Česká adventura Attentat 1942 o životě v Protektorátu míří na mobily. Google ji však v některých zemích nechce vydat

attentat-19423

Foto: Charles Games

Attentat 1942 je nyní možné hrát i na mobilních zařízeních, ale ne ve všech zemích

0Zobrazit komentáře

Je 27. května roku 1942 a ospalé dopoledne v jedné z pražských ulic přeruší ohlušující výbuch. Právě došlo k naplnění cíle operace Anthropoid, tedy atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Spolu s tím však byly odstartovány události, které se do dějin našeho národa zapsaly temně rudým písmem.

O několik týdnů později byli atentátníci do posledního povražděni v kostele svatých Cyrila a Metoděje. Tímto ovšem nacistická odplata neskončila a nabrala zrůdných podob. Jeden německý život byl vykoupen tisícovkou dalších. Pokud byl do té doby život v tehdejším Protektorátu Čechy a Morava skličující a neveselý, po atentátu na Heydricha se jednalo o naprostou beznaděj.

Jak vypadal život obyčejných lidí v období plném represí, přibližuje česká adventura Attentat 1942. Ta pomocí dialogů, komiksových stripů a autentických historických záběrů přenáší hráče do minulého století a dává jim možnost vcítit se do pocitů osob, které nacistický teror zažily na vlastní kůži.

attentat-19421

Foto: Charles Games

Adventura přibližuje život obyčejných lidí v tehdejším Protektorátu

Hra vyšla poprvé už v roce 2017 a v přepracované verzi byla nově vydána po založení herního studia Charles Games. Herní studio Univerzity Karlovy se zaměřilo na potenciál hry nabídnout věrný historický zážitek i prostřednictvím mobilních platforem.

„Je to skvělá příležitost, jak rozšiřovat historické povědomí v atraktivním formátu. Hráči i herní kritici na Attentatu 1942 oceňují historickou věrnost, inovativní zpracování, které kombinuje videohru a vážné historické téma, jež stále rezonuje,“ říká projektový ředitel studia Charles Games Lukáš Kolek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Mobilní verze může oslovit ty, pro které je třeba klasická počítačová hra nepřístupná.Velká část Attentatu 1942 sestává z videomateriálů, mobilní zařízení jsou v tomto ohledu velmi pohodlná. Museli jsme vyladit ovládání, aby bylo pohodlné i na malých obrazovkách. Attentat 1942 jsme předělali tak, aby byl přístupný každému, bez ohledu na to, jakou zkušenost s hrami má,“ dodává hlavní programátor projektu Ondřej Paška

attentat-19422

Foto: Charles Games

Attentat 1942 si bere za cíl nejen pobavit, ale také vzdělávat

Hráči si tak nyní mohou hru oficiálně zahrát i na zařízeních s operačními systémy iOS a Android. Ovšem uživatelé zařízení s platformou od Googlu mohou narazit na problém. Google totiž odmítl hru v některých zemích umístit do svého obchodu s aplikacemi Google Play, což je pro studio po šestiměsíčním vývojovém snažení nemilé překvapení.

Podobnou situaci přitom museli řešit již s předchozími verzemi pro PC a Mac. V jejich případě se však podařilo vše vykomunikovat a hra se dokonce stala první hrou vydanou na německém trhu, která obsahuje nacistickou symboliku. Zda se to podaří i v případě mobilní verze, zatím není vůbec jasné. Trnem v oku, a důvodem proč hru není možné stahovat v Německu, Rakousku, Francii a Rusku, jsou pro Google patrně opět zmínky o nacismu.

herman-trask

Přečtěte si takéPandemie jako urychlovač digitalizace aneb jak v českých bankách pomáhali řešit stovky tisíc žádostí robotiPandemie jako urychlovač digitalizace aneb jak v českých bankách pomáhali řešit stovky tisíc žádostí roboti

Stejný problém, jako má Google, měl původně i Apple. „Poukázali jsme na kontext, ve kterém nacistickou tematiku zpracováváme, že opravdu o žádnou oslavu nacismu nejde. Apple naše vysvětlení po dodání doplňujících materiálů přijal, u Googlu jsme zatím neuspěli,“ přibližuje situaci Lukáš Kolek.

attentat-19424

Foto: Charles Games

Herním prvkem jsou i dialogy s pamětníky

Pro magazín Lupa.cz Kolek uvedl, že pro studio se jedná o nepříjemnost z toho důvodu, že hráči z Německa jsou pro titul klíčoví. Díky tomu, že Německo patří ke státům, kde se hře daří nejvíce, je celá věc problematická jednak z hlediska financí, ovšem pro studio tkví hlavní problém ještě někde trochu jinde.

