Neprůstřelná okna a tělo z karbonu. Luxusní turecká jachta Mazu 82 je plavidlem podle vkusu Batmana

jachta8-min

Foto: Mazu Yachts

Mazu 82 je unikátní plavidlo, která má na trhu jen minimální konkurenci

0Zobrazit komentáře

Léto je v plném proudu a s ním i jachtařská sezóna. Evropské přístavy proto zaplnily bělostné plachty plachetnic a hřmící motory motorových jacht. Někde mezi nimi se prohání také jachta Mazu 82, která se ovšem od ostatních plavidel dost zásadně liší. Díky svému temnému vzhledu, ostrým liniím a neprůstřelným parametrům totiž působí, jako by se v turecké Antalyi rozhodl strávit dovolenou samotný Batman.

Turečtí konstruktéři pojali celý projekt Mazu 82 jako demonstraci nejmodernějších technologií, které lze u jachty aplikovat. Pětadvacet metrů dlouhé plavidlo bylo od začátku stavěno pro zdolávání vysokých rychlostí. Za tímto účelem může být jachta vybavena různými motorizacemi, přičemž ta nejvýkonnější, obsahující trojici motorů Volvo Penta IPS 1350, nabízí výkon 3 tisíce koní. Plavidlo je díky nim schopno prostupovat mořskými vlnami rychlostí až 40 uzlů, tedy asi 74 km/h.

Této rychlosti by ovšem nebylo možné dosáhnout, pokud by byla loď vyrobena ze standardních materiálů. V případě Mazu 82 se však bavíme o plavidlu, jehož lodní sendvičová konstrukce je vyrobena z uhlíkového kompozitu. Je tedy dostatečně lehká a zároveň odolná.

jachta12-min

Foto: Mazu Yachts

Temná barva je odkazem na uhlíková vlákna tvořící tělo jachty

jachta10-min

Foto: Mazu Yachts

Jachta nabízí vše, co je potřeba pro plavbu plnou luxusu

Paluba nese prosklený velín, který vyvolává mnoho otázek. Je jasné, že jachta je určena pro tu nejnáročnější klientelu, ovšem prosklení palubního kokpitu, které tvoří velké skleněné tabule o tloušťce 22 milimetrů. Jednotlivé skleněné vrstvy tabulí jsou navíc prokládány vrstvou polyvinyl butylaru. Důvod? Výrobce potřeboval zajistit neprůstřelnost oken. Majitelé tak nemusí mít strach, že by je na moři ohrozila jakákoliv, byť jen zbloudilá, kulka.

Apartmán na moři

Pokud si odmyslíme neprůstřelné prvky, kompozitní materiály a batmanovský vzhled, je Mazu 82 vcelku typickou luxusní jachtou. Hned za kapitánským můstkem se nachází salonek nabízející příjemné posezení v polstrovaných sedačkách či audiovizuální požitek z velké obrazovky a reprosoustavy. Díky takovému vybavení se může vrchní paluba okamžitě proměnit na místo plné zábavy prošpikované sluncem, mořskou solí a špetkou alkoholu, který je dostupný v přítomném minibaru.

jachta3-min

Foto: Mazu Yachts

Prosklené prvky vnášejí na palubu maximum světla. V případě potřeby lze střechu zatáhnout

jachta4-min

Foto: Mazu Yachts

Vnitřní salónek

Okolo minibaru se dá z vrchní paluby sejít do podpalubí. To nabízí útulný obývací pokoj s dostatečně velkou plochou obrazovkou na jedné straně a kompaktní kuchyní na straně druhé. Hlouběji v trupu lodi se nachází neméně příjemná hlavní ložnice a také ložnice pro hosty, případně pro posádku nebo osobní bodyguardy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Interiér má na svědomí nezávislý návrhář, který se netají tím, že vycházel z koncepce klasických bytových jednotek. Proto prý loď nabízí nábytek stojící v prostoru, dřevo, přírodní kůži a detaily laděné do bronzové barvy. Atmosféru interiéru doplňuje osvětlení, díky kterému se lze po lodi pohybovat stejně dobře v noci jako ve dne.

jachta1-min

Foto: Mazu Yachts

Ložnice uvnitř jachty

Posledním využitelným prostorem je záď lodi, která se schodovitě svažuje v podstatě až do moře. Schody vedoucí z vrchní paluby nabízejí dostatek prostoru, aby si na nich mohli pasažéři pohodlně posedět či poležet. Pokud by bylo povalování po palubě pod jejich úroveň, mohou využít malé pohovky ve spodní části, na kterou navazují dřevěné schůdky vedoucí na plovoucí platformu. Z té se dá sestoupit přímo do vody.

