Pavel Šíma z Roivenue: Startupy žijí v pokřivené realitě aneb jak jsem spadl na úplné dno, zase se zvedl a hodně se naučil
Pavel Šíma, CEO startupu Roivenue
Pavel Šíma začátkem roku 2018 zakládal startup Roivenue (který předtím fungoval pod hlavičkou jiné agentury) a rozhodl se dobýt svět s nástrojem, který pomocí algoritmů umělé inteligence vyhodnocuje investice do veškerých marketingových kanálů.
Firma od svých začátků rychle rostla, získala investici v desítkách milionů korun, ale pak přišel zlom. Roivenue nedokázalo naplnit sliby o zahraniční expanzi, rychle pálilo peníze a ztrácelo důvěru svých investorů.
Pavel Šíma o nelehkém období, ve kterém si sáhl na dno, ale i následném vzpamatování se a zkušenostech s těmito pocity napsal blog, který s jeho svolením v českém překladu publikujeme i u nás na CzechCrunchi.
***
V roce 2016 jsem dobrovolně odešel ze skvěle placené pozice a rozhodl se jít budovat startup. Všechny své ostatní aktivity jsem omezil – přestal jsem produkovat podcasty, promovat knihu či dělat jinou práci na volné noze – a naplno jsem se vrhl do nové mise: postavit miliardovou společnost (v korunách).
Nejen, že jsem spálil všechny mosty a vsadil vše na jednu kartu, ale zároveň jsem se osobně zadlužil částkou vysoce přesahující milion korun, abych mohl financovat mladou a křehkou firmu. V té době vše nasvědčovalo tomu, že to stojí za to.
Bylo to vzrušující, nové a hlavně to byla velká challenge. Během prvních let počet klientů, kolegů i tržeb neustále rostl, svět si nás začal všímat, podepisovali jsme smlouvy s velkými značkami, získali ocenění a navíc jsme naraisovali spoustu peněz.
Vše bylo jako v pohádce s jednorožci. Pak se to změnilo
S čerstvou investicí v zádech jsem cítil jsem, že nebyl čas ztrácet čas, a ihned po naraisování v září 2018 jsem firmu tlačil do mezinárodní expanze. V mžiku oka se nám zdvojnásobil tým, najali jsme seniorní (čti drahé) manažery a lokální londýnský (čti ještě dražší) obchodní tým, abychom mohli rychle obsadit britský trh.
Pro podporu obchodu jsem často létal do Londýna, běžně jsem pendloval tam a zpět – ráno let do Londýna, během dne dvě schůzky s potenciálními klienty a v noci zpátky do Prahy. Létání s nízkonákladovkami je však často spojené se zpožděním, z domu jsem proto běžně odcházel před šestou ráno a vracel se v jednu v noci.
Každý volný okamžik jsem se snažil urvat pro odpovídání e-mailů – ve vlaku, na letišti, někdy i v taxíku po cestě domů. Hlava mi se kvůli tomu nedokázala nikdy vypnout a navzdory vyčerpání jsem pak nedokázal usnout. Někdy jsem svůj zpáteční let ani nestihl a musel tak nocovat v hotelu na letišti, jen abych šel další den do práce v Praze ve včerejší košili.
„Strach z nedostatku peněz a ocitnutí se na mizině rostl s každý den.“
Ve stejné době jsme se snažili vstoupit i na polský a rumunský trh. Jednou jsem během čtyř dnů stihl pokrýt lety Praha – Londýn – Varšava – Manchester – Bukurešť – Praha. Když ponecháme stranou získané míle frequent flyer, začalo mi šrotovat hlavou, jestli to pořád stojí za to ve dvě ráno přijet na hotel v Bukurešti a najít tam kolegu, který na mě čeká, abychom si mohli nacvičit prezentaci na zítřejší konferenci.
Miluju spánek a nenávidím brzké vstávání, takže jsem začal jet na náhradní baterky. Navíc se nám ani po šesti měsících od začátku britského dobrodružství nepodařilo získat žádného klienta.
Peníze mizely šíleným tempem. Některé měsíce jsme utratili třikrát až čtyřikrát více, než byly naše tržby. Začínaly se objevovat vážné obavy, že se nám nepodaří naplnit stanovené cíle pro získání další investiční tranše. Strach z nedostatku peněz a ocitnutí se na mizině rostl s každý den.
Ještě horší ale bylo napětí mezi spoluzakladateli s naprosto opačnými názory na to, co by měl produkt umět dělat a komu bychom jej měli prodávat. Někteří se chtěli zaměřit na korporace, další na středně velké firmy v e-commerce s markantně odlišnými představami o zákaznících a funkcionalitách produktu. Protože jsme se navzájem nedokázali dohodnout, ve firmě se začaly objevovat dva rivalitní tábory.