Válka kin a filmových studií končí. AMC a Universal uzavřeli historickou dohodu, filmy půjdou online po 17 dnech v kině
Premiéra filmu většinou znamená, že pokud ho chceme vidět, musíme vyrazit do kina. Ti, které novinka zase tak nezajímá, mohou velké plátno oželet a bez problémů si počkají, až se za půl roku objeví na fyzických nosičích nebo streamovacích službách. Tento model, fungující už mnoho desítek let, by se ale kvůli aktuální situaci mohl výrazně změnit. Přesněji – už se změnil a nová dohoda mezi kiny AMC a studiem Universal to formalizuje.
Vše začalo jen chvíli po tom, co Světová zdravotnická organizace šíření nemoci COVID-19 oficiálně označila za pandemii. Zvažovat návštěvu veřejných projekčních sálů se stalo neakceptovatelné, filmová studia ale nemohla jen tak přijít o příjmy a navíc ztratit všechny peníze investované do naplno rozjetých reklamních kampaní. A co teprve snímky, které se na plátnech objevily teprve nedávno.
Universal a několik dalších se proto rozhodli k bezprecedentnímu kroku a některé tituly zpřístupnili online jen pár týdnů po premiéře v kinech. Tituly jako Trollové: Světové turné pak na internetu rovnou debutovaly i přes to, že podobný způsob uvedení si studia klasicky nechávají pro méně lukrativní projekty. První díl Trollů přitom celosvětově vydělal 347 milionů dolarů.
Trollové: Světové turné, jejichž vypůjčení online vyšlo diváky na dvacet dolarů (necelých 450 korun), ale za pouhé tři týdny v příjmech překonali 100 milionů dolarů. Na jednu stranu důvodem pro to byl fakt, že lidé byli uvěznění doma a hledali něco, čím by zabavili svoje děti. Na druhou stranu se jednalo o první náznak potenciálních změn filmového průmyslu.
Reakce ze strany vedení Universalu na sebe nenechala dlouho čekat. Aniž by dlouze promýšlel všechny strany situace, ředitel NBCUniversal Jeff Shell deníku The Wall Street Journal rovnou řekl: „Výsledky Trollů: Světového turné překonaly naše očekávání a ukázaly funkceschopnost PVOD (prémiové video na vyžádání, pozn. red.). Jakmile se kina znovu otevřou, očekáváme uvádění filmů v obou formátech.“
Kina mají už mnoho desítek let exkluzivní distribuční práva na uváděné filmy, které platí alespoň 90 dnů. Na tomto nepříliš dlouhém časovém úseku je do velké míry založen jejich byznys, nemusí se totiž obávat konkurence a prakticky ani nepovoleného bezplatného šíření obsahu na internetu. Navíc se z návštěvy kina stává výraznější společenská událost než z prostého sledování filmu doma v obýváku, což také přispívá k ochotě diváků zaplatit.