Povolený, ale nekorektní doping. Běžecké boty od Nike jsou tak rychlé, že je tajně nosí i sportovci jiných značek

Filip HouskaFilip Houska

nike-vaporfly-elite-1

Foto: Nike

Pokročilý model Vaporfly Elite od Nike

0Zobrazit komentáře

Všichni výrobci běžeckých bot se chvástají tím, jak jsou jejich modely nejlepší, jak dodají sportovcům potřebnou rychlost, jak je ochrání proti drobným zraněním během aktivity a podobně. Většinou si pod tím představíme prázdné marketingové hlášky, ale pokud pak zjistíme, že v nich mají profesionální běžci skutečně napřed, možná změníme názor. To je případ Nike Vaporfly.

Tato tenisková silueta spatřila světlo světa poprvé při příležitosti letní olympiády v brazilském Riu v roce 2016. Tehdy Nike vyrukoval s několika prototypy a mezi prvními si je vyzkoušel i keňský běžec Eliud Kipchoge, který s nimi vyhrál olympijský maraton. Nikdo ale tento úspěch nepřisuzoval botám, které měl na sobě – Kipchoge je totiž zkrátka elitní běžec.

O rok později vyrazil Nike do italské Monzy, kde model Vaporfly během speciální události Breaking-2 Project oficiálně uvedl. Novinka vycházela z jednoduchého pojetí, kterému dominovala tlustá podrážka se speciální pěnovou výztuhou uvnitř, okolo které byla natažena tenká karbonová vrstva. Díky ní (a také odolné patě z pryže) měly boty co nejlépe tlumit nárazy.

nike-vaporfly-2

Foto: Nike

Takto se tvořila budoucnost nadprůměrně rychlých bot

Na svršek pak designéři z amerického Oregonu použili pletená vlákna, čímž podpořili hlavní tvrzení, které Nike u svých nových tenisek propagoval – Vaporfly zvýší běžeckou efektivitu až o 4 %, jinak řečeno udělají z běžců ještě rychlejší sportovce, aniž by vynakládali významnější úsilí navíc. A kdo by tuto přidanou hodnotu nechtěl, že?

Vzhledem k tomu, že má Nike už dlouhé roky opravdu silné portfolio sponzorovaných sportovců (od fotbalistů přes basketbalisty až po atlety), byla úplná drobnost tyto boty svým běžcům na dlouhé tratě doručit. Alespoň si firma mohla ověřit, zda skutečně „fungují“.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zmíněný Kipchoge s nimi loni v říjnu zaběhl vídeňský maraton pod dvě hodiny, běžkyně Brigid Kosgei s Vaporfly na nohou zbořila dámský maratonový rekord a třeba Geoffrey Kamworor s nimi vyhrál newyorský maraton dvakrát za poslední tři roky. Byli obecně tak skvělí, nebo jim pomohla i jejich nová obuv?

nike-vaporfly-4

Foto: Nike

Elitní běžci pro Nike. Zleva: Lelisa Desisa, Eliud Kipchoge, Zersenay Tadese

Pokud se budeme odvíjet od jedné z několika studií, která pojednává o výkonnosti maratónců a jejich vybavení, Nike Vaporfly skutečně běžce zrychlují. Ve srovnání s oblíbeným modelem Adizero Adios 3 od Adidasu až o 4,2 procenta, což se běžným smrtelníkům může zdát jako zanedbatelný rozdíl, ale u vrcholovým běžců rozhoduje o rekordech a vítězství.

Jsou tak skvělé, že je budeme nosit všichni

Netrvalo dlouho a jako povolený, ačkoliv podle mnohých nekorektní doping začali tento model při velkých závodech nosit i sportovci, kteří jsou sponzorování jinými sportovními značkami, respektive konkurencí Nike. A to je pro společnosti, které své svěřence oblékají zpravidla zcela zdarma od hlavy až k patě, aby následně zjistily, že nosí konkurenční model, relativně velká rána.

Jedním z příkladů je běžec Stephen Scullion, sponzorován značkou Under Armour. Ten během loňského maratonu v irském Dublinu vyběhl s Vaporfly, ale aby si neznepřátelil svého klíčového sponzora, raději je celé oblepil černou páskou a jednotlivá místa zamazal černým fixem. To by ovšem nesměl existovat instagramový účet @photosofthegram, který vše odhalil.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Protosofthegram (@protosofthegram),

Tento účet spravují lidé, kteří se podle svých slov v teniskách velmi vyznají, a proto veřejně publikovali fotku Sculliona s tím, že je dalším případem, který nosí Vaporfly a snaží se je maskovat, aby proti sobě nepoštval sjednané sponzory. Tehdy s nimi skončil jako druhý v pořadí s časem 2 hodiny a 12 minut.

