Český konverzační robot z ČVUT opět uspěl v prestižní soutěži Amazonu. Za bronz si odnáší přes milion korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

amazon-alexa-prize

Foto: Jiří Ryszawy/ČVUT

Český tým, který na ČVUT pod vedením Jana Šedivého vyvíjí chatbot Alquist

0Zobrazit komentáře

Vytvořit konverzačního robota, který bude s lidmi schopný vést souvislé a zábavné rozhovory třeba o filmech, sportu nebo hudbě v průměru alespoň dvacet minut. Takový je cíl soutěže Alexa Prize, kterou od roku 2016 organizuje technologický gigant Amazon a vítěznému týmu udělí hlavní cenu v podobě jednoho milionu dolarů, tedy zhruba 22 milionů korun.

Splnit zadání se během tří posledních ročníků nikomu nepodařilo, ovšem několik univerzit se k dosažení tohoto cíle blíží a mezi nejúspěšnější týmy se již potřetí probojoval chatbot Alquist z dílny studentů pražské ČVUT pod vedením Jana Šedivého z Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC).

Alquist tentokrát obsadil bronzovou příčku, za což získal finanční ocenění ve výši 50 tisíc dolarů, přibližně 1,1 milionu korun. V předchozích dvou letech obsadil tým z ČVUT dvakrát druhé místo. Vítězem letošního ročníku se stal tým z americké Emory University s výhrou půl milionu dolarů, stříbrnou pozici pak obsadil tým ze Stanford University a odměnou 100 tisíc dolarů.

alquist

Foto: Jiří Ryszawy/ČVUT

Český tým, který na ČVUT vyvíjí chatbot Alquist, se opět utkal v soutěži Amazon Alexa Prize

„Máme obrovskou radost, že i při stále rostoucí konkurenci se Alquist opět umístil na stupních vítězů,“ pochvaluje si Jan Pichl, studentský vedoucí týmu, který doplňují Petr Marek, Jakub Konrád, Petr Lorenc a Van Duy Ta.

Bot Alquist, postavený na algoritmech zpracování přirozeného jazyka a konverzační umělé inteligence, dokáže s uživatelem mluvit o širokém spektru témat, jako jsou celebrity, sporty, filmy či aktuální dění. Informace přitom využívá z internetu a doplňujících znalostních databází.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Letošní ročník byl poměrně specifický – značnou část soutěže jsme byli nuceni pracovat z domova,“ popisuje devětadvacetiletý Pichl. „Báli jsme se, že to zkomplikuje týmovou spolupráci a zpomalí celkový vývoj našeho bota. Celý tým však situaci zvládl na výbornou a práce na dálku byla nakonec srovnatelně efektivní.“

Ještě v červenci loňského roku Amazon do letošního ročníku Alexa Prize vybral deset univerzitních týmů, ze kterých se jen pět probojovalo do semifinále. Během něj zákazníci vedli více než 793 tisíc konverzací s roboty, které dohromady zabraly 19 tisíc hodin chatu a na základě výsledků bylo rozhodnuto o vítězích.

Závratná rychlost Mach 3 a motory Rolls-Royce. Nadzvukový letoun Virgin Galactic chce navázat na odkaz Concordu

nadzvukovy-letoun-virgin-galactic1

Foto: Virgin Galactic

Nově představená koncepce nadzvukového letounu Virgin Galactic

0Zobrazit komentáře

Když 25. června roku 2000 zahltily nadzvukový Concorde při startu plameny, ve kterých zemřelo všech 109 osob na palubě, začal mít sen o překonávání oceánů za několik málo hodin trhliny, které se již nepodařilo zacelit. Concorde bojoval o svůj život ještě další tři roky, než přišlo definitivní rozhodnutí o uzemnění všech letounů tohoto typu. Tam, kde Concorde skončil, chce nyní pokračovat Virgin Galactic. Pomocníkem by mu v tom měl být nový nadzvukový letoun, který míří skutečně vysoko.

