Až o 90 procent méně emisí. Nákladní loď Oceanbird chce obnovit zašlou slávu plachetnic a šetřit přírodu
Když během průmyslové revoluce začaly plachty postupně nahrazovat parní a následně spalovací pohonné jednotky, mohlo se zdát, že tradiční plachetnice z lodní dopravy zcela vymizí. Plachty na mořích a jezerech ovšem dokázaly setrvat až do dnešních dob, byť už jen především u rekreačních plavidel. Loď Oceanbird je však důkazem, že by časem mohly získat svou ztracenou slávu zpět a znovu dominovat všem mořím.
Velká průmyslová plavidla jsou dnes ve většině případů hnána kupředu pomocí velkých lodních šroubů, které roztáčí obří dieselové motory. A to znamená značné množství hluku pod hladinou, hektolitry spotřebovaných provozních kapalin, množství emisí a v případě havárie i šanci na litry paliva ohrožujícího život ve vodách.
Podobně jako v sektoru automobilové či letecké dopravy je proto i v lodní dopravě cítit tendence změnit věci k lepšímu a učinit plavby co možná nejekologičtější. A návrat ke starým dobrým plachtám se zde jeví jako ideální. Pro přepravu zboží pomocí tradičních plachetnic se již rozhodla například britská kosmetická firma Lush, která vsadila na sílu větru, jenž napomohl objevit Ameriku či dovážet do Evropy vzácná koření z celého světa.
V případě Oceanbird by ale ostřílení mořští vlci hledali ráhna a lanoví jen marně. Tato velká přepravní loď totiž pracuje s konceptem plachtění ve jménu současného pokroku. Plachty jsou ovládány počítačovými systémy, využívají těch nejmodernějších materiálů a mají několik technologických vychytávek, díky kterým jsou schopny hnát loď kupředu s překvapivou efektivitou.