Novinku z produkce Mazu Yachts si již převzal první majitel, který chce jachtu využívat jako svůj nový domov a kancelář. Loď chce tímto způsobem využívat proto, aby se mohl držet co nejdál od problémů způsobených současnou celosvětovou pandemií. Palivové nádrže o objemu 4,5 tisíce litrů by mu měly v jeho snaze vystačit na plavbu dlouhou přibližně 741 kilometrů. Jméno majitele prozrazeno nebylo, Bruce Wayne je tedy stále ve hře.

jachta2-min

Foto: Mazu Yachts

Vrchní paluba nabízí prostor pro odpočinek

jachta7-min

Foto: Mazu Yachts

Palubu lze proměnit i v malé soukromé kino

jachta6-min

Foto: Mazu Yachts

Kapitánský můstek

Z hvězdy oboru až za mříže. Inženýr ukradl Googlu data o samořiditelných autech a jde i s miliardovým trestem do vězení

levandowski

Foto: Otto

Anthony Levandowski jde za krádež dat do vězení

0Zobrazit komentáře

„Tohle je největší krádež obchodního tajemství, jakou jsem kdy viděl,“ prohlásil soudce William Alsup. „Nešlo o nic malého. Bylo to obří.“ Americký soudce mluví o případu Anthonyho Levandowského, kdysi hvězdného inženýra, který chtěl vývojem samořiditelných aut změnit svět. Jenže pak vynesl ze startupu Waymo, který patří Googlu, tajné dokumenty a teď za to musí do vězení.

Když děti ve škole probíraly fakt, že krást se nemá, Anthony Levandowski zřejmě chyběl, nebo si jen zkrátka jedno z biblických přikázání nevzal příliš k srdci. Odměnou se mu za to má stát 18 měsíců strávených za mřížemi, které jsou vyvrcholením velkého sporu, ve kterém vedle Levandowského figurovali technologičtí giganti Uber a Google. Právě u nich totiž čtyřicetiletý inženýr působil.

Pro lepší pochopení celého případu se musíme vrátit o několik let zpět, do doby, kdy si Levandowski užíval přízně Googlu a velkých odměn v jeho dceřiné společnosti Waymo, která vyvíjí autonomní auta. Levandowski však nebyl pod křídly Googlu zcela spokojený. Vadil mu především pomalý vývoj autonomních technologií, a proto se po sedmi letech práce na projektu a 127 milionech dolarů získaných na odměnách rozhodl v roce 2016 svůj technický potenciál uplatnit ve vlastním startupu pojmenovaném Otto.

waymo-one2

Foto: Waymo

Samořiditelné auto projektu Waymo

V tento moment přichází na scénu Uber, o kterém bylo všeobecně známo, že je v oblasti autonomních technologií velice zainteresován. Zaujal jej i Levandowského nový startup, který si dal za cíl co nejrychleji vyvinout autonomní tahač. A to natolik, že se jej Uber rozhodl po osmi měsících od založení za 600 milionů dolarů odkoupit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak se ovšem ukázalo, Otto nestál jen na základech budovaných samotným Levandowskim a dalšími spoluzakladateli, kteří přišli rovněž z Googlu, jako byl Lio Ron, Claire Delaunay či Don Burnett. Jeho stavební kameny byly prokládány pojivem značky Google, aniž by o tom měl technologický gigant z Mountain View sebemenší tušení.

