned jsem zapomněl na šílená vlákna, kde musíte scrollovat, abyste zjistili, na co vlastně odpovídáte – tady vše uvidíte pěkně pohromadě.

Užitečné ústřižky zpráv a nerušivý vzhled

Možná jde jen o můj subjektivní pohled na věc, ale kolikrát jste prohledávali stovky e-mailů jen proto, abyste našli třeba potvrzovací kód nebo jiný důležitý identifikátor? Já nesčetněkrát. Z toho důvodu mi funkce zvaná Clips udělala velkou radost, protože díky ní můžete jednoduše označit jakýkoliv text ve zprávě a kliknutím uložit do této záložky. Pak k těmto útržkům můžete přistupovat stejně jako k přílohám – rychle a na jednom místě.

Podobných vychytávek je v Hey spousta a osobně si myslím, že pro řadu lidí, kteří chtějí změnit svůj přístup k e-mailové komunikaci, může jít o skvělou službu. Napomáhá tomu i jednoduchý design, v němž se po pár minutách zorientuje opravdu každý. Nehledě na to, že máte skoro na každou akci klávesovou zkratku.

reply-later-hey-1

Foto: Hey

Reply Later nabízí i rychlý přístup přímo z Imboxu

Nutno podotknout, že lidé z Basecampu udělali velký kus práce. Hey působí jako moderní a zároveň seriózní nástroj, na druhou stranu není zadarmo. I když máte první dva týdny používání zcela zdarma bez nutnosti zadávání čísla platební karty, předplatné na celý rok vychází na necelých 2 500 korun (99 dolarů).

Můžu vám však říct, že během úvodních čtrnácti dní velmi dobře zjistíte, zda je tato služba pro vás, a pak bude rozhodování snazší. Nejde o žádnou horentní sumu (o to víc, když se rozpočítá na jednotlivé měsíce), ale i tak to může být pro některé klíčový faktor. Pokud se však rozhodnete Hey využívat, s velkou pravděpodobností vám změní pohled na e-mail jako takový. Jak se totiž ukazuje, elektronická pošta nemusí být nudná.

hey-telefon

Foto: Hey.com/CzechCrunch

Mobilní rozhraní aplikace Hey