„Celá věc má pro nás i morální rovinu. Německo je náš soused, kulturně blízká země, s níž sdílíme obrovskou část historie. O ní je taky Attentat 1942 i jeho pokračování Svoboda 1945. Bylo by proto velmi nešťastné, kdyby Attentat 1942 na tamním trhu dostupný nebyl,“ řekl pro Lupu Lukáš Kolek. 

Celá záležitost by nyní měla být v jednání i s českým zastoupením Googlu. Jak ovšem pro CzechCrunch prozrazuje Ondřej Trhoň, další osoba stojící za Attentat 1942, zatím není jisté skoro nic. „S Googlem jsme v kontaktu už několik týdnů, ale dosud nemáme žádnou jistotu – do teď ani nevíme, co přesně na Attentatu 1942 vadilo. Nevzdáváme to, ale nic konkrétnějšího ani sami nevíme.“

Hráči, kteří již měli možnost hru vyzkoušet a jsou z ní nadšení, se mohou těšit na její volné pokračování v podobě již zmiňovaného titulu Svoboda 1945. Děj hry se bude odehrávat v česko-německém pohraničí a zpracovávat události týkající se konce války, včetně odsunu německého obyvatelstva nebo nástupu komunismu.

„V delším horizontu pak připravujeme fantaskní adventuru Legenda o ptačím duchovi, inspirovanou světem Roberta Holdstocka. Víc odhalíme brzy. Oba projekty budou dostupné mimo PC a Mac i na mobilní platformy,“ uzavírá Ondřej Trhoň.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Remake české herní klasiky Mafia se ukazuje v prvním gameplay traileru. Úžasnou grafiku doplňují další čeští dabéři

mafia-remakex

Foto: 2K

Remake prvního dílu české herní klasiky Mafia

0Zobrazit komentáře

Do vydání remaku prvního dílu kultovní herní série Mafia, která původně pochází z rukou českých vývojářů v čele s Danielem Vávrou, zbývají přibližně dva měsíce a studio postupně uvolňuje další informace, které mají hráče nalákat. Mezi nimi je potvrzení dalších českých dabérů, kompletní obsazení anglického dabingu, kde byli herci a herečky navíc využiti pro nasnímání pohybů postav, ale také je tu první trailer přímo z hraní hry, takzvaný gameplay.

Ten měl sice původně vyjít dnes až v 17 hodin, ale na internet téměř patnáctiminutové video, které popisuje hlavní rozdíly mezi původní a nově předělanou hrou, uniklo již nyní. Tvůrci ze studia Hangar 13, ve kterém pracuje i množství českých vývojářů a designérů, to rozhodně nemají jednoduché, protože se rozhodli předělat hru, která se považuje za klenot českého herního průmyslu a kterou ocenili i ve světě.

Nakonec remake první Mafie znamená, že se předělávají nejen jednotlivé postavy, jejich pohyby, dabing ve všech jazycích nebo celý orchestrální soundtrack, jež se znovu nahrává v Česku, ale také se rozšiřuje původní příběh, přidávají se vedlejší mise, nová vozidla včetně motorek a zbraně. Celé město tak nějak více žije a fyzika je na vyšší úrovni díky využití enginu z třetího dílu Mafie. Ostatně posuďte sami:

Video přímo ze hry zachycuje hlavní vizuální rozdíly mezi původní i novou hrou. Provádí úryvky nejzásadnějších částí, včetně jedné celé mise „Výlet do přírody“, kterou máme v paměti, ještě když na nás poprvé před 18 lety vykoukla hra od původního studia Illusion Softworks. Tehdy oslnila novátorským přístupem i vyladěným dabingem, do kterého se připojili Marek Vašut, Petr Rychlý, Libor Hruška, Luděk Čtvrtlík nebo Antonín Molčík.