Zažít let s Virgin Galactic by za několik let mohlo znamenat skutečně velké dobrodružství. To se bude odehrávat buď mezi hvězdami, nebo vysoko nad oblaky ve vysokých rychlostech. Ke svému programu vesmírné turistiky chce totiž Richard Branson, zakladatel Virgin Galactic, již brzy připojit i komerční leteckou dopravu v nadzvukových rychlostech.

concorde

Concorde byl ve své době skutečným králem nebes

K vývoji vesmírné lodi VSS Unity, která bude vynášet turisty mimo atmosféru v maximálním možném komfortu, Virgin Galactic přidává i vývoj nadzvukového letounu. Ten by měl pasažérům přinést možnost cestování v rychlostech až třikrát přesahujících rychlost zvuku, tedy přibližně 3 675 kilometrů v hodině.

Mělo by se tak jednat o lety podstatně rychlejší, než které si mohli vychutnávat pasažéři původního Concordu. Ten byl totiž schopen dosahovat maximální rychlosti Mach 2, tedy asi 2 450 kilometrů za hodinu.

Spolu s představením podoby koncepčního letadla výstředního miliardáře Virgin Galactic také oznámil nové strategické partnerství s výrobcem letadlových motorů Rolls-Royce. Právě tato britská legenda stála i za původními proudovými motory Rolls-Royce/Smecma Olympus 593 dodávanými Concordu.

nadzvukovy-letoun-virgin-galactic2

Foto: Virgin Galactic

Design letounu se pohybuje na hranici klasického přepravního letadla a raketoplánu

Motory od Rolls-Roycu chce u svého letounu používat i společnost Boom Supersonic, která se taktéž chystá přispět ke zmrtvýchvstání nadzvukového cestování vzduchem. Postarat by se o to měl její komerční letoun Overture, který má ambice začít přepravovat první pasažéry již za deset let. Rolls-Royce by se tak mohl stát hegemonem v oblasti komerčního létání nad rychlostí zvuku. Jak budou jeho pohonné jednotky fungovat, by měl ještě v tomto roce začít testovat prototyp Boom XB-1.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Extrémní rychlost ovšem nebude jedinou specialitou, kterou letoun od Virgin Galactic nabídne. Stroj, jehož koncepční design se pohybuje na hraně tradičního přepravního letadla a raketoplánu, by měl své lety vykonávat v extrémních výškách přesahujících 18 288 metrů nad zemským povrchem, čímž opět překonává francouzskou legendu nadzvukového cestování, která se nad tuto výšku nikdy nedostala.

Podle aktuálních plánů by měl letoun nabízet kapacitu pro přepravu 9 až 19 cestujících, kteří na palubě naleznou komfort a služby odpovídající standardu první či byznys třídy. To je také důvod, proč se společnost, jejíž akcie si v nedávné době zažily vlastní pohádkový let (nyní jsou ale o několik desítek procent níže), spojila s těmi nejpovolanějšími, co se letů v extrémních výškách týče. S odborníky z NASA, se kterými spolupracuje od května tohoto roku, bude řešit vše potřebné pro co nejplynulejší let.

nadzvukovy-letoun-virgin-galactic3

Foto: Virgin Galactic

Celý vývoj je prozatím v začátcích. V příští fázi se chce společnost zaměřit na hledání vhodných materiálů, vývoj konstrukce i snižování tepelných ztrát, hluku a emisí letounu

Pomoci by jim mohl i ten fakt, že NASA spolupracuje se společností Lockheed Martin na vlastním prototypu nadzvukového letounu X-59. Stejně jako tato vesmírná agentura chce i Virgin Galactic inspirovat svým vývojem celý letecký průmysl a dokázat, že vysoce nadzvukové letouny by rozhodně neměly skončit v propadlišti dějin. Proto Virgin ve svém vývoji vidí spouštěč změn, které mohou přispět k udržitelnějším změnám. S tím je spojena i snaha pohánět letoun ekologickým palivem nové generace, které má k oné udržitelnosti výrazně přispět.

Aby se tak mohlo stát v co možná nejkratší době, nesmí si Virgin Galactic dovolit podobné přešlapy jako ten z letošního května, kdy při startu jeho upraveného Boeingu 747-400, který má za úkol vynášet do vesmíru satelity, selhala nosná raketa. S každým podobným incidentem, kterých se v historii značky odehrálo více, se ony průlomové změny spíše odsouvají do neznáma, přičemž hlad po vyšší rychlosti a objevování nových dálek je čím dál silnější.