Loupežník se Silicon Valley

Vše začalo u zaměstnanců Googlu, které měl Anthony Lewandowski přetáhnout k sobě za využití nekalých praktik. Na základě tohoto obvinění bylo již dříve Levadowskému uloženo zaplatit Waymu více než 4 miliardy korun, které zhruba kopírují zmíněné bonusy, jež Google svému hvězdnému zaměstnanci tehdy vyplácel. I přes své značné jmění nebyl Levandowski schopen tak vysokou částku uhradit, a proto požádal soud o ochranu před bankrotem.

anthony-levandowski

Foto: Kaxelrod/Wikimedia

Expert na samořiditelná auta Anthony Levandowski

Jenže podle Wayma bylo lovení jeho zaměstnanců jen špičkou ledovce. Divize Googlu byla přesvědčena o tom, že Levandowski při svém odchodu ze společnosti zapomněl při vracení klíčů od budovy odevzdat také přibližně 14 tisíc vysoce důvěrných souborů týkajících se autonomních technologií, což je předmětem druhé žaloby.

„Krádež obchodních tajemství týkajících se autonomních technologií byla pro Waymo nesmírně problematická a škodlivá. Představovala zradu a následky by pravděpodobně byly ještě závažnější, kdyby vše nebylo odhaleno,“ uvedl mluvčí Waymo ve svém vyjádření, jak informoval magazín TechCrunch.

havryluk-alza

Přečtěte si takéAlza může růst o 100 % ročně. Je jen naše nedokonalost, že tomu tak není, říká Havryluk. Z krize umíme vyjít jako vítězAlza může růst o 100 % ročně. Je jen naše nedokonalost, že tomu tak není, říká Havryluk. Z krize umíme vyjít jako vítěz

Ve snaze co nejvíce zmírnit následky svých loupežných činů Levandowski došel se soudem k dohodě, v rámci které se u obvinění z 33 případů krádeže doznal jen k jediné a zbytek byl smeten ze stolu. Na základě tohoto doznání a dost možná i faktu, že je Levandowski skutečně jedinečnou osobou ve svém oboru, na což soudce během líčení několikrát poukázal, mu byl nyní vyměřen trest „pouhých“ 18 měsíců pobytu za mřížemi.

„Tři a půl roku jsem byl nucen vyrovnávat se s tím, co jsem udělal. Chci se omluvit svým kolegům z Googlu za zrazení jejich důvěry a celé mé rodině za cenu, kterou zaplatili a nadále musí platit za mé činy,“ vyjádřil se k celé situaci Levandowski.

76A8BDA0-67B1-4833-BE63-1789C26E518D

Testovací samořídící vozidla Uberu

Původně mu přitom hrozila až desetiletá sazba, jak informoval Bloomberg. Spolu s tím má navíc Levandowski zaplatit Waymu částku ve výši 756 tisíc dolarů a uhradit pokutu ve výši 95 tisíc dolarů, což v přepočtu dohromady činí téměř 19 milionů korun. Ty se tak přičítají ke zmíněné čtyřimiliardové sumě, u které stále není jasné, kdo ji má vlastně uhradit.

Uber hází celou vinu na Levandowského, který by dle něj měl pokutu hradit sám. Inženýrovi právníci se naopak snaží do celého problému namočit Uber, který si podle nich musel být vědom, co s nákupem startupu Otto získává, a navíc s Levandowskim podepsal dohodu o jeho právní ochraně.

Nic není u konce

Samotné Waymo a Uber si sice své účty již vyrovnaly mimosoudně, když se Uber vzdal 0,34 % podílu vůči Waymu. S tím pro něj ale celá situace rozhodně není uzavřena. Jak informoval TechCrunch, Levandowski měl nově podat na Uber žalobu, ve které požaduje částku ve výši 4 miliard dolarů. Tato žaloba je navíc namířena i proti Waymu, jelikož se Levandowskému nelíbí, jak proběhla zmíněná mimosoudní dohoda.

Celá kauza, která patří k největším soudním tahanicím ohledně krádeže obchodního tajemství, jakým bylo Silicon Valley doposud svědkem, tak, zdá se, ještě není u konce. Sám Levandowski si má svůj trest odpykat až po uklidnění celé situace kolem koronaviru, byť chtěl právě ze strachu z nákazy původně jen domácí vězení.

Bude tak mít dostatek času přemýšlet, jaké kroky podnikne po propuštění na svobodu. Jeho nově vzniklá společnost Pronto, která se zabývá vývojem bezpečnostních systémů pro nákladní vozy, totiž oznámila, že Levandowski ve funkci CEO společnosti končí.