Zdaleka ale není jediným příkladem. Třeba takový Joaquín Arbe se začerněnými Vaporfly vyběhl na rozpálený asfalt maratonu v argentinském Buenos Aires, byť byl v té době sponzorován od New Balance. Podobně to měl i Tommy Rivers Puzey, který boty od Nike taktéž černě oblepil a vyrazil s nimi na maraton v kalifornském Sacramentu.

marek-vala

Přečtěte si takéUkradli mu lyže, a tak se rozhodl chránit vybavení ostatních. Marek Vala navrhl chytrý zámek, který neprolomí ani kladivoUkradli mu lyže, a tak se rozhodl chránit vybavení ostatních. Marek Vala navrhl chytrý zámek, který neprolomí ani kladivo

Ten byl ovšem – na rozdíl od jiných sportovců – otevřenější a sám později zdůrazňoval, že nebýt Vaporfly, pravděpodobně by se nikdy nekvalifikoval ani do olympijských běhů a obecně by nedosahoval takových výsledků. „Běžci sponzorování Nike řídí závodní auto, ti ostatní náklaďák,“ vtipně zmiňoval Scullion.

Nike zkrátka vede na všech frontách

Možná vám může připadnout, že z celého příběhu se vytváří až příliš zbytečná kovbojka, ale vše minimálně poukazuje na to, že Nike stále nemá konkurenci – alespoň co se vybavení pro elitní sportovce týče. Je to právě on, který nastavuje laťku všem ostatním výrobcům, jež sice přichází s vlastními nápady, ale pořád jim podvědomě na rameno klepe Nike, jenž udává trendy.

Pro sportovní firmy jde navíc o špatnou vizitku a velmi rychle se může stát, že své sportovce za porušování těchto „pravidel“ vyškrtne se seznamu sponzorovaných koní. O to víc, pokud se tyto kauzy řeší veřejně na sociálních sítích, kde na ně narazí naprosto kdokoliv.

nike-vaporfly-8

Foto: Nike

Důraz na svítivé colorwaye

Nadšený z toho nemusí být ani Nike, protože se může stát, že úspěch za vyhraný závod sklidí běžec cizí stáje, byť měl na sobě tenisky, nad kterými si lámou hlavy ty nejkreativnější mozky sportovního průmyslu. Na druhou stranu jde pro firmu o skvělou formu reklamy.

I to je ostatně důvod, proč se v posledních letech snaží i modely Vaporfly navrhovat ve svítivých, zpravidla fosforových a růžových barvách, aby bylo pro ostatní sportovce obtížnější je skrývat pod černou pásku, potažmo je zamazávat fixem. Tyto barvy navíc pro Nike samozřejmě přináší i punc snazší zapamatovatelnosti na závodech.

Konkurence se ale snaží. Čím dal častěji uvádí takové siluety, které kombinují pěnovou podrážku s karbonovými vlákny (stejně jako Vaporfly). New Balance to zkouší přes Fuel Cell 5280, Under Armour sází na Hovr Machine a ambiciózní americký hráč Hoka pracuje na modelu Carbon X. Zda to bude na rychlé Nike Vaporfly stačit, to se teprve uvidí.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Agresivní elektrická bestie s masivním dojezdem. Přivítejte vodíkovou budoucnost v podání vozu Hyperion XP-1

hyperion-xp-17

Foto: Hyperion

Hyperion je nový hypersport dokazujícíc, že vodík a doprava k sobě mohou mít blízko

0Zobrazit komentáře

Jen 300 lidí se bude moci svým známým pochlubit tím, že mají doma Hyperion XP-1. Pod tímto názvem si lze představit celou řadu věcí, od chytrého telefonu až po raketu vynášející satelity na orbit. Ve skutečnosti se ovšem jedná o vůz na vodíkový pohon, který chce světu dokázat, jak obrovský potenciál se právě ve vodíku ukrývá.

XP-1 sice není smartphone ani raketa, ovšem s trochou nadsázky by se dalo říci, že si od každého z nich bere to nejlepší. Automobil, za kterým stojí společnost se sídlem v Kalifornii, je jakýmsi vzdorem proti aktuální vlně elektromobilů vybavených akumulátorem a ukazuje, že elektřinu lze zkrotit i daleko racionálnějším způsobem než jen rozměrnými a těžkými akumulátory.

Byť právě na nich začíná celá řada výrobců vozů budovat svou výrobní strategii, jsou elektromobily vybavené akumulátorem ve srovnání s konvenčními vozy stále plné nedostatků. Ty se týkají především dojezdu a také doby nabíjení, během které si majitel stihne odskočit na toaletu, vypít kávu, přečíst oblíbený komiks, vůz vyluxovat a ještě si dát krátkého šlofíka.

hyperion-xp-16

Foto: Hyperion

Hyperion je unikátem, který vznikne pouze v 300 exemplářích

To ovšem neplatí u Hyperionu XP-1, jehož tajemstvím je vodíková technologie. Ta dokáže krmit elektromotor vozu s daleko vyšší účinností než klasický akumulátor.

