Rohlik.cz ukázal závěrku, za rok vyrostl o dvě třetiny na 4 miliardy korun. Naplno šlape i do mezinárodní expanze

Peter BrejčákPeter Brejčák

tomas-cupr-rohlik3

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Tomáš Čupr, zakladatel online supermarketu Rohlik.cz

0Zobrazit komentáře

Tomáš Čupr se svým internetovým supermarketem Rohlik.cz jede na plné obrátky. Tuzemská online jednička svého segmentu dokázala meziročně vyrůst o dvě třetiny, když svůj fiskální rok končící v dubnu uzavřela s obratem na úrovni 4,2 miliardy korun.

Firma zároveň už podruhé dosáhla zisku, tentokrát na úrovni 38 milionů korun, jak vyplývá z dnes zveřejněné účetní závěrky společnosti Velká Pecka s.r.o., která Rohlik.cz provozuje. V průběhu posledního roku a půl se navíc Čupr třikrát obrátil na investory, kteří mu na odkup dalších podílů a rozvoj Rohlíku ve formě dluhopisů půjčili dohromady téměř 1,2 miliardy korun.

Prostředky plánuje využít také na zahraniční expanzi, kterou Rohlik.cz charakterizuje jako jednu ze tří nejvýznamnějších událostí posledního roku. V prosinci pod značkou Kifli vstoupil do Maďarska a během prvních šesti měsíců na tamním trhu dokázal zákazníkům doručit 75 tisíc objednávek.

rohlik-cz-tasky-top

Foto: Rohlik.cz

Nákup z online supermarketu Rohlik.cz

Tím však období „dobývání Evropy“ pro Rohlík teprve začíná. Samotný Čupr se přesouvá na pozici ředitele celé skupiny, aby se mohl soustředit na strategii a expanzi, zatímco vedení české verze supermarketu od září převezme Petr Pavlík. Jen pár týdnů po oznámení chystané personální změny Rohlik.cz koupil minoritní část bulharské tržní jedničky v online nákupu potravin, ještě letos plánuje začít rozvážet v Rakousku a v příštím roce pak také v Německu, kde se začal ukazovat pod značkou Knuspr.

Online supermarket během fiskálního roku výrazně zasáhla také pandemie koronaviru, která způsobila značný odliv zákazníků od nákupů v kamenných obchodech. Rohlík tak zaznamenal enormní zátěž na provoz a systémy včetně webu, situaci však zároveň využil jako příležitost k dalšímu rozvoji a v rekordně krátkém čase spustil rovnou tři nové služby, ze kterých se Rohlik Bistro nabízející hotová jídla z vyhlášených restaurací stalo součástí stálé nabídky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Ostatní dvě služby (Suchý Rohlík a Turbo Rohlík) posloužili obyvatelům České republiky v nejkritičtějším období s dostupností potravin z bezpečí domova a zároveň společnosti pro zmapování nákupního chování zákazníků napříč regiony. Společnost se tak bude nadále zaměřovat na expanzi do dalších regionů České republiky ve své plné nabídce trvanlivého i čerstvého sortimentu již s konkrétní znalostí potřeb a očekávání zákazníků,“ popisuje výroční zpráva.

Třetím velkým milníkem pro Rohlik.cz bylo březnové dokončení akvizice části skupiny Sklizeno, konkrétně společnosti My Food Wholesales, čímž získal službu Freshbedýnky, vlastní výrobu, catering, gastro či velkoobchod představující zkrácení distribučního kanálu k farmářům.

„Právě spolupráce s farmáři a lokálními výrobci je jedním z klíčových pilířů služby Rohlik.cz od samotného vzniku. Umožňuje doručit zákazníkům kvalitní a čerstvý sortiment v rekordně krátkém čase (do šesti hodin z pole u zákazníka na stole) a také podporuje rozvoj českého venkova,“ pokračuje výroční zpráva.

Jak aktuálně probíhající fiskální rok Rohlíku dopadne, zatím není jasné. V domovském Česku chce letos v tržbách překonat osm miliard korun, očekávané výsledky na zahraničních trzích firma neprozradila. S nastaveným tempem expanze, obsazování několika trhů naráz a se svou největší přidanou hodnotou – doručování potravin v řádu 90 minut či dvou hodin – má ale potenciál stát se ve svém tržním segmentu důležitým evropským hráčem.

