Válka kin a filmových studií končí. AMC a Universal uzavřeli historickou dohodu, filmy půjdou online po 17 dnech v kině

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

rychle-zbesile9-1

Foto: CinemArt

Záběry z filmu Rychle a zběsile 9

0Zobrazit komentáře

Premiéra filmu většinou znamená, že pokud ho chceme vidět, musíme vyrazit do kina. Ti, které novinka zase tak nezajímá, mohou velké plátno oželet a bez problémů si počkají, až se za půl roku objeví na fyzických nosičích nebo streamovacích službách. Tento model, fungující už mnoho desítek let, by se ale kvůli aktuální situaci mohl výrazně změnit. Přesněji – už se změnil a nová dohoda mezi kiny AMC a studiem Universal to formalizuje.

Vše začalo jen chvíli po tom, co Světová zdravotnická organizace šíření nemoci COVID-19 oficiálně označila za pandemii. Zvažovat návštěvu veřejných projekčních sálů se stalo neakceptovatelné, filmová studia ale nemohla jen tak přijít o příjmy a navíc ztratit všechny peníze investované do naplno rozjetých reklamních kampaní. A co teprve snímky, které se na plátnech objevily teprve nedávno.

Universal a několik dalších se proto rozhodli k bezprecedentnímu kroku a některé tituly zpřístupnili online jen pár týdnů po premiéře v kinech. Tituly jako Trollové: Světové turné pak na internetu rovnou debutovaly i přes to, že podobný způsob uvedení si studia klasicky nechávají pro méně lukrativní projekty. První díl Trollů přitom celosvětově vydělal 347 milionů dolarů.

Trollové: Světové turné, jejichž vypůjčení online vyšlo diváky na dvacet dolarů (necelých 450 korun), ale za pouhé tři týdny v příjmech překonali 100 milionů dolarů. Na jednu stranu důvodem pro to byl fakt, že lidé byli uvěznění doma a hledali něco, čím by zabavili svoje děti. Na druhou stranu se jednalo o první náznak potenciálních změn filmového průmyslu.

trollsworldtour

Foto: CinemArt

Trollové: Světové turné za tři týdny na VOD utržili necelých 100 milionů dolarů

Reakce ze strany vedení Universalu na sebe nenechala dlouho čekat. Aniž by dlouze promýšlel všechny strany situace, ředitel NBCUniversal Jeff Shell deníku The Wall Street Journal rovnou řekl: „Výsledky Trollů: Světového turné překonaly naše očekávání a ukázaly funkceschopnost PVOD (prémiové video na vyžádání, pozn. red.). Jakmile se kina znovu otevřou, očekáváme uvádění filmů v obou formátech.“

Kina mají už mnoho desítek let exkluzivní distribuční práva na uváděné filmy, které platí alespoň 90 dnů. Na tomto nepříliš dlouhém časovém úseku je do velké míry založen jejich byznys, nemusí se totiž obávat konkurence a prakticky ani nepovoleného bezplatného šíření obsahu na internetu. Navíc se z návštěvy kina stává výraznější společenská událost než z prostého sledování filmu doma v obýváku, což také přispívá k ochotě diváků zaplatit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Obecně řečeno, kina a streamovací služby se v ideálním případě doplňují, jelikož obojí má jinou funkci i výhody. Další výrazné rozšíření dostupnosti obsahu by ale promítání na velkých plátnech mohlo ohrozit. Proto společnost AMC Theaters, provozovatel přibližně tisíce kin po celém světě, na Shellova slova rychle reagovala přímým útokem.

Její ředitel Adam Aaron poslal Universalu dopis popisující, že studio prohlášením svého vedení porušuje dohody s distributory a v kinech AMC se tak jeho projekty s okamžitou platností přestávají uvádět. Hlavní problém přitom měl spočívat v absenci jakékoliv dřívější konverzace mezi oběma stranami. Velký hollywoodský tvůrce prý oznámil změnu své distribuční strategie bez toho, aby se o tom nejdříve dohodlo se samotnými distributory.