Zatímco nejvyšší dojezdové vzdálenosti moderních elektromobilů se pohybují okolo 500 kilometrů, vodíková nádrž, kterou je mimochodem možné natankovat v čase pod pět minut, zcela bez problému vystačí na cestu dlouhou až 1 635 kilometrů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jenže tím výčet zajímavých čísel spojených s tímto futuristicky vyhlížejícím automobilem ani zdaleka nekončí. Maximální rychlost, které je vodíkový dravec schopen dosáhnout, je 365 km/h. Zcela bez rozpaků jej tedy můžeme označovat za hypersport. Impozantní výkony předvádí i v otázce akcelerace, kdy se z klidového stavu až na 100 km/h dokáže rozpohybovat za 2,2 sekundy.

hyperion-xp-15

Foto: Hyperion

hyperion-xp-14

Foto: Hyperion

Mimo výkonného elektromotoru stojí za špičkovými dynamickými vlastnostmi vozu i jeho technické zpracování. Přibližně dvě stovky inženýrů, kteří na voze pracovali více než deset let, se totiž rozhodli udržet váhu automobilu co nejvíce při zemi.

K tomu jim posloužilo využití kompozitních materiálů. Z kombinace karbonu a titanu je vyrobena celá kostra vozu, karbonová jsou i skořepinová sedadla a tento ultralehký a zároveň velice pevný materiál byl použit i pro výrobu nádrží uchovávajících vodík.

Křivky inspirované sci-fi

Stejně impozantní je i zpracování karoserie vozu, která obtéká 21palcová kola v zadní části a 20palcová kola v části přední. Dominantním prvkem je dvojice postranních křídel, které zde plní nejen funkci estetickou, ale i dvě funkce vyloženě praktické. Ta první se projeví při rychlé jízdě vozu v zatáčkách, kdy křídla zvyšují přítlak, a tedy i stabilitu vozu.

Druhá funkce je patrná při detailnějším průzkumu povrchu těchto křídel. Ten je tvořen solárními panely, které se podobně jako slunečnice otáčejí za sluncem, aby vozu poskytly další kapky drahocenné energie. Ta je ukládána do superkapacitorů, které na rozdíl od klasické baterie uchovávají energii pomocí statického výboje.

hyperion-xp-12

Foto: Hyperion

Futuristický interiér vozu

Pokud někteří vzhled nového Hyperionu přirovnávají k Chironu od Bugatti, interiér pak můžeme srovnávat s elektromobilem od Bytonu. Na vině je především obří dotyková obrazovka, která se nachází jak ve voze M-Byte od Bytonu, který má spadeno i na evropské zákazníky, tak také v XP-1.

Konkrétně je zde k nalezení displej o rozměru 98 palců, který lze ovládat pomocí gest. Displej je zasazen do hyperfuturistického interiéru, který postrádá jakákoliv fyzická tlačítka a opírá se jen o leštěný černý povrch kombinovaný s chromem.

Nejasná budoucnost

To, co původně vypadalo jako pouhý koncept hájící barvy vodíku, se nakonec stane produkční skutečností. Hyperion chystá vyrobit 300 exemplářů tohoto jedinečného automobilu, který by měl být k dostání od roku 2022. Automobilka sice cenovku neprozradila, je ovšem jasné, že se bude jednat o velice drahý špás.

A to i z toho důvodu, že na světě prozatím není příliš mnoho míst, kde by se dalo s vozem bez problémů prohánět. Problém tkví v nedostatečné infrastruktuře, kvůli které se dá provoz vodíkových automobilů prozatím přirovnat spíše k vědeckému experimentu než k plnohodnotnému užívání vozu.

jaguar-ipace

Přečtěte si takéOslo nabídne s elektroauty od Jaguaru první bezdrátově nabíjené taxíky na světě. Ani čekání tak už nebude ztráta časuOslo nabídne s elektroauty od Jaguaru první bezdrátově nabíjené taxíky na světě. Ani čekání tak už nebude ztráta času

Podobně jako v případě elektromobilů by se měl tento fakt již brzy změnit. Na budování vodíkové infrastruktury aktuálně pracuje (nebo se k tomu chystá) řada společností v čele s výrobci vodíkových automobilů, jako je Nikola nebo Toyota. Zapojit se chce i sama automobilka pojmenovaná po mýtickém titánovi Hyperionovi.

Nejen vozy jako Hyperion, ale i další vodíková plavidla či letadla totiž dokazují, že elektrická budoucnost dopravy může mít celou řadu podob. To ostatně potvrzují i slova ředitele automobilky. Jak uvádí web Autoblog, Angelo Kafantaris na adresu vodíku řekl: „Toto je pouze začátek toho, čeho lze vodíkem coby nosičem energie dosáhnout. Potenciál tohoto paliva je neomezený a způsobí revoluci v energetickém sektoru.“

hyperion-xp-110

Foto: Hyperion

Automobil je schopen dosáhnout vysokých dojezdů i značné rychlosti

hyperion-xp-18

Foto: Hyperion

Boční křídla plní hned několik funkcí