Většina z nich potvrdila roli i v nově předělaném dabingu, který od prvního ohlášení remaku rozhodně nebyl jistotou. Do role Paulieho byl tak znovu posazen Petr Rychlý, hlavní postavu Tommyho Angela namluví Marek Vašut, třetí z hlavních postav, Sama, pak opět Luděk Čtvrtlík, ale změny proběhly u některých dalších postav.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dona Salieriho nadabuje Marcel Vašinka a Sáru Lucie Pernetová, Detektiva Normana, který sbírá příběh o historii rodiny od Tommyho, bude znovu dabovat Alexej Pyško a rodinného právníka Franka Dalimil Klapka. Vývojáři z Hangar 13 chtěli přitom zachytit nejen hlavní příběhovou linii, ale také osudy vedlejších postav, kterým se v původní hře nedostávalo tolik prostoru.

Přitom například zmíněná Sára, do které se Tommy Angelo zamiluje a později si ji i vezme, hraje v příběhu naprosto klíčovou roli. „Chceme nabídnout větší vhled do vedlejších postav, jde o klíčovou složku tohoto dodatečného kontextu, který hlouběji vykresluje lidi v Tommyho životě, aby jeho příběh působil realističtěji,“ říká prezident a komerční ředitel Hangar 13 Haden Blackman.

mafia-family

Foto: 2K

Ilustrace k novému remaku prvního dílu Mafie

„V originálu je Sarah předmětem Tommyho milostného zájmu, ale moc času na obrazovce nestráví. Chtěli jsme, aby se objevila častěji, abyste lépe chápali, koho se Tommy snaží od počátku chránit. Z originálu jsme věděli, že Sarah je dcera Salieriho barmana Luigiho, takže nám dávalo smysl, aby pomáhala kolem baru. Díky tomu ji můžeme představit už dřív a ukázat, že do určité míry chápe, co Tommy dělá,“ doplňuje Blackman.

Velkou práci si mělo studio dát také s rozšířením kontextu na různé další postavy, které se na první pohled nemusí zdát tak důležité, ale hrají zásadní roli v příběhu před Tommym Angelem, stejně jako po něm. Konec konců každá z dalších her trilogie na sebe určitým způsobem navazuje. I proto se studio rozhodlo jedničku předělat kompletně, zatímco druhý a třetí díl vychází pouze v remasterované a rozšířené verzi a je již nějakou dobu k dispozici.

spotify-videopodcast

Přečtěte si takéNa Spotify už lze přehrávat podcasty i s videem. Švédové chtějí zaútočit na YouTube a připravují se na Joea RoganaNa Spotify už lze přehrávat podcasty i s videem. Švédové chtějí zaútočit na YouTube a připravují se na Joea Rogana

Podstatnou roli v takovém zážitku hraje právě dabing. Hlavní i vedlejší postavy vypadají oproti původní hře trochu odlišně – i proto, že museli v Hangar 13 najít reálné herce, které je nadabují v originální angličtině, ale také jim dají tvář v rámci motion capture. Takové natáčení podle Nicole Sandovalové, která má na starosti snímání pohybu v Hangar 13, trvalo zhruba dva a půl měsíce.

mafia-remake2

Foto: 2K

Dvě hlavní postavy první Mafie – Paulie a Tommy Angelo

Všichni herci a herečky navíc během natáčení byli dopraveni do brněnských kanceláří studia, aby jim mohli naskenovat obličeje a převést do digitální podoby. Podstatnou roli měli i dabéři civilistů na ulici, kteří se nově více baví o aktuálních událostech 30. let minulého století, aby celé město působilo ještě více autenticky a jako pravý americký Středozápad tehdejší doby.

Remake první Mafie vyjde 25. září na PC, PlayStation 4 a Xbox One. Studio ho vydá jak samostatně, tak jako součást balíčku celé trilogie s názvem Mafia: Trilogy, kde budou všechny tři díly v předělaném hávu.