Ředitel AMC Theaters Adam Aaron

Zároveň ovšem Aaron dodal, že je připraven o celé záležitosti vést civilizovanou diskuzi a přijít s řešením, které uspokojí všechny, od produkčních společností, přes kinaře až po diváky. A tak se o dva a půl měsíce později dozvídáme, že navrhovaná vyjednávání skutečně proběhla a vzešla z nich potenciálně revoluční dohoda: Universal bude v kinech řetězce AMC svoje projekty exkluzivně nabízet po dobu 17 dnů, načež je může nabídnout i online.

To znamená, že naprosto nová situace z letošního března se minimálně po dobu následujících několika let stane u filmů Universal Pictures a Focus Pictures, spadajících pod NBCUniversal, standardem.

karin-fuentes

Přečtěte si takéVe světě čísel. Karin Fuentesová chce digitalizovat účetnictví a nepřepočítala se, investoři již klepou na dveřeVe světě čísel. Karin Fuentesová chce digitalizovat účetnictví a nepřepočítala se, investoři již klepou na dveře

Ředitel AMC, který ještě nedávno nešetřil ostrými obviněními, k dohodě řekl: „AMC s nadšením přijímá tento, pro svůj průmysl nový, model, protože se podílí na celé ekonomické stránce této struktury a protože PVOD vytváří další potenciál pro zvýšenou ziskovost studií, což by mělo naopak vést k větší produkci kinofilmů.“ Dodal, že nové třítýdenní okno už tak typicky obsáhne většinu návštěvnosti projekcí.

Členka představenstva Universalu Donna Langleyová zase vyzdvihla aspekt flexibility nového řešení. Divákům podle ní přinese mnohem širší možnosti, jak snímky zhlédnout, aniž by kteroukoliv z platforem nutně ohrozila. „Zkušenost z kina je i nadále základním kamenem našeho byznysu,“ říká.

tenet-2

Foto: Vertical Ent.

Prvním blockbusterem v kinech bude zřejmě 28. srpna Tenet od Christophera Nolana

Zcela bezprecedentní dohoda bude v následujících letech jistě středem pozornosti celého filmového průmyslu, kdy budou studia i distributoři sledovat její úspěchy a možné problémy. Možná tak stojíme na přelomu nové éry, kdy kina skutečně budou jen pro velké premiéry, zatímco další distribuce se rychle rozšíří i jinam.

Velkou otázkou se také stává pozice Netflixu, který se kinaře už dlouho pokouší přesvědčit k podobnému řešení. Některé z jeho velkých projektů jako Irčan se kvůli neúspěšnosti snah na plátna téměř nedostaly.

Pokud se ale vrátíme k historické dohodě AMC a Universalu, hollywoodské studio na příští rok chystá trháky jako Rychle a zběsile 9, The Boss Baby 2, Jurassic World: Dominion, Minions: The Rise of Gru či The Forever Purge. Alespoň u některých z nich lze očekávat, že stále dodrží dřívější pravidlo 90 dnů pouze v kinech, právě blockbustery totiž ze sálů přinášejí hlavní část výdělků. Rychlejší uvedení online může výrazněji pomoci naopak menším filmům. Proto nová dohoda zdůrazňuje nejen zkrácení exkluzivity pro kina, ale také novou flexibilitu distribuce.

Spotify vyrostlo na 299 milionů posluchačů a dál posiluje podcasty. S exkluzivním pořadem přichází i Michelle Obamová

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

obama_podcast

Foto: Spotify/CzechCrunch

Michelle Obamová na Spotify spouští svůj exkluzivní podcast

0Zobrazit komentáře

Televizní streamovací služby v době globální karantény zaznamenaly zásadní zvýšení zájmu a nejinak tomu bylo u hudby. I když se může zdát, že je daný trh už poměrně nasycený, Spotify v posledním roce neustále sebevědomě roste. Za druhé čtvrtletí letošního roku vyrostlo na téměř 300 milionů posluchačů a nechystá se zpomalit. Naopak – do jeho nabídky originálních podcastů se připojuje samotná Michelle Obamová, někdejší první žena Spojených států.

