Jako skutečný steak, akorát z rostlin a 3D tiskárny. V Izraeli vyvíjí alternativní maso budoucnosti

Filip HouskaFilip Houska

redefinemeat

Foto: Redefine Meat

Izraelský startup Redefine Meat vytváří steak z rostlin a 3D tiskárny

0Zobrazit komentáře

Není tomu tak dávno, co bylo maso „masem“ a jeho náhražky, které by potěšily vegetariány i strávníky zajímající se o životní prostředí, téměř neexistovaly. Teď je však diametrálně jiná doba a gastroprůmysl zasáhla výrazná změna, která je nakloněna právě alternativním flákotám. I takovým, jež se tisknou na 3D tiskárně.

O všestrannosti 3D tiskáren nemusíme debatovat, jejich použití při přípravě pokrmů je však stále poněkud zvláštní. Dobrým příkladem může být španělský startup Novameat, který experimentuje s tiskem rostlinného masa. Vizuálně „chutněji“ se ovšem jeví steaky, které se tisknou v Izraeli pod hlavičkou firmy Redefine Meat.

Stejně jako řada jiných výrobců i Redefine Meat se snaží světu ukázat, že je maso možné produkovat bez porážek zvířat a zatěžování přírodního prostředí výrobně-chemickými procesy. To je jeden cíl. Aby ale startup zasáhl i běžnou veřejnost a ne jen zarputilé fanoušky novodobých přístupů, potřebuje svůj produkt vytvářet s co nejpřesnější podobou k tradičnímu hovězímu steaku.

redefinemeat2

Foto: Redefine Meat

Izraelský startup Redefine Meat vytváří steak z rostlin a 3D tiskárny

Proto své laboratoře vybavil speciálními 3D tiskárnami a vyvinul technologii, pomocí které může texturu, šťavnatost i tukovou vrstvu typickou pro klasické steaky věrohodně napodobovat. A jak je patrné z fotek i přiložené reportáže, poměrně se mu to daří, byť je zatím otázka, jak autenticky takzvaný Alt-Steak chutná. To, co ale hotovému produktu předchází, se s regulérní flákotou příliš neshoduje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Abychom mohli Alt-Steak rozšířit mezi veřejnost, věděli jsme, že výroba alternativního masového produktu, který bude kvalitní a nutričně vyvážený, bude vyžadovat nové technologie a produkční procesy, které jsme v potravinovém průmyslu ještě neviděli,“ zmiňuje Eshchar Ben-Shitrit, spoluzakladatel a šéf společnosti.

Redefine Meat totiž pracuje s několika vrstvy bílo-červené hmoty uplácané z rostlinných produktů, která je 3D tiskem vrstvena na sebe. Poté se nechá odležet a následně se z ní plátky „masa“ krájí. „Používáme separátní složení pro napodobení svalu, tuku a krve. Díky tomu můžeme Alt-Steak vytvořit,“ uvádí Ben-Shitrit a dodává, že při výrobě se řeší až 70 specifických parametrů masa, s nimiž lze nejlepšího výsledku dosáhnout.

Startup ve spolupráci s řezníky, šéfkuchaři a lidmi z technologického odvětví, kteří se na vývoji alternativního steaku podíleli, plánuje první várku dostat do restaurací koncem roku. Pokud se testovací fáze osvědčí, Redefine Meat bude hodnotit poskytnutou zpětnou vazbu a následně, v roce 2021, chce zahájit širší výrobu.

V případě, že se to izraelskému týmu podaří, dostane na trh další z mnoha nadějných náhražek masa. Mezi těmi nejslavnějšími jsou produkty značek Impossible Foods a Beyond Meat, které vládnou této oblasti. S rostlinnými masy ovšem experimentuje i třeba Nestlé nebo česká Mana, která nabízí falešný masový burger.

Všichni tito hráči pak mají zpravidla jeden společný cíl: ukázat, že ryze živočišné produkty nemusí mít se zvířaty nic společného. Tomuto trendu gastronomického průmyslu navíc silně věří jak analytici, kteří očekávají, že jeho globální hodnota za deset let vzroste na zhruba 140 miliard dolarů, tak investoři, jež do startupů s tímto zaměřením investují miliony dolarů.

