Technologické firmy boří na burze rekordy. Miliardy dolarů proto do akcií Amazonu či Tesly pumpuje i japonský obr SoftBank

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

stocks

Foto: CzechCrunch

Šéf SoftBanku Masajoši Son se rozhodl investovat do velkých technologických firem

0Zobrazit komentáře

Akcie Amazonu do začátku roku vyrostly o více než 70 procent. Netflix od ledna napočítal téměř 50procentní růst, akcie Microsoftu poskočily nahoru o více než 30 procent a Tesla vyrostla dokonce o závratných více než 330 procent. Americké technologické firmy zkrátka navzdory všem okolnostem prožívají nevídaně růstový rok a svézt se na této vlně chce i SoftBank.

Šéf japonské nadnárodní společnosti Masajoši Son se rozhodl začít diverzifikovat portfolio a vedle soukromých startupů začíná ve velkém investovat také do veřejně obchodovatelných firem. Činí tak v době, kdy akciové trhy takřka nepřetržitě hlásí nové rekordy, a vybírá si ty největší štiky.

Do pětadvaceti z těch největších technologických firem na světě posílá SoftBank zhruba 3,9 miliardy dolarů, tedy kolem 85 miliard korun. S odvoláním na dokumenty zaslané americké Komisi pro kontrolu cenných papírů (SEC) o tom informovala agentura Bloomberg.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Největší investici poslal japonský obr, jenž v loňském roce utržil 91 miliard dolarů s čistým ziskem dosahující na téměř 14 miliard dolarů, do Amazonu. Hodnota jeho akcií, které vlastní, přesahovala k 17. srpnu, kdy zaslal dokument na SEC, jednu miliardu dolarů. Do akcií Alphabetu, mateřské firmy Googlu, investoval 475 milionů, do akcií Adobe poslal téměř 249 milionů a do akcií Netflixu 189 milionů dolarů.

Mezi vybrané investiční cíle patří nepřekvapivě také Tesla, která zažívá od začátku roku růst vskutku nevídaný a tento týden cena jejích akcií vůbec poprvé překročila hranici 1 900 dolarů. SoftBank jich k 30. červnu vlastnil za téměř 123 milionů dolarů. Podle zdrojů Bloombergu plánuje japonský konglomerát, do něhož spadají technologické, energetické či finanční společnosti, proinvestovat přes 10 miliard dolarů.

prvok-vltava-min

Přečtěte si takéPrvok se už vznáší na hladině Vltavy. Češi postavili první plovoucí dům z 3D tiskárny na světěPrvok se už vznáší na hladině Vltavy. Češi postavili první plovoucí dům z 3D tiskárny na světě

Novou investiční paži představil třiašedesátiletý Masajoši Son minulý týden s tím, že jde o širší sázku na přelomové technologie. Ne že by dosud SoftBank do akcií neinvestoval, ale v poslední době se o něm mluvilo zejména v souvislosti s investičním vehiklem Vision Fund. V něm nashromáždil celkem 100 miliard dolarů, které investoval do nadějných technologických startupů, ale nedopadlo to ve všech případech příliš slavně.

Po velkém neúspěchu s WeWorkem, ve kterém je již SoftBank téměř za 20 miliard dolarů, a například trablemi s Uberem, na něhož taktéž vsadil, se nyní Son ve větším zaměřuje také na větší a zavedenější firmy. Vedle již zmíněných nakoupil také akcie Microsoftu (za 183 milionů dolarů), PayPalu (za 111,5 milionu) či Zoomu (za 108,8 milionu).

Ve výčtu nejnovějších investic nejsou jen americké firmy. SoftBank sází také na čínské streamovací obry Bilibili a iQiyi či singapurský Sea. Mimo to by měl držet podíly také v Applu a Facebooku, ale v posledním zveřejněném dokumentu je neuvedl.

Deadpool v centru alkoholového byznysu. Britský obr Diageo kupuje za stovky milionů prémiový gin Ryana Reynoldse

Filip HouskaFilip Houska

aviation-gin-ryan-reynolds

Foto: Aviation Gin

Ryan Reynolds, spolumajitel Aviation Gin

0Zobrazit komentáře

Když George Clooney před třemi lety prodal za jednu miliardu dolarů vlastní značku tequily Casamigos, potvrdilo se, jak obrovský vliv mají hollywoodské celebrity na trh s prémiovým alkoholem. Jeho lihovinu vzal pod svá křídla britský alkoholový gigant Diageo a zařadil ji po bok slavných značek jako Johnnie Walker (whisky), Zacapa (rum), Smirnoff (vodka) a řady dalších.