První zpráva z ohlášení výsledků Spotify za období mezi březnem a červnem jako pozitivum překvapivě hlásí návrat k času strávenému poslechem z doby před pandemií. Na jednu stranu totiž stejně jako za normálního stavu přibývají noví uživatelé, na druhou mnoho lidí bez příjmů některé ze svých předplatných zrušili. Navíc místo aby poslouchali při práci nebo cestou vlakem, trávili čas doma před obrazovkami. Streamovací gigant proto v prvním letošním čtvrtletí zaznamenal mírné snížení doby, kterou lidé věnovali hudbě či podcastům.

Vedle toho se švédská společnost takřka ve všech ohledech pohybovala u horní hrany očekávání. Celkový počet uživatelů dosáhl 299 milionů, což znamená meziroční nárůst o 29 %, mezi čtvrtletími pak o 13 milionů. Celých 8 milionů z toho přitom zahrnuje placené posluchače (celkem jich je už 138 milionů). Pomoci dosáhnout na takové číslo mohl například nový typ předplatného Premium Duo pro páry a obecně dobře fungující byznys model kombinující bezplatnou verzi služby s reklamami a placené Premium s mnoha výhodami.

daniel-ek-spotify

Foto: Spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

Stejně optimistické jsou i výhledy Spotify. Očekává, že po uplynutí tří čtvrtin roku 2020 bude mít mezi 312 a 317 miliony uživatelů, z toho 140 až 144 milionů platících. Téměř identickou rychlost růstu předvídá pak také pro závěr roku. Výrazně se tak liší například oproti Netflixu, který v době nejstriktnějších opatření proti pandemii prosperoval, v následujících měsících ale očekává mnohem pomalejší expanzi.

Rychlý růst uživatelské základny ovšem pro Spotify neznamená nutně jen skvělé zprávy. Jak poznamenává magazín Variety, finanční výsledky ironicky zhoršil fakt, že se ve druhém čtvrtletí dobře dařilo akciím firmy. Výnos z jednoho prémiového předplatitele se tak meziročně snížil o 9 %. Celkové výnosy se přesto zvýšily o 13 % na 1,89 miliardy eur.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Velký vliv na pozitivní vývoj hodnoty akcií Spotify mělo ohlášení exkluzivní distribuce podcastu Joe Rogana. Z podcastů se tak vedle příjmů z předplatných prémiové verze služby a z reklamy u bezplatné  verze nyní už jasně formuje třetí hlavní zdroj peněz. V současnosti je poslouchá už více než pětina všech uživatelů služby, přičemž meziročně se toto množství zvyšuje prý v rámci tříciferných čísel.

Výrazné opření do podcastů, které se v posledních letech obecně těší stále většímu zájmu, Spotify ohlásilo loni s tím, že chce převzít trůn Applu. Následovalo několik mnohamilionových akvizicí a momentálně služba nabízí už více než 1,5 milionu pořadů, původních i od třetích stran. Dnes se navíc připojuje další obrovské jméno – Michelle Obamová.

spotify-podcast-barack-michelle-obama

Barack a Michelle Obamovi při nahrávání podcastu

The Michelle Obama Podcast si jako prvního hosta podle očekávání vybral předchozího prezidenta Spojených států Baracka Obamu. Při ohlášení spolupráce Spotify a firma Obamových Higher Ground ve společném prohlášení řekly, že nový pořad „posluchačům přinese ty nejupřímnější a nejosobnější rozhovory s někdejší první dámou“.

Tvůrci se prý nebojí být naprosto otevření a chtějí se zaměřit na témata, „na nichž záleží nejvíce“. Cílem je ve společnosti otevírat nové konverzace prostřednictvím osobních vztahů. „Takovým způsobem můžeme mezi sebou vybudovat vzájemné porozumění a empatii,“ říká Michelle. Mezi hosty se objeví například Marian a Craig Robinsonovi, komik Conan O’Brien, novinářka Michele Norrisová a další.