Zásilkovna v prvním pololetí vyrostla dvojnásobně a těsně minula miliardu. Letos očekává obrat 2,5 miliardy korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

simona-kijonkova2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny

0Zobrazit komentáře

Ruku v ruce s růstem české e-commerce, která během první poloviny roku vyrostla o třetinu a letos podle odhadů překoná 200 miliard korun, rostou i navazující služby. Výjimkou není ani logistická Zásilkovna se svou mateřskou skupinou Packeta, jež v prvních šesti měsících letošního roku zaznamenala obrat na úrovni 918 milionů korun. V meziročním srovnání jde o navýšení o 118 procent.

„Za výrazným nárůstem obratu a množství přepravených zásilek stojí především stále rostoucí trh e-commerce, který navíc urychlila pandemie koronaviru, kdy stále více zákazníků přesouvá nákupy zboží na internet. To platí jak pro Českou republiku, tak pro všechny evropské trhy, kde působíme,“ uvádí Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a CEO skupiny Packeta.

Podle třiačtyřicetileté podnikatelky, která Zásilkovnu zakládala před deseti lety jako one-woman-show a vybudovala z ní skupinu s více než tisíci zaměstnanci, dokáže firma získávat stále větší podíl na trhu díky budování hustější sítě výdejních míst, rychlosti a komfortu doručení.

zasilkovna-dodavky

Foto: Zásilkovna

Dodávky Zásilkovny

Počet přepravených zásilek v polovině roku překonal hranici 14,5 milionu, což je meziroční nárůst o 103 procent. Za celý loňský rok se přitom vyšplhal na úroveň 19 milionů, pro celý letošek Packeta očekává překročení 35 milionů zásilek.

To se pochopitelně podepíše také na růstu tržeb skupiny, které by z loňských 1,3 miliardy měly vzrůst na letošních 2,5 miliardy korun, což je o 500 milionů víc než původní odhady z ledna, kdy Zásilkovna v letošním roce plánovala atakovat hranici dvou miliard korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Očekáváme, že význam ceny v celém řetězci přepravy zboží bude v souvislosti s negativními dopady koronakrize na ekonomiku, a tedy i na peněženky zákazníků, dále růst. Výborně se také daří naší službě pro přepravu zásilek mezi fyzickými osobami Mezi námi, kde se blížíme hranici dvou milionů doručených zásilek,“ pochvaluje si Kijonková.

Packeta zároveň naplňuje svoje cíle v počtu výdejních míst, v Česku jejich počet začátkem léta překonal hranici tři tisíc. „S počtem výdejních míst cílíme v letošním roce na hranici čtyř tisíc, čímž se staneme největší sítí v České republice, v Evropě se celkově chceme dostat na číslo 6 800,“ doplňuje Kijonková.

qusion

Přečtěte si takéZačali jsme brzo. A bylo to to nejlepší, co jsme mohli udělat, říkají extrémně mladí podnikatelé Jiří Diblík a Ondřej KopeckýZačali jsme brzo. A bylo to to nejlepší, co jsme mohli udělat, říkají extrémně mladí podnikatelé Jiří Diblík a Ondřej Kopecký

ocean-with-david-attenborough

Přečtěte si takéViděli jste nový dokument Davida Attenborougha? Dojme vásViděli jste nový dokument Davida Attenborougha? Má dojemné poselství, které umí předat málokdo

Pro letošní rok Zásilkovna chystá kromě rozšiřování stávajících služeb i další novinky, mezi nimi například dlouho deklarované doručování zásilek do kufrů aut či zatím nespecifikovaný projekt v oblasti automatických výdejních míst.

V oblasti podpory logistiky Packeta plánuje otvírat i nová depa, jejich celkový počet do konce roku vzroste na 26 – čtrnáct z toho v České republice, sedm na Slovensku, tři v Maďarsku a dva v Rumunsku. Zároveň skupina plánuje i další geografické rozšíření doručování, po letošním otevření trhu ve Spojených státech chce spustit také odesílání zásilek do oblasti Středního východu.