První stovky CoroVentů mají zamířit do světa. S prodejem českých plicních ventilátorů pomohou Jihokorejci

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

corovent00

Foto: CoroVent

Český plicní ventilátor CoroVent

0Zobrazit komentáře

Pokud vše klapne, mají před sebou české plicní ventilátory, jež vnikly uprostřed největší koronavirové krize, slibný konec roku. Po získání důležité americké certifikace je nyní pomůže distribuovat do světa korejská finanční skupina KHIND, která za tímto účelem spojuje síly s MICo Medical. Právě tato třebíčská firma převzala po úspěšném vývoji výrobu tzv. CoroVentů.

Do MICo Medical nyní vstupuje jihokorejská skupina Korean Heavy Industry & Development (KHIND), která má pomoci s prodejem plicních ventilátorů na zahraničních trzích. Nový partner MICo Medical má již s distribucí ochranných pomůcek v zahraničí zkušenosti a v první fázi by měl zajistit odbyt pro až tisíc kusů.

Klíčové bylo pro navázání strategického partnerství, jehož finanční rozměr nechce ani jedna ze stran komentovat, získání certifikace americké FDA (Úřad pro kontrolu potravin a léčiv), díky čemuž se tuzemským plicním ventilátorům otevřela cesta do USA a potenciálně i na další trhy. Právě chybějící certifikace totiž distribuci zařízení brzdila.

„Ukázalo se, že i když je CoroVent po technické stránce prvotřídní výrobek, tak minimálně bez americké certifikace bude velmi problematické realizovat jeho prodeje do zahraničí. Z původních stovek až tisíců poptávek nebylo možné cokoliv dotáhnout do závazné objednávky, protože certifikace byla pro všechny potenciální klienty klíčová. Teď máme FDA EUA a věřím, že díky KHIND se prodeje konečně rozjedou,“ říká šéf MICo Medical Jiří Denner.

corovent-mico2-min

Foto: Jan Kubát

Plicní ventilátor CoroVent v továrně třebíčské firmy MICo

S korejskými partnery už ostatně jednal od května, ale až razítko od FDA umožnilo dohodu podepsat a KHIND vstupuje do MICo Medical jako poloviční partner, který se bude výhradně starat o distribuci a prodej. Díky tomu již třebíčský výrobce eviduje závazné objednávky na stovky kusů CoroVentů. První desítky se mají začít expedovat na podzim.

Pro KHIND se bude jednat po ochranných pomůckách a testech na COVID-19 o další zařízení, které bude v rámci boji proti koronaviru distribuovat do zahraničí. „Naším hlavním cílem budou prodeje plicních ventilátorů mimo území České republiky a vyhledávání příležitostí pro další distribuci. Jsem si jistý, že nynější zřízení zjednoduší distribuční možnosti CoroVentu a přispěje i k jeho dalšímu vývoji,“ říká Patrick Jin Sung, generální ředitel KHIND.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

JURASSIC WORLD REBIRTH

Přečtěte si takéRecenze: Jurský svět: Znovuzrození vykrádá starší filmy i VetřelcePo novém Jurském světě budete závidět dinosaurům, že vymřeli. Vykrádá Vetřelce i předchozí díly

Dobrá zpráva to bude jistě i pro třebíčské MICo, které do výroby CoroVentů během krizových měsíců investovalo několik desítek milionů korun, ale kvůli chybějící certifikaci je prozatím nemohlo prodávat do zahraničí, kde má být jejich hlavní odbytiště. Zároveň již ale byly vyrobeny téměř dvě stovky kusů, na které se složili v rámci úspěšné kampaně na Doniu Češi, když jejich vývoj zahajovala skupina COVID19CZ ve spolupráci s ČVUT.

„Rád bych předešel všem spekulacím, které by se mohly v souvislosti s partnerstvím s KHIND objevit. Za peníze českých občanů, firem a dalších dárců, kteří vývoj CoroVentu podpořili, jsme vyrobili a naskladnili plicní ventilátory v množství, jak jsme deklarovali. Smyslem partnerství s KHIND je dostat tento český výrobek co nejrychleji do světa. Byla by velká škoda, kdyby všechno to úsilí zůstalo jen v podobě 182 kusů CoroVentů v České republice,“ vysvětluje Jiří Denner.