Eurosport ukázal budoucnost televizních přenosů. Do svého studia přes půl světa virtuálně přenesl Karolínu Plíškovou
Koronavirus změnil svět v mnoha ohledech a tvrdě zasáhl i sport. Sportovci se již sice do značné míry ke své profesi vrátili, musejí si ale zvykat, že své výkony podávají před prázdnými tribunami. Jak to tak ale v životě bývá, všechno zlé je k něčemu dobré. Stejně jako třeba v e-commerce, i ve sportu pandemie urychlila „digitalizaci“ a nasazování technologií. Dokazuje to třeba Eurosport, který na letošním US Open využívá rozšířenou realitu.
Tvrdá omezení spojená s předcházením šíření nákazy mají samozřejmě dopad i na práci sportovních reportérů, pro které je nyní nemožné být přímo v dějišti turnaje a nemohou se tedy ve studiu fyzicky setkávat se svými hosty z řad sportovců. Právě mix sportovních záběrů, rozhovorů a komentářů expertů přitom bývá nedílnou součástí každé významnější sportovní akce.
Aktuální bariéru je ale naštěstí schopna řešit technologie a Eurosport ukazuje, že to umí i velmi působivě. Na letošní ročník tenisového US Open dorazila televizní stanice se studiem Eurosport Cube, které využívá prvků rozšířené reality a umožňuje, aby se vysílání účastnili i komentátoři a experti, kterým pandemie zabránila do New Yorku dorazit a nacházejí se na jiném kontinentu.
Eurosport today launched the new Cube for our coverage of the US Open and we were thrilled to welcome number one seed @KaPliskova as our first-ever guest in the mixed-reality studio with @Babsschett after her first round win. pic.twitter.com/MC5Wrk6g7i
— Eurosport (@Eurosport) August 31, 2020
Pro českého diváka je zajímavé především to, že vůbec první hráčkou US Open, která se do studia díky unikátní technologii dostala, je Češka Karolína Plíšková. Ta byla na newyorském Armstrong Stadium nasazenou jedničkou, což jí zajistilo zápas přímo na hlavním dvorci Arthura Ashe.
Z něj se po vítězství s ukrajinskou soupeřkou odebrala právě do unikátní přenosové kostky. Tam si mohla virtuálně pohovořit s rakouskou tenisovou legendou Barbarou Schettovou, která diváky Eurosportu turnajem provází spolu s bývalou světovou jedničkou Matsem Wilanderem.
Jen stěží rozeznatelné od skutečnosti
Eurosport Cube funguje tak, že skrze systém kamer zaznamenává reálný obraz, který je následně graficky upravován, doplňován interaktivními prvky a vysílán do vzdáleného studia. Do hlavní vysílací místnosti, která může být i na druhém konci světa, tak může být „promítán“ právě až neskutečně realistický obraz hosta, kdy divák jen stěží pozná, že se účastníci rozhovoru ve skutečnosti nenachází ve stejné místnosti.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsTechnologie, která byla vyvinuta pro Zimní olympijské hry v roce 2018 v Pchjongčchangu, se na slavném americkém grandslamu ukazuje divákům teprve podruhé a dle Eurosportu jde o řešení, jež se v době pandemie ukazuje jako nejlepší řešení, jak zprostředkovat fanouškům, kteří museli zůstat doma, ty nejsyrovější zážitky z místa dění.
Eurosport na vývoji unikátního studia s prvky rozšířené reality pracoval bezmála tři roky a výsledek je produktem spolupráce s technologickými firmami White Light a Disguise. Ty jsou obecně vnímány coby průkopníci na poli inovativních řešení pro audiovizi a ukazují, že jejich technologie nemusejí být jen hříčkami pro geeky, ale skutečnou inovací pro diváky po celém světě.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Velkou výhodou speciálního studia Eurosport Cube je mimo jiné to, že je „přenosné“ a velmi kompaktní. I když to divák při sledování nemá šanci poznat, přenosová kostka je velká pouhé čtyři krát čtyři metry. Dojem prostornosti budí i čtyři miliony LED pixelů, kterými jsou účastníci vysílání obklopeni a díky nimiž mají moderátoři možnost interakce se všemi počítačově zprostředkovanými prvky v 360stupňovém prostředí.
Právě kompaktní rozměry a snadná „přenositelnost“ je pro sportovní studio Eurosportu skutečně klíčovou výhodou. Stavba studia v místě dění události prý zabere maximálně den a sportovní kanál tak může svou technologii využívat napříč světem a významnými akcemi ze světa sportu.
Letošní US Open je zatím druhou sportovní událostí, na níž Eurosport Cube funguje, přičemž premiérově studio vysílalo v roce 2018 ze zimní olympiády v Pchjongčchangu. V podobném duchu Eurosport plánoval i přenosy z Letních olympijských her v Tokiu, které se měly odehrát letos, ale v důsledku probíhající pandemie byly odloženy na příští rok.
„Olympijské hry sice byly přesunuty na rok 2021, ale technologie už byla připravena. Neexistuje lepší příležitosti pro představení než na tenisovém grandslamu,“ říká Andrew Georgiou, pod kterého v Eurosportu spadají globální sportovní práva a marketingová řešení.
„Nechceme odhalit všechny trumfy – některá překvapení si schováváme na příští rok. Co se ale týče US Open, díky Eurosport Cube chceme proměnit způsob, jak fanoušci sledují a přemýšlí o tenise. Chceme, aby se dostali do užšího kontaktu se samotnými hráči, a díky výhodám rozšířené reality blíže poznali technické nuance a strategie, jak se vyhrává na turnajích,“ dodává.
Georgiou tak naráží na fakt, že jeho televizní stanice plánuje představit další vylepšení studia právě během odložených tokijských her. Bude tedy zajímavé sledovat, kam se technologie dále posune. Studio ale pravděpodobně uvidíme i dříve než v Tokiu – již za měsíc má Eurosport své přenosné studio předvést také na legendárním tenisovém Roland Garros v Paříži.