Pro londýnskou společnost, která operuje na více než 180 světových trzích a za loňský rok dosáhla v tržbách na necelých 13 miliard liber, je však sortiment prémiového pití stále malý, a tak ho chtěla rozšířit o gin. Ten v posledních letech nabírá na velké oblibě a patří mezi nejperspektivnější lihoviny současnosti – a pokud mu ještě dělá reklamu slavný herec, jde o ideální kombinaci.

To je jedním z důvodů, proč Diageo sjednalo velkou akvizici značky Aviation Gin (respektive Aviation American Gin), kterou spoluvlastní představitel filmového Deadpoola Ryan Reynolds. Za exkluzivní gin v decentní průhledné lahvi s vroubkováním a výraznou černou etiketou uprostřed chce postupně vysázet až 610 milionů dolarů, respektive přes 13 miliard korun.

aviation-gin

Foto: Diageo

Jednoduchá lahev ginu Aviation American Gin

Aviation Gin vlastní skupina Davos Brands, která vedle tvrdších lihovin operuje také s prvotřídními víny. V rámci obchodu, který by se mohl vyšplhat až na zmíněných 610 milionů dolarů, pohltí Diageo celou skupinu. Prozatím za ni však vysází jen 335 milionů dolarů, přičemž dalších 275 milionů dolarů doplatí až na základě toho, jak se bude Aviation Ginu dařit v následujících deseti letech.

„Zhruba před dvěma lety jsem se stal majitelem značky Avation Gin, protože jsem miloval její chuť více než u jakéhokoliv jiného nápoje. Je to můj nejuspokojivější projekt, kterého jsem byl kdy součástí, a to kvůli postupnému růstu značky a marketingovému snažení. Těším se na další etapu s Aviation Ginem,“ komentuje Reynolds zmíněnou akvizici, po níž by mu měl nadále zůstat podíl a mít každodenní pravomoce, byť oficiálně detaily transakce známé nejsou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To, co Diageo přilákalo, však pravděpodobně nebyl jen fakt, že za značkou stojí slavný herec, jehož jméno se celosvětově proslavilo za červeno-černým kostýmem komiksového (anti)hrdiny. Aviation American Gin se totiž stal jedním z nejrychleji rostoucích prémiových suchých ginů ve Spojených státech a oproti tradičním britským variantám vždy sázel na odlišnou chuť.

Byť jsme zatím v redakci jeho chuť ověřit nemohli, podle mnohých konzumentů má být mnohem jemnější a „jednodušší“ k pití. Díky větší balanci rostlinných látek, které tuto značku odklání od jinak hojně používané jalovce, tak fajnšmekři během degustace ucítí především tóny levandule a kardamomu zachycují svěžest Pacifiku.

reynolds-aviation

Foto: Aviation American Gin

Ryan Reynolds pózuje se svým ginem

Vedle Aviation Ginu kupuje Diageo v rámci nedávného obchodu i značky jako Astral Tequila, Sombra Mezcal nebo TYKU Sak a opět posiluje svou pozici na trhu. Velký vliv na jeho působení má mimo jiné i slavný koňak Hennessy, který britský gigant vlastní z 34 procent. Zbytek drží vlastník luxusního módního brandu Louis Vuitton, francouzský koncern LVMH.

Síla nejen hollywoodských celebrit

Ryan Reynolds nicméně rozhodně není první ani poslední hollywoodskou celebritou, která operuje se svou značkou lihovin, respektive která svůj brand prodala větším skupinám. Vedle Clooneyho a jeho tequily Casamigos lze zmínit i například spolupráci Justina Timberlakea s vodkou Casa Sauza.

Před více než deseti lety se do alkoholového byznysu vrhl také americký rapper Diddy, když začal spolupracovat s luxusní francouzskou vodkou Cîroc. Ta pod Diageo taktéž spadá. Svůj zářez má taktéž slavný fotbalista David Beckham, který je tváří skotské whisky Haig Club.

A pokud se bavíme o whisky, je zapotřebí zmínit i bojovníka MMA Conora McGregora a jeho značku Proper Twelve, která začala být nabízena v roce 2018 a za první rok od uvedení na trh podle McGregorových slov zaznamenala tržby ve výši jedné miliardy dolarů. A to jen ve Spojených státech.