Český úspěch z Kuala Lumpur. David Chmelař staví asijskou Heureku a od investorů získal už půl miliardy korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

david-chmelar

Foto: Archiv DCH

David Chmelař, spoluzakladatel asijského startupu iPrice

0Zobrazit komentáře

Každý rok přes něj protékají transakce v hodnotě 3,5 miliardy korun, v týmu má 230 lidí, pokrývá sedm zemí s téměř 700 miliony obyvatel a investoři do něj vložili už přes 20 milionů dolarů. O srovnávači cen iPrice dost možná slyšíte poprvé, ale rozhodně ne naposledy. Přestože jde o předního hráče z jihovýchodní Asie, je to byznys se zásadní českou stopou.

Před pěti lety totiž začal v Asii budovat obdobu tuzemské Heureky David Chmelař. Opustil vysokou pozici ve vedení a představenstvu bankovní a pojišťovací skupiny Wüstenrot a vydal se do Malajsie. Podnikatelská dráha pro něj byla velká neznámá, ale zároveň ho po letech ve velkých korporacích a konzultačních společnostech lákalo, že si vybuduje něco svého.

„Asie byla jeden velký krok do neznáma. Najednou je z toho úspěšné pětileté působení a jsem nesmírně rád, že to nebyla jen zábava, ale že se nám daří vytvářet něco, co má reálnou hodnotu,“ popisuje Chmelař, který se přitom do asijských zemí vydával s tím, že ani neví, jak dlouho tam zůstane. Pak si ale v Kuala Lumpur padl do noty s bývalým manažerem Microsoftu a byznys byl na světě.

Dnes už pátým rokem jako spoluzakladatel a nově také jako výkonný místopředseda úspěšně buduje agregátor a srovnávač cen iPrice, přes který má proběhnout každý stý nákup v regionu jihovýchodní Asie. Právě tam si iPrice v průběhu let upevnil pozici předního srovnávače, jenž loni zprostředkoval pět milionů transakcí a každý měsíc ho navštívilo přes 30 milionů uživatelů.

iprice-tym

Foto: iPrice

Tým asijského startupu iPrice

Objem transakcí, které přes iPrice protečou, ročně činí více než 3,5 miliardy korun. To z něj prý dělá šestkrát většího hráče, než je jeho nejbližší konkurent. Osmatřicetiletý Chmelař přitom začal v Kuala Lumpur budovat firmu před pěti lety spolu s Němcem Heinrichem Wendelem při velké konkurenci na zelené louce a až do letošního roku působil i jako CEO.

Potenciál jihovýchodní Asie je v internetovém světě obrovský, hraje se o stovky milionů uživatelů, a tak není divu, že iPrice neustále roste. Důvěru v něj mají také investoři, kteří už do firmy poslali přes 20 milionů dolarů, což je zhruba půl miliardy korun. V posledním kole, jež bylo doplněním Series B z letošního jara, nyní získal cenový srovnávač několik milionů dolarů od filipínské společnosti JG Digital Equity Ventures.

V předchozích kolech do firmy investovali také další velcí lokální hráči spolu s několika globálními investory, mezi nimiž jsou korejský Naver, japonský Line či americký 500 Startups. Výše aktuálního doplňujícího kola nebyla zveřejněna, ale celková vybraná částka se předtím pohybovala pod hranicí 20 milionů dolarů, takže ta by nyní měla být překročena.

Od letošního května už iPrice řídí jako výkonný ředitel Paul Brown-Kenyon, zatímco Chmelař se přesunul do role výkonného místopředsedy. Nový CEO má za sebou více než dvacet let zkušeností právě na asijském technologickém trhu, na němž vybudoval několik úspěšných firem, a nyní má za úkol dál upevňovat pozici dravého vyhledávače, který působí vedle Malajsie také v Singapuru, Indonésii, Hongkongu, Thajsku, Vietnamu a na Filipínách.

Dobrý výhled na další růst dávají Chmelařovi a spol. také různé prognózy. Potenciál jihovýchodní Asie v rámci digitální ekonomiky potvrzuje studie e-Conomy SEA 2019, která odhaduje, že velikost tamního e-commerce trhu dosáhne v roce 2025 hodnoty 150 miliard dolarů. Vyspělé digitální ekonomiky typu Německo či Japonsko mají aktuálně velikost kolem 100 miliard dolarů. Vše navíc ještě akceleruje současná pandemie koronaviru, díky které o 60 % narostl i počet návštěvníků na iPrice.

„Téměř veškerou energii teď směřujeme na 11. listopadu, kdy je tzv. Singles day, což je v Asii největší obchodní akce roku a opravdové nákupní šílenství. Představte si to jako české Black Friday na steroidech. V dlouhodobém horizontu chceme náš byznys transformovat na ‚mobile-only‘, což má v asijském prostředí potenciál násobně zvýšit naše výsledky, protože 96 % návštěvníků využívá naše služby přes mobil,“ dodává pro CzechCrunch Chmelař.